Pagina 120 van 127

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jun 2024, 17:00
door trainlovertje
260689 schreef: 26 jun 2024, 16:45 Neen, die zit al op zijn limiet en volgt een andere reisweg. Ik denk dat ze alsnog met 10 rijtuigen zullen rijden. Ze kunnen de Eurostar Red van Paris-Nord nemen en vanaf Brussel met de NJ naar Wien rijden.
Dat wordt dan wel een heel dure grap als je wat comfortabel wil reizen...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2024, 15:35
door dovaere
daanv schreef: 26 jun 2024, 14:08 ÖBB schrapt verbindingen omwille van werkzaamheden tussen 12 augustus en 25 oktober. Het betreft de nachttreinen vanuit Parijs en de verbinding Berlijn - Brussel.
https://presse-oebb.at/news-oebb-pausie ... &l=deutsch
Meer details over de werken:
  • belangrijke werken tussen Epernay en Château-Thierry tussen 12/8 en 26/10
  • Berlin-Mannheim, meer bepaald tussen Halle en Eisenach
https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html
https://www.bfmtv.com/economie/entrepri ... 70275.html

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 jul 2024, 01:05
door Shrek
Portbou schreef: 05 mei 2024, 20:36
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 1. Wat heeft NMBS er nu mee te maken dat Infrabel een lijn sluit voor werken.
NMBS is de allerbelangrijkste klant van Infrabel.
Maak me dus niet wijs dat NMBS geen vinger in de pap kan hebben als ze dat zou willen...
Bij werken wordt er gekeken naar de impact op de reizigers en goederen. Eén enkel treintje van een reiziger of 400 afschaffen valt dan in het niets tegen een TLO waar een hele dag passagierstreinen worden afgeschaft of een omleiding van ettelijke tientallen km voor tientallen goederentreinen.
Dus in het concrete geval: de onderbreking naar Eupen/Aken op een weekdag ipv het weekend organiseren om één rit van een slaaptrein te redden? Dat gaat de NMBS echt niet vragen aan Infrabel.
Gewoon al door hun specifieke uren en specifieke reiswegen zullen nachttreinen altijd meer onderhevig zijn aan werken dan andere treinen. Dat is in de hele wereld zo en het al ook zo blijven.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 jul 2024, 12:05
door groentje
Het is dan vooral belangrijk om die onderbrekingen tijdig te communiceren aan alle betrokkenen, en om eventueel te kijken of er een alternatieve route bestaat, desnoods via Maastricht... Dat een nachttrein er een halfuurtje langer over doet is niet meteen een groot probleem, en een station overslaan voor een bepaalde periode moet ook kunnen, het is vooral dat aan het lijntje houden die veel reizigers tegen de borst stoot, én hen uit de trein jaagt.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 00:14
door desirootje
Eurostar personeel kent buiten de geplande werken op de HSL1 niet eens de omweg via L96. Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 00:17
door 260689
desirootje schreef: 03 jul 2024, 00:14 Eurostar personeel kent buiten de geplande werken op de HSL1 niet eens de omweg via L96. Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.
ÖBB zaagt nu al jaren aan Siemens hun kop. Maar Siemens gaat pas de Vectron homologeren op de HSL's en voor in treinschakeling te rijden als er ETCS baseline 3 op de locs zitten.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 00:21
door groentje
Voor slechts een handvol treinen per jaar begrijp ik dat, maar daarvoor bestaan loodsen. Kost een beetje, maar de operators denken teveel dat als ze alles blijven doen als vanouds, dat het wel goed komt...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 15:14
door Portbou
Shrek schreef: 02 jul 2024, 01:05
Portbou schreef: 05 mei 2024, 20:36
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 1. Wat heeft NMBS er nu mee te maken dat Infrabel een lijn sluit voor werken.
NMBS is de allerbelangrijkste klant van Infrabel.
Maak me dus niet wijs dat NMBS geen vinger in de pap kan hebben als ze dat zou willen...
Bij werken wordt er gekeken naar de impact op de reizigers en goederen. Eén enkel treintje van een reiziger of 400 afschaffen valt dan in het niets tegen een TLO waar een hele dag passagierstreinen worden afgeschaft of een omleiding van ettelijke tientallen km voor tientallen goederentreinen.
Dus in het concrete geval: de onderbreking naar Eupen/Aken op een weekdag ipv het weekend organiseren om één rit van een slaaptrein te redden? Dat gaat de NMBS echt niet vragen aan Infrabel.
Gewoon al door hun specifieke uren en specifieke reiswegen zullen nachttreinen altijd meer onderhevig zijn aan werken dan andere treinen. Dat is in de hele wereld zo en het al ook zo blijven.
Mijn concrete opmerking was dat ik het onverantwoord vond om in één en hetzelfde weekend zowel lijn 36 als lijn 24 te sluiten voor werken.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 15:17
door Portbou
desirootje schreef: 03 jul 2024, 00:14 Eurostar personeel kent buiten de geplande werken op de HSL1 niet eens de omweg via L96. Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.
Je schrijft dat bestuurders de omwegen niet kennen wegens niet de moeite.
Dan gaan ze ook een omweg via Stolberg niet kennen.

Hoe zou de heropening van die lijn dan wel helpen ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 15:54
door desirootje
Portbou schreef: 03 jul 2024, 15:17 Je schrijft dat bestuurders de omwegen niet kennen wegens niet de moeite.
Dan gaan ze ook een omweg via Stolberg niet kennen.

Hoe zou de heropening van die lijn dan wel helpen ?
Ze kennen bepaalde kortere omwegen wel, Eurostar kent L12, ICE's kennen L36 en de bestuurders van de IC Brussel-Luxemburg kennen L165 en L166. Deze heropening zou een alternatief kunnen vormen voor wanneer er werken/problemen zijn tussen Welkenraedt en Düren. Via Maastricht is een enorme omleiding door een extra land, dit is niet te vergelijken met dit lijntje.
Of dit ook zo gebruikt zou worden door goedernoperatoren, NJ, ICE of Eurostars weet ik niet, L24 kan gebruikt worden in het geval van werken/problemen over heel L37, maar L49 zou een directere omleiding zijn en minder druk bereden zijn, dus beter uitkomen als het enkel over problemen op dat kleine stukje gaat.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 15:55
door dovaere
Portbou schreef: 03 jul 2024, 15:17
desirootje schreef: 03 jul 2024, 00:14 Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.
Je schrijft dat bestuurders de omwegen niet kennen wegens niet de moeite.
Dan gaan ze ook een omweg via Stolberg niet kennen.
Het personeel van de Nightjet naar Brussel is deels van de NMBS (Belgisch traject). Het is logisch dat een grote omleiding van de Nightjet door Nederland niet kan met het bestaande NMBS- en DB-personeel.
Als Stolberg-Eupen weer gebruikt zou worden, zouden er wel NMBS- of Duitse treinbestuurders zijn die dat traject kennen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 16:42
door Shrek
Portbou schreef: 03 jul 2024, 15:14 Mijn concrete opmerking was dat ik het onverantwoord vond om in één en hetzelfde weekend zowel lijn 36 als lijn 24 te sluiten voor werken.
Je mag dat vinden, maar het is absoluut niet onverantwoord. Die grote werven omvatten vaak al meer personeel dan er reizigers op één nightjet zitten. Het niet-optimaal (vanuit infra-oogpunt) inplannen van zo'n werf kost veel meer dan de omzet van de hele trein. Het is financieel gezien onverantwoord om er wel rekening mee te houden.
En vergeet niet: elke euro die moet uitgegeven worden om zo één trein te kunnen faciliteren is een euro minder om te investeren in het spoorwegnet. Iedereen vaart er dus wel bij om af en toe gewoon geen rekening te houden met één enkele trein.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 17:14
door TKR
Hij heeft wel een punt als hij zegt dat Infrabel in de mate van het mogelijke maanden op voorhand moet zeggen wanneer welke lijn dicht gaat. (als ik het goed begrepen heb uit die lezing voor de overheid over de nieuwe benelux gebeurt dat ook)
En dan is het aan OBB om geen tickets te verkopen voor deze periode.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2024, 17:59
door Shrek
TKR schreef: 03 jul 2024, 17:14 Hij heeft wel een punt als hij zegt dat Infrabel in de mate van het mogelijke maanden op voorhand moet zeggen wanneer welke lijn dicht gaat. (als ik het goed begrepen heb uit die lezing voor de overheid over de nieuwe benelux gebeurt dat ook)
En dan is het aan OBB om geen tickets te verkopen voor deze periode.
Dit soort werven wordt minstens 12 maand op voorhand naar de operatoren gecommuniceerd, maar doorgaans weten ze het 2 jaar van tevoren al.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 jul 2024, 13:01
door Portbou
Shrek schreef: Die grote werven omvatten vaak al meer personeel dan er reizigers op één nightjet zitten. Het niet-optimaal (vanuit infra-oogpunt) inplannen van zo'n werf kost veel meer dan de omzet van de hele trein. Het is financieel gezien onverantwoord om er wel rekening mee te houden.
Foute redenering.

Je moet niet alleen de reizigers van die ene afgeschafte trein tellen.

Je moet ook de reizigers meetellen die je met dit soort vermijdbare afschaffingen frustreert en dle je daardoor verliest voor toekomstige treinen die wel rijden.