Pagina 14 van 21
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 25 jun 2022, 19:59
				door trainlovertje
				jan_olieslagers schreef: ↑25 jun 2022, 16:59
Maar bovenal vraag ik me af: is er inderdaad een concreet project om tegen 2030 verdere motorstellen aan te schaffen? Die zouden dan de varkensneuzen MS75, breaks MS80, duikbrillen MS86 moeten vervangen, waarschijnlijk. Is er al een lastenboek?
Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.
 
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 25 jun 2022, 21:40
				door ronny
				trainlovertje schreef: ↑25 jun 2022, 19:59
jan_olieslagers schreef: ↑25 jun 2022, 16:59
Maar bovenal vraag ik me af: is er inderdaad een concreet project om tegen 2030 verdere motorstellen aan te schaffen? Die zouden dan de varkensneuzen MS75, breaks MS80, duikbrillen MS86 moeten vervangen, waarschijnlijk. Is er al een lastenboek?
Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.
 
Momenteel is de planning om de MW41 in 2034 buiten dienst te laten gaan.
 De reeks 800 en 900 in 2032, de breaks in 2034, MS96 in 2035
De I6 en I10 in 2029, de M5 in 2030, I11 in 2038.
Ten opzichte van de planning van vorig jaar blijft MW41 een jaar langer in dienst en gaat reeks 800 en 900 een jaar vroeger buiten dienst. MS96 gaat zelfs 5 jaar vroeger buiten dienst. I6 en I10 4 jaar vroeger, M5 3 jaar vroeger en I11 2 jaar vroeger.
 
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 25 jun 2022, 21:54
				door Shrek
				trainlovertje schreef: ↑25 jun 2022, 19:59
Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.
 
Toch wel, maar je zal het topic 
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=15238 misschien over het hoofd gezien hebben  

 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 25 jun 2022, 22:25
				door trainlovertje
				Shrek schreef: ↑25 jun 2022, 21:54
trainlovertje schreef: ↑25 jun 2022, 19:59
Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.
 
Toch wel, maar je zal het topic 
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=15238 misschien over het hoofd gezien hebben  
 
Nu je het zegt, inderdaad. Was me helemaal ontgaan. Waarschijnlijk omdat de HLE 17 in mijn geheugen een belangrijker plaatsje heeft gekregen en de AM30 daardoor als het ware heeft verdrongen...
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 07:59
				door Steven
				Je mag gewoon MR gebruiken als afkorting, AM is de Franstalige afkorting.  

 of MS als je de oude afkorting wil gebruiken die in voege was voor nederlandstaligen
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 13:38
				door DR-fan
				Steven schreef: ↑26 jun 2022, 07:59
Je mag gewoon MR gebruiken als afkorting, AM is de Franstalige afkorting.  

 of MS als je de oude afkorting wil gebruiken die in voege was voor nederlandstaligen
 
Klopt niet: AM staat voor automotrice/motorstel en is dus gewoon een tweetalige afkorting zoals er wel meer zijn bij het spoor - AW (aiguillage/wissel) bv.
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 13:43
				door JHS2013
				Daar is men bij de NMBS dan niet van op de hoogte…
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 13:51
				door Steven
				DR-fan schreef: ↑26 jun 2022, 13:38
Steven schreef: ↑26 jun 2022, 07:59
Je mag gewoon MR gebruiken als afkorting, AM is de Franstalige afkorting.  

 of MS als je de oude afkorting wil gebruiken die in voege was voor nederlandstaligen
 
Klopt niet: AM staat voor automotrice/motorstel en is dus gewoon een tweetalige afkorting zoals er wel meer zijn bij het spoor - AW (aiguillage/wissel) bv.
 
Dat heeft nog nergens in onze regelementering gestaan op die manier, in alle Nederlandstalige versies is sinds enige jaren MR van toepassing ipv het voormalige MS, AM is in de zuiver Nederlandstalige teksten nooit in gebruik geweest in de afgelopen 23 jaar. Ik heb dus als treinbestuurder altijd MS gezien en geleerd en sinds een paar jaar dus MR. Dat er in de spreektaal wel eens de andere versie in gebruik is komt wel voor. Zeker als het een gesprek is tussen Walen en Vlamingen onderling. Maar daar stopt het volgens mij ook  

 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 15:10
				door DR-fan
				JHS2013 schreef: ↑26 jun 2022, 13:43
Daar is men bij de NMBS dan niet van op de hoogte…
 
Vreemd, ik werk daar al 29 jaar en MR heb ik nooit gehoord. Waar staat dat eigenlijk voor? 
MS wordt wel gebruikt, maar toch minder dan AM. Nu ja, ik werk dan ook in Brussel.
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 15:37
				door JHS2013
				MR staat voor motorrijtuig. Ergens tussen de MS/R96 en MR08 is men gewisseld van MS (motorstel) naar MR motorrijtuig.
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 15:50
				door DR-fan
				JHS2013 schreef: ↑26 jun 2022, 15:37
MR staat voor motorrijtuig. Ergens tussen de MS/R96 en MR08 is men gewisseld van MS (motorstel) naar MR motorrijtuig.
 
OK - maar ergens is dat niet logisch gezien de mogelijke verwarring met de motorwagens. Bovendien heeft al ons elektrisch materieel minstens twee rijtuigen, dus motor'stel' is dan wel correcter. De NMBS-versie van het Nederlands is altijd al wat apart geweest  
 
Genoeg Nederlandse les - over naar de Teslatreinen!
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 17:24
				door Steven
				MR = motorrijtuig
MW = motorwagen
We merken wel al langer dat andere diensten dan deze waar rijdend personeel toe behoort meestal met (grote) vertraging de nieuwe afkortingen/benamingen overnemen.
Welke afkortingen die batterij-treinen dan gaan krijgen is ook nog de vraag natuurlijk.
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 19:31
				door rvdborgt
				Steven schreef: ↑26 jun 2022, 17:24
MR = motorrijtuig
MW = motorwagen
 
Terwijl eigenlijk de stellen per definitie uit meerdere rijtuigen bestaan 
Groetjes,
Rian
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 19:46
				door jan_olieslagers
				rvdborgt schreef: ↑26 jun 2022, 19:31
Steven schreef: ↑26 jun 2022, 17:24
MR = motorrijtuig
MW = motorwagen
 
Terwijl eigenlijk de stellen per definitie uit meerdere rijtuigen bestaan :)
 
Inderdaad, het heeft me altijd gestoord dat men de reeks 41 aanduidt als "motorwagen" oftewel MW terwijl het wel degelijk stellen zijn. Echte motorwagens waren de eerdere reeksen 44 en 45. Trouwens, terwijl we dan toch van het onderwerp afdwalen: de "MW" is dus volgens mij aanvechtbaar - maar is de "41" dat ook niet? Waar verwijst die naar?
De NMBS-versie van het Nederlands is altijd al wat apart geweest
 Dat is het allerminste dat men kan zeggen :)
 
			 
			
					
				Re: Treinen op batterijen
				Geplaatst: 26 jun 2022, 20:05
				door Steven
				Men heeft door de aanpassing in de reglementering er voor gekozen dat al wat diesel is MW te noemen en al wat elektrisch is MR te noemen. Het is een keuze die men gemaakt heeft. Je kan uren praten of deze al dan niet correct is. Het is hier volgens mij ook al eerder aan bod gekomen in een ander onderwerp waarvan de titel mij nu ontsnapt.