Eurostar

rvdborgt

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Calais weet ik niet, maar Ashford en Ebbsfleet zijn eerder bescheiden van afmeting, hoor, eigenlijk niet veel meer dan een gare de betteraves als pakweg Haute-Picardie TGV.
Met in het geval van Ashford toch het verschil dat het station wel midden in het stadje met bijna 60000 inwoners ligt en niet midden in de velden.

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef:Calais weet ik niet, maar Ashford en Ebbsfleet zijn eerder bescheiden van afmeting, hoor, eigenlijk niet veel meer dan een gare de betteraves als pakweg Haute-Picardie TGV.
Ben ja daar al eens geweest? Toen ik laatst op de Eurostar zat (naar Parijs) stapten ongeveer een derde van de reizigers in Ashford op. Het station is namelijk een belangrijk overstapstation, er komen verschillende spoorlijnen tesamen. Ideal voor reizigers met bestemmingen in Kent.
Eigenijk zouden daar zelfs meer treinen moeten stoppen. Maar een beter idee is waarschijnlijk het idee van een afzonderlijke "stoptrein" verbinding Lille-Calais-Ashfor-Ebsfleet-Stratford-Londen. Eurostar Zou dan enkel nog in Lille stoppen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Afbeelding Deutsche Bahn is bezig met proefritten, om de ICE door de Kanaaltunnel naar Londen te kunnen sturen. Geruchten gaan dat DB nog voor de Olympische Spelen van 2012 (in Londen) rechtstreekse treinen wil laten rijden van Frankfurt naar de Britse hoofdstad. ICE-3 stellen 4610 en 4685 zijn de uitverkoren stellen voor deze proefritten, waarin onder meer word getest hoe de treinen zich verhouden in de diepgelegen Kanaaltunnel.

Bron foto: FAZ.net
nighttrain

Bericht door nighttrain »

U bedoelt waarschijnlijk Fréthun! Fréthun heeft 2 perrons aan de hoge snelheidslijn en 2 lager gelegen om naar calais ville en Boulogne sur mer te gaan of Lille met de TGV ter.
Vele TGV stopplaatsen zijn inderdaad ver buitten stadscentra , maar ja de korste lijn tussen 2 punten is een rechte dus!
dentheo

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
U bedoelt waarschijnlijk Fréthun! Fréthun heeft 2 perrons aan de hoge snelheidslijn en 2 lager gelegen om naar calais ville en Boulogne sur mer te gaan of Lille met de TGV ter.
Vele TGV stopplaatsen zijn inderdaad ver buitten stadscentra , maar ja de korste lijn tussen 2 punten is een rechte dus!
Ashford en Ebbsfleet hebben beide perrons aan andere spoorweglijnen, wat men van "betteraves" dan weer moeilijk kan zeggen...
Theo
Groeten vanop de Heide
thomaslj

Bericht door thomaslj »

nighttrain schreef:...Enkel Pa => Lon stoopen niet in Lille ,maar soms wel in Fréthun.
Lijkt me Logisch, Wie snel van Parijs naar Lille wil neemt de Thalys.
Volgens de dienstregeling op de €* website Parijs<>Londen stopt in elke richting 1 €*/dag in Rijsel.
groentje

Bericht door groentje »

Ik bedoelde met gare de betteraves dat de reizigersvoorzieningen vrij bescheiden zijn (of althans leken, die paar keer dat ik er passeerde). Toegegeven, mijn trein stopte niet in Ashford, dus daar ben ik nogal snel doorgevlogen. En inderdaad, mijn woordkeuze was misschien niet zo geslaagd, alleen Ebbsfleet is een echte gare de betteraves, langs de snelweg, maar zonder andere spooraansluiting of grotere plaats in de directe omgeving.
Overigens moet je mij zeker niet overtuigen van de mogelijkheden van Ashford.
Shrek

Bericht door Shrek »

ebbsfleet heeft toch treinen richting canterbury en de rest van kent?
groentje

Bericht door groentje »

Ebbsfleet zelf niet, blijkbaar. Maar ik lees net op Wikipedia dat er een plaatselijk station op 1 km wandelen zou zijn.
Ik vermoed dat je Ashford bedoeld, dat heeft inderdaad lokale treinen naar o.a. Canterbury.
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: Deutsche Bahn is bezig met proefritten, om de ICE door de Kanaaltunnel naar Londen te kunnen sturen. Geruchten gaan dat DB nog voor de Olympische Spelen van 2012 (in Londen) rechtstreekse treinen wil laten rijden van Frankfurt naar de Britse hoofdstad.

Er zijn ook geruchten dat alle "rijpaden" al verkocht bleken te zijn voor 2012, dus DB heeft een jaartje meer om treinstellen te laten bouwen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Ebbsfleet zelf niet, blijkbaar. Maar ik lees net op Wikipedia dat er een plaatselijk station op 1 km wandelen zou zijn.
Ik vermoed dat je Ashford bedoeld, dat heeft inderdaad lokale treinen naar o.a. Canterbury.
http://www.southeasternrailway.co.uk/do ... -services/
Vanuit Ebbsfleet kan je rechtstreeks naar Gravesend,Strood,Rochester,... De hele zuid-oostkust van Engeland m.a.w. :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Zou dat met die Javelins zijn? Maar goed, ik geef mijn vergissing toe.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Zou dat met die Javelins zijn? Maar goed, ik geef mijn vergissing toe.
Inderdaad met Javelins, die rijden vanuit ebbsfleet naar het hele zuidoosten van Engeland (sommige via Ashford) :wink:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

ICE Channel Tunnel trials a success says Eurotunnel
Monday, October 18, 2010

THE CEO of Eurotunnel, Mr Jacques Gounon, says the evacuation trials conducted in the Channel Tunnel last weekend with two ICE trains belonging to German Rail (DB) "were more successful than we expected." Gounon says two trials to evacuate 300 people from the trains were conducted. The more complicated evacuation involving people moving from one train to the other was completed in 20 minutes, while what he describes as the "more obvious way to evacuate a train" through the doors to the cross passages took just 15 minutes. The requirement is to evacuate a train within 90 minutes.

Gounon says the trials were witnessed by independent observers from the Channel Tunnel Intergovernmental Commission (ICG), High Speed One (which operates the high-speed line from the Channel Tunnel to London), and Eurostar. "We have been working with DB for several months to understand their needs and to acquaint them with the constraints of operating in the Channel Tunnel," Gounon says.

Gounon points out that the fastest time to evacuate a Eurostar class 373 train with about 700 passengers on board during a real emergency last December was 35 minutes. "We plan to conduct an emergency evacuation trial with a Eurostar train next year," says Gounon.
"We have done all the tests with ICE that are needed for us and the IGC," he says. "We are now writing the final analysis of the tests and will report back to the IGC by the end of the year."

As far as introducing trains with distributed traction in the Channel Tunnel is concerned, Gounon says trains must be able to withstand a fire for 30 minutes in order to exit the tunnel. "DB says it will have no problem meeting that requirement with ICE," he says.

Gounon points out that Eurotunnel will complete the construction of two 800m-long safety platforms in each running tunnel as a cost of €20 million by the end of 2011. These will have sprinklers to dampen fires and more flexibility to evacuate passengers.
Bron: International Railway Journal
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Deutsche Bahn heeft bekend gemaakt wat hun plannen zijn met de Kanaaltunnel. Het was min-of-meer al bekend, maar nu dus bevestigd:
  • 3 treinen per dag door de Kanaaltunnel
  • Combineren/splitsen in Brussel-Zuid
  • Het ene deel gaat naar Frankfurt, het andere deel naar Amsterdam
Bron: BBC

Er zijn nog wel een paar issues, zo schrijven de regels van de Kanaaltunnel momenteel voor dat de tractie alleen geleverd mag worden door locomotieven aan het einde van de treinen, ofwel: zoals de TGV's die er nu rijden zijn opgebouwd, net als de shuttletreinen. DB's ICE-treinen hebben meerdere aangedreven rijtuigen - zoals eigenlijk alle treinstellen die er rondrijden.

Eurostar heeft onlangs 10 van dezelfde treinen besteld bij Siemens, waardoor het nu in het belang van twee partijen is om die regel op te heffen. Wanneer dat gebeurt zal dat betekenen dat meer partijen gebruik kunnen maken van de Kanaaltunnel. Ook in Spanje rijden Velaro's rond, en er zijn geruchten dat Trenitalia naar Londen wil. Ook voor de private Italiaanse aanbieder NTV kan dit mogelijk interessant zijn: zij hebben een order van 25 AGV's lopen bij Alstom.
Plaats reactie