Pagina 13 van 19
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 18:53
door jan_olieslagers
Steven schreef:Neen dat krijgen ze niet, waarom zouden ze dat ook nodig hebben, het zijn motorstellen die maar 160 km/u kunnen rijden, ontworpen zijn om als stoptrein te dienen en zouden dus echt misstaan door ze dan in te zetten op een HSL waar ze amper de helft van de max snelheid van die lijn kunnen halen.
Hopla, daar is het zoveelste excuus om Brecht-Noorderkempen niet te bedienen. "Jamaar, we willen wel hoor, maar we hebben echt geen materiaal dat voor die lijn geschikt is". Tsja, als men nieuw materiaal aankoopt en er dan voor zorgt dat het op die lijn niet kan rijden... Bah bah et encore bah.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 19:01
door Steven
waarom zou je stoptreinmaterieel over een HSL sturen? er is materieel genoeg van andere types dat bestaat dat er wel voor geschikt is. Waarom toch elke keer zo kort door de bocht, er zijn I11 rijtuigen die daarvoor kunnen dienen.
De desiro is een stel dat ontworpen om lokale verbindingen te verzekeren, niet om een IC Brecht Antwerpen te verzekeren. Trouwens die stellen heb niet het comfort voor een IC trein. Ik zou zeggen kijk is op de site van Siemens, ze hebben in hun aanbod ook nog andere zaken zitten die wel IC geschikt zijn.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 19:17
door jan_olieslagers
OK Steven, ik had zelf wel het gevoel dat mijn reactie "kort door de bocht" was. Maar als er echt materiaal beschikbaar is voor die dienst, waarom rijdt het er dan niet? Waarom?
Ja, ik weet wel dat het langdradig wordt, maar het is al eerder gezegd, er wordt daar gesmost met mijn zuurverdiende belastingcenten, ik vind dat ik blijf mogen klagen. En ik moet nog altijd het eerste houdbare argument horen waarom dat station nog altijd niet wordt bediend, alle beloftes ten spijt. De lijn is vrijgegeven en het materiaal zou blijkbaar beschikbaar zijn, wat is dan nu weer de uitvlucht?
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 19:20
door Steven
Waarom het niet aan het rijden is? Dat ligt totaal niet aan die rijtuigen he. I11 rijtuigen bollen uit zichzelf als de remmen los zijn en als het bergaf is, maar je weet ook dat zoiets niet de beste tractievorm is. Je hebt dus een loc nodig die het wel kan, de reeks 18 is in aantocht, hopelijk komt het snel ok dat naast de IC A, IC O en IC J (treinen waar de 13 vervangen zal worden door een 18) ook de trein naar Brecht gebruik kan maken van deze nieuwe loc.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 19:42
door jan_olieslagers
Hopelijk, ja, ... Maar ik moet het nog altijd zien. Sta me toe te herinneren aan mijn weddenschap: een bakske bier naar keuze als er effectief reizigersdienst wordt aangeboden tussen Brecht-Noorderkempen en Antwerpen (gelijk welk station) op 1 september 2009. De inschrijvingstermijn loopt nu stiilaan wel ten einde, zeg maar 30 april 2009.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 19:44
door Steven
Waarom 1 september? dat is een datum waarmee je al kan winnen in juni aangezien de winterdienst pas veel later in dienst komt. Je weet dus met de zomerdienst of je wint of niet. Gelieve dus gebruik te maken van de data die de spoorweg zelf gebruikt om grotere aanpassingen door te voeren.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 29 mar 2009, 19:58
door jan_olieslagers
Die datum is relevant voor nogal wat potentiële gebruikers: begin van het schooljaar. En ik had willen begrijpen dat de NMBS oprecht zijn/haar best ging doen om de lijn in gebruik te nemen zodra mogelijk, dienstregeling of niet? Dat zou ook wel mogen, trouwens, na zoveel niet-waargemaakte beloftes.
Maar het staat u vrij niet op de weddenschap in te gaan, ze wordt aangeboden "as is".
[[edit: ik heb me wat laten meeslepen om vér off-topic te gaan - excuus - dit heeft niks meer te maken met het GEN - discussie beter hier stoppen, en - voorzover gewenst - verderzetten in het betreffende draadje? ]]
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 30 mar 2009, 15:19
door Adler
jan_olieslagers schreef:een bakske bier naar keuze als er effectief reizigersdienst wordt aangeboden tussen Brecht-Noorderkempen en Antwerpen
Ze hebben alvast de
Oerl Express ingelegd vanuit café De Zwaluw

Nog goed dat er op dat moment geen Thalys voorbijkwam.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 30 mar 2009, 16:15
door jan_olieslagers
Adler gelieve me wel correct te citeren aub, ttz mét de datum!
Die Oerl-expres is een giller natuurlijk.
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 31 mar 2009, 13:48
door melle
Misschien hebben ze TBL2+ nodig om diensten naar Luxemburg te verzekeren?
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 31 mar 2009, 16:05
door Shrek
melle schreef:Misschien hebben ze TBL2+ nodig om diensten naar Luxemburg te verzekeren?
tbl2+ bestaat niet eens

en vermits de gewone tbl 2 over 10 jaar ook niet meer bestaat zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook geen uitbreiding meer maken

Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 31 mar 2009, 22:22
door treinbruno
TBL mag zelfs niet meer upgegrade worden
bedoel je niet memor2+
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 01 apr 2009, 16:19
door melle
hehe ja memor
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 01 apr 2009, 21:09
door rail s
GEN à la Schouppe: is dit alles?
Enkele weken geleden presenteerde Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe het exploitatieschema van het toekomstig GEN in het weekblad Knack/Le Vif . En dat ziet er niet goed uit voor de Brusselaars. De lasten die de Brusselaars hebben moeten slikken --bijvoorbeeld onder de vorm van zware infrastructuurwerken-- staan niet in verhouding tot de lusten. De frequenties zijn niet aantrekkelijk, er zijn onvoldoende haltes en de verbindingen in de stad verbeteren nagenoeg niet. Dit zijn nochtans belangrijke voorwaarden om van het GEN een écht mobiliteitsproject te maken, dat ook voor Brussel iets betekent. Bij de Brusselse regering blijft het echter oorverdovend stil.
In een eerste reactie heeft de gebruikersvereniging TreinTramBus het plan van Schouppe nadrukkelijk verworpen. TreinTramBus spreekt van “een uitwijkplan voor meer IC-IR verbindingen door de NoordZuidverbinding” ten koste van een goeddraaiend GEN. Etienne Schouppe en de NMBS willen dat de GEN–treinen zo weinig mogelijk in de weg rijden van de IC/IR-treinen . Volgens TreinTramBus is dit plan eerder tot stand gekomen in functie van exploitatiebehoeften dan mobiliteitsbehoeften.
Brusselse milieu, bewoners en gebruikersverenigingen* verenigd in het platform Sustainable Mobility for Brussels onderschrijven deze analyse. GEN- treinen uit gemeenten van de tweede kroon zoals Ukkel en Laken verliezen een rechtstreeks verbinding met het centrum van Brussel. Terwijl net op deze trajecten het GEN een mooie aanvullende rol zou kunnen spelen. De haltes Bockstael in Laken en Kalevoet in Ukkel liggen momenteel op tien minuten met de trein van het centrum. Onklopbaar door het bestaande metro- en tramnetwerk. Het plan van Schouppe maakt het centrum van Brussel vlotter bereikbaar voor IC- verkeer uit Mechelen, Leuven en Denderleeuw dan GEN verkeer uit Ukkel, Laken, Vorst en de nabije periferie. De omgekeerde wereld, vinden de verenigingen.
De frequenties ogen ook weinig ambitieus. Het plan voorziet enkel in de piekuren op sommige lijnen een kwartierdienst. Naar de frequenties buiten de piekuren hebben we het raden. De verenigingen vragen een kwartierdienst, zowel overdag als ’s avonds en in het weekend. Want de laatste jaren neemt de vraag naar mobiliteit in Brussel toe buiten de piekuren. Dit is toe te schrijven aan tendensen zoals de vergrijzing en toegenomen vrije tijd.
Ook op het vlak van extra haltes verwachten we ook meer ambitie. Brussel krijgt slechts enkelen van de zeventien extra haltes voorzien in haar Gewestelijk Ontwikkelingsplan. We missen extra haltes zoals Berenkuil in het dichtbevolkte Laag Schaarbeek, Kuregem in de gelijknamige volkswijk van Anderlecht en Frans Lyceum in het perifeer gelegen Zuid- Ukkel. Ook aan nieuwe stadsontwikkelingsgebieden als Schaarbeek Vorming en Josaphat zou een GEN halte geen overbodige luxe zijn. Niets daarvan in het plan Schouppe.
Volgens de verenigingen staat het plan niet in verhouding tot de infrastructuurwerken die Brussel heeft moeten slikken. Op sommige plaatsen vinden er massaal onteigeningen plaats (zoals het project Quadrilatère aan de Vooruitgangstraat: +/- 200 onteigeningen) en zal de geluidshinder toenemen. Brussel krijgt er amper iets voor in de plaats. Veel lasten, weinig lusten.
Het GEN plan van Schouppe lijkt vooral de pendelaars op de middellange afstand te plezieren terwijl het GEN ook een belangrijke rol kan spelen voor verplaatsingen binnen de stad. Dit plan blijft ver verwijderd van de ambities in het nieuw gewestelijk mobiliteitsplan IRIS2.
Bij de Brusselse regering blijft het ondertussen oorverdovend stil. Nochtans vormt het GEN een van de belangrijkste mobiliteitsprojecten van de komende jaren, ook en bovenal voor Brussel. De verenigingen vragen dat de Brusselse regering zich nog voor de verkiezingen over dit plan uitspreekt en aandringt op een bijsturing zodat het GEN er ook is voor de Brusselaars.
* Bral, IEB, Ligue des Familles, NoMo, ARAU, WoluInterQuartiers, ACQU, Comité de Defense Habitants Bruxelles Ville, GRACQ, Fietsersbond, Place o Vélo, Johanna, FOE Bruxsel, in het platform SMOB, Sustainable Mobility for Brussels
bron:
http://treintrambus.be/actueel/persberi ... alles.html
Re: GEN komt later klaar ;-)
Geplaatst: 05 apr 2009, 22:22
door Bartjedj
Enkele foto's van de bouw van Station West, gemaakt tijdens de opening van de Nieuwe Metro.

De stationshal. Geslaagd ontwerp, vind ik. De trappen naar beneden leiden naar het metrostation. In dit station passeren dus alle lijnen van de metro. Met 6 sporen werd hier het zwaartepunt van het net gecreëerd. De trappen omhoog leiden naar de overgang over de NMBS-sporen.

Spoor 6. Hier passeert lijn 5 ri. Erasmus. Gemaakt vanuit een extra stationstoegang.

Geopend, maar nog niet af. Jammer, het had mooi geweest om een eindproduct te presenteren...

Het spoor komt waar nu de blauwe schaarlift komt, zoals te zien aan de bovenleidingsmasten. Het perron ligt er wel al.

De stationstoegang. Nu nog afgesloten, bij gebrek aan sporen...

De doorgaande lijn 26. Weststation wordt blijkbaar naast de lijn gebouwd, en niet erop (correct?)
BDJ