Pagina 135 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 29 jun 2013, 17:08
door Steven
Je mag ook aannemen dat al deze depots de desiro moeten kennen dus dat is ook al geen probleem. Voorlopig is enkel Oudenaarde nog niet bekend met de desiro, maar daar zal in de nabije toekomst ook wel opleiding volgen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 29 jun 2013, 19:48
door AlexNL
kika schreef:
AlexNL schreef:Op de Noorderkempen-expresse rijden naar mijn weten ook losse Desiro's.
Dan weten we dat samen :)
Prima treintje hoor, zou 'm graag hier in het schone Breda verwelkomen. Helaas gaat er nog heel wat water door de Schelde moeten vloeien voordat dat gebeurt...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 jul 2013, 10:31
door pietmol
bobby schreef:vraagje,

ik zie die desiro's bijna altijd gekoppeld rijden (2 of 3 stellen).

Waarom heeft NMBS enkel 3-ledige desiro's gekocht? had men niet beter een aantal 6-ledige desiro's aangekocht (naast de 3-ledige)?

misschien omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen?

voordelen:
* aankoop 6-ledig (2x2400 kW motorvermogen) is goedkoper dan 2x 3-ledig (2400 kW elk)
* 6-ledig heeft hogere capaciteit dan 2x 3-ledig
* doorloop in de 6 rijtuigen

nadelen:
* kapot/onderhoud: capaciteit van 6 rijtuigen weg
* als je niet de ganse dag 6 rijtuigen nodig hebt, dan moet je nog een swap inplannen (6-ledig <-> 3-ledig) of je rijdt de hele dag met de duurdere 6-ledige

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 jul 2013, 10:31
door pietmol
AlexNL schreef:
kika schreef:
AlexNL schreef:Op de Noorderkempen-expresse rijden naar mijn weten ook losse Desiro's.
Dan weten we dat samen :)
Prima treintje hoor, zou 'm graag hier in het schone Breda verwelkomen. Helaas gaat er nog heel wat water door de Schelde moeten vloeien voordat dat gebeurt...

ik zou toch de voorkeur geven aan de AM96...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 07 jul 2013, 21:30
door Stijn91
Vandaag nog een serieus voordeel gevonden tegenover de klassiekjes: airco, vooral met dit weer.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 08 jul 2013, 14:03
door ToMiKoN
Zo te zien worden ze steeds meer ingezet voor het reizigersverkeer. Nu ook als toeristentrein. Gisteren zat ik in ICT 6758 vanuit Blankenberge richting Antwerpen-Centraal. Deze dienst werd verzorgd door 3x Desiro ML treinen. Ook een nieuw zicht zo'n trein in Blankenberge.

De Airco is zeker een voordeel op zo'n trein :-)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 13:15
door bart_99
Wel ik heb nu gedurende 2 maand de eerste trein 's morgens vanuit dendermonde nr geraardsbergen genomen.
De eerste maand waren het nog 2 grote stellen, nu maar 1 meer.
Het grote probleem is en blijft toch dat toilet.
200 personen voor een rit van dendermonde nr brussel van ong 50min.
Zelf vanaf het vertrek is het toilet al de helft van de tijd afgesloten.
Doen ze in dendermonde dan geen moeite om 's avonds bij het terugzetten van de trein om alles te controleren, of is er echt dat technisch probleem met die toiletten?
Misschien vergeten ze er ook gewoon water in te doen.
In ieder geval, enkele arrogante treinbegeleiders blijven dus weigeren om de deuren handmatig te openen.
Is het dan wel nuttig om deze treinen te laten vertrekken als het enige toilet op deze trein geblokkeerd is?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 13:36
door Tijgernoot
Dat lijkt mij vooral iets dat in het onderhoudsproceduré moet verbeteren. Gesloten toiletsystemen vereisen meer en vooral vaker handelingen van het onderhoudsbedrijf dan de vroegere toiletten die op het spoor loosten, daarvoor moet er wel capaciteit en afvoervoorzieningen voor zijn. Dat is een probleem waar andere spoorbedrijven in het verleden ook tegenaan zijn gelopen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 13:57
door Steven
Ik denk niet dat de capaciteit in Dendermonde al volledig actief is voor het ledigen van die wc's en het aanvullen van water, tot een jaar terug was daar volledig niets voorzien. Men moest daar dus zowel de waterleidingen plaatsen als de afzuiginstallaties voorzien.

Het manueel openen van die deur los het probleem niet op. Dan kan er 1 persoon naar de wc gaan en dan is het ook gedaan. De WC-pot plaats zichzelf volledig buiten dienst als:
er geen water is om door te spoelen
er een vol opslagreservoir aanwezig is.


Wat betreft de samenstelling van die trein heeft dat eerder te maken met de verschillende rijperiodes in een jaar. Gisteren is er een nieuwe periode gestart zijnde jaarlijks verlof. Een aantal weken terug was de toeristische periode gestart (de invoering van de ICT treinen). Alle treinen zijn onderhevig aan dergelijke periodes en dat bepaald ook al is de samenstelling van een trein.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 14:15
door Steve
Als regelmatig Desiro-reiziger kan ik het verhaal van bart_99 alleen maar beamen. Ik let vaak op de toegankelijkheid van het toilet en heb de indruk dat de beschikbaarheid nog geen 50% bedraagt, wat bedroevend is in een trein waar je met slechts één toilet zit, en vaak genoeg ook met slechts één enkel stel (dus geen mogelijkheid om een ander toilet te gebruiken).

Misschien waren er ooit inderdaad wat groeipijnen, toen de eerste gesloten circuits hun intrede deden... maar intussen heeft het grote merendeel van het materieel gesloten circuits en getuigt het volgens mij alleen maar van grote nalatigheid als de installaties daar blijkbaar nog steeds niet op aangepast zijn. M4, M5, M6, I6, I10, I11, gemoderniseerde klassiekjes/MS80/MS86, MS96, MW41 en nu dus ook de Desiro's: allemaal gesloten. Het is makkelijker om het materieel op te noemen waarbij alles op de sporen geloosd wordt, en dan zie ik niet veel buiten de niet-gemoderniseerde klassiekjes (binnenkort allemaal weg), niet-gemoderniseerde MS80 en MS86, en de MS75...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 14:28
door Steven
effe aanvullen dat bij sprinters en klassiekjes geen sprake is van een gesloten wc, deze stellen dumpen de rommel nog steeds gewoon op het spoor. Ze gebruiken wel dezelfde type wc maar dan zonder opvangbak.
De instroom van de Desiro is gewoon niet snel genoeg aangepakt, de stations zoals Ottignies en Dendermonde en ik dacht Aalst ook zijn totaal niet voorzien op het ledigen van die bakken en het aanvullen van het water. Wat een spijtige situatie is, men wist echter toch dat die motorstellen er aan kwamen. Het enige wat ik niet weet is wie verantwoordelijk is voor de plaatsing van dergelijke installatie.
Behoren de bundels volledig tot infrabel of heeft NMBS (mobility of technics) hier ook iets in te zeggen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 15:31
door Steve
Steven schreef:effe aanvullen dat bij sprinters en klassiekjes geen sprake is van een gesloten wc, deze stellen dumpen de rommel nog steeds gewoon op het spoor. Ze gebruiken wel dezelfde type wc maar dan zonder opvangbak.
De instroom van de Desiro is gewoon niet snel genoeg aangepakt, de stations zoals Ottignies en Dendermonde en ik dacht Aalst ook zijn totaal niet voorzien op het ledigen van die bakken en het aanvullen van het water. Wat een spijtige situatie is, men wist echter toch dat die motorstellen er aan kwamen. Het enige wat ik niet weet is wie verantwoordelijk is voor de plaatsing van dergelijke installatie.
Behoren de bundels volledig tot infrabel of heeft NMBS (mobility of technics) hier ook iets in te zeggen.
Wist ik niet van de gemoderniseerde klassiekjes en de MS86 (zelfs de gerenoveerde?!). Maar dan nog staan er in bijvoorbeeld Aalst en Dendermonde toch ook M4-stammen voor de P-treinen, in Dendermonde gerenoveerde MS80 en mogelijk zelfs M6, die allemaal wél een gesloten circuit hebben... hoe doen ze het daarmee dan?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 15:43
door Steven
Tot nu toe waren er niet zo heel veel plaatsen waar men die tanks kon leegmaken. Vorst heeft een degelijke installatie maar Schaarbeek dan alweer niet hoe het voor de andere districten zit weet ik niet. Voor de stations Aalst, Dendermonde, Ottignies (van Leuven weet ik het niet) is men bezig deze aan te passen (of zijn de werken al uitgevoerd).

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 18:37
door Retard
Het grootste nadeel is dat er in die desiro's maar één WC is. Dat maakt vier WC's voor twaalf rijtuigen. Twaalf I11 bieden drieeëntwintig WC's. Ook M6'ssen zijn hier slecht voor. De stuurrijtuigen hebben geen WC, wat in de IC E het aantal WC op maar acht brengt. Als er dan een niet werkt :?
Daarnaast is zo'n WC van zo'n desiro een echt ruimtevaartuig. Met die deur die zo opengaat en dat deurgat dat dan nog zo groot is. Daarnaast is zo'n desiro heeft overzichtelijk, waardoor je hebt echt het gevoel hebt van: "moet iedereen nu weten dat ik naar de WC moet?"

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 jul 2013, 18:41
door overweg13
Retard schreef:Daarnaast is zo'n desiro heeft overzichtelijk, waardoor je hebt echt het gevoel hebt van: "moet iedereen nu weten dat ik naar de WC moet?"
Het zijn alleen de zeikerds die zich daar zorgen over maken...