Re: Nachttreinen
Geplaatst: 25 sep 2025, 15:37
De nachttreinen tussen Parijs, Berlijn en Wenen staan op losse schroeven. Ook al rijden ze nog niet zo lang, SNCF zou serieus overwegen om ze weer te schrappen.
Uit dat artikel: SNCF kan (of wil) al de volle 15 maanden geen tickets verkopen voor deze nachttreinverbinding, terwijl het zelf de vervoerder is in Frankrijk...AlexNL schreef: ↑25 sep 2025, 15:37 De nachttreinen tussen Parijs, Berlijn en Wenen staan op losse schroeven. Ook al rijden ze nog niet zo lang, SNCF zou serieus overwegen om ze weer te schrappen.
Weer aan de haak van de trein uit/richting Amsterdam dan? Lijkt me bijzonder, aangezien die tegenwoordig met de vaste configuratie van de nieuwe Nightjet Vectrain rondrijdt. Of gaat die trein wel degelijk met slechts 4 à 6 rijtuigen helemaal tot Wenen rijden?FLV-FGSP schreef: ↑29 sep 2025, 11:42 De gewoonlijk goed geïnformeerde Oostenrijkse Eisenbahnblog (https://eisenbahn.blog/oebb-muessen-nac ... instellen/) meldt vandaag:
Nicht betroffen ist hingegen die Verbindung Wien – Brüssel, die auch 2026 im Fahrplan bleibt. Der Nightjet wird weiterhin drei Mal pro Woche auf dieser Strecke verkehren.
Brussel behoudt dus dezelfde bedieningsfrequentie.
Jammer voor Frankrijk, mar dit is wel een kans voor België. Als een deel van het Franse cliënteel nu via Brussel reist krijgen wij misschien op termijn een hogere frequentie...rvdborgt schreef: ↑29 sep 2025, 13:31Inmiddels is het officieel:
https://presse-oebb.at/news-oebb-bedaue ... &l=deutsch
An sich niets tegen het idee, maar zou je er echt zoveel mee winnen in vergelijking met een goede aansluiting in Koblenz? De NJ passeert én stopt daar ook, normaal. Ik zou wel kijken of je die aansluiting niet aangenamer kan maken, door 's avonds een rechtstreekse trein in te leggen (die zijn er, maar niet meer na 17:33, lijkt het), en momenteel is er ook nog eens een vervangbus na halftien vanaf Trier, waardoor je nét te laat bent in Koblenz. Zorg ervoor dat de 20:33 doorrijdt, en je hebt een vrij ruime aansluiting in Koblenz van 29'. Voor wie dat iets te krap vindt, een uurtje eerder vertrekken, en je kan een avondsnack eten in de buurt van Koblenz Hbf.desirootje schreef: ↑29 sep 2025, 18:51 Het zou nog een kleinere markt zijn dan België, maar zou een deel kunnen doorrijden naar Luxemburg ipv Parijs? Ik denk dat er toch een beetje verloren potentieel ligt in dat landje, met uitzondering van enkele TGV's waar de Fransen vanaf willen zijn zij volledig afgesloten van het internationale spoornetwerk.
De combinatie van een vaste combinatie van 7 rijtuigen (DaNi) en losse rijtuigen is niet uitgesloten: NS Int heeft dat zo gevraagd voor Amsterdam - Wenen (geen idee of dat vanaf 14 december zo wordt uitgevoerd) en de nachttrein Zürich-Amsterdam krijgt vanaf december zo'n DaNi-set plus een aantal SBB-zitrijtuigen.trainlovertje schreef: ↑29 sep 2025, 12:42 Weer aan de haak van de trein uit/richting Amsterdam dan? Lijkt me bijzonder, aangezien die tegenwoordig met de vaste configuratie van de nieuwe Nightjet Vectrain rondrijdt. Of gaat die trein wel degelijk met slechts 4 à 6 rijtuigen helemaal tot Wenen rijden?
Vanaf volgende week maandag kunnen we de Oostenrijkse dienstregeling bekijken en boeken via ÖBB, heb ik begrepen. Ik ben benieuwd.
Spreek je dan over losse rijtuigen zonder DANI voor het gedeelte Amsterdam - Innsbruck? Dan kunnen de Brussel-rijtuigen er misschien nog wel bij inderdaad, als er samen niet té veel klassieke rijtuigen getrokken moeten worden. Anders wordt de trein gewoonweg te lang. Maar dat zou ook moeten betekenen dat Hamburg - Wenen weer terugvalt op klassieke rijtuigen, want dat gedeelte rijdt vanaf Nürnberg mee.FLV-FGSP schreef: ↑30 sep 2025, 11:50De combinatie van een vaste combinatie van 7 rijtuigen (DaNi) en losse rijtuigen is niet uitgesloten: NS Int heeft dat zo gevraagd voor Amsterdam - Wenen (geen idee of dat vanaf 14 december zo wordt uitgevoerd) en de nachttrein Zürich-Amsterdam krijgt vanaf december zo'n DaNi-set plus een aantal SBB-zitrijtuigen.trainlovertje schreef: ↑29 sep 2025, 12:42 Weer aan de haak van de trein uit/richting Amsterdam dan? Lijkt me bijzonder, aangezien die tegenwoordig met de vaste configuratie van de nieuwe Nightjet Vectrain rondrijdt. Of gaat die trein wel degelijk met slechts 4 à 6 rijtuigen helemaal tot Wenen rijden?
Vanaf volgende week maandag kunnen we de Oostenrijkse dienstregeling bekijken en boeken via ÖBB, heb ik begrepen. Ik ben benieuwd.
Amsterdam - Wenen rijdt momenteel via Bad Bentheim en Hamm, voorzover ik weet blijft dat ook in het drgljaar 2026 zo. Combineren met Brussel-Wenen lijkt me minder handig.