Pagina 14 van 36
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 00:43
door trainlovertje
Hoewel de goedkeuring van de regering voor het vervoersplan voorzien was in februari, is het dit weekend goedgekeurd. Wat er nu precies gaat veranderen, werd nog niet gecommuniceerd en zou binnenkort duidelijk moeten worden aan de hand van de roadshows in alle provincies, alleen is niet bekend of deze ook door zullen gaan door jeweetwel. Dutordoir lijkt eveneens nog niet helemaal overtuigd of het vervoersplan vanaf december al volledig ontrold zal (kunnen) worden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/12 ... vandaag-m/
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 11:14
door LML
Hopelijk zit er het volgende tussen:
- S33 Antwerpen-Mol op zaterdag en zondag, dan kan de IC Turnhout-Antwerpen op dag 6 en 7 sneller worden en de S33 al die tussenstops overnemen van deze IC
- inkorting van de IC Turnhout-Lier-Mechelen-Brussel-Binche
- IC Turnhout-Lier-Mechelen-Brussel op zaterdag en zondag
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 11:23
door overweg13
De inkorting - zoals je dat noemt - komt er volgens info op een ander forum niet voor 2023. Ik vind het dan ook een compleet nutteloze maatregel die er alleen maar komt onder publieke en politieke druk. Het zou goed zijn om eens te onderzoeken waar de vertragingen van deze verbinding vandaan komen, ik maak me sterk dat de meeste vertragingen niet ontstaan op het deel Binche - Brussel. Waar zou de winst van het opsplitsen dan liggen? Als men het deel Turnhout - Brussel verknoopt met een andere verbinding dan zal die daar het slachtoffer van worden. Nog eens, waar ligt de winst?
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 17:21
door Ducktape
Mijn persoonlijke ervaring met die relatie 34xx Binche-Turnhout is dat de vertraging vooral in Vlaanderen gemaakt wordt. Deze trein zit vlak achter een 33xx Brussel-Antwerpen die dan nog eens extra in Nekkerspoel stopt terwijl de 34xx aan het perron in Mechelen staat te wachten. De vertraging die daar gemaakt wordt is dan weer een probleem voor wanneer die trein de stukken enkelspoor tussen Herentals, Tielen en Turnhout op moet wegens kruisingen...
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 21:18
door Tram44
De vertraging richting Turnhout is er vaak al vanaf Brussel en ook in de ochtendspits zijn er wellicht niet zoveel treinen die op tijd in Turnhout aankomen. Omgekeerd lijken de ochtendtreinen uit Turnhout relatief betrouwbaar. De grootste probleemgevallen richting Kempen zijn echter de P-treinen die niet vanuit Binche maar vanuit Vorst vertrekken en waarvan er één een stiptheid haalt van slechts 30 %. De doorkoppeling kan hier niet het probleem zijn. Persoonlijk zie ik meerdere oorzaken:
- diverse stukken enkelspoor: Binche LLV Sud, Kontich-Lier, Herentals-Turnhout
- zeer druk verkeer op de hele route tussen Halle en de vertakking Kontich
- hinderlijke werken in Vilvoorde (perrons) en Mechelen (spoorbrug over de Vaart) met meer versporingen maar tegelijk nog minder uitwijkmogelijkheden
- sterk verouderd materieel met de oudste locs en rijtuigen op het net op enkele drukke treinen
- vandalisme (in zowel Turnhout als het zuiden van het land).
- problemen om tijdig uit Vorst weg te geraken (P-treinen)
Zolang een aantal van die problemen niet worden weggewerkt, blijft dit een zeer fragiele verbinding.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 21:31
door FLV-FGSP
De paashaas kwam langs met het volgende nieuws, maar zei er wel bij dat het allemaal onder het voorspelbare voorbehoud was.
Voorziene wijzigingen aan het NMBS-aanbod in 2021, dus vanaf december 2020:
* Maandag t/m vrijdag:
• IC Kortrijk – Oudenaarde – Zottegem – Brussel rijdt om het half uur in plaats van om het uur; eindpunt van de nieuwe serie wordt Schaarbeek; 3 P-treinparen worden hierin geïntegreerd
• S34 rijdt elke 30 minuten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal
• IC28 De Panne – Gent – Antwerpen rijdt ook tijdens de vakantieperiode tussen Gent en Antwerpen
(dit ten nadele van een van de IR-achtige treinen Antwerpen - Brussel en de ICT-treinen Antwerpen - Blankenberge)
• S7 Halle – Mechelen beperkt tot Vilvoorde / S4 Aalst – Vilvoorde wordt verlengd tot Mechelen
• P Brussel – Mol wordt verlengd tot Neerpelt (1 ’s avonds en 1 ’s ochtends)
• IC33 Liers – Gouvy – Luxembourg begint voortaan in Luik-Guillemins en rijdt ieder uur, om de 2 uur naar Luxemburg, om de 2 uur tot Gouvy; Esneux wordt aan het stoppatroon toegevoegd
• De P-treinen Gembloux – Jemeppe-sur-Sambre rijden van 16u05 tot 19u05 in plaats van 17u05 tot 18u05
• IC12 Kortrijk - Welkenraedt stopt in Ans, P7444+45, 8445+46 stoppen ook in Leuven
• S61 Ottignies – Charleroi – Namen – Jambes rijdt ook tijdens de daluren tot Waver (tot in 2022)
• L04 Doornik – Bergen – Quévy rijdt ook tot Moeskroen tijdens de daluren
• Bediening station Anderlecht met S3 Zottegem – Brussel-Centraal - Dendermonde
Weekend:
• L02 Zeebrugge – Gent rijdt ieder uur tussen Brugge & Zeebrugge in plaats van eenmaal om de twee uur
• S3 Zottegem – Schaarbeek rijdt ook tijdens het weekend en bedient Anderlecht
• L29 Geraardsbergen – Bergen wordt ieder uur verlengd tot Quévy
• L13 Libramont – Virton wordt vanaf mei 2021 om de twee uur verlengd naar Athus & Arlon
• De stopplaatsen Attre, Balegem-Zuid, Bléret, Hever, Landskouter en Voroux worden voortaan ook in het weekend bediend
+ een aantal amplitude-uitbreidingen, vooral in de regio Gent
Met de dienstregeling 2022 (geldig vanaf dec. 2021) komen er meer uitbreidingen, zoals een IC Antwerpen - Hasselt en meer treinen naar Noorderkempen. De uitbreidingen van december 2022 hebben vooral betrekking op de bediening van Fleurus (overstappunt voor de luchthaven van Charleroi).
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 21:44
door trainlovertje
S3 stopt in Anderlecht, maar nog steeds niet in Liedekerke? Dat had ik toch anders gedaan.
Toch jammer dat er geen uurlijkse verbinding naar Luxemburg komt, hetzij de Belgische trein die verlengd wordt tot Troisvierges, hetzij de Luxemburgse trein tot Gouvy.
En dus helemaal géén rechtstreekse treinen Antwerpen - Blankenberge? Ook jammer...
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 22:05
door ToMiKoN
Geen veranderingen met de zaken die eind vorig jaar bekend waren ....
Helaas dus geen amplitude of frequentiewijzigingen voor Blankenberge. Erg jammer.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 22:06
door FLV-FGSP
trainlovertje schreef:
S3 stopt in Anderlecht, maar nog steeds niet in Liedekerke? Dat had ik toch anders gedaan.
Ik ook. In dec. 2021 komt er een tweede serie S3 bij, mogelijks wordt het stoppatroon dan herbekeken.
trainlovertje schreef:Toch jammer dat er geen uurlijkse verbinding naar Luxemburg komt, hetzij de Belgische trein die verlengd wordt tot Troisvierges, hetzij de Luxemburgse trein tot Gouvy.
Daar is wel naar gekeken, maar het is stukgelopen op het enkel spoor.
trainlovertje schreef:En dus helemaal géén rechtstreekse treinen Antwerpen - Blankenberge? Ook jammer...
Wel als mooiweertreinen, vermoed ik.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 22:25
door Shrek
Dat er geen Luxemburgers naar Gouvy komen is volgens mij geen uitgemaakte zaak. CFL bekijkt in ieder geval de optie.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 22:38
door Jan-Mark
trainlovertje schreef: ↑13 apr 2020, 21:44
S3 stopt in Anderlecht, maar nog steeds niet in Liedekerke? Dat had ik toch anders gedaan.
Wellicht had Etienne toch wat langer bij de NMBS moeten blijven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 13 apr 2020, 22:44
door FLV-FGSP
Shrek schreef: ↑13 apr 2020, 22:25
Dat er geen Luxemburgers naar Gouvy komen is volgens mij geen uitgemaakte zaak. CFL bekijkt in ieder geval de optie.
De goede wil is er, maar bij een uurdienst kruisen de treinen elkaar om .30 ter hoogte van de vroegere stopplaats Bellain, en daar is momenteel geen kruisingsmogelijkheid. Is dus niet voor december 2020, maar aangezien de Luxeburgers wat ruimer in de €€€ zitten dan de Belgen, zal dat wel opgelost geraken.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Geplaatst: 14 apr 2020, 10:40
door HLE 2302
Is er ook gekeken om capaciteit/rijpaden op het net over te houden voor goederentreinen ? Want als ik dat zo lees zal het toch moeilijk worden om op bepaalde lijnen, en dan denk ik in het bijzonder aan L59 tussen Sint Niklaas en Y.Melsele nog de nodige rijpaden voor HKM te voorzien, en L59 is voor HKM verkeer ook een heel erg belangrijke lijn.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 14 apr 2020, 11:04
door Steve
FLV-FGSP schreef: ↑13 apr 2020, 21:31
Weekend:
• S3 Zottegem – Schaarbeek rijdt ook tijdens het weekend en bedient Anderlecht
Schaarbeek en niet Dendermonde, dus een afwijkende route voor dezelfde verbinding? Blijft de S10 dan onveranderd en ook de enige (verre van optimale) bediening op L60 in het weekend?
Gokje: de nieuwe dive-under voor L28 in de spoorvierhoek Noord zal (vermoedelijk) niet tegen eind dit jaar opgeleverd zijn en dus wordt de verdubbeling van de S3 en bijbehorende omvorming van de S10 naar volgend jaar uitgesteld?
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Geplaatst: 14 apr 2020, 11:33
door Spoorlijn 89
ACOD Spoor reageert voorzichtig positief op vervoersplan NMBS
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200414_04921825