NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Het is niet de eerste keer, de eerste keer in het weekend was op de eerste zondag van de nieuwe dienstregeling.
Maar dan is het toch niet consequent doorgezet, want ik heb de voorbije weekends voortdurend klassiekjes gezien. Misschien hebben nog niet alle TB's de opleiding voor de Desiro en wordt er dan maar een klassiekje ingezet als er zo'n TB tussen zit?Steven schreef:Het is niet de eerste keer, de eerste keer in het weekend was op de eerste zondag van de nieuwe dienstregeling.
Die kans acht ik zeer groot, die ritten verdelen ze over minstens 2 diensten tijdens het weekend. Het volstaat dat 1 van de twee geen desiro's kent en het is bingo.
Hoe zit het trouwens eigenlijk met de treinen op lijn 60 (inclusief de IC, de diensten naar West, de P-treinen enzovoort): worden die uitsluitend door TB's van Dendermonde gedaan, of zou jij daar vanuit Brussel-Zuid ook dienst op kunnen doen (voor zover je uiteraard in de goede reeks zit)?
Brussel zuid heeft geen vaste diensten op L60, samen met nog een paar uitzonderingen bezit ik nog wel lijnkennis van de L60.
De meeste diensten zijn verdeeld over Dendermonde, Geraardsbergen, Schaarbeek (een paar P treinen), Sint Niklaas, Kortrijk.
De meeste diensten zijn verdeeld over Dendermonde, Geraardsbergen, Schaarbeek (een paar P treinen), Sint Niklaas, Kortrijk.
Er zijn heel wat modellen met uitschuifbare tredes, is dat een gevalletje van winterdienst: panto omhoog en een paar keer in- en uitschuiven per nacht? Of zie ik dat te simpel?Stijn91 schreef:Les mauvais choix de la SNCB : Désiro
Over de (problemen van de) Desiro is er in Wallonië toch wel meer nieuws dan bij ons in Vlaanderen.
alle desiro's hebben uitschuifbare en klaptreden.
de uitschuifbare tredes aan de toegangsdeur voor mindervaliden, alle andere deuren hebben klaptredes. Het is niet noodzakelijk altijd de deur met klaptredes het grootste probleem is.
de uitschuifbare tredes aan de toegangsdeur voor mindervaliden, alle andere deuren hebben klaptredes. Het is niet noodzakelijk altijd de deur met klaptredes het grootste probleem is.
Vandaag heb ik een nieuwjaarsrondje gemaakt, samen met 6 andere leden van het FOK! forum. Dit jaar zijn we door België gegaan (Roosendaal - Maastricht via Antwerpen en Luik). Op mijn voorstel hebben we een retourtje Noorderkempen gedaan om de Desiro mee te pakken. We hebben even met de treinbegeleider gesproken (nadat het hem opviel dat we meteen weer terug gingen naar Antwerpen - "zijn jullie soms hierheen gekomen voor dit materieel?") en hij was het met ons eens dat de Desiro ML eigenlijk prima tot zijn recht zou komen op een verbinding Antwerpen - Breda.
Het oordeel van ons groepje over de trein was redelijk unaniem: een frisse uitstraling, stil, comfortabel, "goed spul".
Het oordeel van ons groepje over de trein was redelijk unaniem: een frisse uitstraling, stil, comfortabel, "goed spul".

Er zijn dus een aantal kinderziektes die eruit moeten, en dat er totaal geen binnendeuren zijn, zelfs niet bij eerste klasse, blijf ik een gemiste kans vinden. Maar voor de rest vind ik het ook wel meevallen, ja.
Er zijn binnendeuren ter hoogte van de rijtuigovergangen, maar in normaal gebruik blijven die open staan, die zijn enkel voorzien om te sluiten in geval van brand om de trein zo te compartimenteren en de voortgang van de brand tegen te gaan. (ze zijn dan enkel manueel te openen).
-
Vandaag voor het eerst in de Desiro gezeten, op de L-trein Nivelles - Brussel-Zuid die werd verzekerd door een combinatie van twee Desiro's. Het zit niet slecht maar het is duidelijk niet bedoeld voor langeafstandsreizen, en de verhouding tweezits en vierzits is toch wel heel erg scheef. Het informatiesysteem op de schermen en de omroepen tesamen is ook erg goed, al zitten er wat rare afkortingen bij voor sommige stations.
@Steven: er is ook nog de deur van het toilet, dat is ook een binnendeur, maar je weet wel wat ik bedoel 

Dat viel ons ook op: Noord'kempen, dit terwijl er op alle in de trein zichtbare displays (de lichtkrant bij de ingang, de lichtkrant aan de buitenkant, de kleurenschermen boven de stoelen) voldoende ruimte was voor "Noorderkempen". Eenmaal op het perron van Noorderkempen viel op dat het display op de voorzijde geheel gevuld was met "IR6xx Noord'kempen". In de gekozen lettergrootte zou er niet meer op dat specifieke scherm hebben gepast.Tijgernoot schreef:Het informatiesysteem op de schermen en de omroepen tesamen is ook erg goed, al zitten er wat rare afkortingen bij voor sommige stations.
Wellicht zijn al die schermen gekoppeld in het informatiesysteem van de Desiro, en kunnen afzonderlijke displays niet een afwijkende stationsnaam (zoals een ingekorte versie) tonen. Dat lijkt me een mooie feature request voor bij een volgende software-update.

Software update? Dat heb je daar niet voor nodig, krijtje is genoeg:
Hoi,
Ik heb gisteren de Desiro met de grafiti XL gezien in Aalst.De Desiro in kwestie is de 08022.Dit stel was actief op de L trein naar Geraardsbergen.De andere trein op deze verbinding was Klassiekske 217.
Lukas
Ik heb gisteren de Desiro met de grafiti XL gezien in Aalst.De Desiro in kwestie is de 08022.Dit stel was actief op de L trein naar Geraardsbergen.De andere trein op deze verbinding was Klassiekske 217.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!