Fyra
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
Op dit moment wordt er gewerkt aan een oplossing die bestaat uit een IC-trein van Brussel-Zuid naar Den Haag HS. Er zijn daarvoor vijf "stammen" ICR Prio-rijtuigen terug in een onderhoudsschema geplaatst en er is bij treinbestuurders die voor NS Hispeed werken een instructieprocedure gestart voor een aantal rangeersporen bij Den Haag. De NMBS zou enkele locomotieven van de serie 28 uit de goederendienst onttrekken en een aantal locomotieven bijleasen die slechts enkele weken geleden bij Alpha Trains waren teruggekeerd, in totaal tien locs.
De treinen zouden zowel voor als achter een locomotief krijgen zodat er in Den Haag en Brussel niet hoeft worden omgelopen. Reizigers van/naar Schiphol en Amsterdam krijgen vanaf de Fyra een overstap van ongeveer 15 minuten in Rotterdam Centraal.
Het is op korte termijn niet mogelijk om de brugopening van de brug bij Dordrecht te combineren met het treinverkeer op het traject Leiden - Schiphol, daarom deze oplossing.
De treinen zouden zowel voor als achter een locomotief krijgen zodat er in Den Haag en Brussel niet hoeft worden omgelopen. Reizigers van/naar Schiphol en Amsterdam krijgen vanaf de Fyra een overstap van ongeveer 15 minuten in Rotterdam Centraal.
Het is op korte termijn niet mogelijk om de brugopening van de brug bij Dordrecht te combineren met het treinverkeer op het traject Leiden - Schiphol, daarom deze oplossing.
Re: Fyra.
Vanuit Nederland is er inderdaad nog niks gekomen.Tijgernoot schreef:Je kan je over deze uitspraak verbazen, maar tot nu toe hebben zij het initiatief genomen voor de extra pendelslag naar Essen en nu de vervang-IC tussen Antwerpen en Roosendaal. Dat deze slechts één keer per twee uur rijdt zodat er slechts één MS86 nodig is voor deze trein is natuurlijk spijtig, maar de NS was alleen maar met rijtuigen aan het slepen in de hoop dat er ergens locomotieven boven water zouden komen...odul schreef:Tijgernoot schreef:
Op dit moment kan ik de NMBS alleen maar complementeren met het zo snel handelen om de treinreizigers in ieder geval over de grens te krijgen, .
![]()
![]()
![]()
Wat mij eigenlijk het meeste stoort, is dat "Belgische" reizigers op lijn 12 van dag één eveneens gedupeerd zijn. En dat de NMBS daar weinig of geen oog voor heeft.
Vooral, omdat men WIST, als er een gebrekkige verbinding met Nederland ontstaat, de lokale reiziger op lijn 12 de miserie er steeds bij moet nemen.
Re: Fyra.
Interessant Tijgernoot, ik ben benieuwd hoe dat verder loopt en of dat ook op langere termijn zo zal blijven. Bron? Welke route/haltes? Omlopen in Gvc is inderdaad een gedoe, dus dat is wel handig om dat te voorkomen.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
De trein zal niet naar Den Haag Centraal gaan, ook dat station zucht onder de Nederlandse verbouwingswoede en dit jaar zullen in verschillende periodes telkens twee sporen buiten dienst gaan om deze op te knappen. Op dit moment is er in de planning slechts één perron van Den Haag Centraal leeg, dus ruimte voor een Benelux is er niet.
De reden waarom de trein niet naar Amsterdam kan is vanochtend door ProRail uitgelegd aan het Beneluxparlement
De herinstructie en het weer terug in dienst brengen van de rijtuigen wordt bevestigd op het Nederlandse forum Somda
De trein zal sowieso over conventioneel spoor rijden (en dus de stops van de oude Benelux krijgen, wellicht met Delft maar zonder Dordrecht), aangezien de serie 28 niet is toegelaten op de HSL wegens een verkeerde softwareversie. De trein kan theoretisch wel op de HSL rijden maar de locomotief en de rijtuigen zullen in dat geval in België daarvoor eerst gekeurd moeten worden, in Nederland rijden er combinaties van de locomotief en PRIO-rijtuigen die wel op de HSL mogen maar in België is daar nooit toestemming voor verleend.
De frequentie zal 1x/2u zijn, met vijf treinen kan je niet meer rijden dan dat.
De reden waarom de trein niet naar Amsterdam kan is vanochtend door ProRail uitgelegd aan het Beneluxparlement
De herinstructie en het weer terug in dienst brengen van de rijtuigen wordt bevestigd op het Nederlandse forum Somda
De trein zal sowieso over conventioneel spoor rijden (en dus de stops van de oude Benelux krijgen, wellicht met Delft maar zonder Dordrecht), aangezien de serie 28 niet is toegelaten op de HSL wegens een verkeerde softwareversie. De trein kan theoretisch wel op de HSL rijden maar de locomotief en de rijtuigen zullen in dat geval in België daarvoor eerst gekeurd moeten worden, in Nederland rijden er combinaties van de locomotief en PRIO-rijtuigen die wel op de HSL mogen maar in België is daar nooit toestemming voor verleend.
De frequentie zal 1x/2u zijn, met vijf treinen kan je niet meer rijden dan dat.
Re: Fyra.
1x per 2 uur, alleen op Den Haag - Rotterdam, mogelijk geen stop in Dordrecht...
Dat het lastig is om Amsterdam - Den Haag te rijden en dit te combineren met Den Haag - Roosendaal kan ik begrijpen, maar dan ook nog eens met gehalveerde frequentie rijden slaat nergens op. De Fyra-dienst begon met 10 ipv 16 ritten per dag, maar er werd aangekondigd dat "de frequentie snel omhoog zal gaan". Nu liep Fyra niet zoals gewenst, in ruil daarvoor krijgen we nóg minder treinen?
De spoorwegen zijn zo toch niet meer serieus te nemen wanneer ze het hebben over "betrokkenheid bij de reiziger" en excuses voor het ongemak?
Dat het lastig is om Amsterdam - Den Haag te rijden en dit te combineren met Den Haag - Roosendaal kan ik begrijpen, maar dan ook nog eens met gehalveerde frequentie rijden slaat nergens op. De Fyra-dienst begon met 10 ipv 16 ritten per dag, maar er werd aangekondigd dat "de frequentie snel omhoog zal gaan". Nu liep Fyra niet zoals gewenst, in ruil daarvoor krijgen we nóg minder treinen?
De spoorwegen zijn zo toch niet meer serieus te nemen wanneer ze het hebben over "betrokkenheid bij de reiziger" en excuses voor het ongemak?

-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
Ik ben het er ook niet mee eens dat de trein slechts eens in de twee uur zal gaan rijden en hoop ook dat snel er verdichtingen komen, in ieder geval in de piekuren of dat de Fyra hopelijk weer snel een aanvang kan maken met terug internationale diensten te gaan rijden als aanvulling op deze vervangdienst.
Re: Fyra.
Ik heb niet echt het idee dat we die V250 ooit nog zullen zien rijden met reizigers. Daarnaast is het merk Fyra intussen zo erg beschadigd dat het de vraag is of reizigers het ooit nog serieus zullen nemen. Kennen we Buckler nog?
Als de spoorwegen écht betrokken zijn met het wel en wee van de reiziger zouden ze nu alles op alles moeten zetten om de oude verbinding via Roosendaal zo snel mogelijk volgens het oorspronkelijke aanbod te laten rijden. Daar zijn reizigers meer bij gebaat dan met dit soort halfbakken tussenoplossingen.
Als de spoorwegen écht betrokken zijn met het wel en wee van de reiziger zouden ze nu alles op alles moeten zetten om de oude verbinding via Roosendaal zo snel mogelijk volgens het oorspronkelijke aanbod te laten rijden. Daar zijn reizigers meer bij gebaat dan met dit soort halfbakken tussenoplossingen.
Re: Fyra.
Vandaag heb ik een klacht ingediend bij NMBS Europe. Na het omstandige feitenrelaas (een verzakelijkte versie van mijn postings in deze draad) sluit ik af met:
"Nu dien ik dus een formele klacht in met kopie aan de Ombudsman. Ik klaag aan dat de website van NMBS Europe een heel luik heeft over “Passagiersrechten en vervoersvoorwaarden”, maar deze niet toepast. Deze hypocrisie is weerzinwekkend. Bovendien discrimineert de NMBS haar klanten ten opzichte van klanten van NS die een identiek product hebben aangeschaft. NS past immers wel artikel 16 van de Europese verordening toe dat aan de reiziger het recht toekent om “met de vroegste gelegenheid te reizen onder vergelijkbare vervoersomstandigheden”. Welnu, Fyra en Thalys zijn beide HST's en vanuit het standpunt van de reiziger perfect vergelijkbaar, te meer daar de vervoerders van beide HST’s identiek zijn (cf. codes 1088 en 1284 op de biljetten van beide). Lokale treinen nemen via Roosendaal met twee maal overstappen is daarentegen geen met de Fyra vergelijkbare vervoersomstandigheid.
Vandaar dat ik u verzoek om uw standpunt te herzien en alsnog mijn Fyra-tickets om te wisselen voor Thalystickets voor zaterdag 2 februari 2013. De terugbetalingsprocedure die ik ten einde raad heb ingezet kan in dat geval genegeerd worden.
Indien u niet ingaat op mijn verzoek, dient u de terugbetalingsprocedure uiteraard ten spoedigste af te ronden en schakel ik de toezichthouder (https://www.mobilit.fgov.be/nl/indexRef ... m%23annons) in. Specialisten van TreinTramBus en Rover zijn al op de hoogte gebracht van dit voornemen.
Gelieve mij zo snel mogelijk te contacteren via xxx. Indien ik nog geen reactie heb gekregen tegen donderdag 31 januari, bel ik op vrijdag 1 februari opnieuw naar 02/528.27.37."
"Nu dien ik dus een formele klacht in met kopie aan de Ombudsman. Ik klaag aan dat de website van NMBS Europe een heel luik heeft over “Passagiersrechten en vervoersvoorwaarden”, maar deze niet toepast. Deze hypocrisie is weerzinwekkend. Bovendien discrimineert de NMBS haar klanten ten opzichte van klanten van NS die een identiek product hebben aangeschaft. NS past immers wel artikel 16 van de Europese verordening toe dat aan de reiziger het recht toekent om “met de vroegste gelegenheid te reizen onder vergelijkbare vervoersomstandigheden”. Welnu, Fyra en Thalys zijn beide HST's en vanuit het standpunt van de reiziger perfect vergelijkbaar, te meer daar de vervoerders van beide HST’s identiek zijn (cf. codes 1088 en 1284 op de biljetten van beide). Lokale treinen nemen via Roosendaal met twee maal overstappen is daarentegen geen met de Fyra vergelijkbare vervoersomstandigheid.
Vandaar dat ik u verzoek om uw standpunt te herzien en alsnog mijn Fyra-tickets om te wisselen voor Thalystickets voor zaterdag 2 februari 2013. De terugbetalingsprocedure die ik ten einde raad heb ingezet kan in dat geval genegeerd worden.
Indien u niet ingaat op mijn verzoek, dient u de terugbetalingsprocedure uiteraard ten spoedigste af te ronden en schakel ik de toezichthouder (https://www.mobilit.fgov.be/nl/indexRef ... m%23annons) in. Specialisten van TreinTramBus en Rover zijn al op de hoogte gebracht van dit voornemen.
Gelieve mij zo snel mogelijk te contacteren via xxx. Indien ik nog geen reactie heb gekregen tegen donderdag 31 januari, bel ik op vrijdag 1 februari opnieuw naar 02/528.27.37."
Re: Fyra.
Dan moet je wel het verschil zien tussen de autonomie van NMBS en de autonomie van HSA die de treinen gekocht hebben.Commendatore schreef:Is het jullie ook opgevallen dat tijdens de hoorzitting de Belgische politici inhoudelijk over het algemeen genomen duidelijk sterker en kritischer waren dan die uit Nederland?
Wat mij ook opviel is dat slechts één of geen belg het verschil kende tussen de "Fyra" en een V250.
Is er echt ooit een 13 met een goederentrein in Nederland in Nederland geweest ? Was dat niet de IC uit Brussel in Maastricht ?
ps. ik heb het echt niet elke minuut gevolgd
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
Ja en nee. Sinds de Fyra V160 de volledige dienst tussen Amsterdam en Breda ging rijden ontstond er een tekort aan rijtuigen dat werd aangevuld met rijtuigen van de binnenlandse dienst en gehuurde rijtuigen van de ÖBB. De laatste weken voor het opheffen van de Benelux kwam het geregeld voor dat er te korte treinen reden door een gebrek aan reserve en rijtuigen. Met 5 setjes Prio-rijtuigen is er wel weer enige reserve. Daarnaast, met 5 setjes zal er in de voorziene tweeuursdienst altijd een set als reserve kunnen dienen want je hebt er dan 4 nodig voor de dienst.FLV-FGSP schreef:NSH had toch vroeger 7 setjes Prio?
Het schijnt trouwens dat één van de gereactiveerde setjes de paarse OS Londen 2012-stam is

Re: Fyra.
Tijgernoot schreef:Op dit moment wordt er gewerkt aan een oplossing die bestaat uit een IC-trein van Brussel-Zuid naar Den Haag HS. .
lijkt een goede oplossing op voorwaarde dat deze trein ook Brussel Noord en Antwerpen Berchem bedient.
immers BN is nog steeds het overstap station richting Luxemburg; en Antwerpen Berchem is nog steeds het overstapstation voor alle verkeer richting Lier en verder
Re: Fyra.
Van de goederen weet ik niks, maar ik heb wel vaak in een rijtuig achter een dertien gezeten vanuit/naar Maastricht.dentheo schreef:Is er echt ooit een 13 met een goederentrein in Nederland in Nederland geweest ? Was dat niet de IC uit Brussel in Maastricht ?