
ETCS in België
Re: ETCS in België
Het huidige plan eerst afwerken lijkt mij dan al een goede start om een volgende fase te kunnen aanvatten 

Re: ETCS in België
De installaties op HSL3 en HSL4 zijn inmiddels 15+ jaar oud, en voldoen waarschijnlijk niet aan de moderne stand der techniek. Is Infrabel van plan om die aan te pakken en in lijn te brengen met de rest van het net?
In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
Re: ETCS in België
Op dit moment is er niets voorzien. De RBC's van L3 en L4 werken goed en er zijn geen aanpassingen nodig. Infrabel heeft bovendien wel de kennis in huis om connecties met de klassieke lijnen uit te voeren, die zijn inmiddels allemaal al in dienst trouwens.AlexNL schreef: ↑27 okt 2023, 14:35 De installaties op HSL3 en HSL4 zijn inmiddels 15+ jaar oud, en voldoen waarschijnlijk niet aan de moderne stand der techniek. Is Infrabel van plan om die aan te pakken en in lijn te brengen met de rest van het net?
In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
Re: ETCS in België
Ik vraag mij nochtans ook af hoelang men die ETCS1 als backup mogelijkheid wil behouden.Shrek schreef: ↑27 okt 2023, 17:39Op dit moment is er niets voorzien. De RBC's van L3 en L4 werken goed en er zijn geen aanpassingen nodig. Infrabel heeft bovendien wel de kennis in huis om connecties met de klassieke lijnen uit te voeren, die zijn inmiddels allemaal al in dienst trouwens.AlexNL schreef: ↑27 okt 2023, 14:35 De installaties op HSL3 en HSL4 zijn inmiddels 15+ jaar oud, en voldoen waarschijnlijk niet aan de moderne stand der techniek. Is Infrabel van plan om die aan te pakken en in lijn te brengen met de rest van het net?
In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
Een tijdje geleden was dat misschien anders, maar wordt daar in de praktijk nog voldoende gebruik van gemaakt om het behoud te verantwoorden?
Re: ETCS in België
Die wordt bijna niet gebruikt. Maar het in dienst houden kost veel minder dan het weghalen.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: ETCS in België
Nu nog wachten op ETCS2 tussen Gent & Brugge (L50A), dan kunnen we van Oostende naar Eupen rijden op volledig ETCS 

Re: ETCS in België
Daar zal de planning wel afhankelijk zijn van de rest van de spoorwerken vermoed ik?Yassine_TB schreef: ↑28 okt 2023, 11:52 Nu nog wachten op ETCS2 tussen Gent & Brugge (L50A), dan kunnen we van Oostende naar Eupen rijden op volledig ETCS![]()
Net zoals het stuk van L162 waar nog geen ETCS is?
Re: ETCS in België
Het zou de goedkoopste oplossing zijn om met ETCS te wachten totdat de werken in Gent klaar zijn, maar dan zijn we nog tien jaar verder. In 2025 zal er dus ETCS verschijnen, net voor de deadline. Die ETCS-installatie zal dan om de zoveel maanden moeten aangepast worden om de werf te volgen.
Op L162 wordt er inderdaad gewacht op de seininrichtingswerken rond Marloie, die zijn volgend jaar klaar dus kan er ook daar in 2025 ETCS komen, al zal het daar wel ETCS1 zijn.
Re: ETCS in België
Lijkt mij helemaal logisch: zoveel mogelijk vermijden van verloren kosten tot de deadline van 2025Shrek schreef: ↑28 okt 2023, 20:36Het zou de goedkoopste oplossing zijn om met ETCS te wachten totdat de werken in Gent klaar zijn, maar dan zijn we nog tien jaar verder. In 2025 zal er dus ETCS verschijnen, net voor de deadline. Die ETCS-installatie zal dan om de zoveel maanden moeten aangepast worden om de werf te volgen.
Op L162 wordt er inderdaad gewacht op de seininrichtingswerken rond Marloie, die zijn volgend jaar klaar dus kan er ook daar in 2025 ETCS komen, al zal het daar wel ETCS1 zijn.
Re: ETCS in België
Nog 2 jaar geduld als alles meezitYassine_TB schreef: ↑28 okt 2023, 11:52 Nu nog wachten op ETCS2 tussen Gent & Brugge (L50A), dan kunnen we van Oostende naar Eupen rijden op volledig ETCS![]()

Re: ETCS in België
Morgen maximum snelheid 80 in gans België, ik neem aan dat jullie dat nu makkelijk centraal kunnen afdwingen via ETCS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België
Enkel op ETCS2 kan dat, voor de rest moeten de bestuurders zelf erop letten trager te rijden dan de snelheid op het scherm (of ze moeten de konvooisnelheid manueel aanpassen).
Re: ETCS in België
Maximumsnelheid van konvooi aanpassen in het scherm mag niet… sommige bestuurders willen nogal eens een ander rempercentage ingeven bij regenweer om vroeger de remcurve te krijgen, maar krijgen daarvoor tegen hun voeten… het zou te gemakkelijk zijn om dat aan te passen uiteraard.