lucian schreef:Probeer ook eens objectief te luisteren naar de mensen van de vakbonden.
Moeten we objectief blijven luisteren wanneer een vakbondsman met uitgestreken gezicht verkondigt dat een microbe voor een vlaag van ziektemeldingen enkele uren voor de staking heeft gezorgd?
In verband met die graffiti: die linkse spuiters zijn waarschijnlijk even werklustig als de linkse arbeiders bij het spoor...
Is dat wel correct Frans?
We hebben gemaakt niet staking?
Bovendien moet achter de "on" toch nog een t?
In de spreektaal is het correct.
Om helemaal perfect te zijn zou er moeten staan "nous, on NE fait pas grève".
Kindertekeningen met een boodschap :-/
Goedenavond.
Toch niet! "on" is een pronom indéfinie. bv on va conduire un train , on va à la pêche,on part en vacances. En wordt vervoegd met de 3de persoon enkelvoud.
En in geval van uw voorbeeld met nous eventueel zou dan moeten zijn " Nous ne faisons pas grêve" faisons als 2de persoon meervoud van het werkwoord faire, dus met "nous"
"ont" dus uw on +t is de 3 persoon meervoud van het werkwoord "avoir"
nighttrain schreef:
En in geval van uw voorbeeld met nous eventueel zou dan moeten zijn " Nous ne faisons pas grêve" faisons als 2de persoon meervoud van het werkwoord faire.
Nous is eerste persoon meervoud, geen tweede!
En het is niet "Faire grève" maar "Faire la grève"!
Steven schreef:neen maar er speciale artikels over maken geeft die mannen het wel makkelijk he. een eenvudige zoekrobot als google helpt u zo om die foto's te vinden. dat de foto er staat tot daar toe maar er speciaal gaan over schrijven doe ik bewust niet meer of ik gebruik alternatieve woorden zoals kladschilders.
Ik geef Steven gelijk. Ik ga ook geen foto's ervan verwijderen, zolang de foto's niet de hemel ingeprezen worden.
nighttrain schreef:
En in geval van uw voorbeeld met nous eventueel zou dan moeten zijn " Nous ne faisons pas grêve" faisons als 2de persoon meervoud van het werkwoord faire.
inderdaad tikfoutje voor de 1ste persoon.
Voor het tweede moet ik U wel zeggen dat een persoon "staakt" en mee doet aan "de of een staking".Une personne(F) qui participe à une grève est un ou une grèviste(nom commun zonder vr of M)
Un employé fait grève. Les cheminots font grève.Nous faisons grève.
La grève nationale a perturbée les circulations ferroviaires.
nighttrain schreef:
inderdaad tikfoutje voor de 1ste persoon.
Voor het tweede moet ik U wel zeggen dat een persoon "staakt" en mee doet aan "de of een staking".Une personne(F) qui participe à une grève est un ou une grèviste(nom commun zonder vr of M)
Un employé fait grève. Les cheminots font grève.Nous faisons grève.
La grève nationale a perturbée les circulations ferroviaires.
Ik heb mijn Frans woordenboek er eens bijgehaald en ik moet je inderdaad gelijk geven.
Staken (onov.ww.) 0.1 [het werk neerleggen] faire grève * 3.1 gaan ~ se mettre en grève
Bartjedj schreef:Tijdens de staking zijn enkele breaks en een Beneluxstel in Mechelen blijven staan. Tegen gisteravond 22h00 hingen ze onder de grafitti
Hierbij enkele foto's. Foto's zijn niet perfect, maar was niet uitgerust voor nachtfotografie.
Ik weet niet wat de heren moderatoren ervan denken, maar ik wil voorstellen om geen foto's van graffiti te publiceren. Het enige wat de vandalen willen is namelijk dat hun werk zo lang mogelijk te zien blijft, dan wel in het echt, dan wel op internet. Door foto's te publiceren werk je daar aan mee (en reken maar dat ze deze pagina's zullen vinden) en bevorder je dat ze het blijven doen.
Dus graag de foto's verwijderen.
groetjes,
Rian
ik begrijp je mening, maar dit is aantonen van wat er gebeurd bij stakingen enzovoort, dit moet echt wel kunnen, als jij vind dat dit niet kan..... het hoort nu eenmaal helaas ook bij treinen hé, dus als je treinen fotografeert en er staat grafitti op mag je ze niet meer online of op dit forum posten ??? dan kan ik meteen zowat al mijn website sluiten ... het is er nu eenmaal, niets aan te doen ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
de foto's op zich moeten niet weg, maar het fenoemeen zo min mogelijk aandacht geven en dat ene woord gebruik ik zelden tot nooit, dit om zoekrobots zo weinig mogelijk kans te geven. zodoende hebben die mannen minder kans hun werk snel online "te vinden".
Ik vind dat ze dringend eens werk moeten maken van serieuze aanwervingen. Qua aanwervingsbeleid heeft de NMBS jaren stil gelegen. Ik hoor ervaren spoormannen dat ze al vanaf het begin van hun carrière (dus van sommige al 30 jaar geleden) kampen met personeelstekorten op de werkvloer. Dat de vakbonden daar eens voor staken!