Pagina 115 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 20:52
door Shrek
Stijn91 schreef:Eigenlijk is het erg dat zo een kort traject met M6'en gedaan worden.
Dus laat die Desiro's daar ook maar komen.
Eerst zullen ze wel nog gedaan worden met een HLE 18 + M6. Of zouden ze het met HLE 27 houden.
Waarom zou dat erg zijn? Breda-Antwerpen is voor een Belgische verbinding een redelijk grote afstand hoor. De combinatie 18+M6 zal ook nog redelijk goed optrekken en stukken comfortabeler zijn dan de desiro's. Hou die desiro's dus voor stoptreintjes, niet voor internationale IC's...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 21:51
door LML
'k Zou er niet van verschieten dat de "en em béé ès" Desiro's gaan inzetten voor IC-diensten en Eloc 18 + rijtuigen voor L-diensten. Het gebeurt nu al met het huidige materieel...

We zullen zien...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 22:04
door wbrm
Shrek schreef:Waarom zou dat erg zijn? Breda-Antwerpen is voor een Belgische verbinding een redelijk grote afstand hoor. De combinatie 18+M6 zal ook nog redelijk goed optrekken en stukken comfortabeler zijn dan de desiro's. Hou die desiro's dus voor stoptreintjes, niet voor internationale IC's...
M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 22:32
door AlexNL
wbrm schreef:M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht, dus mogelijk zou er wat M6 kunnen worden uitgewisseld.

HLE 18 heeft geen ATB-installatie en kan dus niet in NL rijden, maar dat is te regelen via een STM-ATB (een softwaremodule voor de ERTMS-computer) of een ontheffing.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 22:35
door rvdborgt
AlexNL schreef:M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht
Je hebt geloof ik nog niet helemaal begrepen, wat er gaat gebeuren met IC 0. Ik vermoed dat ze volgend jaar 1 stammetje minder nodig hebben dan nu.

Groetjes,
Rian

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 23:17
door Shrek
AlexNL schreef:
wbrm schreef:M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht, dus mogelijk zou er wat M6 kunnen worden uitgewisseld.

HLE 18 heeft geen ATB-installatie en kan dus niet in NL rijden, maar dat is te regelen via een STM-ATB (een softwaremodule voor de ERTMS-computer) of een ontheffing.
De M6 zal wel passen aan de nieuwe perrons van Breda hoor. En bij de aanbesteding van de 18 is duidelijk gezegd dat hij in NL moet kunnen rijden, dus technisch is er geen probleem. Nu moeten ze enkel nog willen...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 08 aug 2011, 23:40
door Stijn91
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Eigenlijk is het erg dat zo een kort traject met M6'en gedaan worden.
Dus laat die Desiro's daar ook maar komen.
Eerst zullen ze wel nog gedaan worden met een HLE 18 + M6. Of zouden ze het met HLE 27 houden.
Waarom zou dat erg zijn? Breda-Antwerpen is voor een Belgische verbinding een redelijk grote afstand hoor. De combinatie 18+M6 zal ook nog redelijk goed optrekken en stukken comfortabeler zijn dan de desiro's. Hou die desiro's dus voor stoptreintjes, niet voor internationale IC's...
Ik had het op de IR verbinding Antwerpen-Centraal - Noorderkempen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 00:28
door Shrek
Stijn91 schreef:Ik had het op de IR verbinding Antwerpen-Centraal - Noorderkempen.
Maar dat wordt een Brussel-Noorderkempen op zijn minst, maar zelfs als hij zo kort blijft: waarom zou je in hemelsnaam desiro's daar willen hebben? De trein moet maar 2 keer stoppen op heel het traject, een desiro heeft dus geen tijdswinst. Dan ben je veel beter af met comfortabele M6 dan met zo'n stelletjes hoor...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 08:20
door Steve
Shrek schreef:
AlexNL schreef:
wbrm schreef:M6 mag (nog) niet in Nederland komen. HLE18 weet ik niet.
M6 is volgens mij te groot, maar inzet met I11 zou een mogelijkheid zijn. I11 (en stuurstandrijtuigen) zijn nu niet meer nodig voor de IC Brussel - Maastricht, dus mogelijk zou er wat M6 kunnen worden uitgewisseld.

HLE 18 heeft geen ATB-installatie en kan dus niet in NL rijden, maar dat is te regelen via een STM-ATB (een softwaremodule voor de ERTMS-computer) of een ontheffing.
De M6 zal wel passen aan de nieuwe perrons van Breda hoor. En bij de aanbesteding van de 18 is duidelijk gezegd dat hij in NL moet kunnen rijden, dus technisch is er geen probleem. Nu moeten ze enkel nog willen...
Bedoel je dan enkel de grensvakken (en/of HSL met ETCS)? Want anders moet er toch ATB en heel die handel in?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 09:04
door AlexNL
rvdborgt schreef:Je hebt geloof ik nog niet helemaal begrepen, wat er gaat gebeuren met IC 0. Ik vermoed dat ze volgend jaar 1 stammetje minder nodig hebben dan nu.
Ja, dat wordt een IC Brussel - Visé. Maar die zou je ook kunnen rijden met M6, en het I11 wat dan vrijkomt inzetten op een verbinding naar Breda.
Shrek schreef:De M6 zal wel passen aan de nieuwe perrons van Breda hoor. En bij de aanbesteding van de 18 is duidelijk gezegd dat hij in NL moet kunnen rijden, dus technisch is er geen probleem. Nu moeten ze enkel nog willen...
Het probleem is niet alleen de perrons in Breda, maar ook of een M6 wel in bochten past en dan niet tegen een passerende VIRM aanschuurt. Dat zal allemaal getest moet worden.
MIVB-reiziger schreef:Bedoel je dan enkel de grensvakken (en/of HSL met ETCS)? Want anders moet er toch ATB en heel die handel in?
Voor grensbaanvakken wordt er wel eens een ontheffing verleend, bijvoorbeeld omdat er aan de kant waar de trein vandaankomt toch geen ander materieel komt dan Belgisch materieel (zie Roosendaal en Maastricht). In Breda is dat niet het geval, omdat daar ook de intercity Roosendaal - Zwolle rijdt, en verder nog de IC's Den Haag - Venlo en de sneltrein Amsterdam - Breda, samen met de Fyra Amsterdam - Breda.

Een ontheffing voor ATB zie ik op dat baanvak nog niet zo snel gebeuren, dus dan zou HLE 18 alsnog van een ATB-installatie moeten worden voorzien. Dat is te regelen via een STM-ATB (een toevoeging aan de ERTMS-installatie) en wat extra receptoren, niet de grootste kostenpost dus. En omdat de HLE 18 al een typetoelating heeft (en houdt) in België zou een typetoelating in Nederland ook snel moeten kunnen gaan.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 10:27
door groen1976
gisteren rond 17.00 in Beernem de 1803 gezien die een stam I11'n aan het duwen was in de richting van Gent.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 12:31
door giuseppe
AlexNL schreef:Ja, dat wordt een IC Brussel - Visé. Maar die zou je ook kunnen rijden met M6, en het I11 wat dan vrijkomt inzetten op een verbinding naar Breda.
M6 is verboden ten oosten van Luik, ook op L40 is er een tunnel waar M6 niet doorheen past. I11 is dus niet beschikbaar omdat er precies evenveel stammen naar Visé blijven rijden. Blijft over I10.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 14:54
door ReisThijs
De snelheid is ook van belang, M6 is beperkt tot 160 terwijl die IC 200 kan met I11. Dat maakt op langere afstanden zoals Brussel-Luik toch wel verschil.
Shrek schreef:Maar dat wordt een Brussel-Noorderkempen op zijn minst, maar zelfs als hij zo kort blijft: waarom zou je in hemelsnaam desiro's daar willen hebben? De trein moet maar 2 keer stoppen op heel het traject, een desiro heeft dus geen tijdswinst. Dan ben je veel beter af met comfortabele M6 dan met zo'n stelletjes hoor...
Van Antwerpen naar Noorderkempen is maar een korte rit (dan is comfort niet echt belangrijk) en er zijn geen grote reizigersaantallen. Waarom zou je in hemelsnaam M6 daar willen hebben?
Er rijdt nu alleen maar M6 omdat er nog niets anders was om op de HSL-4 te rijden.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 16:26
door TrainzDr3ver
Zouden ze dan bijvoorbeeld niet beter de IC Charleroi-Sud - Antwerpen, naar Noorderkempen doortrekken, of zouden ze de huidige IR n gewoon doortrekken naar Noorderkempen?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2011, 16:34
door Robin
ReisThijs schreef:De snelheid is ook van belang, M6 is beperkt tot 160 terwijl die IC 200 kan met I11. Dat maakt op langere afstanden zoals Brussel-Luik toch wel verschil.
Shrek schreef:Maar dat wordt een Brussel-Noorderkempen op zijn minst, maar zelfs als hij zo kort blijft: waarom zou je in hemelsnaam desiro's daar willen hebben? De trein moet maar 2 keer stoppen op heel het traject, een desiro heeft dus geen tijdswinst. Dan ben je veel beter af met comfortabele M6 dan met zo'n stelletjes hoor...
Van Antwerpen naar Noorderkempen is maar een korte rit (dan is comfort niet echt belangrijk) en er zijn geen grote reizigersaantallen. Waarom zou je in hemelsnaam M6 daar willen hebben?
Er rijdt nu alleen maar M6 omdat er nog niets anders was om op de HSL-4 te rijden.
tijdens de spits zitten deze 3 (3x 2de klasse) rijtuigen toch vol hoor.