Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door dentheo »

Of die dingen "zinloos" zijn zullen de maatschappijen wel bepalen.
Ik kan mij inbeelden dat Captrain ook wel een trein wil overgeven in Essen aan een lok die in Nederland en Duitsland mag rijden. Dat moet niet in Roosendaal zijn.
Er zijn ooit SNCF FRET diesels tot Essen zijn geweest, maar ik weet niet wie en met welk materieel hun trein daar afgehaald werd.

Er kan altijd een lok "ongepast" stuk zijn en dan is zo'n kulante regeling voor de overgave aan de grens best "soepel".
En als SNCF terug naar Rotterdam wil, kan hun grijze traxx tot Essen, maar de trein moet wel opgehaald worden.
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

Heb even bij de planning van de M6 rijtuigen geweest in depot Kortrijk.

HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)

In totaal 60 rijtuigen die momenteel worden aangepast.
bobby

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door bobby »

nahoj schreef:
carlos schreef:denk maar aan die HLE28 voor de Benelux; als men in januari beslist had om een aantal HLE18-en aan te passen voor Nederland, dan had men nu (ongeveer een jaar later) die dure leasing locs buiten kunnen zetten en dan was er geen overschot. idem voor de situatie met Luxemburg, zorg dat HLE18 naar Luxemburg kan en dan heb je die HLE13-en niet meer nodig, kan je ze naar logistics sturen...
Ik zal het blijkbaar tot in den treure toe moeten herhalen, maar nogmaals: het homologeren van materieel in het buitenland is in het huidige Europa jammergenoeg bijzonder moeilijk geworden. HLE 18 naar Nederland op één jaar tijd? Dream on!
Het is zelfs zo ironisch dat materieel, uitgerust met ETCS, vandaag de grens niet meer overgeraakt met Nederland.

natuurlijk dream on, want wat heeft men bij NMBS vandaag al ondernomen om HLE18 gehomologeerd te krijgen voor Nederland???

ik vrees bitter weinig.

als je geen loc aanpast kan je hem nooit ter homologatie aanbieden en zal je nooit een homologatie krijgen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Maar waarom zouden ze dat moeten doen, die traxxen zijn er nu, het was de snelste oplossing en nog ben je niet tevreden. De nmbs had de intentie ook niet om ergens tien locs te laten homologeren voor die diensten. Je zou er al ATB moeten opzetten, want de etcs is nog steeds niet actief op de HLE18, zelfs niet voor België. Dus de HSL kan je ook al vergeten, kortweg veel werk voor een bescheiden resultaat. De traxxen gebruikten men al, weinig opleiding want het personeel was er nog mee vertrouwd. Niet vergeten dat je dan ook de Nederlandse bestuurders de kans moet geven om de HLE18 te besturen. Dus naast homologatie komen er ook nog opleidingen bij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

bobby schreef: natuurlijk dream on, want wat heeft men bij NMBS vandaag al ondernomen om HLE18 gehomologeerd te krijgen voor Nederland???

ik vrees bitter weinig.

als je geen loc aanpast kan je hem nooit ter homologatie aanbieden en zal je nooit een homologatie krijgen.
Ik hoop bitter weinig bedoel je, want het is weggegooid geld zolang ze daar geen ETCS leggen.
Steven schreef:de etcs is nog steeds niet actief op de HLE18, zelfs niet voor België.
Maar dat zou wel voor heel binnenkort zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

bobby schreef:
nahoj schreef:
carlos schreef:denk maar aan die HLE28 voor de Benelux; als men in januari beslist had om een aantal HLE18-en aan te passen voor Nederland, dan had men nu (ongeveer een jaar later) die dure leasing locs buiten kunnen zetten en dan was er geen overschot. idem voor de situatie met Luxemburg, zorg dat HLE18 naar Luxemburg kan en dan heb je die HLE13-en niet meer nodig, kan je ze naar logistics sturen...
Ik zal het blijkbaar tot in den treure toe moeten herhalen, maar nogmaals: het homologeren van materieel in het buitenland is in het huidige Europa jammergenoeg bijzonder moeilijk geworden. HLE 18 naar Nederland op één jaar tijd? Dream on!
Het is zelfs zo ironisch dat materieel, uitgerust met ETCS, vandaag de grens niet meer overgeraakt met Nederland.
natuurlijk dream on, want wat heeft men bij NMBS vandaag al ondernomen om HLE18 gehomologeerd te krijgen voor Nederland???

ik vrees bitter weinig.

als je geen loc aanpast kan je hem nooit ter homologatie aanbieden en zal je nooit een homologatie krijgen.
Je begrijpt de hoofdzaak van mijn antwoord niet.
Jij stelt de HLE 18 voor als korte termijn oplossing. Mijn punt is dat het dat niet is.
Als korte termijn oplossing was er enkel Traxx en HLE 11. (En die laatste is bij sommigen taboe, dus dan blijft enkel Traxx over.)

Als lange termijn oplossing kan er volgens mij wèl terecht over HLE 18 gediscussieerd worden. Maar dan spreken we niet meer over snel-snel iets aanpassen, maar over het maken van goed onderbouwde, en hopelijk deze keer relatief definitieve keuzes omtrent materieelinzet België-Nederland, samen met de Nederlanders.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door msts.be »

Terug on topic:

De eerste M6 200 zijn klaar. Alleen mocht van mij het "subtiele" kenmerk om de rijtuigen te onderscheiden toch wat subtieler uitgevoerd worden (kijk naar de SBB met haar geometrische vormen op de kop van het rijtuig):

http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... a-200-km-h
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Was het vergeten te melden, maar heb vorige week inderdaad 1 of 2 dergelijke M6'en opgemerkt (weliswaar tussen andere en in een IC op de lijn Antwerpen-Charleroi, als ik me niet vergis). Ik vind de toevoeging "200" best wel geslaagd hoor.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Bibke »

Is gedaan om zeer duidelijk en vanop afstand te kunnen zien dat ze voor 200 km/u geschikt zijn en er dus minder kans is dat ze per onfgeluk gemengd worden met M6-en die niet geschikt zijn voor 200 km/u.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5480
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door overweg13 »

En zal dus net als de rest regelmatig onder graffiti verdwijnen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Was net hetzelfde aan het denken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5480
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Was net hetzelfde aan het denken.
Maar de kans dat het UIC-nummer, dat uiteindelijk ook deze gegevens in gecodeerde vorm bevat, onder de verf komt te zitten is natuurlijk nog vele keren groter. Ik heb enkele weken geleden samenstellingen genoteerd in enkele grote stations, en soms moet je echt instappen om het rijtuignummer binnen het rijtuig te noteren, omdat er buiten geen spoor meer van terug te vinden is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Maar normaal hebben alle uic nummers op de M6 de speciale folie om deze plaag snel te verwijderen. De rest van de rijtuigkast heeft die niet. Alle vele rijtuigen gezien waarvan men enkel de ramen en het uic nummer eerst vrij maakt.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

Zelf met een grote 200 op de zijkant, zullen er nog regelmatig vergissingen gebeuren. Het is nu toch al enkele maanden geleden, maar het gebeurde toch regelmatig dat er een IC-O (meestal) of een IC-A met een snelheidsbeperking reed, omwille van de I10-en (misschien een vergissing bij het invoeren, maar toch...)
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

groentje schreef:Zelf met een grote 200 op de zijkant, zullen er nog regelmatig vergissingen gebeuren. Het is nu toch al enkele maanden geleden, maar het gebeurde toch regelmatig dat er een IC-O (meestal) of een IC-A met een snelheidsbeperking reed, omwille van de I10-en (misschien een vergissing bij het invoeren, maar toch...)
Groentje, hier in Kortrijk worden alle rangeerder gesensibiliseerd voor geen vergissingen te maken. De planning van B-TC in Kortrijk kijken daar serieus op toe (zelfs in de nacht).
Plaats reactie