Pagina 13 van 23
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 06:55
door Eimai
dentheo schreef:hoe bedoel je dat ? geen schermen ?
De tijd dat we ssp's in de depot konden bekijken via intranet op de computer die er staat is ook al een jaar geleden omdat Infrabel plots beslist had om die ssp's achter een paswoord te zetten. En dus moeten we nu de papieren versie gaan opvragen, maar dan wel hopen dat die versie volledig is, want tegenwoordig is het aantal ontbrekende of verkeerde bladen ook al niet meer te tellen. Terwijl we nu allemaal een computer hebben waarmee we die dingen zouden kunnen opvragen als ze het zouden willen beschikbaar maken...
Maar soit, misschien niet de geschikte plek hier om daarover te klagen

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 10:17
door kika
Gisteren zag ik in FF am Main een wachtend motorstel (BR 420 als ik me niet vergis). Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets. Zijn daar dan (half-)automatische blusinstallatietjes? Is zoiets zinnig/bestaat zoiets ook bij goederenwagons met lichtontvlambare lading? Of loont zoiets zich niet?
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 10:45
door dentheo
kika schreef: Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets.
Kan ook venstertje zijn waarachter een brandblusser steekt.
Met zo'n ding kan je een klein brandje van zetelbekleding ofzo misschien nog blussen aan een ketelwagen zou ik niet beginnen.
Alhoewel, beginnen is op zich niet zo erg, het zal niet veel langer meegaan dan een autobrandblusser.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 13:29
door Asterix
kika schreef:Zijn daar dan (half-)automatische blusinstallatietjes? Is zoiets zinnig/bestaat zoiets ook bij goederenwagons met lichtontvlambare lading? Of loont zoiets zich niet?
Waar zou je dat dan plaatsen op een wagon? Vlammen en hitte gaan de hoogte in dus idealiter bovenop maar dan is er misschien weer een probleem met het vrijeruimteprofiel of laad- en losactiviteiten?
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 13:31
door Retard
Zoals ik die brand heb gezien zal dat niet veel uitmaken. Vlammen tot 100 meter hoog...
Daarvoor heb je een leiding nodig...
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 13:36
door kika
dentheo schreef:kika schreef: Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets.
Kan ook venstertje zijn waarachter een brandblusser steekt.
Met zo'n ding kan je een klein brandje van zetelbekleding ofzo misschien nog blussen aan een ketelwagen zou ik niet beginnen.
Alhoewel, beginnen is op zich niet zo erg, het zal niet veel langer meegaan dan een autobrandblusser.
Lijkt me een rare plek (buiten, zijkant, ongeveer ter hoogte van de trede), maar bon, de meningen zijn duidelijk, mijn idee mag dat riool in.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 13:53
door Adler
kika schreef:dentheo schreef:kika schreef: Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets.
Kan ook venstertje zijn waarachter een brandblusser steekt.
Met zo'n ding kan je een klein brandje van zetelbekleding ofzo misschien nog blussen aan een ketelwagen zou ik niet beginnen.
Alhoewel, beginnen is op zich niet zo erg, het zal niet veel langer meegaan dan een autobrandblusser.
Lijkt me een rare plek (buiten, zijkant, ongeveer ter hoogte van de trede), maar bon, de meningen zijn duidelijk, mijn idee mag dat riool in.
Bij de ET 420 bevinden zich inderdaad dergelijke venstertjes met het opschrift "Einstoßscheibe für CO2 Löscher".
In de bestuurderskabine bevindt zich een CO2-blusapparaat (en ook een waterblusser).
Bij brand kan de bestuurder met behulp van de spuitmond op deze blusser zo een venstertje inslaan en het blusmiddel dus rechtstreeks in de ruimte spuiten waar het brandt.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 14:07
door dentheo
Volgens mij zijn er ooit wel diesellokomotieven geweest met een brandblusinstallatie...
En op onze 41-ers was het misschien ook handig geweest
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 19:32
door Adler
kika schreef:Zijn daar dan (half-)automatische blusinstallatietjes?
Er bestaan wel degelijk passagierstreinen met brandblusinstallaties.
De metrostellen in München bijvoorbeeld zijn uitgerust met een waternevel blussysteem.
Ook in Italië zijn er treinen uitgerust met dit systeem.
Voor brandgevoelige elektrische installaties bv. in kasten onder de trein wordt ook dikwijls een systeem met stikstofgas gebruikt.
Nieuwe treinen zullen ook meer en meer voorzien worden van branddetectiesystemen in de passagiersruimten zoals bv. de ICx.
Richtlijnen hiervoor zijn de TSI ( Technical Specification for Interoperability ) EN 45545 en EN 50553.
Een belangrijke firma die dergelijke systemen maakt is Wagner (
http://www.wagner.de).
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 19:44
door Asterix
Ik zie
HIER op de derde foto dat de seinen het niet meer doen. Is er een reden waarom na een week die seinen zijn uitgeschakeld?
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 19:54
door twist297
Jeroen schreef:Ik zie
HIER op de derde foto dat de seinen het niet meer doen. Is er een reden waarom na een week die seinen zijn uitgeschakeld?
1000v voeding uitgeschakeld als veiligheid? Misschien zijn er kabelsleuven geraakt, of 1000v kabel of andere beschadigd? Ter info, de seinkasten of keten krijgen hun voeding via de 1000v kabel.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 13 mei 2013, 23:59
door Shrek
Jeroen schreef:Ik zie
HIER op de derde foto dat de seinen het niet meer doen. Is er een reden waarom na een week die seinen zijn uitgeschakeld?
Seinen worden niet uitgeschakeld. Maar na zo'n felle brand is het toch niet onmogelijk dat er ergens een kortsluiting is gebeurd? Seinkabels zijn ook maar koperen kabeltjes in plastieken omhulsels.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 14 mei 2013, 02:26
door Asterix
Shrek schreef:Seinen worden niet uitgeschakeld. Maar na zo'n felle brand is het toch niet onmogelijk dat er ergens een kortsluiting is gebeurd? Seinkabels zijn ook maar koperen kabeltjes in plastieken omhulsels.
Ja, natuurlijk maar het valt mij op dat NA de brand (en dus het ongeval) ik heel wat foto's heb gezien waarop de signalisatie nog wél werkte. En nu opeens, een week later, zijn ze gedoofd. Ik vind het tijdstip gewoon vreemd.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 14 mei 2013, 03:01
door AlexNL
Misschien is de spanning uitgeschakeld op bevel van de brandweer, om te voorkomen dat er iets is wat vonken kan veroorzaken wanneer ze ontvlambare vloeistoffen gaan overpompen?
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Geplaatst: 16 mei 2013, 11:14
door Retard
Wat ik mij afvraag: Kan Europa niet verplichten dat er op dat soort van gevaarlijke treinen rapper ETCS komt?