Pagina 124 van 127

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 okt 2024, 23:04
door dentheo
Ik heb net gelezen dat de Berlin-Praag weer enkele maanden onmogelijk wordt in 2025, werken in Bad Schandau omgeving....

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 27 okt 2024, 05:10
door dovaere
dentheo schreef: 26 okt 2024, 23:04 Ik heb net gelezen dat de Berlin-Praag weer enkele maanden onmogelijk wordt in 2025, werken in Bad Schandau omgeving....
Het klonk drie dagen geleden in hun nieuwsbrief positiever dan de berichten van een maand geleden. Het resterende probleem is er blijkbaar na augustus 2025:
The 2025 Timetable for our Brussels - Prague Route is on Track!

You may have seen in the news that we were facing some issues about maintaining our timetable from June 2025 due to track works and the complex timetabling process in Germany.
The GOOD news is that we have now secured the timetable until August 2025 and we have good prospect to resolve the issues for the rest of the year anytime soon.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 dec 2024, 20:37
door ovspotter_be
Wegens een aanrijding tussen Landen en Waremme wordt de Nightjet deze avond omgeleid tussen Leuven en Luik via L139, L161 en L125.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 dec 2024, 20:48
door 260689
ovspotter_be schreef: 23 dec 2024, 20:37 Wegens een aanrijding tussen Landen en Waremme wordt de Nightjet deze avond omgeleid tussen Leuven en Luik via L139, L161 en L125.
Die moet kopmaken in Luik.

De stop in Luik is afgeschaft maar trein zal stoppen in ANGLEUR om het volk o te laten instappen. Zodoende dat er geen verandering van rijrichting in Luik.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 dec 2024, 21:45
door Paul
Via L. 125A en 37/1, dan hoeft er nergens kopgemaakt te worden.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 24 jan 2025, 18:46
door TimJ36
Les Echos [FR]: L'Etat va commander des trains de nuit, une première depuis 45 ans, 24 januari 2025

De Franse overheid gaat budgetten vrijmaken voor de aankoop van 180 nieuwe rijtuigen en 30 locomotieven voor nachttreinen. Het is voor het eerst in 45 jaar dat er nieuwe treinen besteld worden, ter vervanging van de oude, lawaaierige Corail-rijtuigen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2025, 12:39
door Gydo
AlexNL schreef: 22 jun 2022, 21:27 Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.
Is de Euro6000 toegelaten met reizigers? Kan die voeding geven aan de rijtuigen?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2025, 13:50
door HVHTB
Gydo schreef: 26 jan 2025, 12:39
AlexNL schreef: 22 jun 2022, 21:27 Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.
Is de Euro6000 toegelaten met reizigers? Kan die voeding geven aan de rijtuigen?
Nee, dat kan de Euro6000 niet. Daarnaast heeft hij maar een maximumsnelheid van 120 km/h.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2025, 14:40
door Gydo
HVHTB schreef: 26 jan 2025, 13:50
Gydo schreef: 26 jan 2025, 12:39
AlexNL schreef: 22 jun 2022, 21:27 Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.
Is de Euro6000 toegelaten met reizigers? Kan die voeding geven aan de rijtuigen?
Nee, dat kan de Euro6000 niet. Daarnaast heeft hij maar een maximumsnelheid van 120 km/h.
Dan blijft de S 232 over, maar over die loctype kan ik niks op google vinden, weet iemand wat voor loc dit is?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2025, 14:57
door jan_olieslagers
Uit de Spaanse Wikipedia:
Renfe Mercancías dispone también de 9 locomotoras 252 remodeladas a mercancías para los trayectos internacionales Barcelona-Perpiñán usando la LAV Madrid-Zaragoza-Barcelona-Frontera Francesa.
Op die 252 kan men doorklikken en dan komt men op https://es.wikipedia.org/wiki/Serie_252_de_Renfe

Die 232 is dus mogelijks een (tik)foutje. Of misschien is die 232 een specifieke aanduiding voor die 252'ers die werden omgebouwd.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jan 2025, 09:51
door AlexNL
Dat had inderdaad 252 moeten zijn. De 232 was een type stoomlocomotief. :D

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 19 feb 2025, 18:44
door HLE18
Weet iemand of er iets van FIP beschikbaar is op de EN346 (vb. tussen Kopenhagen en Hamburg)?
Ik zie dat je via DB zitplaatsen kan reserveren voor 6.5€.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 19 feb 2025, 21:40
door rvdborgt
HLE18 schreef: 19 feb 2025, 18:44 Weet iemand of er iets van FIP beschikbaar is op de EN346 (vb. tussen Kopenhagen en Hamburg)?
Ik zie dat je via DB zitplaatsen kan reserveren voor 6.5€.
Aangezien de SJ niet meer met FIP meedoet, lijkt me dat niet.
DB kan online overigens geen zitplaatsen in die trein reserveren. Dat DB in eerste instantie een prijs laat zien, wil niet per se iets zeggen. Klik maar eens door...
Zitplaatsen zijn er verder alleen in 2e klas, dus zouden dan €5,20 zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 19 feb 2025, 22:01
door groentje
Voor Zweden koop ik een Interrail...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 mar 2025, 13:10
door FLV-FGSP
De Zweedse operator Snälltåget overweegt een nachttrein Oslo - Hamburg in te leggen:
https://www.tog24.no/har-sokt-om-a-fa-k ... -tyskland/