Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
B-Mo = NMBS Mobility
B-TC = NMBS Technics
Volgende maand kunnen ze weer anders heten.
B-TC = NMBS Technics
Volgende maand kunnen ze weer anders heten.
Re: Ongewone samenstelling.
Die twee bestaan al een tijdje hoor. Sinds de eerste splitsing.FLV-FGSP schreef:B-Mo = NMBS Mobility
B-TC = NMBS Technics
Volgende maand kunnen ze weer anders heten.
Je had origineel
B -TC voorheen TP (techniek en productie)
B -MO mobility
B - Europe
B - Cargo nu logistics.
Re: Ongewone samenstelling.
Beiden kosten geld natuurlijk, maar de tweede stam gebruiken voor een P-trein vereist extra personeel (TB + TBG), extra loc en extra rijpad op de al volle L75 en het overvolle GentStPieters. Maar er zou eigenlijk wel een oplossing moeten komen, dit is echt een probleemtrein met bijna dagelijks vertragingen in de schoolperiode (o.a. door de grote reizigersaantallen), regelmatig tractieproblemen, achtergebleven TBGs, ...260689 schreef:Wij (B-MO) hebben daar al de vraag naar gesteld richting de directie of ze niet een bijkomende P-trein zouden inleggen tussen Kortrijk en Gent. Maar we kregen een negatief antwoord van B-TC.rdv schreef:Men heeft die 12 rijtuigen meer dan nodig in de heenrit ts Kortrijk en Gent. Deze trein komt (in principe) om 7u52 aan in Gent en zit dus vol pendelaars, scholieren en studenten. Het vervolg van de heenrit en de terugrit is het natuurlijk overkill.hmmm schreef:Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
Re: Ongewone samenstelling.
@260689; bedankt voor het antwoord! Ik had er geen idee van dat die 12 rijtuigen effectief zo vol zaten tussen Kortrijk en Gent. Een extra P-trein zou wel zinniger zijn als je kijkt naar die terugrit, daar zijn 6 rijtuigen al teveel van het goede
.

Re: Ongewone samenstelling.
Oké, maar het is nu ook geen ramp om een paar rijtuigen meer mee te hebben dan strikt noodzakelijk, en het blijft pakken goedkoper dan een extra P-trein inzetten (die dan trouwens ook in Gent staat en toch ergens naartoe moet). Kijk bijvoorbeeld naar de IC-A: daar rijden de stammen van 12 rijtuigen ook 's avonds laat terwijl er lang niet genoeg volk is om die allemaal te vullen - ook daar wordt een deel van de rijtuigen dan afgesloten.hmmm schreef:@260689; bedankt voor het antwoord! Ik had er geen idee van dat die 12 rijtuigen effectief zo vol zaten tussen Kortrijk en Gent. Een extra P-trein zou wel zinniger zijn als je kijkt naar die terugrit, daar zijn 6 rijtuigen al teveel van het goede.
Re: Ongewone samenstelling.
Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.
M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Re: Ongewone samenstelling
Voor met 2hle T21 in treinschakeling te rijden moet je 3 kabels en stopcontacten hebben. Aangezien M4 rijtuigen er maar 2 hebben voor trek/duw te rijden met hvr M4 kan je niet kop-staart in treinschakeling rijden omdat je een 3e stopcontact mist. Met 2x T27 heb je dat probleem niet aangezien dit via de sonokabel gaat en voorzien is van MUX.pietmol schreef:Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.
M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Re: Ongewone samenstelling.
Dat is 2 maal hetzelfde dat noemen ze ontdubbeling. De derde kabel nodig om de twee locs effectief in treinschakeling te zetten is niet aanwezig om M4 die zit enkel op de locs zelf (vroeger ook op de HLE27). Normaal zijn (bijna) alle rijtuigen voorzien alles in het dubbel, zo ook de luchtslangen, aansluiting voor EP-rem, treinverwarming op beide hoeken van het rijtuig en zo ook die kabels om in trek duw te rijden. Dat zorgt voor snelle herstelling indien een stekker defect is kan je snel die van de andere zijde nemen, het defect melden en de rit gewoon verder zetten.pietmol schreef:Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.
M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Re: Ongewone samenstelling.
L5236 met 2 Desiro's door de problemen op L89. Goeie beslissing naar mijn mening, zorgt voor een extra vrij spoor in Denderleeuw.
Re: Ongewone samenstelling.
Die derde kabel zit overigens ook niet op HLE 11 en 12. En deze kunnen inderdaad ook niet in treinschakeling rijden -- met of zonder rijtuigen ertussen.Steven schreef:Dat is 2 maal hetzelfde dat noemen ze ontdubbeling. De derde kabel nodig om de twee locs effectief in treinschakeling te zetten is niet aanwezig om M4 die zit enkel op de locs zelf (vroeger ook op de HLE27). Normaal zijn (bijna) alle rijtuigen voorzien alles in het dubbel, zo ook de luchtslangen, aansluiting voor EP-rem, treinverwarming op beide hoeken van het rijtuig en zo ook die kabels om in trek duw te rijden. Dat zorgt voor snelle herstelling indien een stekker defect is kan je snel die van de andere zijde nemen, het defect melden en de rit gewoon verder zetten.pietmol schreef:Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.
M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Re: Ongewone samenstelling.
De eerste serie M6 rijtuigen hebben wel de 3 stekkerdozen om indertijd met 2x T21/27 te rijden voor de stuurrijtuigen HVR M6.Steven schreef:Dat is 2 maal hetzelfde dat noemen ze ontdubbeling. De derde kabel nodig om de twee locs effectief in treinschakeling te zetten is niet aanwezig om M4 die zit enkel op de locs zelf (vroeger ook op de HLE27). Normaal zijn (bijna) alle rijtuigen voorzien alles in het dubbel, zo ook de luchtslangen, aansluiting voor EP-rem, treinverwarming op beide hoeken van het rijtuig en zo ook die kabels om in trek duw te rijden. Dat zorgt voor snelle herstelling indien een stekker defect is kan je snel die van de andere zijde nemen, het defect melden en de rit gewoon verder zetten.pietmol schreef:Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.
M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Re: Ongewone samenstelling.
Dat was maar een klein deel van de rijtuigen, enkel deze die eigendom waren van werkplaats Charleroi en die zijn ze terug al kwijt als ik me juist heb laten informeren.260689 schreef: De eerste serie M6 rijtuigen hebben wel de 3 stekkerdozen om indertijd met 2x T21/27 te rijden voor de stuurrijtuigen HVR M6.
Re: Ongewone samenstelling.
De M6 2e klasse/pakwagen met nr 69007 heeft deze stekkers nog zelfs de kabels hangen er nog aan. Rijtuig is eigendom van de werkplaats Kortrijk.Steven schreef:Dat was maar een klein deel van de rijtuigen, enkel deze die eigendom waren van werkplaats Charleroi en die zijn ze terug al kwijt als ik me juist heb laten informeren.260689 schreef: De eerste serie M6 rijtuigen hebben wel de 3 stekkerdozen om indertijd met 2x T21/27 te rijden voor de stuurrijtuigen HVR M6.
Re: Ongewone samenstelling.
Dan heeft dat rijtuig ondertussen een andere werkplaats toegewezen gekregen. Net zoals locs als is van eigenaar veranderen is dat met rijtuigen soms ook. Hangt allemaal af van de beurtregeling.
Re: Ongewone samenstelling.
Heeft vooral te maken voor die M6 rijtuigen naar 200km/h te kunnen maken. Begin april moeten we terug 2 rijtuigstellen hebben van 2x10 rijtuigenSteven schreef:Dan heeft dat rijtuig ondertussen een andere werkplaats toegewezen gekregen. Net zoals locs als is van eigenaar veranderen is dat met rijtuigen soms ook. Hangt allemaal af van de beurtregeling.