sammarco1 schreef:Echt jammer dat die trein nu zo een afgang maakt... Nu om te zeggen dat italie alleen maar brol maakt vind ik er wel wat over. Ik ben akkoord als men zegt dat Italiaanse dingen iets minder kwalitatief zijn dan duitse rommel. Maar vergeet niet dat ook Italie in sommige industriele dingen marktleider is. De nieuwe Fiat 500 is wel een succes verhaal bvb. Ferrari maakt motoren om u tegen te zegen, Buggatti om maar even een topmerk te noemen. Daar staan we toch allemaal met bewondering naar te kijken niet ? Neem de Stoomlok 12006 uitgerust met kleppen ipv stoomschuif. Was een italiaanse vinding. De Directe injectie voor dieselwagens. Zo dommerikken zijn het ook niet hé.
De finesse ontbreekt ze. De totale eind afwerking. Mischien dat Belgische of nederlandse Technici deze extra finesse nog aan die trein kunnen aanbrengen, word het mischien toch nog een goed product.
100% gelijk. Ik was er nog onlangs over aan het nadenken: alhoewel er wel kwalitatieve Duitse kledingsmerken (Hugo Boss) zijn, zal zowel een man als vrouw nog altijd liever Armani/Versace of een pak van een top Italiaans merk willen dragen dan van een Duits merk. Idem voor koffie: een koffie gemaakt door een échte Italiaanse barista zal altijd beter smaken dan een Duitse koffie. Veel mensen zullen ook de Italiaanse keuken verkiezen boven de Duitse specialiteiten

En uiteindelijk hebben de Italiaanse treinen ook veel zaken bijgebracht: zonder Fiat was er geen Pendolino (ETR450), zonder Pendolino geen opvolgers (geen Cisalpino, geen Virgin Pendolino, geen Cisalpino Due). Uiteindelijk hebben die eerste Pendolino's het toch goed gedaan, en dat voor een techniek die toen nog in de kinderschoenen stond.
Sterker nog: ik durf zelfs stellen dat eigenlijk de Fiat/Alstom-techniek de enige kantelbak is die deftig werkt. De electro-mechanische versie van ADTranz/Bombardier heeft áltijd met pannes gesukkeld: op de Duitse reeksen 611/612 is die meestal afgezonderd, omdat die toch niet deftig werkt en de uiteindelijke tijdswinst niet zoveel opbrengt.
Naast de Fiat 500 nog andere iconen: veel mensen koesteren nog altijd liever een Vespa (klein beginnen hé

), Aprilia of een Ducati dan een BMW Motorrad

Een Italiaanse motor straalt tenminste iets uit, terwijl die Beemer-moto u gewoon van A naar B brengt.
Dus, conclusie: Italiaanse producten moeten zeker niet onderdoen voor Europese concurrenten, integendeel zelfs. Maar het is nu net ongelukkig dat er 1 bedrijf (AnsaldoBreda) in het nieuws komt waardoor het lijkt dat alle Italiaanse producten (en in het bijzonder treinen) rommel zijn.