Pagina 13 van 29
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 05:35
door AlexNL
Hobbes schreef:Dus op elk perron in "the middle of nowhere" automaten plaatsen? En die werken? En die niet binnen de korste keren gevandaliseerd worden?
Ik wil het wel eens zien gebeuren.
Werkt hier in Nederland perfect. Of vind jij een station als Arnhem-Zuid of Culemborg nou zo'n wereldstation? De automaten van NS zijn hufterproof gebouwd: loodzwaar, stevige omhuizing, stevig touchscreen en je kunt er eigenlijk niets meer mee dan je kaartje uit halen. Precies zoals het moet. Het is natuurlijk jammer dat zulke maatregelen überhaupt nodig zijn, maar wat moet, dat moet.
Dat er sommige loketten mogen sluiten aangezien ze heel weinig klanten hebben, daar ben ik mee akkoord. Maar de ticketverkoop op de treinen afschaffen vind ik niet één maar verschillende bruggen te ver.
Nee, dat vind ik juist niet. Dat tickets op treinen tegen hetzelfde tarief als bij een loket kunnen worden aangeschaft (of tegen kleine meerprijs) vind ik juist te vriendelijk tegenover de reiziger. Daardoor wordt het al interessanter om (zeker voor een kort stukje) zwart te rijden, want de pakkans is laag en als je dan toch gepakt wordt dan valt het alsnog mee mits je goed kunt praten.
De hoeveelheid zwartrijders ligt in Nederland onder de 1%. Da's een vrij net getal als je het mij vraagt.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 08:35
door groentje
Niettemin is de Nederlandse politiek waarbij elke reiziger als potentiële zwartrijder wordt gebrandmerkt en ook als dusdanig wordt behandeld, wel heel erg wantrouwig én weinig klantvriendelijk. Wat mij betreft blijft de verkoop in de trein dan ook bestaan, maar wordt er strenger opgetreden wanneer er niet wordt verwittigd.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 13:02
door Nicholas
groentje schreef:Niettemin is de Nederlandse politiek waarbij elke reiziger als potentiële zwartrijder wordt gebrandmerkt en ook als dusdanig wordt behandeld, wel heel erg wantrouwig én weinig klantvriendelijk. Wat mij betreft blijft de verkoop in de trein dan ook bestaan, maar wordt er strenger opgetreden wanneer er niet wordt verwittigd.
De treinbegeleider bij een spitstrein verwittigen is niet altijd realistisch. Als je op een onbemande stopplaats eerst de treinbegeleider moet zoeken om te zeggen dat je nog een ticket wilt kopen, dan is de kans groot dat je gewoon niet op de trein zit. Teken doen heeft bij drukte ook weinig zin. In een onbemande stopplaats kan je best zo snel mogelijk opstappen, daar de stilstand zeer kort is.
Over dat zwartrijden. Ja, je kan misschien eens "geluk" hebben dat je voor één of twee haltes kan zwartrijden, maar de kans is eerder klein. Bovendien moeten de meeste mensen toch verder dan 1 of 2 haltes, tenzij bij het overstappen, maar in een overstapstation is normaal altijd wel een loket. Het is trouwens toch niet de schuld van de reizigers dat ze op het perron geen tickets verkopen en de loketten al jaren gesloten zijn?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 15:01
door AlexNL
groentje schreef:Niettemin is de Nederlandse politiek waarbij elke reiziger als potentiële zwartrijder wordt gebrandmerkt en ook als dusdanig wordt behandeld, wel heel erg wantrouwig én weinig klantvriendelijk. Wat mij betreft blijft de verkoop in de trein dan ook bestaan, maar wordt er strenger opgetreden wanneer er niet wordt verwittigd.
Niet anders dan een attractie op de kermis of een film in de bioscoop: eerst betalen, daarna pas erin.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 19:29
door pietje
AlexNL schreef:Willen de vakbonden soms liever dat de NMBS failliet gaat? Juist dit soort maatregelen zijn nodig om het bedrijf te stroomlijnen, terwijl de impact voor de meeste klanten klein is.
Ja, maar de NMBS had wettelijk gezien een "uitzonderingsstatuut" waardoor ze niet failliet kon gaan.
Ideaal voor de vakbonden, want die kunnen blijven vragen, zonder zich zorgen te maken waar het geld vandaan moet komen.
De volgende jaren zullen de vakbonden wel beetje bij beetje gaan beseffen dat ze het geweer van schouder moeten veranderen, als ze geen Sabena scenario wensen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 22:39
door Hogersluys
AlexNL schreef:Willen de vakbonden soms liever dat de NMBS failliet gaat? Juist dit soort maatregelen zijn nodig om het bedrijf te stroomlijnen, terwijl de impact voor de meeste klanten klein is.
De NMBS is een overheidsbedrijf, overheidsbedrijven kunnen niet failliet gaan. Tenzij er een partij aan de macht is die haar heilige marktprincipetjes ook op overheidsbedrijven wil uitproberen. En de impact voor de klanten is niet klein. Als die haar wachtzaal verliest, haar informatiepunt, haar toiletten en het voortaan moet stellen met een klein wachthuisje op de perrons is dat geen kleine impact
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 22:45
door Shrek
Hogersluys schreef:De NMBS is een overheidsbedrijf, overheidsbedrijven kunnen niet failliet gaan. Tenzij er een partij aan de macht is die haar heilige marktprincipetjes ook op overheidsbedrijven wil uitproberen.
Failliet gaan kan inderdaad niet, maar de verliezen kunnen ook zo groot worden dat zelfs een gematigd politicus het te gortig vindt.
En dat is nu dus bezig bij B-cargo. Dat heeft niets met marktprincipes te maken maar met verantwoord omgaan met openbaar geld

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 22:49
door Hogersluys
Denken jullie nu echt dat die grote verliezen door de loketten komen? Wat de denken van de te goedkope abonnementen, de te grote lonen bij het beheer, ... Ik denk dat op die posten veel meer geld te halen is dan bij de loketten.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 22:55
door Shrek
Hogersluys schreef:Denken jullie nu echt dat die grote verliezen door de loketten komen? Wat de denken van de te goedkope abonnementen, de te grote lonen bij het beheer, ... Ik denk dat op die posten veel meer geld te halen is dan bij de loketten.
De grote lonen zijn niet zozeer een probleem denk ik, ze zijn niet hoger dan gelijkwaardige functies in andere bedrijven. Het is wel zo dat er teveel management is, daar kan men inderdaad besparen.
Maar volgens mij zorgen de redelijk goedkope abonnementen (zo extreem als bij de lijn is het gelukkig niet) voor meer extra reizigers dan loketjes die amper verkopen kunnen doen

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 23:08
door Trammist
De meeste abonnementen worden toch voor het grootste deel (80%) terugbetaald door de werkgever. Die mag men gerust een pak duurder maken.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 23:27
door Hogersluys
Shrek schreef: voor meer extra reizigers dan loketjes die amper verkopen kunnen doen

Dat is een cliché even groot als het idee dat alle ambtenaren luiaards zijn. Vrijwel alle loketten zijn winstgevend. Het idee dat er loketten zijn die maar 2 biljetjes per dag verkopen klopt niet.
Het ging hier trouwens over de financiële situatie van de NMBS. Als je per se een privaatbedrijf van wil maken van de NMBS (wat ik zeker niet wil) dan moet je het probleem bij de bron aanpakken en dat zijn de lage abonnementstarieven. Het rigoureus sluiten van loketten is niets meer dan symptoombestrijding.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 23:29
door jotie
Nu ben ik absoluut niet de beschermer van de belangen van de werkgevers, maar dat vind ik toch wel weer te gortig. De prijs van de abonnementen is beslist niet te laag; een status quo met indexaanpassing vind ik al gul genoeg, zeker als je ziet wat je er voor terug krijgt (qua stiptheid, frequentie en onderwaardering 1e klas reizigers).
Waar de NMBS (of beter de voogdijoverheid) het geld moet zoeken, is vooral in het hele bureaucratische systeem van die organisatie en ook wel voor een stuk bij de toplieden (die wat mij betreft terug het loon van een secretaris-generaal zouden moeten krijgen, zonder boni). Ook het onroerend goed zou meer kunnen opbrengen indien men eens serieus moeite zou doen om de commerciële activiteiten in de stationsgebouwen op te waarderen. Voor mijn part mag de NMBS zelfs matig experimenteren met reclame op de trein.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 23:34
door AlexNL
Natuurlijk gaat het sluiten van loketten alleen de financiële problemen waarin de NMBS zich bevindt niet oplossen, maar het draagt wel een steentje bij. Net als dat het afvloeiien van een deel van het overtollige management z'n steentje bijdraagt, en het efficiënter maken of verkopen van NMBS Logistics z'n steentje bijdraagt. Er is geen "one size fits all"-oplossing, het is juist een samenstelling van heel veel kleine delen.
Ook overheidsbedrijven kunnen failliet gaan, Europa is inmiddels aan het kijken naar de faillissementsbescherming die de NMBS momenteel geniet. Juist die bescherming zorgt ervoor dat er zo enorm gekwist kan worden met geld, want failliet gaat men toch niet. Mocht die bescherming komen te vervallen, dan zal er ineens als de wiedeweerga gesnoeid gaan worden in de NMBS om het bedrijf maar een neutraal of positief bedrijfsresultaat te geven, en ik denk dat dat vele malen erger gaat zijn.
Ook overheidsbedrijven kunnen failliet gaan... de belastingbetaler draagt substantieel bij aan de NMBS en ik denk dat het mooi zou zijn als de NMBS en Infrabel meer op de NS en ProRail zou lijken: de subsidie die vanuit het rijk naar het spoor vloeit gaat naar de infrastructuur, en de NMBS is zelfbedruipend en zelfs winstgevend. Er zijn genoeg mogelijkheden bij de NMBS om dat te bereiken, dat weet ik 100% zeker, maar dan moeten er wel structureel dingen wijzigen.
Ik zie de NMBS graag als een partij soortgelijk aan de NS, niet alleen omdat ze dan veel beter op hun geld letten (publiek geld!) maar ook omdat in deze tijd van bezuinigen en hand-op-de-knip het niet meer dan logisch is dat een vervoerder dat ook doet. Hiervoor hoeft geen enkele trein te sneuvelen... maar moet er wel het nodige veranderen binnen de NMBS, en vooral bij de vakbonden.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 23:47
door Nicholas
Ik denk dat er bij de NMBS veel andere manieren zijn om te besparen dan deze.
Ergens stel ik me de vraag: als de mensen achter het loket geen werk meer hebben, en ze zouden gaan stempelen, dan is de staat waarschijnlijk nog slechter af...?
Ohja, en hoeveel loketten kunnen we niet openhouden als de drie managers hun wedde halveren? Dan zullen ze nog geen boterham minder hoeven te eten hoor...
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 10 okt 2010, 23:50
door AlexNL
Nicholas schreef:Ik denk dat er bij de NMBS veel andere manieren zijn om te besparen dan deze.
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, dit moet er eentje zijn... eentje van vele.
Ergens stel ik me de vraag: als de mensen achter het loket geen werk meer hebben, en ze zouden gaan stempelen, dan is de staat waarschijnlijk nog slechter af...?
Stempelen? Bedoel je daarmee een uitkering aanvragen?
Op korte termijn: ja, de staat is daarmee slechter af. Aan de andere kant gaan die mensen dan ook andere trajecten in waardoor ze uiteindelijk bij andere werkgevers ondergebracht kunnen worden. Tot die tijd is de NMBS hoe dan ook beter af waardoor ze uit het rood kunnen komen.