De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Eigenlijk is het erg dat zo een kort traject met M6'en gedaan worden.
Dus laat die Desiro's daar ook maar komen.
Eerst zullen ze wel nog gedaan worden met een HLE 18 + M6. Of zouden ze het met HLE 27 houden.
Waarom zou dat erg zijn? Breda-Antwerpen is voor een Belgische verbinding een redelijk grote afstand hoor. De combinatie 18+M6 zal ook nog redelijk goed optrekken en stukken comfortabeler zijn dan de desiro's. Hou die desiro's dus voor stoptreintjes, niet voor internationale IC's...
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LML »

'k Zou er niet van verschieten dat de "en em béé ès" Desiro's gaan inzetten voor IC-diensten en Eloc 18 + rijtuigen voor L-diensten. Het gebeurt nu al met het huidige materieel...

We zullen zien...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
wbrm
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door wbrm »

Shrek schreef:Waarom zou dat erg zijn? Breda-Antwerpen is voor een Belgische verbinding een redelijk grote afstand hoor. De combinatie 18+M6 zal ook nog redelijk goed optrekken en stukken comfortabeler zijn dan de desiro's. Hou die desiro's dus voor stoptreintjes, niet voor internationale IC's...
M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
AlexNL
Berichten: 2293
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

wbrm schreef:M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht, dus mogelijk zou er wat M6 kunnen worden uitgewisseld.

HLE 18 heeft geen ATB-installatie en kan dus niet in NL rijden, maar dat is te regelen via een STM-ATB (een softwaremodule voor de ERTMS-computer) of een ontheffing.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht
Je hebt geloof ik nog niet helemaal begrepen, wat er gaat gebeuren met IC 0. Ik vermoed dat ze volgend jaar 1 stammetje minder nodig hebben dan nu.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:
wbrm schreef:M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht, dus mogelijk zou er wat M6 kunnen worden uitgewisseld.

HLE 18 heeft geen ATB-installatie en kan dus niet in NL rijden, maar dat is te regelen via een STM-ATB (een softwaremodule voor de ERTMS-computer) of een ontheffing.
De M6 zal wel passen aan de nieuwe perrons van Breda hoor. En bij de aanbesteding van de 18 is duidelijk gezegd dat hij in NL moet kunnen rijden, dus technisch is er geen probleem. Nu moeten ze enkel nog willen...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Eigenlijk is het erg dat zo een kort traject met M6'en gedaan worden.
Dus laat die Desiro's daar ook maar komen.
Eerst zullen ze wel nog gedaan worden met een HLE 18 + M6. Of zouden ze het met HLE 27 houden.
Waarom zou dat erg zijn? Breda-Antwerpen is voor een Belgische verbinding een redelijk grote afstand hoor. De combinatie 18+M6 zal ook nog redelijk goed optrekken en stukken comfortabeler zijn dan de desiro's. Hou die desiro's dus voor stoptreintjes, niet voor internationale IC's...
Ik had het op de IR verbinding Antwerpen-Centraal - Noorderkempen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Ik had het op de IR verbinding Antwerpen-Centraal - Noorderkempen.
Maar dat wordt een Brussel-Noorderkempen op zijn minst, maar zelfs als hij zo kort blijft: waarom zou je in hemelsnaam desiro's daar willen hebben? De trein moet maar 2 keer stoppen op heel het traject, een desiro heeft dus geen tijdswinst. Dan ben je veel beter af met comfortabele M6 dan met zo'n stelletjes hoor...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
AlexNL schreef:
wbrm schreef:M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht, dus mogelijk zou er wat M6 kunnen worden uitgewisseld.

HLE 18 heeft geen ATB-installatie en kan dus niet in NL rijden, maar dat is te regelen via een STM-ATB (een softwaremodule voor de ERTMS-computer) of een ontheffing.
De M6 zal wel passen aan de nieuwe perrons van Breda hoor. En bij de aanbesteding van de 18 is duidelijk gezegd dat hij in NL moet kunnen rijden, dus technisch is er geen probleem. Nu moeten ze enkel nog willen...
Bedoel je dan enkel de grensvakken (en/of HSL met ETCS)? Want anders moet er toch ATB en heel die handel in?
AlexNL
Berichten: 2293
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:Je hebt geloof ik nog niet helemaal begrepen, wat er gaat gebeuren met IC 0. Ik vermoed dat ze volgend jaar 1 stammetje minder nodig hebben dan nu.
Ja, dat wordt een IC Brussel - Visé. Maar die zou je ook kunnen rijden met M6, en het I11 wat dan vrijkomt inzetten op een verbinding naar Breda.
Shrek schreef:De M6 zal wel passen aan de nieuwe perrons van Breda hoor. En bij de aanbesteding van de 18 is duidelijk gezegd dat hij in NL moet kunnen rijden, dus technisch is er geen probleem. Nu moeten ze enkel nog willen...
Het probleem is niet alleen de perrons in Breda, maar ook of een M6 wel in bochten past en dan niet tegen een passerende VIRM aanschuurt. Dat zal allemaal getest moet worden.
MIVB-reiziger schreef:Bedoel je dan enkel de grensvakken (en/of HSL met ETCS)? Want anders moet er toch ATB en heel die handel in?
Voor grensbaanvakken wordt er wel eens een ontheffing verleend, bijvoorbeeld omdat er aan de kant waar de trein vandaankomt toch geen ander materieel komt dan Belgisch materieel (zie Roosendaal en Maastricht). In Breda is dat niet het geval, omdat daar ook de intercity Roosendaal - Zwolle rijdt, en verder nog de IC's Den Haag - Venlo en de sneltrein Amsterdam - Breda, samen met de Fyra Amsterdam - Breda.

Een ontheffing voor ATB zie ik op dat baanvak nog niet zo snel gebeuren, dus dan zou HLE 18 alsnog van een ATB-installatie moeten worden voorzien. Dat is te regelen via een STM-ATB (een toevoeging aan de ERTMS-installatie) en wat extra receptoren, niet de grootste kostenpost dus. En omdat de HLE 18 al een typetoelating heeft (en houdt) in België zou een typetoelating in Nederland ook snel moeten kunnen gaan.
groen1976

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groen1976 »

gisteren rond 17.00 in Beernem de 1803 gezien die een stam I11'n aan het duwen was in de richting van Gent.
giuseppe
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door giuseppe »

AlexNL schreef:Ja, dat wordt een IC Brussel - Visé. Maar die zou je ook kunnen rijden met M6, en het I11 wat dan vrijkomt inzetten op een verbinding naar Breda.
M6 is verboden ten oosten van Luik, ook op L40 is er een tunnel waar M6 niet doorheen past. I11 is dus niet beschikbaar omdat er precies evenveel stammen naar Visé blijven rijden. Blijft over I10.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door ReisThijs »

De snelheid is ook van belang, M6 is beperkt tot 160 terwijl die IC 200 kan met I11. Dat maakt op langere afstanden zoals Brussel-Luik toch wel verschil.
Shrek schreef:Maar dat wordt een Brussel-Noorderkempen op zijn minst, maar zelfs als hij zo kort blijft: waarom zou je in hemelsnaam desiro's daar willen hebben? De trein moet maar 2 keer stoppen op heel het traject, een desiro heeft dus geen tijdswinst. Dan ben je veel beter af met comfortabele M6 dan met zo'n stelletjes hoor...
Van Antwerpen naar Noorderkempen is maar een korte rit (dan is comfort niet echt belangrijk) en er zijn geen grote reizigersaantallen. Waarom zou je in hemelsnaam M6 daar willen hebben?
Er rijdt nu alleen maar M6 omdat er nog niets anders was om op de HSL-4 te rijden.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door TrainzDr3ver »

Zouden ze dan bijvoorbeeld niet beter de IC Charleroi-Sud - Antwerpen, naar Noorderkempen doortrekken, of zouden ze de huidige IR n gewoon doortrekken naar Noorderkempen?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

ReisThijs schreef:De snelheid is ook van belang, M6 is beperkt tot 160 terwijl die IC 200 kan met I11. Dat maakt op langere afstanden zoals Brussel-Luik toch wel verschil.
Shrek schreef:Maar dat wordt een Brussel-Noorderkempen op zijn minst, maar zelfs als hij zo kort blijft: waarom zou je in hemelsnaam desiro's daar willen hebben? De trein moet maar 2 keer stoppen op heel het traject, een desiro heeft dus geen tijdswinst. Dan ben je veel beter af met comfortabele M6 dan met zo'n stelletjes hoor...
Van Antwerpen naar Noorderkempen is maar een korte rit (dan is comfort niet echt belangrijk) en er zijn geen grote reizigersaantallen. Waarom zou je in hemelsnaam M6 daar willen hebben?
Er rijdt nu alleen maar M6 omdat er nog niets anders was om op de HSL-4 te rijden.
tijdens de spits zitten deze 3 (3x 2de klasse) rijtuigen toch vol hoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie