Pagina 123 van 132
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 14:06
door Steve
Ik zie dat deze nog niet beantwoord was:
nthan schreef:
Een vraagje hoe doen de Siemens locs het met de M6 rijtuigen op sommige van die veredelde L-treinen aangezien het toch zeer krachtige locs zijn?
Ik vind dat persoonlijk heel erg goed meevallen. Zelfs los van die paar stukjes waar er echt min of meer als stoptrein gereden wordt (zoveel zijn dat er nu ook niet) zit je ook op het pure IC-net met voldoende plaatsen waar stations elkaar kort opvolgen, zoals de Noord-Zuidverbinding in Brussel. Je merkt dat zo'n HLE 18/19 over voldoende kracht beschikt om de M6-stam met een aanvaardbare acceleratie in beweging te krijgen.
De belangrijkste belemmering is dat er lang niet altijd gebruik wordt gemaakt van al dat vermogen. In sommige gevallen door technische beperkingen (geen vrije baan, snelheidsbeperking, stroombeperking, ...), maar naar mijn aanvoelen in veel gevallen ook doordat de bestuurder het niet echt aandurft om het hendeltje wat verder in te duwen en/of het zich allemaal niet zo aantrekt. Vaststelling die ook geldt voor ander materieel dat goed accelereert (voorop de Desiro / MS08, in mindere mate ook de MS96 en MS80).
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 15:37
door Stijn82
De HLE18 trekt een ram M6 idd vlot weg.
Problematischer is de combinatie HLE21 + M5, die kan zijn dienstregeling tussen antwerpen en essen (veel stops) maar moeilijk aan, en kan niet vertrekken vanop de helling in de antwerpse NZV.
Begrijp niet goed waarom ze die lijn met die samenstelling rijden.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 16:09
door Steve
Goed punt, ik begrijp ook niet waarom men alsnog die lange M5-stammen met (één enkele) HLE 21 blijft combineren. Onder meer op die Essen - Brussel zie je wat voor negatieve gevolgen dat heeft, maar ook elders in het land lijkt de M5 nog steeds bijna exclusief met HLE 21 te worden gecombineerd.
Normaal gesproken waren er veel logischere combinaties gepland. Op de Essen - Brussel dacht ik bijvoorbeeld dat de M5-stammen door twee HLE 27's omkaderd zouden worden, wat al een wereld van verschil zou zijn. Waar loopt het mis?
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 17:55
door 260689
Steve schreef:Goed punt, ik begrijp ook niet waarom men alsnog die lange M5-stammen met (één enkele) HLE 21 blijft combineren. Onder meer op die Essen - Brussel zie je wat voor negatieve gevolgen dat heeft, maar ook elders in het land lijkt de M5 nog steeds bijna exclusief met HLE 21 te worden gecombineerd.
Normaal gesproken waren er veel logischere combinaties gepland. Op de Essen - Brussel dacht ik bijvoorbeeld dat de M5-stammen door twee HLE 27's omkaderd zouden worden, wat al een wereld van verschil zou zijn. Waar loopt het mis?
E7901/8902 en E7902/8901 rijden met 10XM5 en allebij met 1XT18.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 18:59
door Steven
Maar dat zijn p treinen en niet de reguliere trein Brussel essen die wel degelijk een strakke uurregeling heeft voor een HLE 21.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 23:26
door Stijn82
Klopt P treinen zijn een uitzondering want die hoeven niet teruggeduwd te worden, dus daar kan men alles voor hangen.
HLE21 is de enige loc die M5 kan duwen, maar helaas niet zo krachtig. Beter zou zijn om essen-brussel met M6+HLE18 te rijden tijdens de spits, maar die zal wel niet op overschot zijn.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 19 mar 2015, 23:36
door Steve
Maar waarom geen 2x HLE 27 (of desnoods 2x HLE 18)? Dat kan vandaag al prima. Zelfs 2 stuks 21 zou al een grote verbetering zijn.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 01:18
door Steven
2x27 was origineel ook voorzien. Waarom dit niet lukt weet ik niet.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 08:27
door stefanic
Steven schreef:2x27 was origineel ook voorzien. Waarom dit niet lukt weet ik niet.
T27 + M5 + T27 op sleep is even slechts als T21 + M5 trekduw (zware T27 meeslepen is niet de bedoeling...)
Dus moest 't zijn met beide locs in tractie (en was ook zo voorzien, zo rittijden berekend door Toegang-Net)
Maar dit lukt dus niet omdat de MUX om rij-instructies door te geven van voorste loc naar achterste duwende loc, via de bekabeling onder/in de M5 niet lukt (technische problemen...) zoals echter wel voorzien en beloofd door B-Technics (technisch beheer van het park).
Dus op laatste moment door B-TR1 (planning materieel en besturuders) maar teruggerepen naar T21+M5 (wat enige mogelijke trek-duw combinatie is met M5), met alle problemen van dien.
Tevens geen enkel vooruitzicht van B-Technics, over wanneer het WEL zal kunnen....
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 09:01
door Beesty
stefanic schreef:Steven schreef:2x27 was origineel ook voorzien. Waarom dit niet lukt weet ik niet.
T27 + M5 + T27 op sleep is even slechts als T21 + M5 trekduw (zware T27 meeslepen is niet de bedoeling...)
Dus moest 't zijn met beide locs in tractie (en was ook zo voorzien, zo rittijden berekend door Toegang-Net)
Maar dit lukt dus niet omdat de MUX om rij-instructies door te geven van voorste loc naar achterste duwende loc, via de bekabeling onder/in de M5 niet lukt (technische problemen...) zoals echter wel voorzien en beloofd door B-Technics (technisch beheer van het park).
Dus op laatste moment door B-TR1 (planning materieel en besturuders) maar teruggerepen naar T21+M5 (wat enige mogelijke trek-duw combinatie is met M5), met alle problemen van dien.
Tevens geen enkel vooruitzicht van B-Technics, over wanneer het WEL zal kunnen....
En wat met T21+M5+T21 dan .. die hebben geen mux he..?
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 09:08
door Steven
Omdat het oude systeem bij trekduw 2 kabels gebruikt van de loc maar in treinschakeling heb je er drie nodig. De rijtuigen kunnen er echter maar twee doorgeven. Dat is ook de reden waarom de HLE 11 niet in treinschakeling kon rijden omdat hij er maar twee had.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 09:18
door Steve
En waarom geen 18 + M5 + 18 (op sleep indien het met de kabels onder de M5 niet lukt)? Oké, je blijft dan met een meegesleepte loc zitten, maar zo'n 18 kan dat tenminste vrij vlot aan.
Als ik zie hoeveel 18'en er een beetje kriskras in het land rondrijden met P-treintjes met M4, denk ik dat daar prima een omwisseling met een aantal HLE 21's mogelijk is.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 10:16
door Stijn82
Ja dat of 18+M6
Eigenlijk komt het er op neer dat M5 gewoon niet het meest geschikte rijtuig is op dit traject gezien de beperkte tractiemogelijkheden.
Heeft een 3 x Desiro samenstelling trouwens niet ongeveer evenveel zitplaatsen dan een ram M5?
De laatste weken lijkt er trouwens wel een verbetering te zijn in stiptheid van de 3328. Lijkt er op dat ze hem toch voorrang geven in Antwerpen als hij daar iets te laat toekomst uit essen.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 10:29
door dentheo
Steven schreef:Omdat het oude systeem bij trekduw 2 kabels gebruikt van de loc maar in treinschakeling heb je er drie nodig. De rijtuigen kunnen er echter maar twee doorgeven. Dat is ook de reden waarom de HLE 11 niet in treinschakeling kon rijden omdat hij er maar twee had.
Zou twee loks aan elkaar dan wel kunnen ?
T21+T21+M5
Dan heb je overal maar twee kabels tussen ...
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 20 mar 2015, 10:36
door Steven
dentheo schreef:Steven schreef:Omdat het oude systeem bij trekduw 2 kabels gebruikt van de loc maar in treinschakeling heb je er drie nodig. De rijtuigen kunnen er echter maar twee doorgeven. Dat is ook de reden waarom de HLE 11 niet in treinschakeling kon rijden omdat hij er maar twee had.
Zou twee loks aan elkaar dan wel kunnen ?
T21+T21+M5
Dan heb je overal maar twee kabels tussen ...
Neen om de 2 locs HLE 21 in treinschakeling te krijgen heb je er drie nodig, het maakt niet uit of ze nu net achter elkaar staan dan wel met8 rijtuigen tussen. Om in trek duw te rijden met HLE21 en een stuurrijtuig heb je er maar 2 nodig om te communiceren. Het is ook om die reden dat een deel van de M6 vloot ooit 3 doorgaande kabels had.