NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door dentheo »

Nicholas schreef:
Ergens stel ik me de vraag: als de mensen achter het loket geen werk meer hebben, en ze zouden gaan stempelen, dan is de staat waarschijnlijk nog slechter af...?

Hun wedde is nu +- 2 maal werkloosheid, hun pensioen ongeveer 3x dat van een prive werker met diezelfde wedde...het telt dus zwaar door en lang.
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

Nicholas schreef:Ohja, en hoeveel loketten kunnen we niet openhouden als de drie managers hun wedde halveren? Dan zullen ze nog geen boterham minder hoeven te eten hoor...
Neen, maar echt goede managers (zoals Vinck) willen de job dan niet meer omdat ze elders het dubbele verdienen.
Een goede manager is dat loon zeker waard. Momenteel zijn de managers het loon niet waard, maar dat ligt niet aan het loon :wink:
Nicholas schreef:Ergens stel ik me de vraag: als de mensen achter het loket geen werk meer hebben, en ze zouden gaan stempelen, dan is de staat waarschijnlijk nog slechter af...?
:o Gaan we echt terug naar die redenering die de RTT en de post jarenlang tot dumpplaats voor werklozen heeft gemaakt?

Wat we nodig hebben is een dynamisch bedrijf à la Belgacom, geen logge vakbondsmachine als de RTT :roll:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ik heb me net even ingelezen over Belgacom's geschiedenis op Wikipedia (al las het als een promotiepraatje) en ik kan me hier inderdaad goed in vinden. De NMBS moet geen plaats zijn om werklozen te dumpen, maar een plaats waar mensen met hart voor de zaak werken. Samenwerken.

De meeste handen hiervoor ga je nodig hebben op de werkvloer: treinbestuurders, treinbegeleiders, onderhouds- en storingsmonteurs, die functies moeten zeker behouden blijven. De plekken waar men het meeste winst kan maken is juist op managementniveau. Waarom zou men 20 lagen management nodig hebben als het met 2 ook kan?

Waarom zou de NMBS alleen maar verlies kunnen draaien, terwijl de NS winstgevend is, terwijl DB winstgevend is, terwijl SNCF winstgevend is. Terwijl zelfs de private operators in het VK winstgevend (kunnen) zijn (niet allemaal...). Waarom zou de NMBS dat dan niet kunnen?

Snijden in personeel is niet het enige wat hiervoor nodig is, zeer zeker niet! Maar het is één van de bouwstenen zoals ik die eerder al noemde.
Nicholas

Bericht door Nicholas »

Shrek schreef: Neen, maar echt goede managers (zoals Vinck) willen de job dan niet meer omdat ze elders het dubbele verdienen.
Een goede manager is dat loon zeker waard. Momenteel zijn de managers het loon niet waard, maar dat ligt niet aan het loon :wink:

:o Gaan we echt terug naar die redenering die de RTT en de post jarenlang tot dumpplaats voor werklozen heeft gemaakt?

Wat we nodig hebben is een dynamisch bedrijf à la Belgacom, geen logge vakbondsmachine als de RTT :roll:

Mijn opmerking was niet bedoeld om deze mensen zó maar in dienst te houden omdat ze dan geen werkloosheidsuitkering krijgen, maar zelf afdragen, maar eerder om aan te geven dat er misschien bij de NMBS eerst eens goed gerekend moet worden (op alle mogelijke vlakken). Uiteraard moeten we niet terug naar echte 'staatsbedrijven' zoals vroeger. Efficiëntie blijft een vaag woord bij de NMBS, en die enkele loketbedienden die weg moeten gaan dat echt niet verhelpen. Ja, het kan bijdragen, daar ga ik mee akkoord, maar het is een klein begin.

Van die managers klopt ook, maar de afgelopen jaren hadden er dus niet zo'n weddes moeten zijn. Als er een manager komt die de NMBS gezonder kan maken, en er voor kan zorgen dat de dienstverlening voor de klanten ook verbetert, dan mag die gerust zo'n wedde krijgen, met alle plezier. Ik vind dat dit niet het geval is wanneer de service en stiptheid steevast achteruit gaan en dit voor een steeds hogere prijs.
jotie

Bericht door jotie »

Zolang de NMBS een overheidsbedrijf is, heeft het ook een tewerkstellingsfunctie. Het fundamentele probleem van de huidige economische activiteit is immers de geringe behoefte aan laag gekwalificeerd personeel. Nochtans is er in dit land nog steeds een grote uitstroom van schoolverlaters zonder diploma of met een diploma dat weinig perspectieven op de arbeidsmarkt biedt. De overheid kan via de VDAB/ACTIRIS/FOREM wel proberen die mensen alsnog een opleiding te bieden, gericht op knelpuntberoepen, 'on the spot' en monodimensionaal, maar het slaagcijfer ligt ver van de 100%. Via overheidsbedrijven kan men een deel van die mensen toch nog aan een job helpen, hoewel ze niet echt rendabel zijn voor de bedrijfsvoering. Het alternatief - die mensen aan hun lot overlaten in de OCMW-bijstand - is evenwel mensonwaardig.

Ik weet dat het keynesianisme niet zo populair meer is, maar toch kan het een stimulans voor de economie betekenen (zelfs onder de lapidaire vorm van: laat een ploeg arbeiders een put graven en laat die dan vervolgens door een andere ploeg terug dichten).
Kortom: de NMBS heeft naast een transportopdracht in mijn ogen ook een zeer belangrijke opdracht als 'overheidswerkgever' van mensen die elders niet of heel moeizaam aan de bak komen. Het herstellen van een uitgebreid netwerk aan verkooppunten, toezichters en onderhoudspersoneel langs alle spoorlijnen, zou ik die optiek perfect te verdedigen zijn. Uiteraard is dit een ideologische kwestie, maar als je het hebt over welke dienstverlening de NMBS zou moeten aanbieden, verzeil je automatisch in een dergelijk discours (en daar is, wat mij betreft, ook niets verkeerd mee).
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:
Waarom zou de NMBS alleen maar verlies kunnen draaien, terwijl de NS winstgevend is, terwijl DB winstgevend is, terwijl SNCF winstgevend is.
Ik denk dat NS een goed voorbeeld is als je erbij vertelt dat Prorail onze InfraBel daar niet bij hoort.
Over SNCf en Db zou ik niet te hard roepen, die hebben er ook een kluwen van gemaakt dat onoverzichtelijk is (waarschijnlijk met opzet zoals in Belgie)
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL

Bericht door AlexNL »

dentheo schreef:Ik denk dat NS een goed voorbeeld is als je erbij vertelt dat Prorail onze InfraBel daar niet bij hoort.
Over SNCf en Db zou ik niet te hard roepen, die hebben er ook een kluwen van gemaakt dat onoverzichtelijk is (waarschijnlijk met opzet zoals in Belgie)
Correct, ProRail is volledig losgetrokken van de NS. Dit is al gebeurd nog voordat het vanuit de EU werd opgelegd, Nederland was een voorloper wat dat betreft. Ik vind dit wel een goede zaak, want mede door deze opsplitsing en het verlenen van concessies door de verschillende regionale overheden is er juist een enorme groei ontstaan in bijvoorbeeld het Veolia-gebied bij Limburg.

Ik denk dat het ook voor België geen kwaad kan als Infrabel uit de NMBS-Holding wordt gehaald en onder het ministerie van Mobiliteit (of hoe heet het?) gaat vallen, zodat ze volledig los staan van de operators. Een eventueel volgende stap zou kunnen zijn dat de regio's zelf hun OV gaan aanbieden, of dit openbaar aanbesteden waarbij de NMBS ook een bod kan doen. Ik denk dat er dan voor zowel de belastingbetaler als voor de reiziger veel te winnen valt, zowel qua kosten als qua OV-aanbod.

Natuurlijk, de NMBS als overheidsbedrijf heeft een belangrijke functie in de mobiliteit van het land, een functie die zeker behouden moet blijven. Maar het kan zoveel malen efficiënter, zonder dat daarbij aan kwaliteit hoeft te worden ingeboet. Wel zal dit betekenen dat er functies of misschien zelfs complete bedrijfsafdelingen moeten komen te vervallen... en daar zullen de vakbonden natuurlijk niet blij mee zijn. Maar zeker nu dat de EU naar die faillissementsbescherming aan het kijken is lijkt het mij belangrijker dan ooit.

Maar ik denk dat er nog veel water door de Schelde zal vloeien eer de NMBS zich zal aanpassen aan de moderne tijd en zichzelf efficiënter zal maken...
odul

Bericht door odul »

Er is in de loop van de geschiedenis slechts één manager geweest die wist hoe de steel in de vork moest.
Honeré Paelinck!

Helaas kreeg de man nooit de kans op de NMBS op het juiste spoor te zetten. :x

Lees volgende verslag uit een editie van Knack:

Op een scheef spoor

In zijn voorlopig nog ongepubliceerde memoires vertelt Honoré Paelinck, ooit zeven maanden lang gedelegeerd bestuurder van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, over het rapport dat hij, bij zijn aantreden in oktober 1986, liet maken door consultants van Coopers & Lybrand over de gang van zaken bij het overheidsbedrijf.

Na aflevering van het 50 bladzijden tellende rapport opende Paelinck de daaropvolgende vergadering van de raad van bestuur van de NMBS met de mededeling: 'Indien ik dit rapport in detail uitleg, zal mijn exposé ongeveer drie uur in beslag nemen en u zult er wellicht niet veel van begrepen hebben. Maar ik kan het ook vertalen in één zin. Ware dit een rapport over een privébedrijf, dan is de kans groot dat de hele raad van bestuur in de gevangenis belandt.'

Zeven maanden hield Honoré Paelinck het vol bij de NMBS. Tot zijn plan om de juiste mensen op de juiste plaats te benoemen door de toenmalige voogdijminister werd afgeschoten. De minister had namelijk een aantal andere, verdienstelijke en bovendien politiek gelieerde promotiekandidaten op zijn lijstje, en rondde zijn argumentatie af met: 'Uiteindelijk ben ik toch de baas'.
Waarop Paelinck repliceerde met het bij de NMBS zelden gehoorde: 'Dan moet u het maar zelf doen, mijnheer de minister. Ik neem ontslag.'

Zegt dat niet genoeg ?
Shrek

Bericht door Shrek »

Bij Vinck is het ook ongeveer zo gegaan hoor :wink:
K V B

Bericht door K V B »

jotie schreef:Zolang de NMBS een overheidsbedrijf is, heeft het ook een tewerkstellingsfunctie.
Nee. Een bedrijf, of het nu overheid is of niet, heeft als doel een dienst of een product te leveren. Als dat met minder mensen kan, dan moet het. Op die manier komt er immers arbeid vrij voor andere economische activiteiten.
Het fundamentele probleem van de huidige economische activiteit is immers de geringe behoefte aan laag gekwalificeerd personeel.
De VDAB heeft duizenden vakatures beschikbaar waar geen enkele eis aan kwalificaties gesteld wordt. Dus werk is er wel degelijk, ook voor laag gekwalificeerden.
Trammist

Bericht door Trammist »

K V B schreef:Nee. Een bedrijf, of het nu overheid is of niet, heeft als doel een dienst of een product te leveren. Als dat met minder mensen kan, dan moet het. Op die manier komt er immers arbeid vrij voor andere economische activiteiten.
Ik ben geneigd om hier te volgen, maar door verschillende factoren, o.a. verhuis naar lageloonlanden en de massale inzet van illegale Poolse superbouwkrachten in de bouw zijn er met de dag minder economische activiteiten in België.
K V B schreef:De VDAB heeft duizenden vakatures beschikbaar waar geen enkele eis aan kwalificaties gesteld wordt. Dus werk is er wel degelijk, ook voor laag gekwalificeerden.
Dat zijn meestal kutjobs die niemand wil doen, en bovendien geraak je in België heel makkelijk aan een OCMW-uitkering die meestal méér opbrengt dan het hongerloon dat je bij die kutjobs uitbetaald krijgt.

Persoonlijk zie ik liever geen loketten sluiten, maar als het echt moet zou ik met een uitdoofbeleid werken. Lokettist met pensioen > niet vervangen. Volgens mij is men daar nu al mee bezig.
K V B

Bericht door K V B »

Trammist schreef: Ik ben geneigd om hier te volgen, maar door verschillende factoren, o.a. verhuis naar lageloonlanden en de massale inzet van illegale Poolse superbouwkrachten in de bouw zijn er met de dag minder economische activiteiten in België.
Euh, je vertelt hier onzin hoor.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

^^Dat is allerminst onzin. België wordt gewoon slachtoffer van de globalisering. Beslissingscentra verhuizen naar het buitenland, fabrieken, loonkosten zijn hier te hoog waardoor andere fabrieken ook dat voorbeeld volgen.
AlexNL schreef: De meeste handen hiervoor ga je nodig hebben op de werkvloer: treinbestuurders, treinbegeleiders, onderhouds- en storingsmonteurs, die functies moeten zeker behouden blijven.
De automatisering haalt ook deze wel in. Binnenkort werkt er niemand meer. Noem mij vijf sectoren waar er de afgelopen jaren meer jobs zijn bijgekomen. En geen prutssectoren waar maar 1000 man of zo voor werkt. Ik heb het over werkverschaffing voor de hele bevolking. Want het is toch de bedoeling dat de hele bevolking werk heeft.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ja maar ik ben het er wel mee eens dat de NMBS niet als beschutte werkplaats mag gebruikt worden.
Shrek

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:Noem mij vijf sectoren waar er de afgelopen jaren meer jobs zijn bijgekomen. En geen prutssectoren waar maar 1000 man of zo voor werkt. Ik heb het over werkverschaffing voor de hele bevolking. Want het is toch de bedoeling dat de hele bevolking werk heeft.
-Financiële sector
-Research
-Groene industrie
-Zorg
-Human resources

Allemaal sectoren met meerdere duizenden jobs, dus neen, niet alle jobs gaan weg uit België.
Voor een deel ervan moet je een hogere opleiding hebben, maar er zijn zeer veel jobs voor laaggeschoolden ook hoor. Kijk maar naar de regio van Zaventem, daar vinden ze amper volk om pakjes in vliegtuigen te stoppen...
Plaats reactie