OVS wil staken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
5941

Re: OVS wil staken

Bericht door 5941 »

gaan ze den 29 nu staken of niet
Wover

Bericht door Wover »

22e en 29e niet, kerstavond en oudejaarsavond wel vanaf 14u.
steved

Bericht door steved »

Alhoewel ik principieel tegen de stakingen blijf moet er toch naar oplossingen gezocht worden. Ik vertrek hier vanuit een standpunt van iemand die de interne werking van de NMBS totaal niet kent.

In navolging van wat De Lijn in Oost-Vlaanderen doet kan de NMBS bijvoorbeeld stellen dat er op Kerstavond na 20u geen treinen meer rijden. Ofwel (ik weet niet of dit mogelijk zou zijn) stel je een poule van vrijwilligers samen (er zijn altijd kersthaters genoeg te vinden me dunkt :mrgreen: ) waarmee je op de belangrijkste lijnen toch nog een of twee treinen laat rijden.

Voor nieuwjaarsavond kan je opnieuw zo'n poule samenstellen om de gewone treindienst te verzekeren (aangezien er met nieuwjaarsnacht meer volk op de been is. Eventueel (maar hier droom ik een beetje te hardop) kan in navolging van De Lijn een soort aanzet gegeven worden tot een soort nachtnet dat vanaf zeg maar 2-3 in de nacht begint te functioneren (ik weet niet hoe dit zit in de ons omringende landen op nieuwjaarsnacht, en of dit succes heeft).

Als je ziet dat men er bij De Lijn er toch altijd in slaagt om voldoende mensen te vinden om de nachtbussen te laten rijden (ik veronderstel dat velen van hen misschien ook liever zouden vieren ?) moet dit bij de mastodont NMBS toch geen probleem opleveren. Wel natuurlijk zorgen dat het personeel een goede vergoeding krijgt :wink: .

gr, Steve
dentheo

Bericht door dentheo »

steved schreef: Als je ziet dat men er bij De Lijn er toch altijd in slaagt om voldoende mensen te vinden om de nachtbussen te laten rijden (ik veronderstel dat velen van hen misschien ook liever zouden vieren ?) moet dit bij de mastodont NMBS toch geen probleem opleveren. Wel natuurlijk zorgen dat het personeel een goede vergoeding krijgt :wink: .

gr, Steve
Ik heb ooit gehoord dat de nachtbussen in Antwerpen allemaal van pachters zijn.... rond de 40% van de kilometers wordt toch elke dag door pachters gereden ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

Nils schreef:Het probleem zit hem bij de meeste van mijn collega's niet dat er gewerkt moet worden op die dagen an sich, maar wel bij het feit dat begin december veel mensen nog niet wisten of ze al dan niet zouden moeten werken op die dagen.
Ik heb ergens gelezen dat Descheemaecker zou aandringen bij zijn Europese collega's om voortaan de wijziging van de dienstregelingen te laten gebeuren op 1 januari. Op die manier zou er wat meer tijd zijn om de nieuwe werkroosters mee te delen aan het personeel.
Wat voor onzin is dat nu weer ? Omdat de NMBS niet in staat is om op tijd zijn personeel in te lichten over hun werktijden moet iedereen alles opschuiven. Men heeft een jaar tijd gehad om alles uit te werken en dat is nog niet genoeg.
Ze zullen eens goed lachen in Europa.
Dat is zoals een student die niet klaar geraakt met de voorbereiding van zijn examens en vraagt om voortaan de examens 3 weken later te beginnen.
steved

Bericht door steved »

dentheo schreef:
steved schreef: Als je ziet dat men er bij De Lijn er toch altijd in slaagt om voldoende mensen te vinden om de nachtbussen te laten rijden (ik veronderstel dat velen van hen misschien ook liever zouden vieren ?) moet dit bij de mastodont NMBS toch geen probleem opleveren. Wel natuurlijk zorgen dat het personeel een goede vergoeding krijgt :wink: .

gr, Steve
Ik heb ooit gehoord dat de nachtbussen in Antwerpen allemaal van pachters zijn.... rond de 40% van de kilometers wordt toch elke dag door pachters gereden ??
de gewone nachtlijnen wel, de speciale nachtbussen op oudejaar niet ! (idem in Gent)

gr, Steve
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Nils schreef:Het probleem zit hem bij de meeste van mijn collega's niet dat er gewerkt moet worden op die dagen an sich, maar wel bij het feit dat begin december veel mensen nog niet wisten of ze al dan niet zouden moeten werken op die dagen.
Ik heb ergens gelezen dat Descheemaecker zou aandringen bij zijn Europese collega's om voortaan de wijziging van de dienstregelingen te laten gebeuren op 1 januari. Op die manier zou er wat meer tijd zijn om de nieuwe werkroosters mee te delen aan het personeel.
Wat voor onzin is dat nu weer ? Omdat de NMBS niet in staat is om op tijd zijn personeel in te lichten over hun werktijden moet iedereen alles opschuiven. Men heeft een jaar tijd gehad om alles uit te werken en dat is nog niet genoeg.
Dat is zoals een student die niet klaar geraakt met de voorbereiding van zijn examens en vraagt om voortaan de examens 3 weken later te beginnen.
vroeger was deze aanpassing eind mei begin juni, sinds enige jaren is deze in december. wij vragen om deze aanpassing door te voeren in een rustige periode, zoals eind januari/ februari. een periode waarin er geen grote feestdagen zitten.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Adler schreef:Ik heb ergens gelezen dat Descheemaecker zou aandringen bij zijn Europese collega's om voortaan de wijziging van de dienstregelingen te laten gebeuren op 1 januari. Op die manier zou er wat meer tijd zijn om de nieuwe werkroosters mee te delen aan het personeel.[knip]
Misschien is de gedachte dat het praktischer is om de afwijkingen voor de Kerst- en Nieuwjaarperiode tijdig te kunnen plannen op basis van een bestaande dienstregeling dan dit te moeten doen op basis van een dienstregeling die zelf nog niet draait en waaraan men op zich al veel werk heeft om alles tot in detail goed in gang te zetten. Dat is in dat geval meteen een probleem dat alle maatschappijen dan hebben. Dus wie weet?
Steven

Bericht door Steven »

Bordenstekker heeft het juist, het is bij ons als volgt (dus ook veel kans voor dat in andere landen gelijkaardige problemen zijn die wij hier niet kennen), proberen zijn om op basis van een nieuwe dienstregeling al onmiddelijk een afwijking voor feestdagen uit te werken zonder dat ze al weten hoe de nieuwe dienstregeling op zich goed of minder goed zal werken. Voor een aantal diensten is dat gewoonweg eenvoudig, de eurostar bestuurders UK werken gewoonweg niet met kerstmis en bijgevolg kan je geen eurostar hebben op 25/12.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Adler schreef:Ik heb ergens gelezen dat Descheemaecker zou aandringen bij zijn Europese collega's om voortaan de wijziging van de dienstregelingen te laten gebeuren op 1 januari. Op die manier zou er wat meer tijd zijn om de nieuwe werkroosters mee te delen aan het personeel.
Het is iets ingewikkelder. Vroeger was de dienstregelingswissel altijd op de tweede zondag van juni. Met name vanuit de reiswereld kwam toen de kritiek dat de zomertreinen dan te laat boekbaar waren; ook voor de onderwijssector kwam die datum niet goed uit. Binnen het Forum Train Europe is een jaar of zeven geleden dan gediscussieerd wat dan de datum moest worden. De meerderheid koos toen voor de tweede zondag van december, een minderheid (vooral uit Scandinavië) had liever begin januari. Het is dus december geworden, met een optie op januari. De NMBS kan op een volgende conferentie met goed fatsoen een aanvraag doen om de dienstregelingswissel 2010 naar de tweede zondag van januari te verschuiven.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Zou dan zoiets als de laatste zondag van januari niet nóg handiger zijn?
Dan hou je meteen rekening met de interne en externe medewerkers die het extra druk hebben met de voorbereidingen voor de invoering van de nieuwe dienstregeling. Ook die zullen in de Kerst- en Nieuwjaarsperiode wat minder op het werk zijn.

Het zal misschien niet eenvoudig zijn, maar je mag toch hopen dat er een periode te vinden zal zijn die voor méér mensen in de praktijk bruikbaar is dan wat het nu geworden is.
Steven

Bericht door Steven »

die mensen die het moeten in elkaar steken hebben een volledig jaar normaal moeten ze al meer dan een maand voor de invoering er van de reeksen al klaar hebben aangezien wij als bestuurders onze op en aanmerkingen nog moeten kunnen geven (in de reeksvergaderingen +-6 weken voor de invoering). dus met de feestdagen zelf moeten ze eigenlijk al bezig zijn aan de diensten van nog eens een jaar verder.
Adler

Bericht door Adler »

Ik begrijp dat eerlijk gezegd allemaal niet.
Elke wijziging van dienstregelingen zal sowieso werk met zich meebrengen.
Het is toch niet met die datum een paar weken te verschuiven dat men nu ineens wel zal op tijd klaar zijn.
De NMBS is altijd met alles te laat, niet alleen voor het personeel maar ook voor de reizigers.
Verleden jaar zijn bv. de IC-IR boekjes maanden te laat verschenen en dit jaar heb ik er ook nog geen gezien.
Is men nu echt niet in staat iets op voorhand te plannen ?
Als je weet dat je voor een bepaalde taak x maanden tijd nodig hebt, begin er dan ook op tijd aan.
Dan is toch het meest elementaire van management.
Steven

Bericht door Steven »

door de diensten pas aan te passen na de feesten vermijd je twee conflicten samen te krijgen, zijnde nieuwe diensten en feestdagen. door dat te verschuiven zorg je er dus voor dat de feestdagen op het einde van een beurtregeling vallen, hierdoor kan de betrokken dienst (welke een andere is dan die de beurtregeling zelf opmaakt) de diensten voor de feestdagen tijdiger bekend maken waardoor het conflict betreffende de feestdagen zelf al kan opgelost worden.
je hebt dus verschillende diensten die zich bezig houden met de beurtregeling

beurtregeling lange termijn (de gekende jaarlijkse aanpassingen)
beurtregeling middellange termijn (seizoenstreinen, intersoctreinen, ...)
beurtregeling korte termijn (u wil morgen een trein charteren, trein voor de koning, ....)
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Bordensteker schreef:Misschien is de gedachte dat het praktischer is om de afwijkingen voor de Kerst- en Nieuwjaarperiode tijdig te kunnen plannen op basis van een bestaande dienstregeling dan dit te moeten doen op basis van een dienstregeling die zelf nog niet draait en waaraan men op zich al veel werk heeft om alles tot in detail goed in gang te zetten. Dat is in dat geval meteen een probleem dat alle maatschappijen dan hebben. Dus wie weet?
Ik ben het er mee eens, dat het huidge tijdstip waarop de nieuwe jaardienstregeling ingaat (medio december) een ongelukkige is. Uit oogpunt van de reiziger zou het veel voordelen geven als dat tijdstip weer eind juni zou worden. Voor veel mensen loopt het reissseizoen immers van het einde van de zomervakantie tot het begin van de daarop volgende zomervakantie en niet van medio december tot medio december.
Voor de personeelsplanning bij de vervoerders maakt het m.i. nauwelijks wat uit. Ik ken redelijk wat vervoerbedrijven van binnen uit, maar de situatie dat men twee weken voor de feestdagen nog niet weet of en wanneer men dienst heeft is bepaald abnormaal.
M.i. is het kernprobleem dat het hele proces van het tot stand komen van een dienstregeling bij de NMBS in een gesloten pot lijkt plaats te vinden. Het is toch van de gekke, dat je ook als reiziger pas op het laatste moment weet hoe de nieuwe dienstregeling er uit ziet? In Nederland althans zijn grotere wijzigingen bij het spoor al één tot twee jaar van te voren bekend en openbaar, globaal uitgewerkt in uurpatronen, en wordt er ruim de tijd genomen om deze te bespreken met de consumentenorganisaties. De precieze uitwerking op de minuut en in de tabellen is al een paar maanden voor ingang bekend. Bij tram en bus zijn gelijksoortige procedures van toepassing.
Deel van de gesloten pot is ook, dat de planning van de personeelsinzet bij de NMBS gecentraliseerd is. En klaarblijkelijk hebben lokale personeelsvertegenwoordigers daar maar weinig invloed op. Dat is vragen om de problemen die zich elk jaar, maar nu klaarblijkelijk in verhevigde mate, manifesteren. Ik kan het best begrijpen dat bestuurders en treinbegeleiders daar tegen te hoop lopen. Want het kan ècht anders.
Wim
Plaats reactie