Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
HLE 2302

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:Ik meen nog altijd dat een weg oversteken waar per uur enkele honderden auto's voorbijkomen zeker zo gevaarlijk is....
Alleen is de kans op "vallen" iets groter natuurlijk.
Op die baan met dat brugje heb ik in 3h geen enkele wagen zien passeren ... dus zo gevaarlijk is het niet hé. :roll:
Dat hangt ook een beetje van situatie tot situatie af maar hier in La Chapelle is het een zeer kleine omweg om het via een veilige en legale manier te doen.
Dieselfreak schreef: Nu lijn 24 onder draad is gebracht, is het een stuk gevaarlijker geworden daarop te wandelen, want toen er enkel dieseltreinen reden, hoorde je die lang op voorhand aankomen. Een elektrische trein hoor je veel minder.
Dat kan ik alleen maar beamen, je hoort de traxxen amper aankomen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
trainfreak

Bericht door trainfreak »

HLE 2302 schreef:
dentheo schreef:Ik meen nog altijd dat een weg oversteken waar per uur enkele honderden auto's voorbijkomen zeker zo gevaarlijk is....
Alleen is de kans op "vallen" iets groter natuurlijk.
Op die baan met dat brugje heb ik in 3h geen enkele wagen zien passeren ... dus zo gevaarlijk is het niet hé. :roll:
Dat hangt ook een beetje van situatie tot situatie af maar hier in La Chapelle is het een zeer kleine omweg om het via een veilige en legale manier te doen.
De vergelijking gaat op tegenover een gewone weg, niet specifiek dat baantje waar het bruggetje is.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Dieselfreak schreef:
dentheo schreef:Alleen is de kans op "vallen" iets groter natuurlijk.
Dat is het gevaar, als je valt en niet op tijd kunt opstaan... Daarbij, een auto kan nog remmen of uitwijken, maar op het moment dat een treinbestuurder iemand op de sporen ziet, is het meestal te laat. En je hebt ook veel minder kans een aanrijding met een trein te overleven dan een aanrijding met een auto.
De snelheid van goederentreinen zelf is daar niet zo hoog, maar dat is gewoon puur het principe.
Bibke

Bericht door Bibke »

Vroeger zag je overal mensen de sporen oversteken.
Mensen gaan geen kilometers rondwandelen om aan de ander kant te komen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Darko schreef:Das niks nieuws
Maar dat maakt het niet minder gevaarlijk natuurlijk :wink:
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Bibke schreef:Vroeger zag je overal mensen de sporen oversteken.
Hoog en al 600-700m ... dat is voor mij net als de straat oversteken terwijl er 100m verder een zebrapad is.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

HLE 2302 schreef:
Hoog en al 600-700m ... dat is voor mij net als de straat oversteken terwijl er 100m verder een zebrapad is.
Bibke heeft het over de mensen in het algemeen, niet specifiek op die plek.

En wat je zegt klopt wel Bibke, toen ik eens in de bocht van Ekeren stond zag ik de postbode met diets gewoon de sporen oversteken en naar die blok daar rijden. Ook andere mensen heb ik daar al zien oversteken.
Zelfs in de stations zie ik nog vaak genoeg gewoon mensen oversteken, maarja, als het personeel het goede voorbeeld niet geeft...
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Als treinbestuurder trek ik het me niet aan of men de sporen wil oversteken of niet, zolang men het niet doet als er een trein aankomt.

Ik zie wekelijks mensen voor mijn trein op kleine of grote afstand de sporen of een gesloten overweg oversteken, ik vraag me dan altijd af of het op die paar minuten aankomt om te wachten tot ik voorbij ben?

Ik stond van de week nog in Beveren met de stoptrein aan het perron toen er twee "getinte" medeburgers" van spoor 1 (waar ze al een minuut stonden rond te draaien) voor mijn trein over de sporen klefferden, terwijl ze dan nog niet eens de trein moesten hebben.
Toen ze vlak voor mijn stuurpost kwamen schoot mijn hand toch wel uit naar de klaxon zeker... :mrgreen:
Ze sprongen ne meter hoog en dan maar stoer doen natuurlijk, in een mislukte poging om hun gezicht te redden. :wink:
En dan te weten dat er in Beveren een onderdoorgang is, maar daar zullen ze net te moe van worden...
Bibke

Bericht door Bibke »

trainfreak schreef:
HLE 2302 schreef:
Bibke heeft het over de mensen in het algemeen, niet specifiek op die plek.

En wat je zegt klopt wel Bibke, toen ik eens in de bocht van Ekeren stond zag ik de postbode met diets gewoon de sporen oversteken en naar die blok daar rijden. Ook andere mensen heb ik daar al zien oversteken.
Zelfs in de stations zie ik nog vaak genoeg gewoon mensen oversteken, maarja, als het personeel het goede voorbeeld niet geeft...
Inderdaad trainfreak,
In Ekeren zie je veel mensen de spoorlijn naar de haven, met de fiets aan de hand, oversteken.
Met vroeger bedoelde ik de jaren zestig en zeventig op de buiten. Door liepen de veldwegen over sporen, dikwijls zonder signalisatie. Ook gebeurde het oversteken om geen omweg van de 3 à 4 km te voet te moeten maken om op een overweg te kunnen oversteken.
vdabeeb

Bericht door vdabeeb »

Hier nog een van mij om aan de lijst dwaasheid toe te voegen. Vorige week nog eens staan spotten in Gent aan de Burggravenlaan.

Het is niet de eerste dat ik op deze plaats mensen de sporen zie oversteken. Het is wel de eerste keer dat ik het kinderen zie doen.
Afbeelding
Guus

Bericht door Guus »

Beste Heren, Dames:

Ik lees hier met plezier mee, doe graag ervaring op, voor mijn kennis en om jullie in het vak duidelijker te begrijpen. Doch wil ik jullie graag het volgende even goed duidelijk maken (in een beknopte versie):

Enkele dagen geleden rijden een collega en ik ter ondersteuning van de lokale Politie op de mountainbike mee. Wij krijgen een melding van gevaarlijk gedrag/verdacht persoon langs het spoor.

Onderweg krijgen we verdere informatie en dat er ook van de spoorwegen, melding worden gemaakt. Eenmaal ter plaatse zien wij in eerste instantie niks, vragen verdere informatie op. We krijgen de informatie en zien in de verte de persoon in kwestie lopen. We melden dit en gaan dan naar de persoon in kwestie, we gaan een praatje met de persoon in kwestie aan. We leggen uit wat er aan de hand is en persoon in kwestie doet zijn woord, zegt dat deze actief treinspotter is op zowel Belgische als Nederlands fora zijn foto's plaats. We begrijpen het en vragen of de persoon in kwestie, wil rekening houden met de veiligheid. De persoon in kwestie belooft dit. We gaan verder.

Later kregen we weer melding zelfde plek. Ter plaatse weer een praatje gemaakt met de persoon in kwestie. Nu word de persoon in kwestie licht geïrriteerd, omdat we de persoon in kwestie mededelen om te vertrekken, en laat dit in zijn/haar woordenschat horen. We vragen persoon in kwestie om normaal te doen, maar gaat gewoon door. We besluiten de persoon in kwestie te bekeuren volgens de daarvoor bestemde wetgeving. Mede dat we dit meedelen word persoon in kwestie agressief en pakt zijn/haar statief en slaat mijn collega (die aan het schrijven was)tegen zijn onderbeen.

ik laat uit privacy hij/zij weg, eventuele vaktermen, etc weg

-Of de persoon in kwestie hier actief is, kan.
-De persoon in kwestie hoeft niet te reageren. (meer uit zijn veiligheid en voor eventuele represailles)
-Doe dit nooit maar dan ook nooit!!, in Nederland word agresief gedrag tegen hulpverleners niet geaccepteerd. Maak je daar attent op!!
Steven

Bericht door Steven »

Treinspotter of geen treinspotter iedereen moet zich aan de regels houden op het gebied van sporen kruisen. Als je dan toch betrapt bent op een fout is het pas zonde om uw gedrag te blijven volhouden en op de kop toe nog agressief tegen derden (of dit nu hulpdienst, spoorwegdiensten of .... zijn) gaan doen is er volledig over.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Guus schreef:Beste Heren, Dames:

Ik lees hier met plezier mee, doe graag ervaring op, voor mijn kennis en om jullie in het vak duidelijker te begrijpen. Doch wil ik jullie graag het volgende even goed duidelijk maken (in een beknopte versie):

Enkele dagen geleden rijden een collega en ik ter ondersteuning van de lokale Politie op de mountainbike mee. Wij krijgen een melding van gevaarlijk gedrag/verdacht persoon langs het spoor.

Onderweg krijgen we verdere informatie en dat er ook van de spoorwegen, melding worden gemaakt. Eenmaal ter plaatse zien wij in eerste instantie niks, vragen verdere informatie op. We krijgen de informatie en zien in de verte de persoon in kwestie lopen. We melden dit en gaan dan naar de persoon in kwestie, we gaan een praatje met de persoon in kwestie aan. We leggen uit wat er aan de hand is en persoon in kwestie doet zijn woord, zegt dat deze actief treinspotter is op zowel Belgische als Nederlands fora zijn foto's plaats. We begrijpen het en vragen of de persoon in kwestie, wil rekening houden met de veiligheid. De persoon in kwestie belooft dit. We gaan verder.

Later kregen we weer melding zelfde plek. Ter plaatse weer een praatje gemaakt met de persoon in kwestie. Nu word de persoon in kwestie licht geïrriteerd, omdat we de persoon in kwestie mededelen om te vertrekken, en laat dit in zijn/haar woordenschat horen. We vragen persoon in kwestie om normaal te doen, maar gaat gewoon door. We besluiten de persoon in kwestie te bekeuren volgens de daarvoor bestemde wetgeving. Mede dat we dit meedelen word persoon in kwestie agressief en pakt zijn/haar statief en slaat mijn collega (die aan het schrijven was)tegen zijn onderbeen.

ik laat uit privacy hij/zij weg, eventuele vaktermen, etc weg

-Of de persoon in kwestie hier actief is, kan.
-De persoon in kwestie hoeft niet te reageren. (meer uit zijn veiligheid en voor eventuele represailles)
-Doe dit nooit maar dan ook nooit!!, in Nederland word agresief gedrag tegen hulpverleners niet geaccepteerd. Maak je daar attent op!!
Ik hoop dat jullie deze persoon even hebben laten afkoelen. Zo een persoon is de term spotter niet waard. Dit zijn personen die het voor andere mensen gewoon verpesten. Jullie hebben alvast zeer goed gehandeld !

Mvg
Guus

Bericht door Guus »

HLE 2302 schreef:
Ik hoop dat jullie deze persoon even hebben laten afkoelen. Zo een persoon is de term spotter niet waard. Dit zijn personen die het voor andere mensen gewoon verpesten. Jullie hebben alvast zeer goed gehandeld !

Mvg
ik doe daar geen verdere uitspraken over, maar dit gedrag oplopen tot max 2 jaar gevangenis straf. dus weest u allen gewaarschuwd
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Bedankt voor het posten van dit verhaal op het forum. Dit zal een eye-opener voor enkelen zijn, om het eens vanaf "de andere kant" te lezen.
(@ Mods: NEE ik zeg expliciet niet dat er hier mensen zitten die dat doen, voordat ik die oeveloze discussie alwéér aan moet gaan!)
Plaats reactie