Deutsche Bahn heeft bekend gemaakt wat hun plannen zijn met de Kanaaltunnel. Het was min-of-meer al bekend, maar nu dus bevestigd:
- 3 treinen per dag door de Kanaaltunnel
- Combineren/splitsen in Brussel-Zuid
- Het ene deel gaat naar Frankfurt, het andere deel naar Amsterdam
Bron:
BBC
Er zijn nog wel een paar issues, zo schrijven de regels van de Kanaaltunnel momenteel voor dat de tractie alleen geleverd mag worden door locomotieven aan het einde van de treinen, ofwel: zoals de TGV's die er nu rijden zijn opgebouwd, net als de shuttletreinen. DB's ICE-treinen hebben meerdere aangedreven rijtuigen - zoals eigenlijk alle treinstellen die er rondrijden.
Eurostar heeft onlangs 10 van dezelfde treinen besteld bij Siemens, waardoor het nu in het belang van twee partijen is om die regel op te heffen. Wanneer dat gebeurt zal dat betekenen dat meer partijen gebruik kunnen maken van de Kanaaltunnel. Ook in Spanje rijden Velaro's rond, en er zijn geruchten dat Trenitalia naar Londen wil. Ook voor de private Italiaanse aanbieder NTV kan dit mogelijk interessant zijn: zij hebben een order van 25 AGV's lopen bij Alstom.