Testritten M6 op de lijn 2
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Of die dingen "zinloos" zijn zullen de maatschappijen wel bepalen.
Ik kan mij inbeelden dat Captrain ook wel een trein wil overgeven in Essen aan een lok die in Nederland en Duitsland mag rijden. Dat moet niet in Roosendaal zijn.
Er zijn ooit SNCF FRET diesels tot Essen zijn geweest, maar ik weet niet wie en met welk materieel hun trein daar afgehaald werd.
Er kan altijd een lok "ongepast" stuk zijn en dan is zo'n kulante regeling voor de overgave aan de grens best "soepel".
En als SNCF terug naar Rotterdam wil, kan hun grijze traxx tot Essen, maar de trein moet wel opgehaald worden.
Ik kan mij inbeelden dat Captrain ook wel een trein wil overgeven in Essen aan een lok die in Nederland en Duitsland mag rijden. Dat moet niet in Roosendaal zijn.
Er zijn ooit SNCF FRET diesels tot Essen zijn geweest, maar ik weet niet wie en met welk materieel hun trein daar afgehaald werd.
Er kan altijd een lok "ongepast" stuk zijn en dan is zo'n kulante regeling voor de overgave aan de grens best "soepel".
En als SNCF terug naar Rotterdam wil, kan hun grijze traxx tot Essen, maar de trein moet wel opgehaald worden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Heb even bij de planning van de M6 rijtuigen geweest in depot Kortrijk.
HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)
In totaal 60 rijtuigen die momenteel worden aangepast.
HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)
In totaal 60 rijtuigen die momenteel worden aangepast.
nahoj schreef:Ik zal het blijkbaar tot in den treure toe moeten herhalen, maar nogmaals: het homologeren van materieel in het buitenland is in het huidige Europa jammergenoeg bijzonder moeilijk geworden. HLE 18 naar Nederland op één jaar tijd? Dream on!carlos schreef:denk maar aan die HLE28 voor de Benelux; als men in januari beslist had om een aantal HLE18-en aan te passen voor Nederland, dan had men nu (ongeveer een jaar later) die dure leasing locs buiten kunnen zetten en dan was er geen overschot. idem voor de situatie met Luxemburg, zorg dat HLE18 naar Luxemburg kan en dan heb je die HLE13-en niet meer nodig, kan je ze naar logistics sturen...
Het is zelfs zo ironisch dat materieel, uitgerust met ETCS, vandaag de grens niet meer overgeraakt met Nederland.
natuurlijk dream on, want wat heeft men bij NMBS vandaag al ondernomen om HLE18 gehomologeerd te krijgen voor Nederland???
ik vrees bitter weinig.
als je geen loc aanpast kan je hem nooit ter homologatie aanbieden en zal je nooit een homologatie krijgen.
Maar waarom zouden ze dat moeten doen, die traxxen zijn er nu, het was de snelste oplossing en nog ben je niet tevreden. De nmbs had de intentie ook niet om ergens tien locs te laten homologeren voor die diensten. Je zou er al ATB moeten opzetten, want de etcs is nog steeds niet actief op de HLE18, zelfs niet voor België. Dus de HSL kan je ook al vergeten, kortweg veel werk voor een bescheiden resultaat. De traxxen gebruikten men al, weinig opleiding want het personeel was er nog mee vertrouwd. Niet vergeten dat je dan ook de Nederlandse bestuurders de kans moet geven om de HLE18 te besturen. Dus naast homologatie komen er ook nog opleidingen bij.
Ik hoop bitter weinig bedoel je, want het is weggegooid geld zolang ze daar geen ETCS leggen.bobby schreef: natuurlijk dream on, want wat heeft men bij NMBS vandaag al ondernomen om HLE18 gehomologeerd te krijgen voor Nederland???
ik vrees bitter weinig.
als je geen loc aanpast kan je hem nooit ter homologatie aanbieden en zal je nooit een homologatie krijgen.
Maar dat zou wel voor heel binnenkort zijn.Steven schreef:de etcs is nog steeds niet actief op de HLE18, zelfs niet voor België.
Je begrijpt de hoofdzaak van mijn antwoord niet.bobby schreef:natuurlijk dream on, want wat heeft men bij NMBS vandaag al ondernomen om HLE18 gehomologeerd te krijgen voor Nederland???nahoj schreef:Ik zal het blijkbaar tot in den treure toe moeten herhalen, maar nogmaals: het homologeren van materieel in het buitenland is in het huidige Europa jammergenoeg bijzonder moeilijk geworden. HLE 18 naar Nederland op één jaar tijd? Dream on!carlos schreef:denk maar aan die HLE28 voor de Benelux; als men in januari beslist had om een aantal HLE18-en aan te passen voor Nederland, dan had men nu (ongeveer een jaar later) die dure leasing locs buiten kunnen zetten en dan was er geen overschot. idem voor de situatie met Luxemburg, zorg dat HLE18 naar Luxemburg kan en dan heb je die HLE13-en niet meer nodig, kan je ze naar logistics sturen...
Het is zelfs zo ironisch dat materieel, uitgerust met ETCS, vandaag de grens niet meer overgeraakt met Nederland.
ik vrees bitter weinig.
Jij stelt de HLE 18 voor als korte termijn oplossing. Mijn punt is dat het dat niet is.
Als korte termijn oplossing was er enkel Traxx en HLE 11. (En die laatste is bij sommigen taboe, dus dan blijft enkel Traxx over.)
Als lange termijn oplossing kan er volgens mij wèl terecht over HLE 18 gediscussieerd worden. Maar dan spreken we niet meer over snel-snel iets aanpassen, maar over het maken van goed onderbouwde, en hopelijk deze keer relatief definitieve keuzes omtrent materieelinzet België-Nederland, samen met de Nederlanders.
Terug on topic:
De eerste M6 200 zijn klaar. Alleen mocht van mij het "subtiele" kenmerk om de rijtuigen te onderscheiden toch wat subtieler uitgevoerd worden (kijk naar de SBB met haar geometrische vormen op de kop van het rijtuig):
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... a-200-km-h
De eerste M6 200 zijn klaar. Alleen mocht van mij het "subtiele" kenmerk om de rijtuigen te onderscheiden toch wat subtieler uitgevoerd worden (kijk naar de SBB met haar geometrische vormen op de kop van het rijtuig):
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... a-200-km-h
Was het vergeten te melden, maar heb vorige week inderdaad 1 of 2 dergelijke M6'en opgemerkt (weliswaar tussen andere en in een IC op de lijn Antwerpen-Charleroi, als ik me niet vergis). Ik vind de toevoeging "200" best wel geslaagd hoor.
Is gedaan om zeer duidelijk en vanop afstand te kunnen zien dat ze voor 200 km/u geschikt zijn en er dus minder kans is dat ze per onfgeluk gemengd worden met M6-en die niet geschikt zijn voor 200 km/u.
En zal dus net als de rest regelmatig onder graffiti verdwijnen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Maar de kans dat het UIC-nummer, dat uiteindelijk ook deze gegevens in gecodeerde vorm bevat, onder de verf komt te zitten is natuurlijk nog vele keren groter. Ik heb enkele weken geleden samenstellingen genoteerd in enkele grote stations, en soms moet je echt instappen om het rijtuignummer binnen het rijtuig te noteren, omdat er buiten geen spoor meer van terug te vinden is.Steven schreef:Was net hetzelfde aan het denken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Maar normaal hebben alle uic nummers op de M6 de speciale folie om deze plaag snel te verwijderen. De rest van de rijtuigkast heeft die niet. Alle vele rijtuigen gezien waarvan men enkel de ramen en het uic nummer eerst vrij maakt.
Zelf met een grote 200 op de zijkant, zullen er nog regelmatig vergissingen gebeuren. Het is nu toch al enkele maanden geleden, maar het gebeurde toch regelmatig dat er een IC-O (meestal) of een IC-A met een snelheidsbeperking reed, omwille van de I10-en (misschien een vergissing bij het invoeren, maar toch...)
Groentje, hier in Kortrijk worden alle rangeerder gesensibiliseerd voor geen vergissingen te maken. De planning van B-TC in Kortrijk kijken daar serieus op toe (zelfs in de nacht).groentje schreef:Zelf met een grote 200 op de zijkant, zullen er nog regelmatig vergissingen gebeuren. Het is nu toch al enkele maanden geleden, maar het gebeurde toch regelmatig dat er een IC-O (meestal) of een IC-A met een snelheidsbeperking reed, omwille van de I10-en (misschien een vergissing bij het invoeren, maar toch...)