Pagina 135 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 sep 2011, 22:43
door dentheo
Hoe moet ik mij die opleiding voorstellen ??
Eerst wat presentaties , dan met groepje de lok op.. alles eens bekijken en proberen...
Eerste rit MET begeleiding ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 sep 2011, 23:17
door Steven
een opelding bestaat uit wat theorie en praktijk.

theorie gaat normaal over volgende punten
algemeenheden (kenmerken)
ettelijke schema's bezien
bespreken van het in dienst zetten van de loc alsook de voorziene kleine herstellingen.

praktijkopleiding
leren zelfstandig in dienst zetten na demo
zelf kleine herstellingen kunnen uitvoeren (niet dat dat zo lastig is met een computer die u veruit overal bij komt helpen).

ritjes kan men enkel doen indien er een rijpad beschikbaar is, in bepaalde gevallen lukt dat in andere gevallen niet. Nu de HLE18 in volle leveringsperiode zit is er wel altijd een loc beschikbaar om opleiding op te geven en een losse rit mee te doen (de homologatieritten moeten toch uitgevoerd worden).

Eens materieel al volop in dienst is, is het al veel lastiger om een loc aan de kant te houden om er opleiding op te geven laat staan er afzonderlijk mee gaan rond te rijden.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 sep 2011, 23:22
door dentheo
En de eerste rit ?? Helemaal alleen ???

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 sep 2011, 23:24
door Steven
voor je alleen mag rijden moet je per type een baanproef afleggen, dat is een rit onder begeleiding. De instructeur van dienst evalueert dan uw kennis en laat nadien uw bijlage van uw rijbewijs aanpassen zodat je nadien alleen met dat materieel mag rijden.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 sep 2011, 23:31
door dentheo
Totale duur van zo'n opleiding ?
één volledige dag ploegje van 4 man en dan met boek naar huis, paar dagen later baanproef ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 sep 2011, 23:41
door Steven
Alles is afhankelijk van type tot type, maar voor de HLE18 krijgen we 4 of 5 dagen als ik me niet vergis.
Zeker het inoefenen van alle elektronische handelingen neemt wat tijd. Niet vergeten dat we met een hoop anciens zitten en dat er nog veel collega's zijn die amper iets kennen van moderne treinen. (zoveel volk is er nog niet vertrouwd met een HLE13 of traxx) voor vele is het de overstap van een 23 of 27 naar een HLE18 je kan zeggen dat het van bijna prehistorisch naar futuristisch gaat.
Er waren al veel collega's die last hadden met de M6 stuurrijtuigen toen die in dienst kwamen en de HLE18 staat nog vele stappen verder op gebied van elektronische bediening. De jongere generatie is er meestal sneller mee weg (maar dergelijke zaken merk je in elk bedrijf waar er verschillende generaties aan personeel aanwezig zijn).
Maar dit laatste allemaal terzijde natuurlijk.
Voor elke type materieel bestaat er dus een voorgeschreven aantal dagen dat een bestuurder moet krijgen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 sep 2011, 09:50
door Stijn91
Wat als je niet geslaagd bent om met de reeks 18 te rijden, mag je er dan niet mee rijden of kan je nog opleiding krijgen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 sep 2011, 10:43
door Steven
Stijn91 schreef:Wat als je niet geslaagd bent om met de reeks 18 te rijden, mag je er dan niet mee rijden of kan je nog opleiding krijgen.
Voor typeopleiding heb ik nog maar heel zelden iemand weten buizen. Na een herkansing is dat meestal in orde.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 sep 2011, 17:50
door Stijn91
Darko schreef:Dezemiddag reed de 1801 los door tienen richting leuven op L36. In losse rit dus
Voor in Schaarbeek op de opendag te staan.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 25 sep 2011, 14:55
door Stijn91
Op een paneel in de TW te Schaarbeek stond er dat de 18 compatibel is met de I11 en M6 stuurrijtuigen, kan een 18 dan niet met M4 stuurrijtuigen verzekerd worden, maar wel met M4 rijtuigen maar dan zonder stuurrijtuig?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 25 sep 2011, 15:06
door Shrek
Stijn91 schreef:Op een paneel in de TW te Schaarbeek stond er dat de 18 compatibel is met de I11 en M6 stuurrijtuigen, kan een 18 dan niet met M4 stuurrijtuigen verzekerd worden, maar wel met M4 rijtuigen maar dan zonder stuurrijtuig?
Er kan gerust een stuurrijtuig meerijden, maar van daaruit kan je de 18 niet besturen. Dat kan enkel vanuit een M6 of I11 stuurrijtuig. Maar M6Bx+M4Adx+M4B+M4B+T18 zou bijvoorbeeld perfect werken :)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 25 sep 2011, 15:12
door Stijn91
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Op een paneel in de TW te Schaarbeek stond er dat de 18 compatibel is met de I11 en M6 stuurrijtuigen, kan een 18 dan niet met M4 stuurrijtuigen verzekerd worden, maar wel met M4 rijtuigen maar dan zonder stuurrijtuig?
Er kan gerust een stuurrijtuig meerijden, maar van daaruit kan je de 18 niet besturen. Dat kan enkel vanuit een M6 of I11 stuurrijtuig. Maar M6Bx+M4Adx+M4B+M4B+T18 zou bijvoorbeeld perfect werken :)
Zou het niet beter met een I11Bx zijn, M6 + M4 is een rare combinatie.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 25 sep 2011, 15:36
door LML
Ik ben er zeker van dat de Eloc 18 ook treinen zal trekken (dus niet duwen) met M4- en M5-rijtuigen...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 25 sep 2011, 16:05
door fets
De 18 mag op lijnen 161&162 blijkbaar max 100 km/h aan de plakkaatjes te zien in de lok. Dit zou zijn omdat deze lijnen te stijl zijn en er dus niet kan geremd worden.
Geeft dit geen snelheidsproblemen voor de IR Binche-LLN?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 25 sep 2011, 16:09
door 260689
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Op een paneel in de TW te Schaarbeek stond er dat de 18 compatibel is met de I11 en M6 stuurrijtuigen, kan een 18 dan niet met M4 stuurrijtuigen verzekerd worden, maar wel met M4 rijtuigen maar dan zonder stuurrijtuig?
Er kan gerust een stuurrijtuig meerijden, maar van daaruit kan je de 18 niet besturen. Dat kan enkel vanuit een M6 of I11 stuurrijtuig. Maar M6Bx+M4Adx+M4B+M4B+T18 zou bijvoorbeeld perfect werken :)
De combinatie die jij opnoemt kan niet. Je kan enkel T18 +M6, I6 en I10 zowel voor 160 als voor 200km/h maar dan zoals de IC-O of 2 T18 en elk uiteinde, I11.