NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
overweg13

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Ik snap niet dat er zo vaak problemen zijn met nieuw materieel. Dat wordt toch uitvoerig getest voordat het in dienst gaat, komen zulke gebreken tijdens die tests dan niet aan het licht?
Ik weet niet wat die tests precies inhouden, maar ik kan me voorstellen dat echte wintertoestanden nauwelijks na te bootsen zijn in laboratoriumomstandigheden. Je kunt je stel bijvoorbeeld wel invriezen tot -40°, en windsnelheden creëren van enkele Beauforts, bij een luchtvochtigheid die dicht tegen de 100 % zit (of net erg laag ligt), maar ik kan me voorstellen dat sommige winterse omstandigheden (met nog wat extra fijne sneeuw extra, zowel echte sneeuw als de zogenaamde driftsneeuw) de labotoestand overstijgen. En dan heb ik het nog niet over de duur van de wintertoestand.
Maar het blijft natuurlijk een feit dat we in deze tijd van de informatica bijna stelselmatig geconfronteerd worden met nieuwe dingen die nog vol bugs zitten, echt niet alleen bij spoorwegmateriaal.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

artikel L'Echo Desiro

Ik denk dat de klassiekjes hierdoor makkelijk de zomer van 2014 kunnen halen.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Chemin de Fera
treinzot

Bericht door treinzot »

Welke problemen heeft de desiro nu eigenlijk.

Bij mijn weten zijn dat de volgende/

1)Te lichte motor daar het stel 10meter langer is en 15 ton zwaarder.
2)Te lichte deurmotor die kan verbranden is het stel op een helling staat.
3)Sensor van de opvangreservoir van de toiletten die overgevoelig werkt of niet goed is afgesteld.
4)Panto's die toch kunnen vastvriezen

Zijn er nog kinderziektes??

Wordt dat niet in het lastenboek vermeld hoe krachtig een motor zou moeten zijn???
Shrek

Bericht door Shrek »

"Te lichte motoren" is wel heel kort door de bocht. Ze zijn misschien niet zo krachtig als die van de desiros in duitsland, maar nog steeds de helft krachtiger dan een MS96 ...
dentheo

Bericht door dentheo »

treinzot schreef: Wordt dat niet in het lastenboek vermeld hoe krachtig een motor zou moeten zijn???
Krachtig en "licht" zijn natuurlijk verschillende eigenschappen.
Haalt hij zijn maximum snelheid niet ?
Of vind men de motor in kg te licht voor het gevraagde vermogen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

In Duitsland rijden deze treinen ZONDER problemen!
Heeft de NMBS weer een te goedkope versie besteld?
Shrek

Bericht door Shrek »

Ik denk trouwens dat nog sterkere motoren niet veel zouden uithalen. Op verschillende plaatsen kan de bovenleiding zoveel vermogen toch niet leveren, dus zou je het volle vermogen van die sterkere motoren amper kunnen gebruiken...
In Duitsland met hun 15kV zijn krachtigere motoren wel nuttig.
vasonline

Bericht door vasonline »

Stijn91 schreef:artikel L'Echo Desiro

Ik denk dat de klassiekjes hierdoor makkelijk de zomer van 2014 kunnen halen.
Ja, maar ik geloof dat niet (helemaal).
Was er niet ergens de mededeling geweest dat...

...."tegen eind 2013 alle nmbs reizigermateriaal met TBL1+ uitgerust ging zijn".

Dat heeft als gevolg dat ze wel buiten dienst moeten eind dit jaar.
Tenmiste als men zich aan die afspraak wil houden.
Of alsnog TBL1+ inbouwen, maar dat geloof ik niet. (bestaat dat:een mobiele low cost versie van TBL1+ ?)
Of toch een uitzondering.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Het is natuurlijk ook een manier van "besparen", beetje zagen en voor je het weet springt er een factuur van 50 miljoen over Nieuwjaar.
Niet erg fair, maar een stuk makkelijker dan "echt" besparen.
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Shrek schreef:"Te lichte motoren" is wel heel kort door de bocht. Ze zijn misschien niet zo krachtig als die van de desiros in duitsland, maar nog steeds de helft krachtiger dan een MS96 ...

Ik denk da ook, ik heb er al mee gereden tijdens mijn opleidingsweek en als ge diene "full power" zet dan gaat die nogal zunne...
kika

Bericht door kika »

ferry schreef:In Duitsland rijden deze treinen ZONDER problemen!
Zonder problemen is wat kort door de bocht, ik krijg mijn benen nooit opgeplooid tussen die stoelen en vuilnis is ook vaak een probleem. De eerste dagen (2008) waren er ook koppelproblemen, uitval en vertragingen. Af en toe is er wel eens een deur kapot, maar dat maak ik eigenlijk maar zelden mee, echt geen thema. En ook tijdens de winter geen problemen met bvb. supergladde tredes, zoals bij veel Nederlands VIRM-materieel.

In diverse media werd genoemd dat er problemen waren met de spoorbeveiliging, ETCS zit er volgens mij niet op die van Transregio. In het artikel van l'Echo worden ook mankementen aan de software genoemd, gebrek aan documentatie en scholing, bekabeling en blijkbaar ook met de tractie. Dus er zitten verschillen in met de Duitse versie en blijkbaar schort er serieus wat aan de kwaliteitscontrole. Kan me voorstellen dat AngelTrains de productie dichter of beter opvolgt maar sowieso zijn beide treinen zeker niet identiek.
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

ferry schreef:Hoi

In Duitsland rijden deze treinen ZONDER problemen!

Exact hetzelfde stel als in Duitsland kan men nooit bestellen he ... we rijden hier op andere spanning, hebben hier andere veiligheidsuitrustingen en één en ander moet dus noodgedwongen anders geprogrammeerd zijn. waarom we lichtere deurmotors hebben, waarom die sensoren het niet naar behoren doen heb ik idd het raden naar. Maar simpel weg zeggen "koop de duitse versie" gaat echt niet he. Zowiezo moeten er dingen aangepast worden en ja, electronica ... tegen da dat allemaal op punt staat. Bij de 18 was dat ook zo he, ik weet niet de hoeveelste update er nu al op staat.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Enkele dagen geleden heb ik opgemerkt dat bij het automatisch omroepen de (relatief) lange pauze tussen "De volgende halte is" en de naam van de halte een stuk korter is geworden. Nu klinkt het al een stuk natuurlijker én wordt de naam van het station goed benadrukt, mooi!

Ik heb al een drietal keer gezien dat er 3 gekoppelde desiro's waren waarbij de laatste desiro voor de een of andere reden volledig donker was en onbereikbaar voor reizigers. Heeft er iemand zicht op waarom dit soms zo is? Problemen met koppeling? Defect stel?

EDIT: kleine verduidelijking i.v.m. omroepen halte
Laatst gewijzigd door Glodenox op 13 feb 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Mee in opzending misschien?
Plaats reactie