In dat geval hoeft Roermond-Dalheim ook niet heropend te worden.Trainspotterke schreef:Dat is juist ideaal voor DLC dat ze terug in Aachen uitkomen, hé!Het voordeel van de IJzeren Rijn is dat het een stuk korter maar vooral een stuk vlakker is!
En DLC rijdt niet per se naar het Ruhrgebied, ze! Als ze momenteel over de Montzenlijn rijden, moeten ze te Aachen-West kopmaken om verder richting Keulen en Zwitserland te rijden! Met de IJzeren Rijn zou het juist beter uitkomen, want ze moeten niet meer kopmaken!
Je hebt dan alleen wel een kleine flessenhals bij Heerlen, omdat Heerlen - Landgraaf - Herzogenrath enkelsporig is. Tussen Heerlen en Landgraaf rijdt al 2x per uur een trein naar Kerkrade Centrum; tussen Heerlen, Landgraaf en Herzogenrath 1x per uur een trein naar Aken. Maar in een bereikbaarheidsplan van de stadsregio Eindhoven is al geopperd Heerlen-Herzogenrath te verdubbelen en te elektrificeren (het korte stukje Landgraaf-Herzogenrath heeft geen bovenleiding), zodat de intercity's die nu vanuit Amsterdam via Eindhoven naar eindpunt Heerlen rijden, door kunnen rijden naar Aken. De NS heeft dit 20 jaar geleden in het toen zeer ambitieuze toekomstplan Rail21 ook al voorgesteld. Eindhoven wil zo de verbinding met het Duitse spoornet herstellen. De intercitylijn Eindhoven-Venlo-Keulen is nl. een paar jaar geleden opgedoekt en vervangen door een stoptreintje Venlo-Mönchengladbach. Als dit lijntje inderdaad verdubbeld wordt, zijn die goederentreinen ook geen probleem meer.