overweg13 schreef: ↑13 mei 2023, 13:03
Opvallend toch dat blijkbaar niemand (hier toch...) de vraag stelt wat hij zelf gedaan zou hebben? Ik zou waarschijnlijk gedaan hebben wat die arbeider deed: uitkafferen en daarna proberen wat goede raad te geven. En gezien de hoogdringendheid is de snelheid, het geluidsvolume en de overtuiging belangrijker dan wat hij ook had kunnen doen: het allemaal rustig aanpakken en uitleggen. Als je een snel naderende auto op een zebrapad ziet, moet je ook niet beginnen met "weet je wel hoe gevaarlijk snel die auto komt aanrijden?" maar roep je zo luid als je kan "pas op" en indien mogelijk geef je ook nog een stevige ruk aan het slachtoffer zodat die niet onder de auto terechtkomt. Maar als ik veel bijdragen hier lees, is dat dus niet meer van deze tijd. Het enige wat ik zeker niet zou doen is het allemaal filmen; op dat vlak is de arbeider wel degelijk een kind van zijn tijd.
Het moeilijke aan het beantwoorden van die vraag is dat je de situatie niet kan simuleren. Als je dat wel zou kunnen, dan is er vooraf al heel wat misgegaan. Wat ook een belangrijke impact heeft is hoe jij jezelf voelt op het moment het moment van het incident. Die arbeider kan al (serieus) gefrustreerd zijn door diegene die er al de hele tijd doorreden. Da's waarschijnlijk de reden waarom die toenadering zoekt (de overweg is dan nog niet 'actief'). Maar, mijn vrees/vermoeden is dat net die toenadering ervoor gezorgd heeft dat de situatie geëscaleerd is.
Ik zou er in de eerste plaats al niet bij stilgestaan hebben of het een manuele of automatische schakeling was. Laat staan dat er een belletje zou rinkelen naast die van de overweg wat betreft de automatische handrem. Ik rij immers nog met een manuele Corsa uit de jaren stilletjes. Ik heb dat allemaal niet dus dat maakt het lastig om erbij stil te staan.
Wat ik wel weet is dat de 'brulaap' uithangen niet helpt om een situatie te optimaliseren. Integendeel, zoals ik eerder al zei. Ik kan ook niet zeggen of ik zo rationeel zou nadenken als ik nu doe.
Wat je kan doen is, als er een voertuig het vrije ruimteprofiel binnendringt, meteen bellen naar 112 zonder dat je intervenieert (motief: eigen veiligheid eerst). Aks de bel gaat is het bij de meeste overwegen toch te laat. Blijkbaar is dat het voordeel in Duitsland. (Heel) Lange wachttijden aan bepaalde overwegen maar de seinen zouden pas vrije rit geven als de overwegen geen foutmelding geven. Nuja, detectie van 'vreemde' voorwerpen is er waarschijnlijk ook niet dus als die overweg 'veilig gesloten' detecteert, dan rijdt die trein toch door. Slimme camera's die stilstaande voorwerpen op of naast de overweg kunnen detecteren zouden dit hiaat kunnen dichten of een alarmsignaal kunnen versturen.
Als conclusie zou ik dan zeggen: zie je een voertuig op een overweeg stilstaan en lijkt de kans te bestaan dat het voertuig die overweg niet snel kan verlaten. Bel dan 112. Hou je zo rustig mogelijk, kijk na wat het probleem is. Technische probleem? Medische probleem? Blijf aan de lijn met 112 tot de overweg vrij is of anders gezegd, zo lang er een probleem is. Ondertussen wordt het treinverkeer achter de schermen stilgelegd. Komt de overweg toch nog vrij, dan kan je meedelen dat het in orde is. Maar mogelijks zal er sowieso politie en Infrabel ter plaatse komen om dat zelf vast te stellen. Probeer zoveel mogelijk updates te geven aan de operator. Is het een technisch defect? Kan je de wagen wegduwen? Is het een medische probleem? Kan je de bestuurder uit het voertuig halen en zelf de wagen verplaatsen?
Doe dat enkel zolang de overweg niet actief is. Komt de overweg actief, evacueer de personen en geef a.u.b. geen moer meer om die wagen. Voorkomen van persoonlijk leed is prioritair over materiële schade. Nuja, als je moet kiezen tussen een slagboom afrijden of urenlange ellende omdat het voertuig gegrepen werd door de 'aanstormende' trein kies je wel voor die slagboom.
Trouwens, was het hier of ergens anders, geen idee maar een hypothese was dat de handrem niet loste doordat de deur iet of wat open bleef staan (zolang die niet in 't slot zit lost de automatische handrem niet?).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/11 ... in-bilzen/
Ik heb het filmpje nogmaals bekeken. De overweg wordt actief op 0:18. Deur gaat dicht op 0:21/22. Op 0:23 is er een mini-stukje geknipt. Tot 0:26 is er beweging van 't voertuig te zien. De vrouw manoeuvreert dus duidelijk om door het midden van die afsluiting te rijden. Ze had beter in de omgekeerde richting achteruit gereden maar bon. Op 0:27, terwijl de overweg actief is wordt ze extra gestoord en gaat die deur open met een discussie tot gevolg. Tot 0:34 gaan waardevolle seconden verloren zonder enige beweging maar wel met veel gezever. Op 0:35 is er weer geknipt, verzet die man het andere paneel. Nu is het helemaal omzeep. De vrouw geeft gas op 0:36/37 maar er komt totaal geen beweging in. Wat is er hier foutgelopen? Gewoon in neutraal blijven hangen? Handrem die (automatisch?) was opgetrokken? Etc. Op 0:51 wordt het voertuig uiteindelijk gegrepen door de trein.
Ik kan niet anders dan mijn mening te behouden dat de tussenkomst van die man tot een veel ernstiger resultaat heeft geleid. Ik ga ervan uit dat de kans reëel was dat, als die interventie er niet was, die vrouw gewoon was weggereden.
Een smartphone kan multitasken. Dus, ik ga doen wat ik eerder zei. Preventief 112 bellen en me zo rustig mogelijk proberen houden om die situatie constructief te verhelpen. Wat ik hier geleerd heb is: 'Kijk na of je in versnelling staat en of jouw handrem al dan niet is opgetrokken.' Blijf zo rustig mogelijk want paniek maakt het allemaal zoveel erger.
Die vrouw was dom om de afsluiting te negeren maar die man heeft net zoveel schuld want de tussenkomst speelt, volgens mij en de beschikbare gegevens, een bijzonder cruciale rol. Ik ben echt benieuwd wat het parket/de politie/de rechtbank hier als antwoord op zullen hebben...