Re: Nachttreinen
Geplaatst: 26 jun 2024, 17:00
Dat wordt dan wel een heel dure grap als je wat comfortabel wil reizen...
Dat wordt dan wel een heel dure grap als je wat comfortabel wil reizen...
Meer details over de werken:daanv schreef: ↑26 jun 2024, 14:08 ÖBB schrapt verbindingen omwille van werkzaamheden tussen 12 augustus en 25 oktober. Het betreft de nachttreinen vanuit Parijs en de verbinding Berlijn - Brussel.
https://presse-oebb.at/news-oebb-pausie ... &l=deutsch
Bij werken wordt er gekeken naar de impact op de reizigers en goederen. Eén enkel treintje van een reiziger of 400 afschaffen valt dan in het niets tegen een TLO waar een hele dag passagierstreinen worden afgeschaft of een omleiding van ettelijke tientallen km voor tientallen goederentreinen.
ÖBB zaagt nu al jaren aan Siemens hun kop. Maar Siemens gaat pas de Vectron homologeren op de HSL's en voor in treinschakeling te rijden als er ETCS baseline 3 op de locs zitten.desirootje schreef: ↑03 jul 2024, 00:14 Eurostar personeel kent buiten de geplande werken op de HSL1 niet eens de omweg via L96. Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.
Mijn concrete opmerking was dat ik het onverantwoord vond om in één en hetzelfde weekend zowel lijn 36 als lijn 24 te sluiten voor werken.Shrek schreef: ↑02 jul 2024, 01:05Bij werken wordt er gekeken naar de impact op de reizigers en goederen. Eén enkel treintje van een reiziger of 400 afschaffen valt dan in het niets tegen een TLO waar een hele dag passagierstreinen worden afgeschaft of een omleiding van ettelijke tientallen km voor tientallen goederentreinen.
Dus in het concrete geval: de onderbreking naar Eupen/Aken op een weekdag ipv het weekend organiseren om één rit van een slaaptrein te redden? Dat gaat de NMBS echt niet vragen aan Infrabel.
Gewoon al door hun specifieke uren en specifieke reiswegen zullen nachttreinen altijd meer onderhevig zijn aan werken dan andere treinen. Dat is in de hele wereld zo en het al ook zo blijven.
Je schrijft dat bestuurders de omwegen niet kennen wegens niet de moeite.desirootje schreef: ↑03 jul 2024, 00:14 Eurostar personeel kent buiten de geplande werken op de HSL1 niet eens de omweg via L96. Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.
Ze kennen bepaalde kortere omwegen wel, Eurostar kent L12, ICE's kennen L36 en de bestuurders van de IC Brussel-Luxemburg kennen L165 en L166. Deze heropening zou een alternatief kunnen vormen voor wanneer er werken/problemen zijn tussen Welkenraedt en Düren. Via Maastricht is een enorme omleiding door een extra land, dit is niet te vergelijken met dit lijntje.
Het personeel van de Nightjet naar Brussel is deels van de NMBS (Belgisch traject). Het is logisch dat een grote omleiding van de Nightjet door Nederland niet kan met het bestaande NMBS- en DB-personeel.Portbou schreef: ↑03 jul 2024, 15:17Je schrijft dat bestuurders de omwegen niet kennen wegens niet de moeite.desirootje schreef: ↑03 jul 2024, 00:14 Het personeel van de Nightjet gaat niet speciaal getraind worden om via Maastricht en Heerlen te rijden voor 2 treinen eens om de zoveel jaren. Dit is niet de belangrijkste trein in ons land, het enige wat we zouden kunnen doen om alternatieven aan te bieden is meer grensoverschrijdende spoorlijnen aan te leggen zoals Eupen-Stolberg-Düren of bij de Oostenrijkers aandringen om hun Vectrons te laten homologeren voor onze HSL's.
Dan gaan ze ook een omweg via Stolberg niet kennen.
Je mag dat vinden, maar het is absoluut niet onverantwoord. Die grote werven omvatten vaak al meer personeel dan er reizigers op één nightjet zitten. Het niet-optimaal (vanuit infra-oogpunt) inplannen van zo'n werf kost veel meer dan de omzet van de hele trein. Het is financieel gezien onverantwoord om er wel rekening mee te houden.
Dit soort werven wordt minstens 12 maand op voorhand naar de operatoren gecommuniceerd, maar doorgaans weten ze het 2 jaar van tevoren al.TKR schreef: ↑03 jul 2024, 17:14 Hij heeft wel een punt als hij zegt dat Infrabel in de mate van het mogelijke maanden op voorhand moet zeggen wanneer welke lijn dicht gaat. (als ik het goed begrepen heb uit die lezing voor de overheid over de nieuwe benelux gebeurt dat ook)
En dan is het aan OBB om geen tickets te verkopen voor deze periode.
Foute redenering.Shrek schreef: Die grote werven omvatten vaak al meer personeel dan er reizigers op één nightjet zitten. Het niet-optimaal (vanuit infra-oogpunt) inplannen van zo'n werf kost veel meer dan de omzet van de hele trein. Het is financieel gezien onverantwoord om er wel rekening mee te houden.