Neen geen afgeschafte eurostar. Nog straffer misschien als je weet dat dit weekend alle ECD begin/eindpunt Rotterdam hebben, mensen uit Amsterdam moeten dus een extra moeite doen om deze trein te nemen.rvdborgt schreef: ↑28 jun 2025, 20:53Als er een ECD overvol is, dan is er iets aan de hand. Donderdag hadden de ECD-spitsritten een gemiddelde bezetting van 22,5%, met gemiddeld 320 vrije zitplaatsen.Steven schreef: ↑28 jun 2025, 20:04 Het argument van trein tram bus dat er 300 vrije plaatsen zijn is een zwaktebod. Het zijn er al een pak minder en in de spits gaat die ICNG zijn beperkt aantal plaatsen beter niet afgeven. Ik deed vandaag 9536/9555/9552 en hierbij was 9536 tot Antwerpen overbevolkt (te weinig zitplaatsen) en dus nog heel druk tot Brussel na de stop in Antwerpen. 9555 en 9552 waren iets rustiger maar verre van leeg te noemen. Dit is dan nog een vrij gewone zaterdag. Weekdagen zijn doorgaans iets succesvoller dan weekends. Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….
Heeft Eurostar misschien treinen opgeheven waarin al reizigers hadden geboekt?
Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Er zijn enkel treingebonden tickets (de goedkoopste maar de duurdere tickets hebben meer flex).rvdborgt schreef: ↑28 jun 2025, 21:43ECD heeft geen reserveringen, laat staan verplichte.desirootje schreef: ↑28 jun 2025, 21:20 Met de verplichte reservering zou dat toch niet mogelijk moeten zijn, was er een andere trein uitgevallen om die zo vol te krijgen?
Er is geen verplichte treinbinding. Vol tarief is altijd te koop, zoals gebruikelijk voor treinen zonder reservering. De goedkope kaartjes zijn een keer op, maar het vol tarief per definitie dus niet.desirootje schreef: ↑28 jun 2025, 22:49Geen plaatsreservering, maar wel treinreservering/selectie. Gecombineerd met dynamic princing zou ik hopen dat het systeem stopt met tickets te verkopen, wanneer die merkt dat er geen plaatsen meer zijn om te verkopen.rvdborgt schreef: ↑28 jun 2025, 21:43ECD heeft geen reserveringen, laat staan verplichte.desirootje schreef: ↑28 jun 2025, 21:20 Met de verplichte reservering zou dat toch niet mogelijk moeten zijn, was er een andere trein uitgevallen om die zo vol te krijgen?
Dat klopt en voeg daar nog eens aan toe dat heel wat reizigers met goedkoop ticket zich niet altijd aan de voorwaarden van treinbinding houden.rvdborgt schreef: ↑29 jun 2025, 00:17Er is geen verplichte treinbinding. Vol tarief is altijd te koop, zoals gebruikelijk voor treinen zonder reservering. De goedkope kaartjes zijn een keer op, maar het vol tarief per definitie dus niet.desirootje schreef: ↑28 jun 2025, 22:49Geen plaatsreservering, maar wel treinreservering/selectie. Gecombineerd met dynamic princing zou ik hopen dat het systeem stopt met tickets te verkopen, wanneer die merkt dat er geen plaatsen meer zijn om te verkopen.
Er zal vandaag geen Eurostar meer zijn opgeheven; dat is al eerder gebeurd. De vraag is, of er toen al mensen hadden geboekt en wat hun toen is aangeboden (de ECD nemen is op zich logisch).
Hoe het ook zij, een overvolle ECD is zeer atypisch, vergeleken met de afgelopen maanden.
Ik zie relatief veel klachten met een opmerking erbij dat het treinpersoneel zich ook vaak niet voor de treinbinding interesseert...
De directie van NS zijn dus kiekens en hebben een trein aangeschaft met verschrikkelijk weinig capaciteit.Steven schreef: ↑28 jun 2025, 20:04Het argument van trein tram bus dat er 300 vrije plaatsen zijn is een zwaktebod. Het zijn er al een pak minder en in de spits gaat die ICNG zijn beperkt aantal plaatsen beter niet afgeven. Ik deed vandaag 9536/9555/9552 en hierbij was 9536 tot Antwerpen overbevolkt (te weinig zitplaatsen) en dus nog heel druk tot Brussel na de stop in Antwerpen. 9555 en 9552 waren iets rustiger maar verre van leeg te noemen. Dit is dan nog een vrij gewone zaterdag. Weekdagen zijn doorgaans iets succesvoller dan weekends. Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….jan_olieslagers schreef: ↑28 jun 2025, 16:17 .. en het tegenargument van NMBS is een zwaktebod: "die trein bedient in Belgie enkel de stations Antwerpen en Brussel-Zuid". Dat maakt de dienst natuurlijk minder aantrekkelijk, maar iedere reiziger die deze dienst wel kan gebruiken is er eentje minder die rechtstaand opeengepropt in een "reguliere" trein zit. Het lijkt dus eerder van "ik wil ni" dan van "ik kan ni". Terecht wijst TTB erop dat het in Nederland wel kan. Eens te meer geeft NMBS de indruk niet echt begaan te zijn met de belangen van de reizigers.
Trouwens: ik kan me goed voorstellen dat een pendelaar van (pakweg) Boechout naar (pakweg) Brussel Centraal best graag van Boechout naar A-centraal wil sporen en van Brussel-Zuid metro of lokale trein nemen naar Brussel-Centraal. Maar zo ver denkt NMBS dus blijkbaar niet.
-
- Contacteer:
Ik treed Steven bij dat de ECD’s de laatste tijd echt wel al een stuk voller zitten dan in het begin. Maar alsnog is dat geen argument om die niet open te stellen voor binnenlands verkeer; in Nederland gebeurt namelijk hetzelfde, volgeboekte trein of niet. Dat dat volgens NMBS zogezegd niet ‘kan’, heeft waarschijnlijk alles te maken met gemaakte afspraken met NS, die hun treinen liever niet “bevuild” zien worden door binnenlandse reizigers in België, om welke redenen dan ook. Dat NMBS daar niks lijkt aan te willen doen, stoort mij hoe dan ook.
Het is een keuze van de NMBS zelf om geen binnenlandse reizigers toe te laten.trainlovertje schreef: ↑29 jun 2025, 07:47 Ik treed Steven bij dat de ECD’s de laatste tijd echt wel al een stuk voller zitten dan in het begin. Maar alsnog is dat geen argument om die niet open te stellen voor binnenlands verkeer; in Nederland gebeurt namelijk hetzelfde, volgeboekte trein of niet. Dat dat volgens NMBS zogezegd niet ‘kan’, heeft waarschijnlijk alles te maken met gemaakte afspraken met NS, die hun treinen liever niet “bevuild” zien worden door binnenlandse reizigers in België, om welke redenen dan ook. Dat NMBS daar niks lijkt aan te willen doen, stoort mij hoe dan ook.
En ik blijf het ongelofelijk dom vinden dat men treinen heeft aangeschaft met zo'n beperkte capaciteit op een verbinding die op veel stukken onderweg al uit zijn voegen barstte.
Had men dubbeldekkers gekocht die men eenvoudig kon samenstellen tot minstens 200m lengte, was heel die onzin met beperkte toegang en toeslagen niet nodig geweest, dan had men met gewone binnenlandse tarieven ook een meer dan rendable dienst kunnen uitbaten die de druk op andere binnenlandse treinen zou verlichten ipv verhogen.
Hoe je er bij komt om materieel te kopen met zo'n beperkte capaciteit, terwijl je op het stuk Antwerpen-Brussel en Rotterdam-Amsterdam elk half uur gemakkelijk een lange dubbeldekker kunt vullen, ontgaat mij nog steeds helemaal. Er wordt vooral bij NS, maar ook bij NMBS teveel aan marketing gedaan en te weinig aan openbare dienst gedacht.
Had men dubbeldekkers gekocht die men eenvoudig kon samenstellen tot minstens 200m lengte, was heel die onzin met beperkte toegang en toeslagen niet nodig geweest, dan had men met gewone binnenlandse tarieven ook een meer dan rendable dienst kunnen uitbaten die de druk op andere binnenlandse treinen zou verlichten ipv verhogen.
Hoe je er bij komt om materieel te kopen met zo'n beperkte capaciteit, terwijl je op het stuk Antwerpen-Brussel en Rotterdam-Amsterdam elk half uur gemakkelijk een lange dubbeldekker kunt vullen, ontgaat mij nog steeds helemaal. Er wordt vooral bij NS, maar ook bij NMBS teveel aan marketing gedaan en te weinig aan openbare dienst gedacht.
-
Tussen Schiphol en Rotterdam zijn er ECD ritten die zeer vaak overvol zitten. Ten zuiden van Rotterdam zal het beeld vermoedelijk anders zijn.
Er is wel meer dat het treinpersoneel ontgaat. Op de ECD richting Brussel heb ik al meegemaakt dat de aankondiging melding maakte van een EuroCity en dat je een EuroCity ticket nodig hebt vanaf Rotterdam. Ook verplichte reservering heb ik al gehoord. De Franstalige conducteur die succesvol de aansluiting naar Amersfoort Schothorst aankondigde overtrof dan weer wél mijn verwachtingen

"Maar NS, waarom hebben jullie geen dubbeldekkers gekocht voor de ICNG?" is een vraag die al vaak gesteld en beantwoord is. Zie bijvoorbeeld deze kamerbrief uit 2019:
Dubbeldekstreinen op de HSL en Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
• Gezien met name de eisen voor zelfstandige toegankelijkheid en het feit dat de trein
zowel over HSL (25 kV), als conventioneel spoor (1.500V) moet kunnen rijden is een
volledig dubbeldekstrein voor de HSL niet mogelijk. Apparatuur kan niet óp het dak bij
een dubbeldekstrein, maar ook niet ónder de trein vanwege toegankelijkheid (lage
instap). Het realiseren van deze apparatuur in de trein zou weer ten koste van de
capaciteit gaan waardoor de toegevoegde waarde van dubbeldeksmaterieel komt te
vervallen. Bestaande buitenlandse concepten zijn niet zonder ingrijpende aanpassingen
toepasbaar in de Nederlandse situatie (bijvoorbeeld vanwege andere perronhoogte, dus
niet zelfstandig toegankelijk) en NS wil geen maatwerk/innovatie-risico’s introduceren
(lesson learned n.a.v. de Parlementaire Enquête Fyra).
• De aanbesteding van ICNG in 2014/2015 is uitvoerig afgestemd met betrokken partijen
(onder meer consumenten- en reizigersorganisaties, ministeries van lenW en Financiën).
Ook zijn de specificaties van de trein in opdracht van het ministerie van lenW
geauditeerd. Conclusie was dat de ICNG een goede keuze is voor de beoogde inzet.
• NS heeft -binnen de ICNG-bestelling voor HSL-binnenland- inmiddels ook een Belgiëgeschikte serie besteld®. Door nü een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de
rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken,
20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar
Brussel kunnen rijden.
• Vooruitlopend op de seriebestelling heeft NS in 2017 twee ‘pilot’ ICNG België
treinstellen besteld die het gehele traject van engineering, productie en toelating
doorlopen®. NS streeft hiermee na dat de seriebestelling van de ICNG België vlot door
het toelatingsproces zal lopen en tijdig kan instromen in de commerciële dienst.
Ik ga er nog altijd van uit dat ze ooit met 2 gekoppelde stellen gaan rijden, de aangedane stations hebben allemaal perrons die lang genoeg zijn, dus waarom niet? Dat je niet voor dubbeldekkers gaat, kan ik me dan weer wel nog voorstellen, het maakt het nog net iets ingewikkelder om een model te kiezen dat aan beide nationale omgrenzingsprofielen voldoet. Nu hebben ze de facto voor een model gekozen dat elders al z'n sporen heeft verdiend ipv opnieuw naar de tekentafel te trekken.pietje schreef: ↑29 jun 2025, 09:33 ...
...
Zelfs als het maar 200 vrije plaatsen zijn, het beperkt aantal haltes zorgt automatisch al voor een beperking van het aantal belangstellenden. Alle reizigers voor Mechelen moeten al wachten op een andere trein, en voor Berchem of Brussel-Noord is het ook extra tijdsverlies. De internationale reizigers zitten al, voor de pendelaars is het dan desnoods een goed halfuur rechtstaan. Daar valt voor velen wel mee te leven, beter dan nog een kwartier extra moeten wachten om 3 kwartier op de trein te moeten rechtstaan...Steven schreef: ↑28 jun 2025, 20:04Het argument van trein tram bus dat er 300 vrije plaatsen zijn is een zwaktebod. Het zijn er al een pak minder en in de spits gaat die ICNG zijn beperkt aantal plaatsen beter niet afgeven. Ik deed vandaag 9536/9555/9552 en hierbij was 9536 tot Antwerpen overbevolkt (te weinig zitplaatsen) en dus nog heel druk tot Brussel na de stop in Antwerpen. 9555 en 9552 waren iets rustiger maar verre van leeg te noemen. Dit is dan nog een vrij gewone zaterdag. Weekdagen zijn doorgaans iets succesvoller dan weekends. Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….jan_olieslagers schreef: ↑28 jun 2025, 16:17 .. en het tegenargument van NMBS is een zwaktebod: "die trein bedient in Belgie enkel de stations Antwerpen en Brussel-Zuid". Dat maakt de dienst natuurlijk minder aantrekkelijk, maar iedere reiziger die deze dienst wel kan gebruiken is er eentje minder die rechtstaand opeengepropt in een "reguliere" trein zit. Het lijkt dus eerder van "ik wil ni" dan van "ik kan ni". Terecht wijst TTB erop dat het in Nederland wel kan. Eens te meer geeft NMBS de indruk niet echt begaan te zijn met de belangen van de reizigers.
Trouwens: ik kan me goed voorstellen dat een pendelaar van (pakweg) Boechout naar (pakweg) Brussel Centraal best graag van Boechout naar A-centraal wil sporen en van Brussel-Zuid metro of lokale trein nemen naar Brussel-Centraal. Maar zo ver denkt NMBS dus blijkbaar niet.
En vandaag zitten ze goed vol, het is voor velen het begin van de vakantie, het weekend lijkt sowieso drukker dan de week, wanneer er meer binnenlandse vraag is... Ik zie dus nog steeds niet goed wat het probleem is. Ik ben de voorbije weken ook al wel eens langs zo'n EC D gewandeld, en eerlijk, ik heb zelden meer dan een paar tientallen reizigers gezien in Brussel. Toeval? Misschien, en ik hoop ook dat het in de toekomst beter zal gaan, maar deze zomer is dus wellicht de laatste keer dat je het kan maken om er binnenlandse reizigers mee mee te nemen. Trouwens, waarom zouden binnenlandse reizigers wél op een hoopje mogen vervoerd worden, maar internationale reizigers niet?
-
Vanaf morgen zal er op 4 spitsritten (9523 + 9532 + 9547 + 9556) gekoppeld (8-delige ICNG-B + 5-delige ICNG) worden gereden tussen Rotterdam Centraal en Lelystad Centrum.jknockaert schreef: ↑29 jun 2025, 13:14 Tussen Schiphol en Rotterdam zijn er ECD ritten die zeer vaak overvol zitten. Ten zuiden van Rotterdam zal het beeld vermoedelijk anders zijn.
-
De 9560 zit vaak ook goed gevuld tussen Schiphol en Rotterdam.ovspotter_be schreef: ↑29 jun 2025, 17:38 Vanaf morgen zal er op 4 spitsritten (9523 + 9532 + 9547 + 9556) gekoppeld (8-delige ICNG-B + 5-delige ICNG) worden gereden tussen Rotterdam Centraal en Lelystad Centrum.