IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Dimitri

Bericht door Dimitri »

Trainspotterke schreef:Dat is juist ideaal voor DLC dat ze terug in Aachen uitkomen, hé! :wink: Het voordeel van de IJzeren Rijn is dat het een stuk korter maar vooral een stuk vlakker is! :wink: En DLC rijdt niet per se naar het Ruhrgebied, ze! Als ze momenteel over de Montzenlijn rijden, moeten ze te Aachen-West kopmaken om verder richting Keulen en Zwitserland te rijden! Met de IJzeren Rijn zou het juist beter uitkomen, want ze moeten niet meer kopmaken! :wink:
In dat geval hoeft Roermond-Dalheim ook niet heropend te worden.

Je hebt dan alleen wel een kleine flessenhals bij Heerlen, omdat Heerlen - Landgraaf - Herzogenrath enkelsporig is. Tussen Heerlen en Landgraaf rijdt al 2x per uur een trein naar Kerkrade Centrum; tussen Heerlen, Landgraaf en Herzogenrath 1x per uur een trein naar Aken. Maar in een bereikbaarheidsplan van de stadsregio Eindhoven is al geopperd Heerlen-Herzogenrath te verdubbelen en te elektrificeren (het korte stukje Landgraaf-Herzogenrath heeft geen bovenleiding), zodat de intercity's die nu vanuit Amsterdam via Eindhoven naar eindpunt Heerlen rijden, door kunnen rijden naar Aken. De NS heeft dit 20 jaar geleden in het toen zeer ambitieuze toekomstplan Rail21 ook al voorgesteld. Eindhoven wil zo de verbinding met het Duitse spoornet herstellen. De intercitylijn Eindhoven-Venlo-Keulen is nl. een paar jaar geleden opgedoekt en vervangen door een stoptreintje Venlo-Mönchengladbach. Als dit lijntje inderdaad verdubbeld wordt, zijn die goederentreinen ook geen probleem meer.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Dimitri schreef:
Gregske schreef:Montzen is een deelgemeente van Plombières, een Franstalige gemeente waar ook Diets wordt gesproken, een dialect met een allegaartje aan talen.
Toch een beetje Duitstalig dus. ;-)

Plombieres heette vroeger (voor de eerste wereldoorlog) Bleyberg en was toen onversneden Duitstalig (of een Duits Dialect met Limburgse invloeden zo je wil) Na die eerste wereldoorlog heeft Belgie dit gebied ingepalmd van Duitsland, een onwaarschijnlijk domme beslissing trouwens want onder onder andere hierdoor groeide het ongenoegen in Duitsland en ontstond het nationaal-socialisme en we weten allemaal waar dat toe geleid heeft... tussen de wereldoorlogen heeft men een referendum gehouden en heeft men beslist om de naam te veranderen naar plombiere, omdat er toen een zinkmijn werd ontgonnen. Veel bewoners bleven trouwens gewoon Duitstalig maar men was bang om binnen belgie als mof behandeld te worden. Daarom koos men voor een franstalige naam. Ook hier is de verfransing sindsdien alleen maar toegenomen maar ik heb zelf al een stuk of 3 bestuurders van depot Montzen gesproken die er wonen en het Duits als moedertaal hebben. Alle opleiding gebeurt wel in het Frans, er bestaat bvb geen boekje HLT in het Duits.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je had er vroeger zelf een neutraal stukje, neutraal moresnet, het was er toen een vierlandenpunt, waar het nu een drielanden punt is
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Steven schreef:je had er vroeger zelf een neutraal stukje, neutraal moresnet, het was er toen een vierlandenpunt, waar het nu een drielanden punt is
:lol: jij was nu echt degen van wie ik varwacht had dat hij ook zoiets zou weten Steven! Bijna hadden we dus ons eigenste monaco of Lichtenstein enz... naar het schijnt was het belastingsregime er ook gunstiger enZ;;; ZE HADDEN ZELFS EEN EIGEN VLAG;;; voor de geinteresseerden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet
bobby

Bericht door bobby »

Hobbes schreef:Wat er hier veel niet willen begrijpen is dat het goederenvervoer (en reizigers! )per spoor een serieuze inhaalbeweging aan het maken is.

Er zijn in de vorige eeuw wel meer lijnen ondoordacht gesloten omdat men dacht dat er geen toekomst meer zat in het spoor.

Onder impuls van hoge brandstofprijzen, groeiend milieubesef, oververzadigde wegen en privé-maatschappijen groeit het goederenvervoer ieder jaar.
De Montzenroute is tweesporig, men kan de capaciteit maar tot een bepaalde grens opdrijven (twee sporen blijven twee sporen en ik zie het viaduct niet direct verdubbelen).

De Ijzeren lijn ligt er nu eenmaal, veel grensovergangen zijn er niet meer dus vind ik dat er gebruik moet van gemaakt worden ondanks het feit dat er vroeger verkeerde keuzes gemaakt werden.

En dat men bij de top van de NMBS niet echt vooruitziend is (en dat is een understatement) wil ik grif toegeven.
NMBS (& franstaligen) zijn heel vooruitziend:
Als DLC via de Yzeren Rijn naar Aachen rijdt, dan kan de NMBS (als net beheerder) zo'n 75 km (enkele reis) minder in rekening brengen .
Voor de franstaligen is dit nog belangrijker, immers bij een eventuele opsplitsing zit het verlies voornamelijk in hun regio.
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:dimitri u effe uitleggen hoe we snel het aantal treinen per uur bepalen dat over een lijn kan rijden. ten eerste word dit bepaalde door de afstand van de seinen, en de snelheid dat tussen deze beide gereden mag worden.

eerst en vooral effe zeggen dat hoe sneller een trein mag rijden, hoe groter de afstand tussen de seinen moet worden (de remafstand vergroot ook), maar hoe meer seinen je op een lijn kan zetten, hoe meer treinen je er gelijktijdig (in een zelfde richting) kan over sturen.

nu is het zo dat als je natuurlijk een enkelsporige sectie hebt, de trein in de heenrichting idd moet binnen zijn voor er een trein in de terug richting kan vertrekken, dan hangt alles af hoe snel die trein het enkelsporig gedeelte kan gebruiken tot aan de eerst mogelijke uitwijkplaats. daarom zie je op de meeste enkelsporige gedeeltes wel een uitwijkspoor in een volgende stopplaats. de reden dus waarom ze op turnhout herentals in tielen een spoor in het station bijleggen + het bijplaatsen van extra seinen, waardoor de capacaciteit enorm veel groter word van die lijn. je hoeft dus niet noodzakelijk een volledige lijn tweesporig te hebben om veel capaciteit te hebben. nu spreek je van passagiersverkeer tussen goederenverkeer, maar hou er wel rekening mee dat de meeste goederentrein (gemiddeld gezien) toch tijdens de nacht gedaan worden (als ik naar belgische goederendiensten kijk)
je kan natuurlijk ook meer treinen over enkel spoor sturen als je langs beide zijden een wachtzone hebt, zodat je meerdere treinen snel na elkaar in dezelfde richting kan sturen. Op die manier verminder je het aantal tijdsintervallen die nodig zijn om de lijn vrij te maken voor verkeer in de andere richting.
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven schreef:je had er vroeger zelf een neutraal stukje, neutraal moresnet, het was er toen een vierlandenpunt, waar het nu een drielanden punt is
En die grenspalen staan er nog altijd, je kunt er een rondwandeling maken.

Wat nog ligt in Plombières? Ligne 30, nu een fietspad.
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

Duitsers komen met alternatieve route voor IJzeren Rijn

De Ijzeren Rijn zou voor een spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied moeten zorgen

bloomberg news
Externe links bij dit artikelEiserner Rhein entlang der A52?

DUSSELDORF - De minister van Verkeer van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, Oliver Wittke, heeft een voorstel gemaakt waarmee de IJzeren Rijn nieuw leven zou moeten worden ingeblazen. Hij komt met een alternatief tracé voor de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, meldt de Duitse krant Rheinische Post donderdag.

Met het nieuwe traject omzeilt de bewindsman het meest heikele punt voor Nederland. De lijn loopt niet door het natuurgebied de Meinweg bij Vlodrop. In plaats daarvan moeten de sporen vanuit Roermond doorgetrokken worden langs de nieuwe Duitse snelweg A52 tot aan de noordrand van Mönchengladbach. Daar moet het aangesloten worden op het bestaande Duitse sporennet.

Wittke gaf een jaar geleden opdracht voor een studie naar de IJzeren Rijn. De uitkomsten hield men geheim. Eerst moeten er gesprekken gevoerd worden met Nederland en België. Volgens de Rheinische Post hadden de plannen in mei na de Belgische gemeenteraadsverkiezingen onthuld moeten worden. Nederland en België kibbelen al jaren over het al dan niet openstellen van de historische lijn. avb

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 032007_060
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Tja, het moeten de Duitsers weer zijn die met de oplossingen komen, hé. Tenminste, is het een oplossing? Ik ken de situatie ter plekke onvoldoende.
Dimitri

Bericht door Dimitri »

Ik weet niet of het een oplossing is. Volgens de arbitrageuitspraak moet Nederland elke afwijking van het historische tracé helemaal zelf betalen. Nu zou deze lijn boven Roermond langs en dan meteen de grens over gaan, dus het Nederlandse deel is niet zo heel lang. Misschien is dat toch goedkoper voor Nederland dan meebetalen aan de aanpassingen in de Meinweg.

De vraag is alleen wel wie het Duitse deel gaat betalen. Duitsland zal dat misschien niet volledig zelf willen ophoesten en zal België dan vragen mee te betalen, wat de Belgische overheid natuurlijk helemaal niet ziet zitten.

Ik vraag me trouwens ook af hoe de situatie zou zijn als Duitsland zou weigeren de IJzeren Rijn te heropenen. Is daar ook een verdrag mee gesloten in de 19e eeuw, waardoor heropening door België afgedwongen kan worden? Zo niet, dan zouden de Duitsers inderdaad weleens een sleutelrol kunnen vervullen in het afdwingen van een andere route.
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik ben er wel voor te vinden, die HSL naast de E19 is nog niet zo slecht. Want waren twee 'snelwegen' gescheiden van elkaar niet misplaatster geweest in het landschap?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Morgen rijdt de eerste goederentrein tussen Neerpelt en Weert met bestemming Duisburg Ruhrort.
Tractie is 2 x 77.

Normaal gaat deze trein elke weekdag volgens dit traject rijden.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Tim schreef:Morgen rijdt de eerste goederentrein tussen Neerpelt en Weert met bestemming Duisburg Ruhrort.
Tractie is 2 x 77.

Normaal gaat deze trein elke weekdag volgens dit traject rijden.
Is er ook een tegentrein?

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Tim schreef:Morgen rijdt de eerste goederentrein tussen Neerpelt en Weert met bestemming Duisburg Ruhrort.
Tractie is 2 x 77.

Normaal gaat deze trein elke weekdag volgens dit traject rijden.
Tim,

Ken je ook de uren dat hij doorkomt?
En eventueel ook deze wanneer de trein terugkomt?
Dan kan ik eventueel in Neerpelt, Hamont, Budel of Weert eens foto’s gaan maken.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Bibke schreef:Ken je ook de uren dat hij doorkomt?
En eventueel ook deze wanneer de trein terugkomt?
Dan kan ik eventueel in Neerpelt, Hamont, Budel of Weert eens foto’s gaan maken.
trein 45281 (tractie 2 x reeks 77):
Hamont d 12.19
Budel d 12.23
Weert d 12.37
Roermond a/v 12.56/13.17
Venlo a/v 13.44/14.13
Kaldenkirchen a 14.20

Dienstregeling voor de andere richting niet bekend.
Plaats reactie