Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dcr

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

stefanic schreef:
melle schreef:De IR hoeft niet noodzakelijk tot Neerpelt te gaan indien de elektrificatie er is. Een overstap op een MW in Mol is in dat geval snel gebeurd.
En reizigers uit Neerpelt etc. die naar Brussel moeten, moeten dan maar overstappen in Mol EN in Herentals/Lier? ALS(!!) de IRe gesplitst moet worden, zal het in Herentals zijn, wat mij betreft.
Mensen uit Geel-Mol-Olen laten overstappen voor Antwerpen is zeker geen goed idee.
Dat de NMBS eens werkt maakt van hun plan om MOL-BRUSSEL en NEERPELT-ANTWERPEN in te voeren nadat de electrificatie er is.
Met goede overstappen te Herentals, zal dit de meeste mensen tevreden stellen.
LML

Bericht door LML »

Naar mijn inziens blijft de IR Neerpelt/Hasselt-Mol-Antwerpen gewoon rijden. Als die gesplitst wordt, dan kan Erik Van looy, Jan Verheyen, Robbe De Herdt,... een volgende oorlogsfilm gaan regisseren... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
neigezug

MW41 , tofste trein van NMBS

Bericht door neigezug »

Van mij mogen de wasmachientjes tussen Antwerpen en Neerpelt gerust blijven.het zijn de tofste treinen die de NMBS bezit
Shrek

Re: MW41 , tofste trein van NMBS

Bericht door Shrek »

neigezug schreef:Van mij mogen de wasmachientjes tussen Antwerpen en Neerpelt gerust blijven.het zijn de tofste treinen die de NMBS bezit
Maar ze kunnen het aantal reizigers op die verbinding niet aan. Ze zijn misschien wel leuk, maar ze horen thuis op veel rustiger lijnen: Mol-Hasselt, Charleroi-Couvin, Gent-Ronse,... :wink:
Duikbril AM86

Re: MW41 , tofste trein van NMBS

Bericht door Duikbril AM86 »

neigezug schreef:Van mij mogen de wasmachientjes tussen Antwerpen en Neerpelt gerust blijven.het zijn de tofste treinen die de NMBS bezit
Dat meent ge niet? :D
Van mij mogen jullie ze gerust houden en jullie lijn dan niet elektrificeren,
kom dan de lijn 122 maar onder de draad steken dan zijn wij van die brol vanaf. :D
LML

Bericht door LML »

Ben ik het ook mee eens, maar:
- de zetels zitten niet comfortabel en zijn vrij smal voor een langere rit (heb altijd last van mijne rug na een MW41-rit).
- ze horen niet thuis op zware reizigersdiensten, zoals een ANtwerpen-Mol-Neerpelt of een Gent-Geraardsbergen. Mogelijkheden genoeg qua Dlocs (zie maar naar het buitenland, ik denk zoal aan Dloc 2016 van OBB, andere fabrikanten hebben ook wel degelijke Dlocs in hun catalogus staan en die hun dienst bewijzen...) + fatsoenlijke enkeldeks- of dubbeldeksrijtuigen, maar we moeten het nu (spijtig genoeg) enkel stellen op deze zware diensten met MW41'ers.

Al bij al, ze trekken vinnig op en remmen vrij snel af en het comfort is heel wat beter dan de M2's. Ik hou van nostalgische treinen, maar met M2's moet je heden ten dage geen commerciële diensten meer rijden. We leven in 2011 en daar horen comforteisen bij...

On topic: iemand die weet wanneer er exact met de elektrificatiewerkzaamheden begonnen wordt en waar de werken starten?
Ik heb vernomen dat het 25000V~-MATERIAAL wordt (masten, beugels, draad), maar dat de SPANNING tussen Herentals-Mol 3000V= wordt...
Shrek

Bericht door Shrek »

LML schreef: - de zetels zitten niet comfortabel en zijn vrij smal voor een langere rit (heb altijd last van mijne rug na een MW41-rit).
- ze horen niet thuis op zware reizigersdiensten, zoals een ANtwerpen-Mol-Neerpelt of een Gent-Geraardsbergen. Mogelijkheden genoeg qua Dlocs (zie maar naar het buitenland, ik denk zoal aan Dloc 2016 van OBB, andere fabrikanten hebben ook wel degelijke Dlocs in hun catalogus staan en die hun dienst bewijzen...) + fatsoenlijke enkeldeks- of dubbeldeksrijtuigen, maar we moeten het nu (spijtig genoeg) enkel stellen op deze zware diensten met MW41'ers.
D-locs zijn helemaal niet nodig, het gaat immers maar om 2 drukke lijnen waar geen draad hangt. Gewoon eventjes elektrificeren en het is opgelost. Dan kan je met E-locs afkomen die 4x zo krachtig zijn als een D-loc :wink: Ik zie nog niet zo snel een dieselloc met 8M6 de huidige dienstregeling volgen. Voor een 18 is zoiets een makkie :wink:
Stef

Bericht door Stef »

Straks gaan we nog 18'en tekort komen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Fluppe

Bericht door Fluppe »

Ik heb vernomen dat het 25000V~-MATERIAAL wordt (masten, beugels, draad), maar dat de SPANNING tussen Herentals-Mol 3000V= wordt...
In het tractieonderstation van herentals is er in der tijd (ver ver voor mijn tijd) rekening gehouden met een latere elektrificatie. Zijn nog cellen vrij voor 3kv vermogenschakelaars en plaats voor een 3de gelijkrichtergroep.. uiteraard op 3KV.
Kan zijn dat men met oog op de toekomst 25kv materiaal gebruikt om (veel?) later ooit gemakkelijker over te kunnen gaan op 25kv.
Shrek

Bericht door Shrek »

Fluppe schreef:
In het tractieonderstation van herentals is er in der tijd (ver ver voor mijn tijd) rekening gehouden met een latere elektrificatie. Zijn nog cellen vrij voor 3kv vermogenschakelaars en plaats voor een 3de gelijkrichtergroep.. uiteraard op 3KV.
Kan zijn dat men met oog op de toekomst 25kv materiaal gebruikt om (veel?) later ooit gemakkelijker over te kunnen gaan op 25kv.
Natuurlijk, als de ijzeren rijn er komt zal het 25kV worden van Neerpelt tot Ekeren :)
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Fluppe schreef:
Natuurlijk, als de ijzeren rijn er komt zal het 25kV worden van Neerpelt tot Ekeren :)
"als"...
LML

Bericht door LML »

Shrek schreef:
LML schreef: - de zetels zitten niet comfortabel en zijn vrij smal voor een langere rit (heb altijd last van mijne rug na een MW41-rit).
D-locs zijn helemaal niet nodig, het gaat immers maar om 2 drukke lijnen waar geen draad hangt. Gewoon eventjes elektrificeren en het is opgelost. Dan kan je met E-locs afkomen die 4x zo krachtig zijn als een D-loc :wink: Ik zie nog niet zo snel een dieselloc met 8M6 de huidige dienstregeling volgen. Voor een 18 is zoiets een makkie :wink:
Moderne Dlocs met fatsoenlijke rijtuigen hadden beter geweest i.p.v. de MW41'ers. Eénmaal Herentals-Mol geëlektrificeerd is horen er uiteraard elektrische treinen thuis. Laat de Eloc 18 maar komen (en ook de Desiro's voor de L-diensten...)! :)
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Die plannen om Herentals - Mol onder de draad te steken, dateren van in de jaren 80, maar omdat er toen massaal bezuiningt moest worden, heeft men dat plan in de koelkast gestoken, dus het kan inderdaad zijn dat ze al X aantal jaren geleden hun tractieonderstations voorzien hadden voor een latere elektrificatie.

De laatste elektrificatie in gewoon reizigersverkeer is in 1996 beëindigt, dat was de elektrificatie van de lijn 73 Deinze - De Panne. Dit maakte deel uit van het STAR 21 plan van de NMBS.
LML

Bericht door LML »

Duikbril AM86 schreef:Die plannen om Herentals - Mol onder de draad te steken, dateren van in de jaren 80, maar omdat er toen massaal bezuiningt moest worden, heeft men dat plan in de koelkast gestoken, dus het kan inderdaad zijn dat ze al X aantal jaren geleden hun tractieonderstations voorzien hadden voor een latere elektrificatie.

De laatste elektrificatie in gewoon reizigersverkeer is in 1996 beëindigt, dat was de elektrificatie van de lijn 73 Deinze - De Panne. Dit maakte deel uit van het STAR 21 plan van de NMBS.
En omdat ze in die tijd in O- en W-Vlaanderen en in de Westhoek meer brulden voor de elektrificatie van de lijn Deinze-De Panne, en in de Kempen net iets minder, heeft Deinze-De Panne het toen gehaald boven Herentals-Mol-Neerpelt...
Steve

Bericht door Steve »

LML schreef:
Duikbril AM86 schreef:Die plannen om Herentals - Mol onder de draad te steken, dateren van in de jaren 80, maar omdat er toen massaal bezuiningt moest worden, heeft men dat plan in de koelkast gestoken, dus het kan inderdaad zijn dat ze al X aantal jaren geleden hun tractieonderstations voorzien hadden voor een latere elektrificatie.

En omdat ze in die tijd in O- en W-Vlaanderen en in de Westhoek meer brulden voor de elektrificatie van de lijn Deinze-De Panne, en in de Kempen net iets minder, heeft Deinze-De Panne het toen gehaald boven Herentals-Mol-Neerpelt...
Ik denk dat het maar goed is dat De Panne tijdens een van de vele drukke periodes (studenten, toeristen of erger nog: studenten + toeristen!) niet door een paar MW41's bediend moet worden. Op veel momenten steek je drie Breaks of 8 M6 al vrijwel vol...
Plaats reactie