NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

jens123 schreef:
Opleiding is tegenwoordig nog maar 4 maanden. Ik ben binnengekomen op 7 januari en deed op 7 mei mijn eerste dienst alleen.
Terwijl er meer techniek in de rijtuigen zit...deuren, display, omroep, WC, airco....hopelijk is die een beetje "standaard".

Alhoewel ..veel van de problemen met de airco in Duitsland bleken ook te wijten aan de bediening.
Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Vandaag IR3535 genomen ipv IR3536, het verschil tussen een Desiro met airco en 2 klassieke stellen (die volzitten) en zonder airco. Vandaag voor het eerst ook op L50A (Brussel-Zuid tot Denderleeuw meegereden met een Desiro), dat is echt zacht in vergelijking met alle andere motorstellen.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

08043 is nu ook in dienst, da's dus de 104de Desiro. Vandaag al twee keer gespot vanuit m'n tuin...
AfbeeldingAfbeelding
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Vandaag voor het eerst Desiro's op de IC-N gezien. Stellen 08013, 08028 en 08034 reden deze ochtend de IC-N diensten 4505 (Charleroi Zuid - Essen) en 4530 (Essen-Charleroi Zuid). Zijn er soms eerder al Desiro's op Lijn 12 gespot?
AfbeeldingAfbeelding
bobby

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobby »

Trein30 schreef:Vandaag voor het eerst Desiro's op de IC-N gezien. Stellen 08013, 08028 en 08034 reden deze ochtend de IC-N diensten 4505 (Charleroi Zuid - Essen) en 4530 (Essen-Charleroi Zuid). Zijn er soms eerder al Desiro's op Lijn 12 gespot?

dus men gaat treinen die initieel besteld zijn voor stopdiensten (GEN en L-treinen) en waarvoor men een interieur gekozen heeft in functie van deze aanwending dan nu voor IC treinen gebruiken...

en treinen met IC interieur (AM96) gebruikt men als stoptrein...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De MS96 zijn meer en meer aan het verdwijnen op die stoptreindiensten en worden ook daar vervangen door desiro's. De MS96 heeft momenteel een heel pak minder diensten, dit door de renovatie die gaande is alsook de inbouw van TBL1+. Dit kan je goed merken aan de diensten op Namur/Luxemburg.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

bobby schreef:
Trein30 schreef:Vandaag voor het eerst Desiro's op de IC-N gezien. Stellen 08013, 08028 en 08034 reden deze ochtend de IC-N diensten 4505 (Charleroi Zuid - Essen) en 4530 (Essen-Charleroi Zuid). Zijn er soms eerder al Desiro's op Lijn 12 gespot?

dus men gaat treinen die initieel besteld zijn voor stopdiensten (GEN en L-treinen) en waarvoor men een interieur gekozen heeft in functie van deze aanwending dan nu voor IC treinen gebruiken...

en treinen met IC interieur (AM96) gebruikt men als stoptrein...
Dat was eerder al zo, de Desiro's worden immers al geruime tijd op de IC-I gebruikt. Zowel de IC-I als IC-N vertrekken vanuit Charleroi-Zuid.

De IC-N is één van die diensten waar ik kop noch staart aan krijg qua exploitatie van materieel. Naargelang het uur van de dag wordt die dienst immers verreden met MS62/66/73/73CR (IC-N 4509/4534, steeds in paar); MS75 (enkel); MS80 (in paar); of HLE18/27s met een stam M6ssen.

Hetzelfde geldt voor de IC-I: overdag zijn dat meestal HLE18/27s met M6ssen, afgewisseld met de gebeurlijke Desiro-combo; tegen de avond aan verandert dat plots naar eerst een enkel stel MS75 (IC-I 2018/2041), dan een combo MS75-MS62/66/73/73CR (IC-I 2019/2042), en dan een paar of trio MS75 (IC-I 2020/2043)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Trein30 schreef:
bobby schreef:
Trein30 schreef:Vandaag voor het eerst Desiro's op de IC-N gezien. Stellen 08013, 08028 en 08034 reden deze ochtend de IC-N diensten 4505 (Charleroi Zuid - Essen) en 4530 (Essen-Charleroi Zuid). Zijn er soms eerder al Desiro's op Lijn 12 gespot?

dus men gaat treinen die initieel besteld zijn voor stopdiensten (GEN en L-treinen) en waarvoor men een interieur gekozen heeft in functie van deze aanwending dan nu voor IC treinen gebruiken...

en treinen met IC interieur (AM96) gebruikt men als stoptrein...
Dat was eerder al zo, de Desiro's worden immers al geruime tijd op de IC-I gebruikt. Zowel de IC-I als IC-N vertrekken vanuit Charleroi-Zuid.

De IC-N is één van die diensten waar ik kop noch staart aan krijg qua exploitatie van materieel. Naargelang het uur van de dag wordt die dienst immers verreden met MS62/66/73/73CR (IC-N 4509/4534, steeds in paar); MS75 (enkel); MS80 (in paar); of HLE18/27s met een stam M6ssen.

Hetzelfde geldt voor de IC-I: overdag zijn dat meestal HLE18/27s met M6ssen, afgewisseld met de gebeurlijke Desiro-combo; tegen de avond aan verandert dat plots naar eerst een enkel stel MS75 (IC-I 2018/2041), dan een combo MS75-MS62/66/73/73CR (IC-I 2019/2042), en dan een paar of trio MS75 (IC-I 2020/2043)
De IC-I en de IC-N worden inderdaad gekenmerkt door een bonte mengelmoes aan materiaal, dat qua capaciteit, comfort en faciliteiten (fietsen meenemen, toegankelijkheid, bestemmingsaanduidingen, enz) totaal uiteenloopt. Probeer zo maar eens mensen te overtuigen om voor de trein te kiezen. :?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Maar dat is evengoed het geval voor de IC Luik-Quievrain, daar kan je volgende types op zien
breaks
MS96
Klassiekjes
M4
M6
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Steven schreef:Maar dat is evengoed het geval voor de IC Luik-Quievrain, daar kan je volgende types op zien
breaks
MS96
Klassiekjes
M4
M6
Inderdaad, al is dat allemaal (op de klassiekjes na) toch enigszins IC-waardig materieel, dat ook op andere IC's wordt ingezet (bijvoorbeeld M4 naar Moeskroen, MS80 naar Turnhout en Poperinge). De klassiekjes, MS75 en Desiro op de IC-I/IC-N zijn toch van een heel andere orde. :?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

Ik heb eerlijk gezegd nooit goed begrepen wat men bedoelt met "IC-waardig materiaal". Als je een halfuur in een klassiekje kan zitten op een L-trein, lukt dat toch ook 45 minuten op een IC? :)
Omgekeerd, waarom zou de stoptreinreiziger geen comfortabele (?) MS96 krijgen aangeboden?

Ik begrijp dat men een onderscheid maakt inzake acceleratievermogen (sneller optrekken op L-verbindingen) maar het uiterlijk van de rijtuigen is toch irrelevant?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

er mag een zeker verschil zijn, op een doorsnee L-trein is er meer wisselende bezetting van de trein, kortweg op een echte stoptrein heb je dus ruimte nodig om uw reizigers vlot door het interieur en deuren te krijgen daar waar dit voor een IC een minder belangrijk argument is.
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Weet er iemand wanneer de Desiro's eindelijk op lijn 35 gaan verschijnen want die Breaks beginnen behoorlijk saai te worden op de L trein Antwerpen - Leuven.Gelukkig hebben we van maandag tot vrijdag nog de L trein Leuven - Hasselt.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groen1976

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groen1976 »

Deze morgen een Desiro gezien die de L-trein Brugge-Kortrijk verzorgde. Ze zijn dus ook op die lijn begonnen met de klassiekjes te verdringen.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door TrainzDr3ver »

Een vraag die misschien al ergens anders gesteld is, maar, als ze de klassiekjes op al die L-treinen gaan vervangen, waar gaan de AM66/73 dan heen? :lol:
Plaats reactie