dentheo schreef:Ik denk dat NS een goed voorbeeld is als je erbij vertelt dat Prorail onze InfraBel daar niet bij hoort.
Over SNCf en Db zou ik niet te hard roepen, die hebben er ook een kluwen van gemaakt dat onoverzichtelijk is (waarschijnlijk met opzet zoals in Belgie)
Correct, ProRail is volledig losgetrokken van de NS. Dit is al gebeurd nog voordat het vanuit de EU werd opgelegd, Nederland was een voorloper wat dat betreft. Ik vind dit wel een goede zaak, want mede door deze opsplitsing en het verlenen van concessies door de verschillende regionale overheden is er juist een enorme groei ontstaan in bijvoorbeeld het Veolia-gebied bij Limburg.
Ik denk dat het ook voor België geen kwaad kan als Infrabel uit de NMBS-Holding wordt gehaald en onder het ministerie van Mobiliteit (of hoe heet het?) gaat vallen, zodat ze volledig los staan van de operators. Een eventueel volgende stap zou kunnen zijn dat de regio's zelf hun OV gaan aanbieden, of dit openbaar aanbesteden waarbij de NMBS ook een bod kan doen. Ik denk dat er dan voor zowel de belastingbetaler als voor de reiziger veel te winnen valt, zowel qua kosten als qua OV-aanbod.
Natuurlijk, de NMBS als overheidsbedrijf heeft een belangrijke functie in de mobiliteit van het land, een functie die zeker behouden moet blijven. Maar het kan zoveel malen efficiënter, zonder dat daarbij aan kwaliteit hoeft te worden ingeboet. Wel zal dit betekenen dat er functies of misschien zelfs complete bedrijfsafdelingen moeten komen te vervallen... en daar zullen de vakbonden natuurlijk niet blij mee zijn. Maar zeker nu dat de EU naar die faillissementsbescherming aan het kijken is lijkt het mij belangrijker dan ooit.
Maar ik denk dat er nog veel water door de Schelde zal vloeien eer de NMBS zich zal aanpassen aan de moderne tijd en zichzelf efficiënter zal maken...