Pagina 116 van 181
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 11:55
door kika
groentje schreef: ↑09 nov 2017, 02:09
Met een publiek bedoel ik niet dat die trein stampensvol zal zitten, maar toch wel voldoende volk zou moeten aantrekken om zinvol en niet verlieslatend te zijn, iets waar ik toch wel in geloof.
Als er iets mag afgeschaft mag worden, is het wel het idee dat iedere trein 'winst' moet opleveren en geen 'verlies' mag draaien. 't Is een hier welbekend verhaal, dus ik zal besparen op de herhaling

Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 11:58
door kika
Steven schreef: ↑09 nov 2017, 21:30Ik ben dit jaar al uren verloren door open bruggen in Nederland. Hierbij staat de brug over de ringvaart tussen Sassenheim en Nieuw Vennep op kop, koste mij bij elke opening 10-15 min. vertraging, waarbij in de maand juli alleen al 7 keer. Ook de brug over de Maas heeft mij al een paar keer opgehouden, al werkt deze sneller (kleinere vertragingen).
Daarover ben ik verbaasd, in een nog niet zo'n grijs verleden nam ik deze trein vaker, en open bruggen waren zeldzaam. Is daar iets veranderd in de laatste ~10 jaar? (Ik nam hem tussen de 6-70x per jaar, waarschijnlijk niet voldoende qua representativiteit).
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 11:58
door Steven
Met de huidige systemen en tarieven is in België een trein toch maar winstgevend vanaf hij meer dan 2/3 gevuld is. Dus daar gaan we inderdaad beter niet aan denken.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 12:00
door Shrek
kika schreef: ↑10 nov 2017, 11:55
groentje schreef: ↑09 nov 2017, 02:09
Met een publiek bedoel ik niet dat die trein stampensvol zal zitten, maar toch wel voldoende volk zou moeten aantrekken om zinvol en niet verlieslatend te zijn, iets waar ik toch wel in geloof.
Als er iets mag afgeschaft mag worden, is het wel het idee dat iedere trein 'winst' moet opleveren en geen 'verlies' mag draaien. 't Is een hier welbekend verhaal, dus ik zal besparen op de herhaling
Er zijn weinig treinen die echt winst maken, maar dat hoeft ook niet. De belgische staat stelt gelukkig een hele som geld ter beschikking om die verliezen te dekken. de echte vraag die je dus moet stellen is: hoe kan je met het beschikbare budget zoveel mogelijk mensen aan vervoer helpen ?
Als een extra trein inleggen op plaats A 20 extra reizigers kan aantrekken en op plaats B 50, dan moet je trein A niet inleggen maar trein B laten rijden. Geld voor trein A en B is er niet.
In dit geval is trein A die vroege Antwerpen-Luchthaven terwijl trein B bijvoorbeeld een latere S5 Halle-Mechelen is (die er wel komt).
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 12:02
door Steven
kika schreef: ↑10 nov 2017, 11:58
Steven schreef: ↑09 nov 2017, 21:30Ik ben dit jaar al uren verloren door open bruggen in Nederland. Hierbij staat de brug over de ringvaart tussen Sassenheim en Nieuw Vennep op kop, koste mij bij elke opening 10-15 min. vertraging, waarbij in de maand juli alleen al 7 keer. Ook de brug over de Maas heeft mij al een paar keer opgehouden, al werkt deze sneller (kleinere vertragingen).
Daarover ben ik verbaasd, in een nog niet zo'n grijs verleden nam ik deze trein vaker, en open bruggen waren zeldzaam. Is daar iets veranderd in de laatste ~10 jaar? (Ik nam hem tussen de 6-70x per jaar, waarschijnlijk niet voldoende qua representativiteit).
De brug over de ringvaart heb ik in mijn eerste jaar op de Benelux ook nooit open geweten, echter sinds dit jaar valt dat wel vaker voor. Zeker met vroege diensten (dan doen wij 9215/9232). Ook het wegverkeer is opgehouden op dezelfde plaats. Ik vermoed dat er daar meer en meer grotereplezierjachten langskomen. Het trouwens ook nog 1 van de bruggen zonder bovenleiding. Na te zijn gestopt kan je u er maar kort lanceren om dan een stuk stroomloos af te leggen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 13:45
door Nadleeh
De binnenlandse treinen worden zoveel mogelijk om de geplande brugopeningen heen gepland maar dat lukt logischerwijs niet altijd...
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 13:52
door Steven
Het volstaat trein of boot vertraging heeft en dan moet er eentje wachten he.

Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 15:16
door Portbou
Daarnet reed ik op de E19 en werd ingehaald door een gesandwichte Benelux.
Wel beetje overkill om twee moderne locs te moeten inzetten voor zes rijtuigjes.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 15:22
door Shrek
Portbou schreef: ↑10 nov 2017, 15:16
Daarnet reed ik op de E19 en werd ingehaald door een gesandwichte Benelux.
Wel beetje overkill om twee moderne locs te moeten inzetten voor zes rijtuigjes.
Liever zo dan met één zwakke reeks 11 die de trein amper vooruit krijgt

Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 18:53
door jan_olieslagers
Steven schreef: ↑10 nov 2017, 11:58
Met de huidige systemen en tarieven is in België een trein toch maar winstgevend vanaf hij meer dan 2/3 gevuld is. Dus daar gaan we inderdaad beter niet aan denken.
Dan moeten de M6-IC's tussen Brussel en Antwerpen echt wel goudmijnen zijn, daar zitten de arme passagiers als haringen in een tonnetje. Vaak genoeg heb ik mensen weten recht staan doorheen de hele middengang, op beide verdiepingen.
Waarop wacht men om dat te privatiseren? :mrgreen: :mrgreen:
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 19:54
door Steven
De treinen die winstgevend zijn dienen ook om de kosten van verlieslatende verbindingen te dekken. Perfectie bestaat nu eenmaal niet bij openbaar vervoer.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2017, 20:36
door groentje
Niet verlieslatend was misschien niet de juiste term, ik denk daarbij ook aan maatschappelijke 'winst'. En dan denk ik nog steeds dat deze verbinding beter verdient.
Re: BENELUX
Geplaatst: 11 nov 2017, 11:17
door Robin
Portbou schreef: ↑10 nov 2017, 15:16
Daarnet reed ik op de E19 en werd ingehaald door een gesandwichte Benelux.
Wel beetje overkill om twee moderne locs te moeten inzetten voor zes rijtuigjes.
toch al beter dan een T13 met 4 rijtuigen

Re: BENELUX
Geplaatst: 11 nov 2017, 12:22
door Portbou
Robin schreef: ↑11 nov 2017, 11:17
Portbou schreef: ↑10 nov 2017, 15:16
Wel beetje overkill om twee moderne locs te moeten inzetten voor zes rijtuigjes.
toch al beter dan een T13 met 4 rijtuigen
Welke verbinding rijdt er met 1 T13 en 4 rijtuigen ? Liège-Luxembourg ?
Maar zelfs dan doet de Benelux het slechter naar mijn mening :
- gesandwichte Benelux = 2 locs & 6 rijtuigen = 1 loc voor 3 rijtuigen
- T13 = 1 loc voor 4 rijtuigen
Bovendien rijdt de Benelux door een vlak landschap terwijl er op lijn 42 toch wel wat hellingen moeten overwonnen worden...
Re: BENELUX
Geplaatst: 11 nov 2017, 14:49
door AlexNL
De Benelux rijdt niet met twee locs omdat hij te traag zou zijn, maar hij rijdt met twee locs omdat er dan geen rangeerwerk meer nodig is na een rit.
In het oorspronkelijke plan zou het ICR-stuurrijtuig (type BDs) geschikt worden gemaakt voor aansturing van een Traxx, maar NS heeft uiteindelijk besloten dat de business case voor het aanschaffen van extra locomotieven gunstiger was vanwege hun hoge restwaarde wanneer hun inzet voor de HSL-diensten ten einde komt.