NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De juiste code intypen is nogal simpel eens je de methode kent hoe ze de nummers gebruiken. Doch jammer dat de bewuste TBG ergens iets zal gemist hebben waardoor hij een beetje onhandig is met de sturing van de SIV.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

08529 is nu ook gespot (L6384), dus dat brengt het totaal op 102, dacht ik...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Misschien kunnen we nog eens een overzicht maken van de inzet van Desiro's, nu ze meer en meer beginnen op te duiken. Eind vorig jaar had ik de oefening al eens gemaakt, ik stel voor dat we aanvullen waar mogelijk (wijzigingen heb ik in het vet gezet):

Alle diensten of bijna alles

L (ex-CR1) Aalst - Brussel-Schuman - Eigenbrakel
L Dinant - Libramont
L Libramont - Athus - Aarlen
IR-s Antwerpen-Centraal - Noorderkempen
L Aalst - Jette - Brussel-Zuid (enkel weekends)
L (ex-CR2) Dendermonde - Brussel - Geraardsbergen

Frequente inzet en/of meerdere vaste diensten

L Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen
IR-n Brussel - Antwerpen (waaronder een of twee verlengingen tot Geraardsbergen in de spits) (enkel tijdens de week)
IR-b Nijvel - Brussel - Antwerpen
L Antwerpen - Brussel (- Nijvel in de spits)
IR-o Brussel - Luchthaven - Leuven
IC-I Antwerpen - Brussel - Charleroi
L Leuven - Ottignies - Louvain-La-Neuve
L (ex-CR6) Leuven - Brussel - 's-Gravenbrakel

P Jemelle - Brussel-Zuid en terug
P Geraardsbergen - Denderleeuw - Gent
ICT Charleroi-Zuid - De Panne

Vraagtekens

L Charleroi - Erquelinnes: ??
IC-Q Antwerpen - Luchthaven - Landen: ??
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het probleem met de deuren is er inderdaad, maar het degelijk aanpakken er van schijnt evengoed een probleem te zijn. Hiermee wil ik zeggen dat je wel degelijk een verschil ziet van treinbegeleider tot treinbegeleider hoe ze dit aanpakken en de dus bijhorende snelheid in het oplossen van een probleem. Ik vind het gewoonweg jammer dat de nieuwe treinbegeleiders veel minder vlot overweg kunnen dan de oudere generatie met de technische kant van hun job (zover ik al begrepen heb krijgen ze er ook minder les over in hun opleiding tov vroeger).
Ja maar dit zijn nagelnieuwe treinen waarbij dat deurprobleem zich maar blijft manifesteren. Zou men niet beter eens een constructieve oplossing afdwingen bij de constructeur? Waarom worden die treinen niet meteen teruggestuurd?
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Steve schreef:Misschien kunnen we nog eens een overzicht maken van de inzet van Desiro's, nu ze meer en meer beginnen op te duiken. Eind vorig jaar had ik de oefening al eens gemaakt, ik stel voor dat we aanvullen waar mogelijk (wijzigingen heb ik in het vet gezet):

Vraagtekens

IC-Q Antwerpen - Luchthaven - Landen: ??
De IC-Q wordt praktisch altijd door MS 80s gereden. De enige Desiros die ik zie voorbijkomen tijdens de week zijn om de L Antwerpen - Brussel (- Nijvel) (behalve wanneer het MS62/66/73/73CRs of - soms - MS 80s zijn); de IR-b; en occasioneel op de IC-i. In het weekeind verzorgen ze steevast de IC-i; de L Roosendaal - Antwerpen - Brussel wordt dan door MS 75s gereden.
AfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

Heb zelf nog geen weet van een desiro op de IC Antwerpen-Landen, dat zijn altijd breaks geweest tot nu toe. Er is wel sprake van om daar in de toekomst desiro's van te maken, maar dat zie ik op korte termijn nog niet gebeuren, ten vroegste in het najaar, als het er echt van komt.

Wat betreft de IR Antwerpen-Nijvel en de L Antwerpen-Brussel(-Nijvel): die zijn zo goed als altijd met desiro's tegenwoordig, al zit er wel eens een uitzondering met klassiekjes tussen, maar dat verschilt van dag tot dag.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Eerder in het topic is er sprake geweest van een klein aantal ritten met Desiro op de IC-Q (ik dacht minstens één H/T-rit), vandaar dat ik 'm bij de vraagtekens gezet heb. Maar misschien is die beperkte inzet alweer afgelopen?
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Steve schreef:Eerder in het topic is er sprake geweest van een klein aantal ritten met Desiro op de IC-Q (ik dacht minstens één H/T-rit), vandaar dat ik 'm bij de vraagtekens gezet heb. Maar misschien is die beperkte inzet alweer afgelopen?
Ik denk dat het daar ging om enkele H/T testritten met nieuwe stellen. Zulke ritten heb ik al gezien op de IC-i en IC-n.
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steve schreef:Misschien kunnen we nog eens een overzicht maken van de inzet van Desiro's, nu ze meer en meer beginnen op te duiken. Eind vorig jaar had ik de oefening al eens gemaakt, ik stel voor dat we aanvullen waar mogelijk (wijzigingen heb ik in het vet gezet):



Frequente inzet en/of meerdere vaste diensten

L Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen

P Geraardsbergen - Denderleeuw - Gent
De L-trein is enkel in het weekend, de P-trein is normaal terug met klassieke stellen, ook de laatste P-trein uit Gent naar Geraardsbergen is weer met klassieke stellen. Vorig weekend was het zelf 1 Desiro en 1 klassiek stel.
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

De laatste Geraardsbergen-Aat-Antwerpen van de dag is ook steeds een desiro trouwens.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Aalst staat vol Desiro's, Geraardsbergen staat vol met Desiro's en geen enkele Desiro tussen Aalst en Geraardsbergen.
loic1811
Berichten: 1446
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Steve schreef:Misschien kunnen we nog eens een overzicht maken van de inzet van Desiro's, nu ze meer en meer beginnen op te duiken. Eind vorig jaar had ik de oefening al eens gemaakt, ik stel voor dat we aanvullen waar mogelijk (wijzigingen heb ik in het vet gezet):

Alle diensten of bijna alles

L (ex-CR1) Aalst - Brussel-Schuman - Eigenbrakel
L Dinant - Libramont
L Libramont - Athus - Aarlen
IR-s Antwerpen-Centraal - Noorderkempen
L Aalst - Jette - Brussel-Zuid (enkel weekends)
L (ex-CR2) Dendermonde - Brussel - Geraardsbergen

Frequente inzet en/of meerdere vaste diensten

L Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen
IR-n Brussel - Antwerpen (waaronder een of twee verlengingen tot Geraardsbergen in de spits) (enkel tijdens de week)
IR-b Nijvel - Brussel - Antwerpen
L Antwerpen - Brussel (- Nijvel in de spits)
IR-o Brussel - Luchthaven - Leuven
IC-I Antwerpen - Brussel - Charleroi
L Leuven - Ottignies - Louvain-La-Neuve
L (ex-CR6) Leuven - Brussel - 's-Gravenbrakel

P Jemelle - Brussel-Zuid en terug
P Geraardsbergen - Denderleeuw - Gent
ICT Charleroi-Zuid - De Panne

Vraagtekens

L Charleroi - Erquelinnes: ??
IC-Q Antwerpen - Luchthaven - Landen: ??

Ook nog een P trein Dendermonde-Mechelen ( Enkel op woensdag )
jens123
Berichten: 236
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door jens123 »

groentje schreef:Tja, met een opleiding die naar verluidt flink is ingekort (nog een half jaar, terwijl dat vroeger dacht ik 9 maanden was), kan je inderdaad verwachten dat een deel van de opleiding een pak summierder wordt gegeven...
Opleiding is tegenwoordig nog maar 4 maanden. Ik ben binnengekomen op 7 januari en deed op 7 mei mijn eerste dienst alleen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Het probleem met de deuren is er inderdaad, maar het degelijk aanpakken er van schijnt evengoed een probleem te zijn. Hiermee wil ik zeggen dat je wel degelijk een verschil ziet van treinbegeleider tot treinbegeleider hoe ze dit aanpakken en de dus bijhorende snelheid in het oplossen van een probleem. Ik vind het gewoonweg jammer dat de nieuwe treinbegeleiders veel minder vlot overweg kunnen dan de oudere generatie met de technische kant van hun job (zover ik al begrepen heb krijgen ze er ook minder les over in hun opleiding tov vroeger).
Ja maar dit zijn nagelnieuwe treinen waarbij dat deurprobleem zich maar blijft manifesteren. Zou men niet beter eens een constructieve oplossing afdwingen bij de constructeur?
Dat wordt ook gedaan.
En er is verbetering. (Te) traag maar zeker.
Jeroen schreef: Waarom worden die treinen niet meteen teruggestuurd?
Dat is ook gebeurd gedurende meerdere maanden.

Denk je nu echt dat de NMBS niet werkt aan zo'n dingen?

Velen lijken ook nog steeds niet te beseffen dat een bestelling van 305 motorstellen voor een specifiek spoorwegnet niet hetzelfde is als een frietketel kopen in de Aldi, die je even snel terugbrengt als hij niet werkt.
Met het stilleggen van een dergelijke levering spreek je meteen over zo'n gigantische bedragen èn potentieel werkgelegenheidsverlies, dat het spel direct hoog gespeeld wordt (commercieel, politiek, juridisch), wat het vinden van technische oplossingen hoegenaamd nìet bevordert. M.a.w. je verliest ook, want je deuren gaan niet beter werken.
Ten tweede zit je als 'klant' ook vast aan huizenhoge contractuele verplichtingen en voorwaarden. Logisch: geen enkele constructeur zal zo'n duur contract ondertekenen, waarbij als er hier en daar een deur niet goed werkt, hij alles 1-2-3- teruggestuurd krijgt en zijn eigen deuren kan sluiten.
Ik dacht dat het Fyra-verhaal ondertussen duidelijk moet gemaakt hebben hoe extreem fout het moet lopen tegen dat je zo'n drastische maatregelen kan nemen. En zelfs daar hebben we het juridische einde nog niet gezien. (De contractwaarde voor Desiro ligt overigens minstens een grootte-orde hoger dan het aandeel van NMBS in de V250.)
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

08541 is nu ook gespot (L6360), dus dat brengt het totaal op 103...?
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie