Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 15 feb 2022, 18:44
Dat kan dan nog interessant gaan worden in de herfst, de M7 is zelfs nog een stukje zwaarder dan de I11 die vandaag in slechte omstandigheden soms al hulp nodig heeft.
Dat kan dan nog interessant gaan worden in de herfst, de M7 is zelfs nog een stukje zwaarder dan de I11 die vandaag in slechte omstandigheden soms al hulp nodig heeft.
Zeker wel, bij de eerste treinen van de dag wordt dat elke dag gedaan in de herfst/winter.
En waarom geen combinatie van een T18 met een Bmx? Dat lijkt me de ideale combinatie, genoeg power (grofweg anderhalve T18) maar ook niet overkill zoals nu bijvoorbeeld her geval is met de twee locs op Kortrijk-Welkenraedt of Genk-Blankenberge.260689 schreef: ↑15 feb 2022, 18:36Oostende - Eupen zal T18 met 10 (12??) M7 zijn waaronder een stuurrijtuig M7 BDX.
Ook wanneer die voorzien van twee locomotieven? Ik zie bijvoorbeeld dat de 527, 528 en 428 normaal gezien telkens voorzien van 2 HLE 18'en.
Nee dan niet. Met twee 18'en (in dienst) geraak je normaal gezien wel vlotjes boven, zelfs bij slecht weer.trainlovertje schreef: ↑15 feb 2022, 19:34Ook wanneer die voorzien van twee locomotieven? Ik zie bijvoorbeeld dat de 527, 528 en 428 normaal gezien telkens voorzien van 2 HLE 18'en.
En zit de fietsafdeling (enfin, ik neem aan een bredere multifunctionele zone) dan enkel en alleen in het stuurrijtuig? Wat zou betekenen dat elke M7-trein verplicht zo eentje mee moet hebben, een beetje zoals de M5 nu? Dat lijkt me toch een groot gebrek aan flexibiliteit, eigenlijk kun je dan alleen een samenstelling met één HLE 18/19 of één Bmx vormen.
Gezien gesleepte treinen eruit gaan zal elke M7 trein sowieso een BDx meehebben, dat lijkt mij nu geen probleem.Steve schreef: ↑17 feb 2022, 10:23En zit de fietsafdeling (enfin, ik neem aan een bredere multifunctionele zone) dan enkel en alleen in het stuurrijtuig? Wat zou betekenen dat elke M7-trein verplicht zo eentje mee moet hebben, een beetje zoals de M5 nu? Dat lijkt me toch een groot gebrek aan flexibiliteit, eigenlijk kun je dan alleen een samenstelling met één HLE 18/19 of één Bmx vormen.
Is het ook geen mogelijkheid om een multifunctionele M6 "200" erin te stoppen op die verbindingen waar twee locs en/of Bmx'en gewenst zijn? Er is toch gezegd dat de M7 volledig compatibel zou zijn met de M6?
Niet helemaal: een trein met twee Bmx'en, met twee locs, met een combinatie van een loc en een Bmx is perfect omkeerbaar, maar zou toch niet ingezet kunnen worden volgens die logica.Shrek schreef: ↑17 feb 2022, 10:26Gezien gesleepte treinen eruit gaan zal elke M7 trein sowieso een BDx meehebben, dat lijkt mij nu geen probleem.Steve schreef: ↑17 feb 2022, 10:23En zit de fietsafdeling (enfin, ik neem aan een bredere multifunctionele zone) dan enkel en alleen in het stuurrijtuig? Wat zou betekenen dat elke M7-trein verplicht zo eentje mee moet hebben, een beetje zoals de M5 nu? Dat lijkt me toch een groot gebrek aan flexibiliteit, eigenlijk kun je dan alleen een samenstelling met één HLE 18/19 of één Bmx vormen.
Is het ook geen mogelijkheid om een multifunctionele M6 "200" erin te stoppen op die verbindingen waar twee locs en/of Bmx'en gewenst zijn? Er is toch gezegd dat de M7 volledig compatibel zou zijn met de M6?
Ik vind het precieze getal niet meer terug, maar het is ongeveer 3000 kW. Goed vergelijkbaar dus met een HLE 21 en daar kun je toch 5 à 6 dubbeldekkers vlot mee trekken. Het feit dat zulke combinaties nu al gezwind rondrijden op Gent-Tongeren (waarbij volgens een eerder bericht zelfs 200 km/h kan worden gehaald op L36N) bevestigt dat alleen maar.
Gezien de aantallen die besteld zijn denk ik niet dat we treinen met 2 bmx gaan zien zonder dat er ook 2 bdx in die samenstelling zitten. Die samenstelling stond ook niet in het schema dat de nmbs gepubliceerd had dacht ik.