Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
2 I11’en dan, of zou de I11 ook van de M7 boordnetvoeding kunnen pakken in geval van een defecte omvormer?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Moet men met 747rijtuigen in bestelling niet meer dan 90 BMX bestellen: 90 bmx in 6-deelige combinatie = 540 M7.
restant is 207 rijtuigen waarvan 44 stuurstanden (meer stuurstanden indien 12-deelige combinatie). Gaan er wel voldoende HLE 18/19 over blijven om de deze extra rijtuigen te kunnen trekken na het wegvallen van de HLE 27/21.
Indien men 4-delige M-7 stammen wil inzetten heeft men dan niet meer M7 BMX nodig of andere locs nodig.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Er gaan ook een groot deel locs HLE18 vrijkomen die momenteel vastzitten op M4's en in mindere mate M5's, die ook meer aan de kant gezet zullen worden. Met dat men M7's naar Luxemburg wilt sturen komen daar mss ook de locs van de I11 stammen vrij, ik zou niet weten waar je die rijtuigen zou willen inzetten. Ook een klein maar mss niet onbelangrijk detail, op de IC20 zit er een stam die bestaat uit 2 stammen van 5 met HLE's erachter en ertussen, dat is ook een die vrij komt, zo zullen er nog zijn. Met uitzondering van de M5 stammen in de spits lijkt het mij ook logisch dat de stammen tussen 2 locs zonder stuurrijtuig gaan verdwijnen (I11), zo heb je er nog extra.
Binnen dit en 5 jaar zou de NMBS ook een locomotief nodig moeten hebben die 15kV AC lust, dus als ze daar ook een redelijk grote reeks van maken hebben we nog meer locs. Want sinds het geen tijdelijke situatie is zoals de Benelux zie ik ze niet leasen.
Binnen dit en 5 jaar zou de NMBS ook een locomotief nodig moeten hebben die 15kV AC lust, dus als ze daar ook een redelijk grote reeks van maken hebben we nog meer locs. Want sinds het geen tijdelijke situatie is zoals de Benelux zie ik ze niet leasen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
beetje off topic.desirootje schreef: ↑09 jan 2022, 23:43 Er gaan ook een groot deel locs HLE18 vrijkomen die momenteel vastzitten op M4's en in mindere mate M5's, die ook meer aan de kant gezet zullen worden. Met dat men M7's naar Luxemburg wilt sturen komen daar mss ook de locs van de I11 stammen vrij, ik zou niet weten waar je die rijtuigen zou willen inzetten. Ook een klein maar mss niet onbelangrijk detail, op de IC20 zit er een stam die bestaat uit 2 stammen van 5 met HLE's erachter en ertussen, dat is ook een die vrij komt, zo zullen er nog zijn. Met uitzondering van de M5 stammen in de spits lijkt het mij ook logisch dat de stammen tussen 2 locs zonder stuurrijtuig gaan verdwijnen (I11), zo heb je er nog extra.
Binnen dit en 5 jaar zou de NMBS ook een locomotief nodig moeten hebben die 15kV AC lust, dus als ze daar ook een redelijk grote reeks van maken hebben we nog meer locs. Want sinds het geen tijdelijke situatie is zoals de Benelux zie ik ze niet leasen.
Die locomotief voor 15kV AC, is dit om terug Aken te bedienen i.p.v. het klassiekje op L/RE29 Spa-Aken door het doortrekken van bvb de IC met M7 en of I11 naar Welkenraedt tot Aken. Samenwerking met de OBB voor nachtrein Brussel-Wenen. Plant men nog verbindingen naar Duitsland waarvoor 15KV AC nodig is?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Binnenkort is er voor elke verbinding naar Duitsland een locomotief/motorstel dat 15kV AC aankan, omdat de spanningssluis verhuisd zal worden naar de regio Hergenrath. Motorstellen die dat kunnen zijn er in België momenteel helemaal niet, dus wordt hier om het forum eerder aan een loc gedacht, omdat die allerhande rijtuigen kan slepen, inclusief Nightjet zo nodig.kristofvt schreef: ↑10 jan 2022, 00:55 beetje off topic.
Die locomotief voor 15kV AC, is dit om terug Aken te bedienen i.p.v. het klassiekje op L/RE29 Spa-Aken door het doortrekken van bvb de IC met M7 en of I11 naar Welkenraedt tot Aken. Samenwerking met de OBB voor nachtrein Brussel-Wenen. Plant men nog verbindingen naar Duitsland waarvoor 15KV AC nodig is?
Zie ook andere topics waar dit uitvoerig besproken werd, zoals hier: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=14784&start=90
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik had iets te snel gesproken, intussen rijdt er een 6+3 rond, met van die 6 nog eens 3 M7AB, dat is toch wel wat kort.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Even tellen in zitplaatsen maakt meer duidelijk
Als je komt van een trein met zuiver i11 rijtuigen waarvan 1 stuurrijtuig en 2 rijtuigen eerste klasse heb je
9 rijtuigen B x 80 = 720B
2 rijtuigen A x 60 = 120A
1 rijtuig HVR X 58 = 58B
Totaal = 898 zitplaatsen waarvan 120 eerste klasse en 7778 tweede klasse
Als je een trein neemt met mix van M7, i10 en i11
3 rijtuigen AB B x 75 en A x58 = 225B en 174A
3 rijtuigen B x 100 = 300B
1 rijtuig i10 B x 86 = 86B
1 rijtuig i11 B x 80 = 80B
1 rijtuig HVR B x 58 = 58B
Totaal = 923 zitplaatsen waarvan 174 eerste klasse en 749 tweede klasse
Besluit = er zijn meer stoelen beschikbaar ook al is de winst in eerste klasse te vinden, 1 rijtuig AB vervangen door een B rijtuig en je hebt zeker winst.
Als je komt van een trein met zuiver i11 rijtuigen waarvan 1 stuurrijtuig en 2 rijtuigen eerste klasse heb je
9 rijtuigen B x 80 = 720B
2 rijtuigen A x 60 = 120A
1 rijtuig HVR X 58 = 58B
Totaal = 898 zitplaatsen waarvan 120 eerste klasse en 7778 tweede klasse
Als je een trein neemt met mix van M7, i10 en i11
3 rijtuigen AB B x 75 en A x58 = 225B en 174A
3 rijtuigen B x 100 = 300B
1 rijtuig i10 B x 86 = 86B
1 rijtuig i11 B x 80 = 80B
1 rijtuig HVR B x 58 = 58B
Totaal = 923 zitplaatsen waarvan 174 eerste klasse en 749 tweede klasse
Besluit = er zijn meer stoelen beschikbaar ook al is de winst in eerste klasse te vinden, 1 rijtuig AB vervangen door een B rijtuig en je hebt zeker winst.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Stel dat men 10 rijtuigen M7 gaat gebruiken in de toekomst kan je aan volgende samenstelling komen
1 HVR X 100 x B = 100B
2 AB rijtuigen B x 75 en A x 58 = 150B en 116A
7 B rijtuigen B x 100 = 700B
Totaal 1066 plaatsen waarvan 116 eerste klasse en 950 tweede klasse, wat dus meer is als een trein bestaande uit i11 rijtuigen.
1 HVR X 100 x B = 100B
2 AB rijtuigen B x 75 en A x 58 = 150B en 116A
7 B rijtuigen B x 100 = 700B
Totaal 1066 plaatsen waarvan 116 eerste klasse en 950 tweede klasse, wat dus meer is als een trein bestaande uit i11 rijtuigen.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Is men eig van plan om M7 BDx'en in te zetten op de IC12? Met het groot aantal locomotieven dat er binnen 3 jaar uit moet, lijkt het mij een verspilling om met 2 locs te blijven rijden, maar er zijn geen M6 200 Bx'en, en dit zou een sierlijkere oplossing zijn dan een I11 BDx eraan hangen. Ik weet dat dit niet direct voor morgen is met de trage levering, en dat de andere aangekondigde IC's voorrang hebben (IC01, IC03, IC14, IC16, IC20), maar het lijkt mij een redelijk goed idee, BMx kan natuurlijk ook.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik had op FB ergens gelezen dat men testritten aan het doen is op L42.
Weet er iemand of dit nog gaat gebeuren? En zo ja, wanneer?
Alvast bedankt
Weet er iemand of dit nog gaat gebeuren? En zo ja, wanneer?
Alvast bedankt
Re: Nieuwe motorstellen / M7
12 januari rond 13.30 passeerde in Comblain-au-Pont (L43) een volledige M7-stam richting Luik/Kiekepoot.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Sierlijk is geen criterium, als het rijdt en reizigers vervoert is het in orde. Er hebben ooit enkele jaren op de Brussel-Kortrijk-Oostende zulke rammen M6+I11BD gereden, dat werkte prima.desirootje schreef: ↑24 jan 2022, 17:34 Is men eig van plan om M7 BDx'en in te zetten op de IC12? Met het groot aantal locomotieven dat er binnen 3 jaar uit moet, lijkt het mij een verspilling om met 2 locs te blijven rijden, maar er zijn geen M6 200 Bx'en, en dit zou een sierlijkere oplossing zijn dan een I11 BDx eraan hangen. Ik weet dat dit niet direct voor morgen is met de trage levering, en dat de andere aangekondigde IC's voorrang hebben (IC01, IC03, IC14, IC16, IC20), maar het lijkt mij een redelijk goed idee, BMx kan natuurlijk ook.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Op Welkenraedt - Kortrijk hebben die ook een tijdje gereden. Niet in elke trein maar in enkele stammen. Ik dacht dat die (tijdelijk?) verdwenen waren omdat er ERTMS ingebouwd moest worden maar ik kan me vergissen. Of ze rijden nu naar Luxemburg.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe motorstellen / M7
En laten we niet vergeten dat er op dit eigenste moment stammen met M7, I10 en I11 door elkaar rijden op de belangrijkste IC van het land (of M4 + M6 op een van de andere belangrijke IC's), dus ver hoef je absoluut niet te zoeken voor zo'n weinig sierlijke combinatie.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik heb lange tijd geloofd dat er, zeker in binnenverkeer, alleen maar homogene samenstellingen waren en dat is zeker zo geweest van pakweg 1970, toen de NMBS me begon te interesseren tot vrij recent. Maar als je sommige oude foto's bekijkt, dan zie je dat voordien ook al allerlei combinaties voorkwamen: zo werden K-rijtuigen en L-rijtuigen nogal eens in hetzelfde rijtuigenstel ingezet. Het zou me niet verbazen mocht WO II daar een rol in hebben gespeeld, doordat de optimale verhoudingen tussen de overblijvende rijtuigen verstoord waren door vernielingen.
Overigens is het bij de motorstellen altijd al de gewoonte geweest om verschillende reeksen samen in te zetten. Het meest sprekende voorbeeld is de combinatie van vierledige en tweeledige stellen, maar ook de tweeledige stellen werden door elkaar gebruikt, ook al was er bij de aanvang wel een soort specialisering: denk aan de stellen die alleen op de lijnen 12/25/124 mochten rijden, aan de Budd-stellen die eigenlijk hét materieel moesten vormen op de lijn 162 of op de stellen van de reeks 500 (niet de Deense neuzen!) die over een grotere eersteklasafdeling beschikten om op de lijn Oostende - Liège te worden ingezet.
Overigens is het bij de motorstellen altijd al de gewoonte geweest om verschillende reeksen samen in te zetten. Het meest sprekende voorbeeld is de combinatie van vierledige en tweeledige stellen, maar ook de tweeledige stellen werden door elkaar gebruikt, ook al was er bij de aanvang wel een soort specialisering: denk aan de stellen die alleen op de lijnen 12/25/124 mochten rijden, aan de Budd-stellen die eigenlijk hét materieel moesten vormen op de lijn 162 of op de stellen van de reeks 500 (niet de Deense neuzen!) die over een grotere eersteklasafdeling beschikten om op de lijn Oostende - Liège te worden ingezet.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13