NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Marianne

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Marianne »

Ik denk dat het ook wel een kwestie van gewenning is. Als er een fatsoenlijke kaartautomaat komt, waar men op een simpele manier het juiste ticket uit kan halen, dan is dat al een hele verbetering.

Ik spreek hier wel voor mijzelf, maar in het begin vond ik die hele kaartautomaat ook helemaal niks. Ik wilde veel liever een kaartje kopen aan het loket. In feite, hoorde ik in mijn omgeving dezelfde geluiden van weerstand, als die hier nu ook geuit worden.
Nu werd je door die toeslag natuurlijk al een beetje richting kaartautomaat geduwd. Op kleine stations had je uiteindelijk geen keuze meer. Dat is een manier die je wel drastisch kan noemen, maar het hielp om de mensen snel naar de kaartautomaten te krijgen. Nu hoor ik maar weinig mensen meer mopperen, omdat ze een kaartje bij de automaat moeten kopen. Ze zijn er aan gewend.
Nu vind ik de kaartautomaat ook handig en gaat het min of meer vanzelf (beter dan in de rij staan voor een loket). Denk dat als ze het in Belgie goed aanpakken het, hetzelfde zal gaan.....

Nu met de OV- Chipkaart heb ik hetzelfde gevoel van weerstand. Ik koop dus nog steeds gewoon treinkaartjes. Maar op een gegeven moment schaffen ze die gewoon af en moet je wel.
Mensen houden niet van veranderingen, volgens mij geldt dat zowel voor Belgen als voor Nederlanders :wink:

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Als je je abonnement moet verlengen is het logisch dat dat onmiddellijk moet gebeuren en niet over enkele dagen. Als je nog extra kosten moet maken (de reis naar Geraardsbergen) enkel en alleen omdat de NMBS er niet in slaagt iemand te vervangen is er zeker reden tot klagen.
Maar waarom moet een abonnement verlengen ergens nog een of andere handeling vergen waarvoor je naar het station moet? Waarom kunnen abonnementen niet gewoon automatisch verlengd worden. Of waarom kan dat niet aan een automaat?

Ik had in Zwitserland twee en een half jaar lang een "GA", dat ik maandelijks betaalde. Ik kreeg gewoon een plastic kaartjes met mijn pasfoto er op en een vervaldatum een jaar in de toekomst. Maandelijks werd het abonnementsgeld van mijn rekening afgeschreven. Een week voor de vervaldatum op mijn kaart viel telkens een nieuwe bij mij in de bus, weerom geldig voor een jaar. Om het abonnement op te zeggen hoefde ik het enkel maar in een enveloppe te stoppen en naar het SBB contactcentrum op te sturen. De poststempel is dan meteen de opzeg datum...

Ik ben voor abonnementen welgeteld een keer naar een loket geweest. In 2002, toen ik naar Zwitserland verhuisde. Sindsdiens is alles via het internet of per post gedaan.
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Het valt me op dat het vaak Nederlanders zijn die het nut van loketten niet juist kunnen inschatten. Dat komt omdat zij niet meer gewend zijn aan de luxe van loketten en bemande stations. Net alsof een simpele automaat even goed is als een bemand station, laat me niet lachen.
Een goede automaat is altijd "open". Ik ken weinig stations waar je dat van de loketten kan zeggen.
Fles

Bericht door Fles »

Hogersluys schreef:Het valt me op dat het vaak Nederlanders zijn die het nut van loketten niet juist kunnen inschatten. Dat komt omdat zij niet meer gewend zijn aan de luxe van loketten en bemande stations. Net alsof een simpele automaat even goed is als een bemand station, laat me niet lachen.
Het valt mij dan weer op dat het vaak Belgen zijn die maar niet willen begrijpen dat het simpelweg totaal on-economisch is om overal bemande loketten te hebben. Die mensen die daar zitten kunnen hun huur niet van zonnestralen betalen of zo. Of een brood kopen van "arbeidsvreugde". Die kosten allemaal geld. Dat geld moet ergens vandaan komen.

Kijk het Beste zou natuurlijk inderdaad zijn als we op alle Viane-Moerbekes van deze wereld 16 kaartautomaten EN 3 24/24 bemande loketten zouden hebben, daar zijn we het over eens :)
pietje

Bericht door pietje »

Ik denk toch niet dat het een tegenstelling is van Nederlanders tegenover Belgen.
Er zullen wel veel Belgen zijn die snappen dat het onverantwoord is om sommige loketten open te houden nu er met goede automaten zowat alle binnenlandse biljetten/passen verdeeld kunnen worden.

Wat wel een verschil kan zijn is dat hier in België de NMBS er volgens mij in geslaagd is om bijna de slechtste automaten ter wereld te plaatsen en daar vervang je natuurlijk geen loket mee.
Tevens doen de vakbonden goed hun best om iedereen zoveel mogelijk te desinformeren, want alles wat met minder personeel kan gebeuren is per definitie een gevaar voor hun machtspositie.
Sommige dingen, zoals de centralisatie van de seinhuizen, kunnen ze niks zinnigs tegen inbrengen, bij de loketten zijn de argumenten niet veel beter, maar meer mensen nemen ze maar voor waar aan omdat het een verandering is waar ze als reiziger mee te maken krijgen.

Natuurlijk moet men beginnen met het begin en dat is automaten plaatsen die de frequente reizigers probleemloos bij het loket weglokken, maar daarvoor moeten ze wel van een ander slag zijn dan de huidige.
Daarna zal het sluiten van vele onrendabele loketten slechts een formaliteit zijn.

Als ze dan nog eens iets verzinnen waardoor de wachtzalen toch op één of andere manier open kunnen blijven dan kunnen we misschien nog meemaken dat de NMBS een gezond en modern overheidsbedrijf wordt, maar daarvoor is de weg nog zééééééééééééér lang, en zoals het er naar uitziet zullen de vakbonden alles in het werk stellen om dat te verhinderen :evil:
Fles

Bericht door Fles »

die huidige automaten zijn echt waardeloos ja. En als ze ooit nog eens GOEDE automaten neerzetten, laat ze dan ook zorgen dat het er GENOEG zijn. En niet 2 op een station als Antwerpen-Centraal. Maar dertig.
groentje

Bericht door groentje »

Het grote risico zal worden, dat de NMBS niet zal wachten om nog veel meer loketten te sluiten, vooraleer de alternatieven op hun plaats staan. Dus voor er -vanzelfsprekend goede- automaten staan, ofwel tot op de kleinste stopplaats, ofwel in de trein zelf.
En automaten kunnen ook abonnementen aan, hoor. Tenminste, de GO!-automaten van de MIVB.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dat men in stations zoals Viane-Moerbeke klaagt vind ik maar normaal dat station is al frequent gesloten geweest, ook Herne en Galmaarden zijn vaak dicht, het is een ware plaag in deze streek.

Als de Nederlanders iets tegen die loketten hebben dan zou dat kunnen zijn omdat ze jaloers zijn
dat er bij hen geen loketten meer zijn, dat is alles. Ze mogen hun automaten houden.
Was er in Nederland geen protest toen de NS al die loketten ging sluiten in heel wat stations??

Geen enkele automaat kan een alternatief zijn voor een bemand station.
Geen enkele automaat biedt ons als reiziger een verwarmde lokettenzaal, een woord uitleg, een sanitairblok aan of
maakt een werkbon op al er iets aan de infrastructuur moet hersteld worden of dergelijke, vergeet ook het belang
van de sociale controle niet.

Als er bij de NMBS moet bespaard worden moet dat duidelijk alleen op dienstverlening gebeuren,
in heb nog nooit een Descheemaecker ofzo horen zeggen dat ze de bureaus in Brussel gingen kleiner maken
en wat minder bazen gaan te werk stellen. Het zijn altijd loketten of het treinaanbod waar men aan raakt.

Wie zegt dat een automaat een loket kan vervangen moet bij de NMBS gaan werken en liefst in het bureau van de grote
bazen of op bepaalde kabinetten, daar geloven ze al die zever.
groentje

Bericht door groentje »

Een loket is vanzelfsprekend beter dan een automaat, en al helemaal de ondingen van de NMBS. Maar ze zijn wel een pak duurder, waardoor ze meer moeite moeten doen om zichzelf op te brengen. In veel gevallen slagen ze daar niet in. Loketten in pakweg Schellebelle bleven ook maar open omdat het personeel ook kon worden ingezet op de blokpost, idem op veel andere plaatsen.
Zaak is dus nu om die lokettisten bijkomende taken te kunnen geven, zodat ze toch nog waarde hebben. Door behalve treinkaartjes, ook postzegels (postpunten), reizen (reisbureaus), een gesneden lichtbruin... te verkopen aan de klanten. Of, als dat ook niet volstaat, de boel dan maar dicht te doen, en op zijn minst de wachtruimte proberen te bewaren...
Fles

Bericht door Fles »

Mja, met wat jullie nu aan automaten hebben staan kan ik begrip hebben voor die stellingname :) De automaten in Nederland zijn gewoon veel beter. Maar inderdaad, je kan er niet in wachten, je kan er niet je rolstoel mee de trein in krijgen, je kan er geen krantje of een kop koffie kopen. Je kan er wel in urineren trouwens, maar ik geloof dat de mensen je dan een beetje raar staan aan te kijken :mrgreen:
Duikbril AM86

groentje schreef:Een loket is vanzelfsprekend beter dan een automaat, en al helemaal de ondingen van de NMBS. Maar ze zijn wel een pak duurder, waardoor ze meer moeite moeten doen om zichzelf op te brengen. In veel gevallen slagen ze daar niet in. Loketten in pakweg Schellebelle bleven ook maar open omdat het personeel ook kon worden ingezet op de blokpost, idem op veel andere plaatsen.
Zaak is dus nu om die lokettisten bijkomende taken te kunnen geven, zodat ze toch nog waarde hebben. Door behalve treinkaartjes, ook postzegels (postpunten), reizen (reisbureaus), een gesneden lichtbruin... te verkopen aan de klanten. Of, als dat ook niet volstaat, de boel dan maar dicht te doen, en op zijn minst de wachtruimte proberen te bewaren...
Ik ben akkoord met je mening dat die bediende ook ander werk moeten doen dat tickets verkopen,
je haalt een aantal goede voorbeelden aan wat ze kunnen doen, teleworking in een station zou een oplossing moeten zijn,
ik zie niet in waarom een bediende van de NMBS die dagelijks bijvoorbeeld uit Herne of Galmaarden naar
Brussel spoort om daar dan bij de NMBS bepaalde administratieve taken te gaan verichten dat niet evengoed,
in de respectievelijke stations kan doen in Zandbergen zat er vroeger een bediende die naast ticketverkoop ook
de loketzaal, de schuilhuisjes, de tuin en het volledige stations moest onderhouden, dat was tot in de jaren 90 in heel
wat kleine stations het geval dat de namiddagshift dergelijke werken moest doen, vandaag bestaat dat allemaal niet meer.
De vakbond zal dat niet zien zitten want voor hen moet er voor ieder werk één persoon of dienst zijn, ...
In die denkoefening van de NMBS die vorig jaar in september in de pers kwam, ging men in de overblijvende stations zo een
servicepunten oprichten, ik geloof daar eerlijk gezegd niet in omdat de NMBS zelf en de vakbond nog altijd in vakjes denkt en
aan oude gewoonten niet durven te raken.
In Galmaarden zoekt de burgemeester een nieuwe locatie voor Bpost, hij dacht aan het station,
toen in 2000 het nieuwe stationsgebouw van Galmaarden werd opengesteld wou hij daar ook het
postloket onder brengen helaas is dat toen niet gebeurt, hopelijk binnenkort wel.
Trammist

Bericht door Trammist »

groentje schreef:Zaak is dus nu om die lokettisten bijkomende taken te kunnen geven, zodat ze toch nog waarde hebben. Door behalve treinkaartjes, ook postzegels (postpunten), reizen (reisbureaus), een gesneden lichtbruin... te verkopen aan de klanten. Of, als dat ook niet volstaat, de boel dan maar dicht te doen, en op zijn minst de wachtruimte proberen te bewaren...
Opletten dat je de loketten niet marktverstorend laat werken.
Duikbril AM86

Trammist schreef:
groentje schreef:Zaak is dus nu om die lokettisten bijkomende taken te kunnen geven, zodat ze toch nog waarde hebben. Door behalve treinkaartjes, ook postzegels (postpunten), reizen (reisbureaus), een gesneden lichtbruin... te verkopen aan de klanten. Of, als dat ook niet volstaat, de boel dan maar dicht te doen, en op zijn minst de wachtruimte proberen te bewaren...
Opletten dat je de loketten niet marktverstorend laat werken.
Straks nog ambras met unizo. :D
Fles

Bericht door Fles »

Oh ja, krijg je dat weer inderdaad. Dat de lokale bakkers in opstand komen als je op het station ook een brood kunt kopen. Heel België lijkt wel bevangen door een bizar krampachtig werkverschaffingsvirus. Er MOET en er ZAL voor IEDEREEN werk zijn. Nja, helaas.
dentheo

Bericht door dentheo »

Officieel mag er geen plan zijn om de loketten te sluiten bv. op één of andere objectieve basis, dan ligt Belgie weer plat.
Anderzijds moet men proberen efficiënt te werken.
Dus gebeurt het "zonder" plan, beetje afhankelijk van het verdwijnen van de "mannetjes".
Dat wil echter ook zeggen zonder goede voorbereiding, bv. verwarmde wachtzaal van op afstand te sturen ,bv. automaat enz.
Dat is Belgie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie