Fyra
Re: Fyra.
En dus helemaal niets met de 11'jes die daar werkloos staan in Stockem? Ondanks de onderhoudskosten lijkt me dat een pak goedkoper dan peperdure Traxx'en te moeten huren. De potentieel lagere betrouwbaarheid ondervang je ook grotendeels als je er toch twee locs aan de trein hangen (bij een groot probleem kun je een van beide omlopen, zoals we jarenlang gedaan hebben).stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
En inderdaad, laat die alternatieve trein nu eindelijk eens in Brussel-Noord stoppen!
Re: Fyra.
stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
stefanic,
voor de goede orde:
ik heb die Brussel DH niet voorgesteld;
ik vind dat zo'n klassieke Benelux Amsterdam Brussel er niet perse moet komen, maar dat deze beperkt kan worden tot Amsterdam - Antwerpen (zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... start=1515 )
Daarnaast vind ik wel dat NMBS het aantal IC-treinen per uur tussen Antwerpen en Brussel opnieuw moet verhogen (de oude Benelux was immers een iC tussen Antwerpen en Brussel),
Laatst gewijzigd door pietmol op 29 jan 2013, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fyra.
Goed dan weten we al het materieel, maar waar gaat dat rijden als het niet tussen Bxl en Den Haag zal zijn?stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
Re: Fyra.
kika schreef:Van de goederen weet ik niks, maar ik heb wel vaak in een rijtuig achter een dertien gezeten vanuit/naar Maastricht.dentheo schreef:Is er echt ooit een 13 met een goederentrein in Nederland in Nederland geweest ? Was dat niet de IC uit Brussel in Maastricht ?
Ik dacht al jefke(vdb) wat vertelt ge nu ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
Een Griekse kennis van een collega vertaalt het woord 'Φύρα', waarvan de uitspraak identiek is aan het Zweedse 'fyra', als 'nutteloos'.Paul schreef:Ik ken alleen klassiek Grieks. Daarin bestaat het naamwoord 'fura' niet, maar wel het werkwoord 'furein', dat betekent dooreenmengen, dooreenhaspelen, broddelen, knoeien... Dus het kan wel kloppen.jotie schreef:Even tussendoor, voor de humoristen onder ons. Op Twitter zijn een paar mensen blijkbaar het woordenboek ingedoken (nahja, Google translate). Blijkt dat fyra niet alleen in de Zweedse taal voorkomt, maar ook een reëel bestaand Grieks woord is. Φύρα betekent niets anders dan 'verspilling'. Is er iemand met een Grieks woordenboek in de hand die dat even op z'n waarheidsgehalte kan checken? Alle mogelijke vertaalsites wijzen wel in die richting...
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
Er zijn een aantal redenen waarom dit wel op tafel lijkt te liggen:stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
1.) De treinbestuurders die nu in dienst zijn van NS Hispeed en de Fyra V160 rijden krijgen instructie voor de sporendriehoek ten noorden van Den Haag HS, waar de Fyra sowieso niet komt. Dit is bevestigd door de treinbestuurders. De meeste/alle hebben bovendien nog baanvakkennis tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal, de rest van de voorziene route wordt gebruikt als omleidingsroute van de Fyra V160 dus die kennis is zeker aanwezig.
2.) Machinisten van de Fyra V160 zijn bekend met het Traxx-materieel en hebben daarvoor geen materiaalinstructie nodig, ze zijn direct geschikt voor een Beneluxdienst die wordt gereden met de serie 28.
3.) Er worden op dit moment slechts 5 stammen rijtuigen voorbereid, daarmee kan er zelfs geen 2-uursdienst tussen Amsterdam en Brussel gereden worden, dat lukt alleen als je met een snelle trein over de HSL gaat.
4.) Het rijpad tussen Leiden Centraal en Schiphol-Amsterdam kan niet worden gecombineerd met een rijpad tussen Roosendaal en Den Haag. Op beide routes is er ruimte voor een Beneluxtrein, maar de paden sluiten niet op elkaar aan, voor een doorgaande dienst naar Amsterdam zal er ten noorden van Den Haag met treinen geschoven moeten worden.
5.) Reizigers van/naar Schiphol en Amsterdam kunnen in Rotterdam overstappen van/naar de Fyra die ze in 20 tot 40 minuten op hun bestemming brengt.
Re: Fyra.
Inderdaad: allemaal argumenten ivm het traject in Nederland...Tijgernoot schreef:Er zijn een aantal redenen waarom dit wel op tafel lijkt te liggen:stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
1.) De treinbestuurders die nu in dienst zijn van NS Hispeed en de Fyra V160 rijden krijgen instructie voor de sporendriehoek ten noorden van Den Haag HS, waar de Fyra sowieso niet komt. Dit is bevestigd door de treinbestuurders. De meeste/alle hebben bovendien nog baanvakkennis tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal, de rest van de voorziene route wordt gebruikt als omleidingsroute van de Fyra V160 dus die kennis is zeker aanwezig.
2.) Machinisten van de Fyra V160 zijn bekend met het Traxx-materieel en hebben daarvoor geen materiaalinstructie nodig, ze zijn direct geschikt voor een Beneluxdienst die wordt gereden met de serie 28.
3.) Er worden op dit moment slechts 5 stammen rijtuigen voorbereid, daarmee kan er zelfs geen 2-uursdienst tussen Amsterdam en Brussel gereden worden, dat lukt alleen als je met een snelle trein over de HSL gaat.
4.) Het rijpad tussen Leiden Centraal en Schiphol-Amsterdam kan niet worden gecombineerd met een rijpad tussen Roosendaal en Den Haag. Op beide routes is er ruimte voor een Beneluxtrein, maar de paden sluiten niet op elkaar aan, voor een doorgaande dienst naar Amsterdam zal er ten noorden van Den Haag met treinen geschoven moeten worden.
5.) Reizigers van/naar Schiphol en Amsterdam kunnen in Rotterdam overstappen van/naar de Fyra die ze in 20 tot 40 minuten op hun bestemming brengt.
spoorwegrealist
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Fyra.
Tijdens het typen van dit bericht wordt deze stam getrokken door een NedTrain 700-loc de Dijksgracht richting Amsterdam Centraal.Tijgernoot schreef:Het schijnt trouwens dat één van de gereactiveerde setjes de paarse OS Londen 2012-stam isFLV-FGSP schreef:NSH had toch vroeger 7 setjes Prio?
Re: Fyra.
Van de 12 is er slechts nog één met een goed functionerende ATB-installatie.Steve schreef:En dus helemaal niets met de 11'jes die daar werkloos staan in Stockem? Ondanks de onderhoudskosten lijkt me dat een pak goedkoper dan peperdure Traxx'en te moeten huren. De potentieel lagere betrouwbaarheid ondervang je ook grotendeels als je er toch twee locs aan de trein hangen (bij een groot probleem kun je een van beide omlopen, zoals we jarenlang gedaan hebben).stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
En inderdaad, laat die alternatieve trein nu eindelijk eens in Brussel-Noord stoppen!
Re: Fyra.
Kijk, ik heb de ruwe dienstregeling voor volgende week hier al voor mij liggen, en in Brussel komt de trein (voorlopig?) niet. De details zullen snel genoeg wel officieel kenbaar gemaakt worden eens alles tot in detail is uitgewerkt.t-town schreef:Aan dit soort raadsels heeft natuurlijk niemand iets.
U doelt op een dienst Antwerpen-DH, ipv Brussel-DH?
Denk er ook aan dat voor een snelle oplossing enkel met het bestaande materieel kan gereden worden, met bestaande homologaties. Daar is GEEN weg rond. Via de HSL Antwerpen-Meer-Nederland kunnen we dus NIET rijden want er is NU geen enkel type materieel dat dat kan/mag (behalve Thalys-stellen, maar die zijn er niet op overschot, laat staan dat Thalys deze zou willen ter beschikking stellen).
Dus MOET het via Lijn12 Antwerpen-Roosendaal, en om dan een rijpad te vinden dat zowel in NL als in Antwerpen verder kan verlengd worden...
Het oude Benelux-rijpad gebruiken impliceert belangrijke aanpassingen aan het binnenlandse verkeer in België, zowel ten zuiden als ten noorden van Antwerpen. Tot hoever mogen (misschien cru gesteld) de binnenlandse reizigers de 'dupe' worden van een probleem voor internationale reizigers.
spoorwegrealist
Re: Fyra.
Het blijft natuurlijk wel jammer dat reizigers Brussel-Amsterdam 2 keer moeten overstappen. In dat opzicht lijkt mij de oplossing niet veel beter dan de 2-uurspendel tussen Antwerpen en Roosendaal. Als ze daar nu al eens een uurdienst van maken... daar moeten ze toch wel materiaal voor hebben.
Re: Fyra.
We moeten echt Stoppen met dat soort labeltjes.stefanic schreef:Tot hoever mogen (misschien cru gesteld) de binnenlandse reizigers de 'dupe' worden van een probleem voor internationale reizigers.