Pagina 126 van 132
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 02 apr 2015, 15:14
door Shrek
dentheo schreef:Shrek schreef:De algemene stiptheid is, sinds de invoering van het transportplan, gestegen tot 91%.
Er is dus een duidelijke vooruitgang te danken aan het nieuwe plan.
Nu ik laatst gezien heb op Railtime hoe men treinen kan laten vertrekken die niet aangekomen zijn, is de geloofwaardigheid van die getallen onder nul gezakt bij mij.
Railtime is (gelukkig) niet de officiële databank waarop vertragingsstatistieken gebaseerd worden.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 02 apr 2015, 18:30
door Stijn91
Steven schreef:Het belangrijkste argument vergeet je Stijn. Er zijn minder rijpaden die conflict geven met andere rijpaden. In het vorige vervoersplan, dat geboren is in 1998, was al zoveel opgelapt en aangepast dat het vol met dergelijke rijpaden zat die verre van ideaal waren.
Dan is dat toch nog niet zo spectaculair hoog?
Wetende dat alles nu "beter" werd aangepast en men jaren bezig is geweest aan het vervoersplan.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 02 apr 2015, 23:30
door dentheo
Het zou kunnen...maar dan kan het ook andersom...
En zolang de kranten het maar geloven is het ok, toch ?
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 03 apr 2015, 09:18
door rdv
Stijn91 schreef:Steven schreef:Het belangrijkste argument vergeet je Stijn. Er zijn minder rijpaden die conflict geven met andere rijpaden. In het vorige vervoersplan, dat geboren is in 1998, was al zoveel opgelapt en aangepast dat het vol met dergelijke rijpaden zat die verre van ideaal waren.
Dan is dat toch nog niet zo spectaculair hoog?
Wetende dat alles nu "beter" werd aangepast en men jaren bezig is geweest aan het vervoersplan.
Ik merk in mijn dagelijks gebruik toch maar weinig verbetering. Van december tot nu kan ik het aantal treinen dat stipt rijdt (en met stipt bedoel ik tot op de minuut, of maar één minuutje verschil) op één hand tellen. Bijna alle treinen hadden minimum 3 minuten vertraging. Maar dit aanziet men in de statistiek als op tijd, maar aangezien mijn aansluitingen zeer krap geworden zijn (bvb in Denderleeuw) resulteert dat in persoonlijke vertragingen van een half uur of meer.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 03 apr 2015, 10:03
door Shrek
dentheo schreef:Het zou kunnen...maar dan kan het ook andersom...
En zolang de kranten het maar geloven is het ok, toch ?
Het belangrijkste is dat de reizigers het merken, en de mensen die ik spreek zien toch bijna allemaal een verbetering tegenover vorig jaar.
Ook hier maak ik de kanttekening dat dat vooral pendelaars richting Brussel zijn, die dus volop "profiteren" van de 3 min extra in de NZV.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 05 apr 2015, 20:41
door nahoj
Toch ook maar opmerken dat de stipheidsstijging ook te danken is aan alle andere maatregelen en projecten die parallel zijn blijven lopen aan het nieuwe transportplan.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 07 apr 2015, 14:13
door Shrek
nahoj schreef:Toch ook maar opmerken dat de stipheidsstijging ook te danken is aan alle andere maatregelen en projecten die parallel zijn blijven lopen aan het nieuwe transportplan.
Uiteraard is het een combinatie van allerlei factoren. Maar het belangrijkste is dat er effectief een merkbare verbetering is.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 07 apr 2015, 15:25
door overweg13
Shrek schreef:Maar het belangrijkste is dat er effectief een merkbare verbetering is.
En dat ontkennen is getuigen van slechte wil!
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 10 apr 2015, 15:53
door Steve
Tiens, nu het weer wat mooier weer wordt: weet iemand hoe het zit met de bezetting van de treinen naar de kust en dan vooral de IC naar De Panne?
Tot in de vorige dienstregeling had je in het weekend meerdere treinen met M6 (een stam met 5 M6 en zelfs eentje met 8 M6), maar nu is dat natuurlijk allemaal afgelopen en worden vrijwel alle treinen verzekerd met één enkele MS80 of MS96, soms twee. In ieder geval een stuk minder capaciteit dan voorheen, en het zou me niet verbazen als dat bijvoorbeeld deze vakantie / dit weekend tot overvolle treinen leidt.
In mindere mate geldt de vraag ook voor de IC Eupen-Oostende, waar de M6-stammen bij mooi weer ook hun nut bewezen. Al is het capaciteitsverschil ten opzichte van de 12x I11 daar niet echt enorm.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 10 apr 2015, 20:18
door rvdborgt
Steve schreef:Tiens, nu het weer wat mooier weer wordt: weet iemand hoe het zit met de bezetting van de treinen naar de kust en dan vooral de IC naar De Panne?
Tot in de vorige dienstregeling had je in het weekend meerdere treinen met M6 (een stam met 5 M6 en zelfs eentje met 8 M6), maar nu is dat natuurlijk allemaal afgelopen en worden vrijwel alle treinen verzekerd met één enkele MS80 of MS96, soms twee. In ieder geval een stuk minder capaciteit dan voorheen, en het zou me niet verbazen als dat bijvoorbeeld deze vakantie / dit weekend tot overvolle treinen leidt.
In mindere mate geldt de vraag ook voor de IC Eupen-Oostende, waar de M6-stammen bij mooi weer ook hun nut bewezen. Al is het capaciteitsverschil ten opzichte van de 12x I11 daar niet echt enorm.
Het capaciteitsverschil op IC A was wel degelijk significant. 7 M6 komt ongeveer overeen met 12 I11. Er werd echter gereden met 10 M6.
In de spits rijden er nu echter twee extra P-treinen van Luik en Ans naar Brussel en 's avonds weer terug. Verder zorgt de kwartierdienst tussen Leuven en Brussel ook voor een betere verdeling volgens mij, waarbij in de spits zowel IC 1 als IC 12 een voortrein heeft (vanaf Leuven). Al kan ik zelf niet meer zeggen hoe de bezetting van de 529 tegenwoordig is (daarvoor was 12 I11 te weinig), aangezien ik nu de 428 neem.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 10 apr 2015, 20:30
door Steve
M'n vraag ging niet zozeer over de deeltrajecten in het binnenland (waar inderdaad de nodige alternatieven zijn), maar specifiek over de trip naar de kust zelf. Een beetje voor de Eupen - Oostende en de Knokke/Blankenberge (al zijn daar dus geen spectaculaire veranderingen geweest) maar ook en vooral voor de De Panne, waar het qua capaciteit een heel ander verhaal geworden is.
Overigens had je op de IC-A vroeger lang niet altijd stammen van 10 M6. Ik heb vaak genoeg stammen van een stuk of 7 à 8 rijtuigen gezien, en dan zit je plots met een capaciteit die amper hoger is dan die van de I11-stammen.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 10 apr 2015, 22:00
door trainlovertje
Ik kan hier enkel aan toevoegen dat ik daarstraks in Leuven wat stond te spotten, en de IC01 nr 517, die dus van Oostende kwam, was ontzettend goed gevuld. Er waren enkele zitplaatsen vrij nadat iedereen was uitgestapt, dus voor Brussel zal het voor velen rechtstaan geweest zijn.
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 11 apr 2015, 00:20
door rvdborgt
Steve schreef:Overigens had je op de IC-A vroeger lang niet altijd stammen van 10 M6. Ik heb vaak genoeg stammen van een stuk of 7 à 8 rijtuigen gezien, en dan zit je plots met een capaciteit die amper hoger is dan die van de I11-stammen.
Toen ze net met M6 gingen rijden, waren het er 7 of 8, maar dat is later uitgebreid naar 9 of 10. Het kwam daarna wel eens voor dat het er minder waren, maar de planning was bij mijn weten geen 7 of 8 maar 9 of 10. Zoals gezegd: als je met 7 M6 gaat rijden, heb je geen winst t.o.v. 12 I12 en dan kun je het eigenlijk beter laten.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 11 apr 2015, 00:23
door rvdborgt
trainlovertje schreef:Ik kan hier enkel aan toevoegen dat ik daarstraks in Leuven wat stond te spotten, en de IC01 nr 517, die dus van Oostende kwam, was ontzettend goed gevuld. Er waren enkele zitplaatsen vrij nadat iedereen was uitgestapt, dus voor Brussel zal het voor velen rechtstaan geweest zijn.
Op dagen met mooi weer (zoals vandaag) was de 517 (en de 1517) altijd al een te vermijden trein. In de zomer had de 517 een voortrein (Oostende - Hasselt) en daarin was altijd plaats. Ik zie dat die deze zomer niet meer zal rijden maar in plaats daarvan wordt de 2800 soms doorgetrokken naar Oostende.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 11 apr 2015, 11:08
door Beesty
Ik hoop in ieder geval dat ze wat gezond boerenverstand gaan gebruiken als het over extra treinen naar de kust gaat bij zonnig weer.
Sedert de nieuwe dienstregeling is de capaciteit (terug i11 ipv m6 bvb) enkel verder afgenomen op de reguliere treinen.
Zo hadden ze die nieuwe verbinding Luchthaven - Brugge (28xx?) beter doorgetrokken tot in Oostende. Je kan moeilijk verwachten dat de mensen via Kortrijk rond naar Oostende gaan reizen (2u30 traject ipv 1u15 rechtstreeks)
Het helpt geen steek om die trein tot net voor de eindmeet te laten rijden. De reizigers die naar de kust willen, die moeten dan nog is gaan overstappen op de reeds (over)volle reguliere treinen naar zee.