Pagina 14 van 18

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 22 mei 2008, 16:17
door Bartjedj
Lees het eens anders:
On is een algemeen onderwerp (men) en fait is derde pers. enkelvoud.
Nous, On fait pas grève. wordt Wij, wij doen geen staking.

Klinkt al een pak logischer, niet :wink:

BDJ

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 00:49
door Nekvin
wie, van het nmbs personeel, heeft eigelijk gestaakt?

want ik hoor dat veel bestuurder hun gewoon ziek hebben gemeld...

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 01:00
door Steven
Nekvin schreef:wie, van het nmbs personeel, heeft eigelijk gestaakt?

want ik hoor dat veel bestuurder hun gewoon ziek hebben gemeld...
heb opgevangen dat het besturingspersoneel de groep was die het minste zou gestaakt hebben. al heb ik dit nog ni bevestigd gezien met cijfers

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 08:54
door Satyricon
Ik heb alvast gestaakt. Het zijn niet alleen de bestuurders die zich ziek hebben gemeld maar op die dag was er nogal veel ziekteverzuim. Zich ziek melden op een stakingsdag dat is profiteren. Het verlies van inkomsten wordt zo tot een minimum beperkt.

Jammer dat er bij de spoorwegen niet veel controledokters werken. Zulke mensen die zich op zo'n dag eens voor de lol ziek zetten zijn profiteurs en die zouden een serieuze sanctie moeten krijgen. Zulk volk haalt het imago van de maatschappij naar beneden. Dat bepaalde mensen dan zeggen dat er onder de ambtenaren serieuze profiteurs zitten die zich regelmatig eens ziek melden is oa. de schuld van zulk volk.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 08:57
door Satyricon
Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 09:26
door nighttrain
Satyricon schreef:Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.
En zij die zich "aanwezig" melden in hun verbingsstation of andere werkzetel onder het mom dat ze niet op hun werk konden geraken?? En dus onverichter zake terug naar "huis " gingen?

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 10:00
door Satyricon
nighttrain schreef:
Satyricon schreef:Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.
En zij die zich "aanwezig" melden in hun verbingsstation of andere werkzetel onder het mom dat ze niet op hun werk konden geraken?? En dus onverichter zake terug naar "huis " gingen?

Nog een klassieker, maar dat is verboden. Voor de mensen die nachtdienst hadden zijn er taxi's ingezet. Ik dacht dat ik dinsdagnacht niet op het werk ging kunnen geraken dus ik had vorige week woensdag al gewisseld met een collega. Maar vrijdag heeft de Chef Algemeen Toezicht nog gebeld naar me. Een taxi ging me komen halen en naar het Brusselse brengen. Dus ik werk voor de GBI-N Brussel en zij hebben wel de nodige inspanningen gedaan om het personeel ter plaatse te brengen.

Sommigen melden zich dan in hun vertrekstation. Maar er wordt verwacht dat de werknemer zich meldt in het station of in de regio waar hij of zij werkt. Wie niet ter plaatse is, is sowieso onwettig afwezig.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 10:02
door Satyricon
De regio's hebben toch wel moeite gedaan om de mensen ter plaatse te brengen vind ik.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 11:32
door Bartjedj
Toen ik 's avonds om 22h in Mechelen stond, zijn er 2 tb's en 2 tbg's met een taxi naar Mechelen gebracht om nog enkele ritten te doen naar Brussel en Leuven.

Taxi is wel pas aangekomen tegen 23h, maar er is toch moeite gedaan om de zaken in orde te krijgen.

BDJ

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 11:44
door nighttrain
Satyricon schreef:
nighttrain schreef:
Satyricon schreef:Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.
En zij die zich "aanwezig" melden in hun verbingsstation of andere werkzetel onder het mom dat ze niet op hun werk konden geraken?? En dus onverichter zake terug naar "huis " gingen?

Nog een klassieker, maar dat is verboden. Voor de mensen die nachtdienst hadden zijn er taxi's ingezet. Ik dacht dat ik dinsdagnacht niet op het werk ging kunnen geraken dus ik had vorige week woensdag al gewisseld met een collega. Maar vrijdag heeft de Chef Algemeen Toezicht nog gebeld naar me. Een taxi ging me komen halen en naar het Brusselse brengen. Dus ik werk voor de GBI-N Brussel en zij hebben wel de nodige inspanningen gedaan om het personeel ter plaatse te brengen.

Sommigen melden zich dan in hun vertrekstation. Maar er wordt verwacht dat de werknemer zich meldt in het station of in de regio waar hij of zij werkt. Wie niet ter plaatse is, is sowieso onwettig afwezig.
'k zou niet weten waarom dit een klassieker is ! Je denkt toch niet dat al het administratief personnel per taxi naar de Frankrijkstraat of andere administratieve eenheden is gebracht,die uit de provincies moesten komen!
Uw opmerking "onwettig afwezig" is niet correct. dan is de werknemer aan het staken..Ik spreek enkel over NMBS personneeel natuurlijk.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 23 mei 2008, 19:38
door rvdborgt
Bartjedj schreef:Toen ik 's avonds om 22h in Mechelen stond, zijn er 2 tb's en 2 tbg's met een taxi naar Mechelen gebracht om nog enkele ritten te doen naar Brussel en Leuven.

Taxi is wel pas aangekomen tegen 23h, maar er is toch moeite gedaan om de zaken in orde te krijgen.
Waaronder valt eigenlijk het laten uitvallen van de trein van Luik (21:26) naar Maastricht (21:54)?

Nieuwsgierig,
Rian

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 26 mei 2008, 19:15
door Jean
'Zonder die pesterijen was er geen staking'

Vakbonden leggen schuld bij spoorbazen


'Deze staking was te vermijden', vinden de spoorbonden. 'Ze komt voort uit de onverzettelijke houding van Haek en de andere NMBS-bonzen over een aantal maatregelen die als pesterijen worden ervaren.'
Wat een collectieve arbeidsovereenkomst is in de bedrijven, is het protocol van sociaal akkoord bij de spoorwegen.
Op 1 juli moest het nieuwe akkoord voor 2008-2009 ingaan, maar voorlopig is er dus geen.

Voor Jos Digneffe van ACOD-spoor is het duidelijk: 'Onze leden zien voortdurend de triomfberichten van meneer Haek, geflankeerd door zijn twee collega's dat er opnieuw winst is bij de NMBS, dat de schuldtoename is stopgezet, en het rendement gestegen is met 32 procent. Dat is niet mis.'

'Bovendien zien ze in de nieuwe beheerscontracten dat er nog eens sprake is van een reizigerstoename met 25 procent. De vakbonden eisen daarbij geen personeel bij, maar aanvaarden niet dat er een culturele aardbeving door de spoorwegen gaat.'

De NMBS wou haar personeel een loonsverhoging van 320 euro per jaar toekennen.

'Veel te weinig', zegt ook Luc Piens van ACV-Transcom.

'Maar fundamenteel gaat het nog veel meer om enkele pestmaatregelen die economisch weinig opbrengen, maar die onze mensen moeilijk aanvaarden. Het lijkt erop dat de top een aantal algemene maatregelen wil nemen om specifieke toestanden in bepaalde diensten aan te pakken.'

Jos Digneffe is het ermee eens. 'Het zijn die kloterijen die de mensen doen staken. Over die koopkrachteisen hadden we een compromis kunnen vinden. Maar de spoorbonzen waren te onverzettelijk over een reeks maatregelen die als pesterijen ervaren worden.'

Een overzicht van de maatregelen die het meeste kwaad bloed zetten.

13 dagen kwijt: het lagere kaderpersoneel verliest 13 van 51 vrije dagen. Die kregen ze door een arbeidsduurverkorting naar 38 uur: ze werken 40 uur en nemen die overige twee in dagen op. Bovendien verliezen ze de halve vrije dag die ze op 2 januari kregen en nog zo'n halve dag bij kermissen.

Verplicht collectief verlof: in sommige ateliers wil de directie tien dagen collectief verlof opleggen, waardoor mensen vrezen niet meer tegelijk met hun vrouw vakantie te kunnen nemen.

Minder flexibiliteit: nu kunnen een hele reeks mensen beginnen tussen 7 en 9 uur. De directie wou daar 7.30 uur van maken, uiteindelijk werd het 7.15 uur. Bovenop kwam de verplichting tijdens die diensten een permanentie te hebben, waar het personeel het nut niet van inziet.

Treinbestuurders extra onder druk: in de goederentrafiek wil de leiding treinbestuurders shifts van 11 uur laten doen, terwijl dat nu maximaal 9 uur is.
Bovendien wil men kortere overgangen tussen twee dagprestaties mogelijk maken.
'Veel te gevaarlijk', vindt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.
'We moeten realistisch zijn. In het internationale reizigersverkeer bestaan shifts tot 12 uur. Eventueel kunnen we daarin meegaan, maar er zijn grondige evaluaties nodig', zegt Digneffe.

Einde loopbaan: de vakbonden wilden bepaalde mensen met een zwaar beroep, zoals seingevers en onderstationschefs vanaf hun 55ste de mogelijkheid geven vier vijfden te gaan werken.

Bart Moerman
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=FU1S5OT1

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 26 mei 2008, 19:47
door Steven
Jean schreef:
'Zonder die pesterijen was er geen staking'

Treinbestuurders extra onder druk: in de goederentrafiek wil de leiding treinbestuurders shifts van 11 uur laten doen, terwijl dat nu maximaal 9 uur is.
Bovendien wil men kortere overgangen tussen twee dagprestaties mogelijk maken.
'Veel te gevaarlijk', vindt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.
'We moeten realistisch zijn. In het internationale reizigersverkeer bestaan shifts tot 12 uur. Eventueel kunnen we daarin meegaan, maar er zijn grondige evaluaties nodig', zegt Digneffe.

Bart Moerman
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=FU1S5OT1
en dan verschieten die da ze treinbestuurder tegen hun krijgen als Digneffe zo een uitspraken mag doen.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 26 mei 2008, 20:26
door Miljaarde
Steven schreef:
Jean schreef:
'Zonder die pesterijen was er geen staking'

Treinbestuurders extra onder druk: in de goederentrafiek wil de leiding treinbestuurders shifts van 11 uur laten doen, terwijl dat nu maximaal 9 uur is.
Bovendien wil men kortere overgangen tussen twee dagprestaties mogelijk maken.
'Veel te gevaarlijk', vindt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.
'We moeten realistisch zijn. In het internationale reizigersverkeer bestaan shifts tot 12 uur. Eventueel kunnen we daarin meegaan, maar er zijn grondige evaluaties nodig', zegt Digneffe.

Bart Moerman
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=FU1S5OT1
en dan verschieten die da ze treinbestuurder tegen hun krijgen als Digneffe zo een uitspraken mag doen.

Dat vind ik ook. Met de huidige regels behoort de nmbs 'tot de top van de spoorwegbedrijven in Europa' dixit Haeck in Terzake enkele weken terug, waarom er dan aan sleutelen? Ze beseffen nog altijd niet dat zij het zijn die nu eens flexibeler mogen worden, als het zo doorgaat komen er nog stakingen vrees ik.

Ik wil zelfs nog soepel zijn en een stuk meegaan met die langere shifts, als er tenminste een voldoende vette vis in de pan ligt. (copyright Bart Dewever :P )
Maar van kortere overgangen moet ik helemaal niet weten. Die heertjes beseffen gewoon niet hoe slopend dat is, zelf hebben ze natuurlijk bureau-uurtjes aan een wedde maal kweeniehoeveel.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 26 mei 2008, 20:30
door Miljaarde
Velen weten niet dat tb's in goederen nu al diensten hebben van 10 uur!