Inderdaad, in 1935 werd Brussel-Noord - Antwerpen non-stop gereden in 29 minuten, maximumsnelheid was 120 km/u. Op lijn 25 reden echter alleen sneltreinen (met of zonder stop in Mechelen), stoptreinen zijn er pas bijgekomen in 1939. Probleem is dus de doorstroming, het mengen van IC, IR en stoptreinen, plus nog het veelvuldig wisselen (met soms gelijkgrondse kruisingen, zoals in Kontich!) tussen de lijnen 25 en 27. Dat laatste gebeurde oorspronkelijk quasi nooit, de vernieuwde lijn 25 was in 1935 kruisingsvrij aangelegd van Brussel-Noord (waar de treinen direct konden optrekken naar 120 km/u) tot Antwerpen-Centraal.K V B schreef:In de jaren 30' kon je sneller sporen van Antwerpen naar Brussel dan nu. Met de voorlopers van de klassieke tweetjes...
Het probleem op die lijn is niet snelheid, maar doorstroming.
Fyra
Re: Fyra.
Ik snap niet helemaal waarom een trein zonder zitplaatsreservering als aantrekkelijker gezien wordt als een met. Per slot van rekening is het toch erg handig om voor het vertrek te weten waar er een plaats vrij is?Kris G schreef:K V B schreef:Kris G schreef: ik zou het liefste een IC Antwerpen - Roosendaal zien > zou ook vrij stipt moeten kunnen rijden denk ik, met daarnaast een IC aan 200 km/u over de HSL zonder reserveringsplicht (zou echt een succes kunnen zijn denk ik),
Omdat je dan niet per sé direct op kan stappen (overstappen) met je ticket/abbo wat niet treingebonden is. Sowieso verstandig om er niet van uit te gaan dat het wisselen of krijgen van een zitplaatsreservering last minute zonder meerkost kan. Je kan ook nog altijd de mogelijkheid houden om het deels reserveringsplichtig te hebben, enkele stoelen à la bahn comfort en wat weet ik al niet. Maar over het algemeen wil ik gewoon om het even welke trein kunnen stappen, ook bij bvb. vertraging of uitval, zonder reserveringsplicht.
Omdat de trein tussen Brussel en Antwerpen een eerder regionaal karakter heeft. In tegenstelling tot de Thalys die al een optie biedt om met een gereserveerde plaats tot in Amsterdam of Brussel te geraken. Anders ga je toch gewoon te veel van hetzelfde hebben.
Als ze het succes van de Benelux willen overdoen met de Fyra voeren ze beter geen reservatieplicht in, maar bieden ze dat gewoon aan als optie voor de reizigers. Net zoals je dat kan op de treinen naar Zwitserland vanuit Brussel.
Als ze het succes van de Benelux willen overdoen met de Fyra voeren ze beter geen reservatieplicht in, maar bieden ze dat gewoon aan als optie voor de reizigers. Net zoals je dat kan op de treinen naar Zwitserland vanuit Brussel.
1. Voor korte reizen zoals Brussel-Amsterdam met idealiter ieder uur een trein, wil ik mij echt niet laten vastpinnen op een vertrekuur en ik wil absoluut niet verplicht worden om daarvoor handelingen te stellen zoals het omboeken van een ticket. Ik wil één ticket in ieder richting kopen, en daarmee basta.K V B schreef: Ik snap niet helemaal waarom een trein zonder zitplaatsreservering als aantrekkelijker gezien wordt als een met. Per slot van rekening is het toch erg handig om voor het vertrek te weten waar er een plaats vrij is?
2. Ik wil absoluut zelf een zitplaats kunnen kiezen in functie van de drukte, de aanwezigheid van luidruchtige kinderen of bejaarde dames die een koffiekransje houden. Desnoods neem ik wel plaats op een klapstoeltje bij het instapbalkon, als ik maar geen overdreven herrie moet verdragen, want dan krijg ik hoofdpijn en word ik prikkelbaar.
Zelfs in een Thalys vertik ik het om zonder meer de toegewezen zitplaats in te nemen. Ik gooi op zo'n plaats eerst mijn bagage af, en verken dan de rest van de trein op zoek naar 'beter'. Meestal is dat ook te vinden, in het barrijtuig blijvoorbeeld, waar iets meer kubieke decimeters lucht ter beschikking zijn dan in die krappe rijtuigen. Dat is trouwens iets waarover ik mij hoogst verwonder: in de hogerstaande bijdragen wordt gesproken over Thalys als 'comfort' en 'topsegment'. Ik weet niet over welke treinstellen jullie het dan hebben, maar ik vind een M6 in ieder geval comfortabeler dan het sardienenblik dat ze Thalys noemen.
De TEE's van vroeger, dat was 'topsegment'. Daar kan je nu nog alleen maar van dromen...jotie schreef:Zelfs in een Thalys vertik ik het om zonder meer de toegewezen zitplaats in te nemen. Ik gooi op zo'n plaats eerst mijn bagage af, en verken dan de rest van de trein op zoek naar 'beter'. Meestal is dat ook te vinden, in het barrijtuig blijvoorbeeld, waar iets meer kubieke decimeters lucht ter beschikking zijn dan in die krappe rijtuigen. Dat is trouwens iets waarover ik mij hoogst verwonder: in de hogerstaande bijdragen wordt gesproken over Thalys als 'comfort' en 'topsegment'. Ik weet niet over welke treinstellen jullie het dan hebben, maar ik vind een M6 in ieder geval comfortabeler dan het sardienenblik dat ze Thalys noemen.
Inderdaad, als de weigering van de NMBS zo categorisch is, dan is de enige manier om daar iets aan te doen een uitspraak te forceren via de toezichthouder, wat alleen kan na een afgewezen klacht aan de klantendienst. En hopelijk doen meer mensen dat, zodat het zowel de NMBS als de toezichthouder duidelijk wordt dat hier een echt probleem is.Rob schreef:Met een persbericht van NS ("Op de korte termijn kunnen reizigers tussen Nederland en België gebruik maken van Thalys (reizigers van Fyra worden zoveel mogelijk omgeboekt)" als extra overtuigingsstuk, heb ik vandaag gebeld naar 070/79.79.79. Het antwoord van de telefonist was onmiddellijk duidelijk: "de NMBS doet dit niet". Hij zei letterlijk dat "de NS zich blauw betaalt aan omboekingen naar Thalys". Nadat ik voor de zoveelste keer mijn mantra van discriminatie en overtreding van Europese regelgeving opdreunde, ging hij terugkoppelen met een dienstchef, en herhaalde zijn weigering.
Het advies is: mail naar de klantendienst, en dat ga ik dus nog maar eens doen. Ik moet wel opletten dat ik zelf nog het overzicht behoud over alle contacten en klachten die ik de laatste dagen al heb uitgewisseld met NMBS...
Groetjes,
Rian
Alhoewel de stoelen in de Thalys vrij behoorlijk zijn, vind ik de ruimte eromheen in de Thalys ook vrij krap. I11 vind ik dan minstens zo comfortabel zitten en het doiet veel minder krap aan.jotie schreef:Dat is trouwens iets waarover ik mij hoogst verwonder: in de hogerstaande bijdragen wordt gesproken over Thalys als 'comfort' en 'topsegment'. Ik weet niet over welke treinstellen jullie het dan hebben, maar ik vind een M6 in ieder geval comfortabeler dan het sardienenblik dat ze Thalys noemen.
Qua comfort vind ik Thalys dan ook niet "topsegment" maar eerder gewoon, vergelijkbaar met bv. IC A. Het enige voordeel is de snelheid.
Groetjes,
Rian
En dan is Thalys toch nog duidelijk beter dan de binnenlandse TGV-réseaustellen...
Maar ik heb ook veel liever een ICE, of zelfs Duitse IC-rijtuigen...
Maar ik heb ook veel liever een ICE, of zelfs Duitse IC-rijtuigen...
Even tussendoor, voor de humoristen onder ons. Op Twitter zijn een paar mensen blijkbaar het woordenboek ingedoken (nahja, Google translate). Blijkt dat fyra niet alleen in de Zweedse taal voorkomt, maar ook een reëel bestaand Grieks woord is. Φύρα betekent niets anders dan 'verspilling'. Is er iemand met een Grieks woordenboek in de hand die dat even op z'n waarheidsgehalte kan checken? Alle mogelijke vertaalsites wijzen wel in die richting...
Waarom niet doen zoals in Italië? Reservatie inbegrepen, maar je kan een andere trein nemen, welsiwaar zonder ziplaatsgarantie.Steven schreef:Omdat de trein tussen Brussel en Antwerpen een eerder regionaal karakter heeft. In tegenstelling tot de Thalys die al een optie biedt om met een gereserveerde plaats tot in Amsterdam of Brussel te geraken. Anders ga je toch gewoon te veel van hetzelfde hebben.
Bij spontaan reizen is het immers toch doorgaans zo dat je een kaartje koopt, en opstapt. En dan zie ik niet het probleem in dat er op mijn kaartje staat waar er op de eerstvolgende trein een ziplaats vrij is...
Overigens, de rechtstreekse treinen van Brussel naar Zwitserland heb ik sinds 2004 niet meer genomen. Ik ga altijd via Duitsland, en altijd met reservatie...
Ik denk dat mensen aanmoedigen om voor lange afstandsverbindingen (en dat is Brussel Amsterdam wel degelijk) vooraf te reserveren een goede zaak is. Krijg je niet van die taferelen zoals ik al een paar keer in Duitsland mocht meemaken, waar een trein niet verder reed omdat hij te vol was. En als je dan nog zo vooruitziend geweest bent om te reserveren dan baal je hier behoorlijk van.
Jaren geleden heb ik een schrijven van Deutsche Bahn ontvangen waarin stond dat uit studies blijkt dat de meerderheid der Duitsers geen reserveringsplicht wenst.
Ik denk dat de Railjet nog steeds een goede optie zou zijn.
NSHispeed kan misschien in een fase komen waarin ze het recht hebben om de rommel terug naar Italë te sturen en hun geld terug vragen maar als Ansaldo ondertussen dan failliet gaat , dan zien de Hollanders niets meer of weinig terug van hun geld.
Ik denk dat de Railjet nog steeds een goede optie zou zijn.
NSHispeed kan misschien in een fase komen waarin ze het recht hebben om de rommel terug naar Italë te sturen en hun geld terug vragen maar als Ansaldo ondertussen dan failliet gaat , dan zien de Hollanders niets meer of weinig terug van hun geld.
Ik ken alleen klassiek Grieks. Daarin bestaat het naamwoord 'fura' niet, maar wel het werkwoord 'furein', dat betekent dooreenmengen, dooreenhaspelen, broddelen, knoeien... Dus het kan wel kloppen.jotie schreef:Even tussendoor, voor de humoristen onder ons. Op Twitter zijn een paar mensen blijkbaar het woordenboek ingedoken (nahja, Google translate). Blijkt dat fyra niet alleen in de Zweedse taal voorkomt, maar ook een reëel bestaand Grieks woord is. Φύρα betekent niets anders dan 'verspilling'. Is er iemand met een Grieks woordenboek in de hand die dat even op z'n waarheidsgehalte kan checken? Alle mogelijke vertaalsites wijzen wel in die richting...
Ik ben het er trouwens absoluut niet mee eens dat de Fyra tariefintegratie met de Thalys zou moeten krijgen. Er moet gewoon een reserveringsvrije trein die hetzelfde kost als willekeurig welke andere intercity. De afstanden zijn te klein in Nederland. Daar kan je geen extra geld voor vragen tenzij je ook daadwerkelijk iets anders biedt zoals bij de Thalys wel het geval is.
van die hoorzitting wordt nen mens toch niet wijzer
geen nieuwe elementen, en wordt precies toch iets van lange adem, ik veronderstel dat de Fyra binnen een kleine 3 maanden wel even terug zal rijden > bijna een verplichting om te kunnen aantonen dat ze na die 3 maanden (contractuele periode) nog steeds niet deugen
tussenkomst van de vertegenwoordiger van TreinTramBus en de Nederlandse tegenhanger vond ik wel het beste : je kan idd de verbinding Parijs - Brussel (zonder grote steden op het traject) niet vgl met Brussel - Amsterdam

geen nieuwe elementen, en wordt precies toch iets van lange adem, ik veronderstel dat de Fyra binnen een kleine 3 maanden wel even terug zal rijden > bijna een verplichting om te kunnen aantonen dat ze na die 3 maanden (contractuele periode) nog steeds niet deugen
tussenkomst van de vertegenwoordiger van TreinTramBus en de Nederlandse tegenhanger vond ik wel het beste : je kan idd de verbinding Parijs - Brussel (zonder grote steden op het traject) niet vgl met Brussel - Amsterdam