Pagina 14 van 26

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 09 nov 2012, 21:47
door rvdborgt
stefanic schreef:Wel Jotie, je hebt gelijk!
1) het 'zwitserse systeem' WORDT toegepast, weliswaar in de zin dat belangengroepen suggesties en wensen kunnen formuleren. Dat is ook effectief gebeurd, vraag maar aan FLV-FGSP.
De eerste openbare bekendmaking van de concept-dienstregeling (dát is het Zwitserse systeem) moet ik nog meemaken.

Natuurlijk is er regelmatig informeel overleg met bepaalde verenigingen, maar dat is niet helemaal hetzelfde.

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 09 nov 2012, 22:15
door Steve
Opvallend: de dienstregeling 2013 is plots niet meer beschikbaar in de nationale reisplanner van de NMBS. Is daar een verklaring voor?!

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 nov 2012, 00:26
door kika
stefanic schreef:1) het 'zwitserse systeem' WORDT toegepast, weliswaar in de zin dat belangengroepen suggesties en wensen kunnen formuleren. Dat is ook effectief gebeurd, vraag maar aan FLV-FGSP. Denk jij echt dat we er maar op los puzzelen zonder met iets rekening te houden? Als we naar individuen moeten gaan, is het zoals steeds: doe wat je wil, maar MIJN trein moet vertrekken en aankomen op het uur dat IK wil. Geloof me, zo gaat het ALTIJD!! Ikke ikke ikke (en eventueel mijn medereizigers die hetzelfde probleem hebben) en de rest kan stikke. Daar heb ik nog NOOIT (!) een uitzondering op gezien.
Dan zijn MIJN aanvragen ofwel niet bij jouw beland ofwel werkte je er nog niet (de laatste keer is ongeveer 5 jaar terug alweer). Ik heb namelijk geen trein, er is niet zoiets als MIJN trein. Verder heb ik hier nog geen berichten gelezen van wie dan ook die zegt dat jullie er maar op los puzzelen. Ik denk niet dat het verkeerd is om af en toe een enquête te houden of op een andere manier 'naar' de reizigers te gaan, maar als het puur over de dienstregeling gaat lijkt het me veel belangrijker om laagdrempelig toegang te bieden. Over het Zwitserse voorbeeld wat wordt genoemd nog een eenvoudig artikel waarin uit de doeken wordt gedaan dat een half jaar van tevoren de dienstregeling wordt bekendgemaakt en dat je er vervolgens (kleine) wijzigingen op kan suggereren. Het gaat daar meestal om details: hier een minuut later vertrekken zodat je toch een aansluiting hebt. En uiteraard moet het in het algemene belang zijn, de (fysieke) mogelijkheid en het geld. En ja je hebt meer kans op slagen als je medestanders zoekt. Wat meteen opvalt is dat dit via de kantons loopt. Busvervoer wordt dus ook meegenomen. Je kan ook suggesties voor grotere veranderingen indienen, maar dan heb je wat meer geduld nodig. Klantendienst van de NMBS is niet laagdrempelig.
Er WORDT met zoveel mogelijk rekening gehouden, maar als we (absoluut fictief voorbeeld) moeten kiezen tussen een aansluiting voor 10 pendelaars hier of voor 200 pendelaars daar, kiezen we (helaas voor die 10) voor die 200...
Een school is voor z'n startuur eigenlijk van NIETS afhankelijk. Maar de dienstregeling van een trein in Antwerpen kan wel worden beinvloed door de dienstregeling van een IC in Brussel, die op zijn beurt wordt beinvloed door een Thalys uit Parijs.
Ter herinnering: in december 2008 toen een P-trein Essen-Antwerpen 11 minuten later werd gelegd op vraag van een Essense scholengemeenschap? Dat ging dan om het einde van de dag. Een voorbeeld van dat er wel degelijk - mits mogelijk - rekening wordt gehouden met vragen.
2) we doen sowieso wat binnen het technisch uitvoerbare mogelijk is, en we pushen continu om toch nog verder te kunnen gaan (wat dan belingrijke aanpassingen vraagt bij bv. Technics), maar als je maar één fysische trein hebt, kan je er geen 2 laten rijden, en één bestuurder kan maar één trein tegelijk laten rijden, en als er maar één spoor is, kan je geen 2 treinen tegelijkertijd laten rijden. En helaas ook: als je maar één EURO hebt, kan je er maar één uitgeven....
[/quote]
Het argument van 1 spoor kan geen 2 treinen zou kunnen impliceren dat er steeds en overal een goede spreiding is, maar als ik kijk naar pakweg Antwerpen-Brussel in het weekend, is dat helaas weer niet het geval. Gezien dat overstappen zelden gegarandeerd zijn, lijkt het me zinniger om te wachttijden in de grote steden/overstapstations te minimaliseren. Liefst in combinatie met hogere frequenties, al begrijp ik dat ook van die ene euro :wink: En om af te sluiten een positieve noot: mijn volgende ritje uit Antwerpen naar Gent mag ik via Mechelen of Brussel, volgens de reisplanner. Of nou ja, dat zeg http://hafas.bene-system.com als ik ingeef geen treinen met supplement te willen gebruiken :lol:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 nov 2012, 00:27
door kika
MIVB-reiziger schreef:Opvallend: de dienstregeling 2013 is plots niet meer beschikbaar in de nationale reisplanner van de NMBS. Is daar een verklaring voor?!
Nog wel via http://hafas.bene-system.com/ misschien onderhoud of aanpassingen?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 nov 2012, 10:36
door trainspotterstef
Wanneer komt vervoerder NMBS daar mee naar buiten het is nog minder dan een maand

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 nov 2012, 10:54
door Steve
Het punt is dat de dienstregeling al een hele tijd in de binnenlandse planner stond, maar nu dus opnieuw weggehaald is. En dat is toch op z'n minst vreemd te noemen.

In de internationale planner staat hij inderdaad nog, maar dat is al een paar maanden het geval (lang voor de binnenlandse planner).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 nov 2012, 10:56
door loic1811
in merchtem en asse hangt de dienstregeling al op en er is dus niks veranderd buiten dat de CR geraardsbergen-dendermonde weer 2 min is opgeschoven

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 nov 2012, 11:08
door Steven
hle2127 schreef:in merchtem en asse hangt de dienstregeling al op en er is dus niks veranderd buiten dat de CR geraardsbergen-dendermonde weer 2 min is opgeschoven
Nochtans zijn er veel treinen geschrapt op L60
de eerste stoptrein naar brussel is weg, overdag (buiten de spits) zijn alle treinen reeks 54XX geschrapt en de laatste twee ritten reeks 53XX zijn ook geschrapt.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 12:53
door dentheo
Valt mij nu toevallig op : lijn 12 de stoptrein rijdt Roosendaal-Puurs in de week, Roosendaal- Luchthaven Zaventem in het weekend.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 19:01
door ferry
stefanic schreef:
ferry schreef:Hoi

Door de gewijzigde dienstregeling op lijn 12 (Ant werpen 07:50 ipv 07:35)zullen alle leerlingen van het college te Essen te laat komen. Hun enig alternatief is 25 minuten vroeger de IC trein nemen en dan ongeveer 30 minuten wachten aan het station te Essen op de aansluitende bussen!
Alle leerlingen???? Ik ben echt benieuwd om te weten hoeveel leerlingen het WERKELIJK gaat. Het stormt nu bij ons over dat specifieke thema. Notabene is de kadans van deze L-verbinding al gezet op het uur waar het ook in dec2013 zal staan. Ik hou m'n hart vast voor alle andere wijzigingen die er in dec2013 zullen zijn, en die uiteraard op zeer veel plaatsen een verschuiving of wijziging van de reisgewoonten met zich zullen meebrengen.
Hoi

Hebt ge ooit eens geteld vooraleer ge dergelijke opmerking maakt? ER is geen enkele reden om de dienstregeling te wijzigen; de idiote koppeling naar Puurs is voor niets nodig!

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 19:13
door rvdborgt
ferry schreef:
stefanic schreef:Alle leerlingen???? Ik ben echt benieuwd om te weten hoeveel leerlingen het WERKELIJK gaat. Het stormt nu bij ons over dat specifieke thema. Notabene is de kadans van deze L-verbinding al gezet op het uur waar het ook in dec2013 zal staan. Ik hou m'n hart vast voor alle andere wijzigingen die er in dec2013 zullen zijn, en die uiteraard op zeer veel plaatsen een verschuiving of wijziging van de reisgewoonten met zich zullen meebrengen.
Hebt ge ooit eens geteld vooraleer ge dergelijke opmerking maakt? ER is geen enkele reden om de dienstregeling te wijzigen; de idiote koppeling naar Puurs is voor niets nodig!
De verschuiving is voor betere aansluitingen in Roosendaal. In de huidige ligging zou je daar aankomen precies na het wegrijden van alle aansluitingen.
De doorkoppeling naar Puurs dient om de perrons in Antwerpen niet zo lang bezet te houden en om 1 compositie te besparen: Voor Roosendaal - Antwerpen zou je 3 composities nodig hebben; voor Antwerpen Puurs 2. Bij doorkoppeling maar 4. En daar is dan ook minder personeel voor nodig.

Dat lijkt me toch iets meer dan "geen enkele reden".

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 19:33
door dentheo
rvdborgt schreef: De doorkoppeling naar Puurs dient om de perrons in Antwerpen niet zo lang bezet te houden en om 1 compositie te besparen: Voor Roosendaal - Antwerpen zou je 3 composities nodig hebben; voor Antwerpen Puurs 2. Bij doorkoppeling maar 4. En daar is dan ook minder personeel voor nodig.
Is dat zo met die stilstand van 50 minuten in Roosendaal ?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 19:48
door ostbahnhof
dentheo schreef:Valt mij nu toevallig op : lijn 12 de stoptrein rijdt Roosendaal-Puurs in de week, Roosendaal- Luchthaven Zaventem in het weekend.
Vind ik wel een goede zaak om de zuid of westrand van antwerpen een rechtstreekse verbinding te geven met de noordrand.
Hopelijk wordt er reclame rond gemaakt in de antwerpse media om dit te promoten. Zal hopelijk wat minder auto's op de gewestwegen en de ring brengen.

o

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 19:53
door ostbahnhof
De dienstregeling vanaf 9december is blijkbaar offline gehaald. is men bezig met updates? Fyra?
Fyra staat (terug) op ns.nl

grts
o

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 nov 2012, 20:15
door rvdborgt
dentheo schreef:
rvdborgt schreef:De doorkoppeling naar Puurs dient om de perrons in Antwerpen niet zo lang bezet te houden en om 1 compositie te besparen: Voor Roosendaal - Antwerpen zou je 3 composities nodig hebben; voor Antwerpen Puurs 2. Bij doorkoppeling maar 4. En daar is dan ook minder personeel voor nodig.
Is dat zo met die stilstand van 50 minuten in Roosendaal ?
Wat ik schreef, geldt voor de nieuwe dienstregeling, dus met 44 minuten keertijd in Roosendaal (.38 - .22).

Groetjes,
Rian