Pagina 131 van 133

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 16:09
door rvdborgt
TKR schreef: 30 sep 2025, 16:03 De kost van dat stilstaan lijkt mij toch vooral voor OBB te zijn?
SNCF is vervoerder in Frankrijk, ook commercieel, dus ik zou denken dat ze ook meedelen in de kosten.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 17:42
door HLE18
AlexNL schreef: 30 sep 2025, 15:55 Op zich heeft SNCF wel een goed punt over de 'productiekosten': een zitje/ligplaats in een nachttrein kun je maar 1x/dag/richting verkopen. Overdag staat zo'n rijtuig vervolgens stil en kost het alleen maar geld.
's nachts staan de TGV's toch ook stil? Hoeveel keer per dag kan een stel van Brussel<->Montpellier rijden?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 18:05
door AlexNL
HLE18 schreef: 30 sep 2025, 17:42
's nachts staan de TGV's toch ook stil? Hoeveel keer per dag kan een stel van Brussel<->Montpellier rijden?
TGVs worden dagelijks ingezet voor meerdere ritten, in de ochtend rijdt er bijvoorbeeld een TGV 2807 (08:14 Paris Est > 10:33 Luxemburg), die daarna verder gaat als TGV 9897 11:15 Luxemburg > 19:05 Montpellier (en gaat daarna 'op stal'). Ik ken de precieze omlopen niet, maar ik vermoed dat hetzelfde stel daarvoor al is gebruikt voor een vroege rit uit Reims/Metz/Nancy naar Parijs.

Dat zijn in ieder geval al 3 ritten op één dag, en bij kortere trajecten kan het zelfs vaker. Een nachttrein kan maar één rit per dag doen en dan houdt het echt wel op.

Een TGV kan tijdens dezelfde rit op hetzelfde zitje ook nog eens meerdere reizigers meenemen: bijvoorbeeld eerst iemand van Brussel naar Paris Charles de Gaulle, dan iemand anders van CDG naar Lyon, en uiteindelijk nog een reizigers CDG > Montpellier. Bij nachttreinen is dat al veel minder vanzelfsprekend, in de bedden zal tijdens een rit maar één reiziger liggen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 19:11
door HLE18
Das waar maar TGV zal dan ook duurder zijn in onderhoud dan een paar klassieke rijtuigen. En bij de Nightjet steekt het ook niet zo nauw dat er van alles kapot is zoals wc...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 19:59
door Elgar
SNCF reed ooit (ondertussen misschien wel wel 10 jaar geleden) onder de naam “Intercités 100% eco“, dagtreinen met nachttreinmateriaal op de lijn van Parijs naar Toulouse. Heb ooit eens zo‘n trein genomen van Parijs tot Limoges en zat daar met 6 personen in een coupé waarbij de bovenste bedden opgeklapt waren en je moest plaatsnemen op het onderste. Die treinen waren goedkoper als de gewone Intercités, maar enkel online boekbaar. Naar typische SNCF-gebruiken was een Interrail uiteraard ook niet geldig, dus kwam het voor mij uiteindelijk toch duurder uit dan de gewone Intercité.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 okt 2025, 08:14
door FLV-FGSP
Volgens de laatste berichten zou de Brussel - Wenen vv apart blijven rijden en meer rijtuigen krijgen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 okt 2025, 08:17
door FLV-FGSP
European Sleeper wil zowel naar Barcelona als naar Milaan: https://nltimes.nl/2025/10/03/european- ... lona-milan
De trein naar Barcelona zou uit Brussel vertrekken, de trein naar Milaan zou Amsterdam - Brussel - Aachen - Milaan doen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 okt 2025, 14:57
door FLV-FGSP
De Zwitsers leggen vanaf april 3x per week een EN-verbinding naar Malmö in:
Basel SBB vertrek18:35 met stops in Basel Bad, Freiburg, Karlsruhe, Frankfurt-Süd, Hamburg Hbf, Padborg, Kolding, Odense, Høje Tåstrup, Københavns Lufthavn, Malmö aankomst 10:06
Tegenrichting Malmö 18:14 - .... - Basel SBB aankomst 09:30.
Deze gegevens zijn nog niet definitief.
Dankzij de stop in Frankfurt-Süd (21:42 op de heenweg, 5:57 op de terugweg) zou die trein voor sommigen hier ook interessant kunnen zijn.
Gereden wordt met de rijtuigen van RDC die niet meer nodig zijn voor de trein Zürich - Amsterdam.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 okt 2025, 12:32
door AlexNL
Nog een nachttrein gaat weer verdwijnen: Stockholm - Berlijn. De overeenkomst tussen Trafikverket en SJ wordt niet verlengd, daardoor is het na augustus 2026 voorbij met deze trein.

https://jarnvagar.nu/sj-staller-in-natt ... ll-berlin/

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 okt 2025, 12:44
door rvdborgt
RDC bekijkt nog hoe ze evt. zonder SJ verder kunnen:
https://bsky.app/profile/ayranundspeck. ... rqxpjv2k2i

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 okt 2025, 16:33
door FLV-FGSP
De concurrerende verbinding van Snälltåget blijft wel rijden; de firma overweegt nu uitbreiding van de rijperiode.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 okt 2025, 20:31
door jan_olieslagers
Intussen krijgt het concept "nachttrein" ook concurrentie van de "nachtbus":
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/11 ... n-zuerich/
Hopelijk is het een aansporing te meer om het de nachttreinoperators wat gemakkelijker/goedkoper te maken.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 okt 2025, 20:53
door jknockaert
jan_olieslagers schreef: 10 okt 2025, 20:31Intussen krijgt het concept "nachttrein" ook concurrentie van de "nachtbus":
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/11 ... n-zuerich/
Hopelijk is het een aansporing te meer om het de nachttreinoperators wat gemakkelijker/goedkoper te maken.
Twiliner lijkt nu vooral een startup die in de fase van de investeringsronde zit en enkel een productconcept heeft. Het wordt nog even afwachten of er straks ook echt iets rijdt. En of er ook een markt voor is.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 okt 2025, 00:15
door pietje
jan_olieslagers schreef: 10 okt 2025, 20:31 Intussen krijgt het concept "nachttrein" ook concurrentie van de "nachtbus":
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/11 ... n-zuerich/
Hopelijk is het een aansporing te meer om het de nachttreinoperators wat gemakkelijker/goedkoper te maken.
Denk jij echt dat de uitbaters van nachttreinen zoveel marge hebben dat ze hun prijzen nog wat kunnen laten zakken?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 okt 2025, 09:30
door maarten
Ik denk dat de bedoeling van de opmerking meer richting de overheden en infrabeheers was.
Maar die zullen het worst wezen. Die gaan geen prijzen verlagen of subsidies geven omdat er een nachtbusconcurrent komt.