Pagina 126 van 412

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 02 feb 2014, 09:39
door The_Knitter
Vanochtend de L 5358/5379 te Maastricht met een gemoderniseerd motorstel gezien ipv een Break, nummertjes niet kunnen waarnemen.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 07:55
door bobby
vraagje

kunnen vanuit een stuurrijtuig M4 (of M5) via de klassiek trekduw kabels 2 HLE21 (in tractie geschakend) bediend worden?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 09:52
door Steven
Nee dat gaat niet. Twee locs actief aan staart mag niet (men vreest iets te veel kans op verbuffering als twee locs duwen).

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 12:24
door Terminus
Gisteren IR 4116 met loc voor de stuurpost en de voorziene typ 21 achteraan.

Verder zaterdag 4 klassieke motorstellen (witte uiteraard) in een omloop van de IC A.

Ook al enkele keren vastgesteld: Desiro's als vervangmaterieel op de IC J naar Luxemburg (weliswaar maar tot Arlon)

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:11
door hein
Terminus schreef:
Verder zaterdag 4 klassieke motorstellen (witte uiteraard) in een omloop van de IC A.
Ik had die 4 klassieke motorstellen ook in een omloop van de IC A was IC 535 Eupen Oostende. De IC 515 Oostende Eupen werd dan gereden met de normaal voorziene samenstelling 18 plus I11 Er zat een I6 A in die stam I11en. Twee van die klassiekjes waren cityrailstellen de zaterdag.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:27
door Trein30
Sinds maandag lijkt de méést omstreden Desiro-verbinding van allen (IC-N 4505 Charleroi-Z - Essen; IC-N 4530 Essen - Charleroi-Z) te zijn veranderd van 3x Desiro naar HLE 18 + M6. Dit betekent echter ook dat de daaropvolgende diensten die door dezelfde stellen verzorgd werden (IC-I 2011 & 2015 Charleroi-Z - Antwerpen-C; IC-I 2034 & 2038 Antwerpen-C - Charleroi-Z) ook van samenstelling zijn veranderd (3x Desiro > HLE 18 + M6)

Soit, vierde keer dat de inzet van materieel op die verbinding veranderd is in drie maanden tijd. :roll:

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:59
door Horatio
bobby schreef:vraagje

kunnen vanuit een stuurrijtuig M4 (of M5) via de klassiek trekduw kabels 2 HLE21 (in tractie geschakend) bediend worden?
Steven schreef:Nee dat gaat niet. Twee locs actief aan staart mag niet (men vreest iets te veel kans op verbuffering als twee locs duwen).
De vraag was of dat lukt. Volgens mij lukt dit wel, maar het is wel zoals je zegt Steven dat dit niet mag.
Twee HLE21 -een aan kop en een aan staart- lukt en mag volgens mij wel in treinschakeling via kabels D en E.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 21:02
door Steve
Horatio schreef:
bobby schreef:vraagje

kunnen vanuit een stuurrijtuig M4 (of M5) via de klassiek trekduw kabels 2 HLE21 (in tractie geschakend) bediend worden?
Steven schreef:Nee dat gaat niet. Twee locs actief aan staart mag niet (men vreest iets te veel kans op verbuffering als twee locs duwen).
De vraag was of dat lukt. Volgens mij lukt dit wel, maar het is wel zoals je zegt Steven dat dit niet mag.
Twee HLE21 -een aan kop en een aan staart- lukt en mag volgens mij wel in treinschakeling via kabels D en E.
Met twee HLE 27's gebeurt het alvast dagelijks, namelijk op de IC-F Quiévrain - Luik-Guillemins: daar zie je meerdere stammen M4 met een 27 voor- en achteraan, beide actief. Dus ook met HLE 21's moet dit volgens mij prima lukken, en het wordt volgens mij ook meer dan eens gedaan (was er op de IR-i een tijdlang zou geen stam actief toen er te weinig MS96 beschikbaar waren?).

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 21:07
door Steven
Het gaat om de stuurrijtuigen M4 en M5, die gebruiken andere kabels. Ze hebben drie kabels nodig om in Treinschakeling te rijden maar vanop het stuurrijtuig gebruikt men er twee. Twee locs aan staart die duwen gaat niet met die kabels (het mag ook niet zoals ik al eerder vermeld heb). Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel. Met de UIC-kabel en de mux technologie in de loc gaat het wel om in treinschakeling te rijden zoals de HLE27 al doet maar ook daar is de regel dat de twee locs niet het gehele konvooi mogen duwen vanaf de achterkant. Kortweg een stuurrijtuig, rijtuigen en dan twee locs aan staart (beide in dienst) is een niet toegestane samenstelling in normaal verkeer.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 04 feb 2014, 21:40
door Eimai
Trein30 schreef:Soit, vierde keer dat de inzet van materieel op die verbinding veranderd is in drie maanden tijd. :roll:
De materieelomlopen zijn deze week weer ietsje gewijzigd. Een andere wijziging is bijvoorbeeld dat je op Antwerpen-Gent-Oostende nu I11'en ziet rijden zonder dat het stuurrijtuig is ingesloten achter een HLE18.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 05 feb 2014, 00:54
door 260689
Terminus schreef:Gisteren IR 4116 met loc voor de stuurpost en de voorziene typ 21 achteraan.
Klopt, Maandag en Dinsdag heeft E4107 en bijgevolg de terugrit E4131 met 2 T21 gereden (kop - staart). Wat wel een heel uitzonderlijk beeld gaf aangezien deze trein al 12 HV M4 rijd.
Bijgevolg is er nog een Rame die met 1 T21 rijd en 1 T27 met GF koppeling. Deze doet morgen E826.
Beide stuurrijtuigen hebben problemen met de TBL-installatie.
Aangezien we stuurrijtuigen M4 tekort hebben is dit de enige mogelijkheid.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 05 feb 2014, 06:41
door hmmm
Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 05 feb 2014, 09:25
door rdv
hmmm schreef:Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
Men heeft die 12 rijtuigen meer dan nodig in de heenrit ts Kortrijk en Gent. Deze trein komt (in principe) om 7u52 aan in Gent en zit dus vol pendelaars, scholieren en studenten. Het vervolg van de heenrit en de terugrit is het natuurlijk overkill.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 05 feb 2014, 11:29
door 260689
rdv schreef:
hmmm schreef:Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
Men heeft die 12 rijtuigen meer dan nodig in de heenrit ts Kortrijk en Gent. Deze trein komt (in principe) om 7u52 aan in Gent en zit dus vol pendelaars, scholieren en studenten. Het vervolg van de heenrit en de terugrit is het natuurlijk overkill.
Wij (B-MO) hebben daar al de vraag naar gesteld richting de directie of ze niet een bijkomende P-trein zouden inleggen tussen Kortrijk en Gent. Maar we kregen een negatief antwoord van B-TC.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 05 feb 2014, 13:45
door Stijn91
Voor wat staan B-MO en B-TC?

Het 2e zou ik denken aan Traffic Control maar B-MO, geen idee.