Pagina 15 van 32
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 24 sep 2012, 00:53
door Bumumy
Raar dat men zich uberhaupt die vraag durft te stellen als je over een sneltram spreekt. Zouden ze het echt wagen om die in het verkeer te laten meerijden? Dan kun je evengoed heel dat concept overboord gooien en via de oude treinroute een normale treindienst inrichten.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 05 apr 2013, 19:50
door Cipallieter
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 11 okt 2013, 20:10
door Gerd
Tramlijn 1 Hasselt - Maastricht komt er. Zie volgend bericht van de website van Minister Hilde Crevits
LIMBURG: 32 km tram tussen Hasselt & Maastricht
Na een principiële beslissing in het najaar 2011 geeft de Vlaamse regering nu haar definitieve goedkeuring voor de aanleg van de eerste sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht. De start van de werken voor de tramlijn is gepland in het voorjaar van 2015. Vanaf eind 2017 sporen reizigers op 38 minuten tussen beide provinciehoofdsteden. De tram heeft onderweg 13 haltes, 10 in Vlaanderen en 3 in het Nederlandse Maastricht. In Vlaanderen stopt de tram in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken. Met de goedkeuring van sneltramlijn 1 zorgt de Vlaamse Regering voor een betere ontsluiting van de provincie Limburg, één van de aandachtspunten uit het SALK2-rapport.
De totale geïndexeerde kostprijs voor het Vlaamse gedeelte van de sneltramlijn Hasselt –Maastricht, dat via PPS en lease gerealiseerd zal worden, bedraagt 217 miljoen euro. Dit bedrag omvat de infrastructuur, de stelplaats en de sneltramvoertuigen.
De kostprijs van de sneltramlijn Hasselt – Maastricht werd geïndexeerd t.o.v. van het prijspeil meegedeeld in september 2011. Door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomsten met de verschillende betrokken steden en gemeenten werd bovendien een verdere detaillering mogelijk.
De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur, die via PPS zal gerealiseerd worden, bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro. Van dit bedrag neemt Hasselt 1,8 miljoen euro ten laste voor de heraanleg van de Stokerijstraat en de uitbreiding van de ondergrondse parking aan het Kolonel Dusartplein. Lanaken neemt 2 miljoen euro ten laste voor de aanleg van twee pleinen (t.h.v. Heilig Hart en Europaplein). Dit zijn specifieke extra wensen van de betrokken gemeenten die mee opgenomen worden in het project.
Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische trams vertegenwoordigen een geraamde totale aankoopwaarde van 56,4 miljoen euro. De sneltramvoertuigen zullen worden verworven via lease. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 25 miljoen euro en zal via PPS worden gerealiseerd.
Daarnaast moet De Lijn om het project mogelijk te maken de noodzakelijke gronden verwerven. De kostprijs wordt geraamd op 9,1 miljoen euro. De financiering gebeurt via het klassieke investeringsbudget van De Lijn.
De verbinding tussen Hasselt en Maastricht wordt gerealiseerd dankzij een unieke samenwerking in de Euregio. Zowel gemeenten en provincies als de Vlaamse overheid hebben hun medewerking eraan verleend door de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. Ook de gemeenteraad van de Nederlandse stad Maastricht keurde de samenwerkingsovereenkomst goed.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “De aanleg van deze eerste tramlijn in Limburg, die van Hasselt naar het Nederlandse Maastricht gaat, is een stap in de uitbouw van een fijnmazig, multimodaal openbaarvervoersnetwerk, waar tram, bus, fiets en trein vlot op elkaar aansluiten. Zo ontstaan er openbaarvervoersknooppunten, waar twee of meerdere openbaarvervoersmiddelen vlot op elkaar aansluiten. Deze legislatuur wordt uitdrukkelijk gekozen om te investeren in betere tramverbindingen in Vlaanderen. Naast de al gerealiseerde en in uitvoering zijnde nieuwe tramverbindingen bevestigt de investering in Antwerpen en Limburg deze beleidskeuze.”
Spartacus 1 wordt gerealiseerd via een PPS, een publiek private samenwerking. Na een aankondigingsbericht stelden 5 consortia zich kandidaat voor de opdracht:
· aannemingsmaatschappij CFE NV – DIF Infrastructure II PPP Luxembourg SARL;
· THV LimRail bestaande uit: BAM PPP BV – Fabricom NV;
· THV Randus bestaande uit: Jan De Nul NV – Strukton Finance Holding België NV – John Laing Investments Ltd.;
· THV L.B. bestaande uit: NV Heijmans infra, NV Van den Berg, NV Frateur-De PourcqEtn., NV Franki Construct, NV Taveirne Algemene ondernemingen en NV Kumpen;
· THV Limburgconnect bestaande uit: NV Denys, NV Democo, NV Imtech, Macquarie Capital Group Ltd. en NV Besix Group.
Door de goedkeuring door de Vlaamse regering van de biedingsleidraad kan de offertefase worden opgestart.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 11 okt 2013, 20:43
door groentje
Allez, we zien nog eens beweging in dit dossier komen, we leven op hoop. Het is natuurlijk toeval dat het volgend jaar verkiezingen zijn...
Ik merk dat ik toch ook wat sceptischer ben geworden, de laatste jaren.

Re: Spartacusplan
Geplaatst: 17 okt 2013, 14:02
door bobby
groentje schreef:Vroeger was het nog veel ingewikkelder, met trajectabonnementen... De reden waarom de huidige abonnementen zo duur zijn, is omdat ze ook die lokale abonnementen moeten vervangen. Verdubbel de prijs, en het is niet zeker dat mensen die maar een km of 5-10 moeten, nog voordeliger uit zouden zijn met een abonnement. Ofwel voer je dus een vorm van abonnementen voor kortere afstand opnieuw in, ofwel moet je de abonnementsprijs laag houden. Naar de aloude trajectabonnementen van vroeger wil ik niet terug, maar als je zones creëert die groot genoeg zijn, bijvoorbeeld per provincie, is dat volgens mij overzichtelijk genoeg. Creëer een overgangsgebied waar abonnementen van beide provincies geldig zijn (of zelfs 3 provincies, ik denk aan Klein-Brabant), en behoud ook de mogelijkheid voor een netabonnement aan een doenbare prijs. Maar die mag dan wel een stuk hoger zijn dan vandaag het geval is. Kortom, ik ben het helemaal eens met sippycarlito.
aangezien de Lijn weldra ook de mobib kaart zal introduceren, moet het mogelijk zijn om abonnementen in te voeren die geldig zijn in (bv) een straal van 30 km rond je woonplaats.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 17 okt 2013, 14:29
door carlos
Gerd schreef:Tramlijn 1 Hasselt - Maastricht komt er. Zie volgend bericht van de website van Minister Hilde Crevits
LIMBURG: 32 km tram tussen Hasselt & Maastricht
Na een principiële beslissing in het najaar 2011 geeft de Vlaamse regering nu haar definitieve goedkeuring voor de aanleg van de eerste sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht. De start van de werken voor de tramlijn is gepland in het voorjaar van 2015. Vanaf eind 2017 sporen reizigers op 38 minuten tussen beide provinciehoofdsteden. De tram heeft onderweg 13 haltes, 10 in Vlaanderen en 3 in het Nederlandse Maastricht. In Vlaanderen stopt de tram in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken. Met de goedkeuring van sneltramlijn 1 zorgt de Vlaamse Regering voor een betere ontsluiting van de provincie Limburg, één van de aandachtspunten uit het SALK2-rapport.
De totale geïndexeerde kostprijs voor het Vlaamse gedeelte van de sneltramlijn Hasselt –Maastricht, dat via PPS en lease gerealiseerd zal worden, bedraagt 217 miljoen euro. Dit bedrag omvat de infrastructuur, de stelplaats en de sneltramvoertuigen.
De kostprijs van de sneltramlijn Hasselt – Maastricht werd geïndexeerd t.o.v. van het prijspeil meegedeeld in september 2011. Door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomsten met de verschillende betrokken steden en gemeenten werd bovendien een verdere detaillering mogelijk.
De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur, die via PPS zal gerealiseerd worden, bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro. Van dit bedrag neemt Hasselt 1,8 miljoen euro ten laste voor de heraanleg van de Stokerijstraat en de uitbreiding van de ondergrondse parking aan het Kolonel Dusartplein. Lanaken neemt 2 miljoen euro ten laste voor de aanleg van twee pleinen (t.h.v. Heilig Hart en Europaplein). Dit zijn specifieke extra wensen van de betrokken gemeenten die mee opgenomen worden in het project.
Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische trams vertegenwoordigen een geraamde totale aankoopwaarde van 56,4 miljoen euro. De sneltramvoertuigen zullen worden verworven via lease. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 25 miljoen euro en zal via PPS worden gerealiseerd.
Daarnaast moet De Lijn om het project mogelijk te maken de noodzakelijke gronden verwerven. De kostprijs wordt geraamd op 9,1 miljoen euro. De financiering gebeurt via het klassieke investeringsbudget van De Lijn.
De verbinding tussen Hasselt en Maastricht wordt gerealiseerd dankzij een unieke samenwerking in de Euregio. Zowel gemeenten en provincies als de Vlaamse overheid hebben hun medewerking eraan verleend door de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. Ook de gemeenteraad van de Nederlandse stad Maastricht keurde de samenwerkingsovereenkomst goed.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “De aanleg van deze eerste tramlijn in Limburg, die van Hasselt naar het Nederlandse Maastricht gaat, is een stap in de uitbouw van een fijnmazig, multimodaal openbaarvervoersnetwerk, waar tram, bus, fiets en trein vlot op elkaar aansluiten. Zo ontstaan er openbaarvervoersknooppunten, waar twee of meerdere openbaarvervoersmiddelen vlot op elkaar aansluiten. Deze legislatuur wordt uitdrukkelijk gekozen om te investeren in betere tramverbindingen in Vlaanderen. Naast de al gerealiseerde en in uitvoering zijnde nieuwe tramverbindingen bevestigt de investering in Antwerpen en Limburg deze beleidskeuze.”
Spartacus 1 wordt gerealiseerd via een PPS, een publiek private samenwerking. Na een aankondigingsbericht stelden 5 consortia zich kandidaat voor de opdracht:
· aannemingsmaatschappij CFE NV – DIF Infrastructure II PPP Luxembourg SARL;
· THV LimRail bestaande uit: BAM PPP BV – Fabricom NV;
· THV Randus bestaande uit: Jan De Nul NV – Strukton Finance Holding België NV – John Laing Investments Ltd.;
· THV L.B. bestaande uit: NV Heijmans infra, NV Van den Berg, NV Frateur-De PourcqEtn., NV Franki Construct, NV Taveirne Algemene ondernemingen en NV Kumpen;
· THV Limburgconnect bestaande uit: NV Denys, NV Democo, NV Imtech, Macquarie Capital Group Ltd. en NV Besix Group.
Door de goedkeuring door de Vlaamse regering van de biedingsleidraad kan de offertefase worden opgestart.
leuk voor de Limburgers dat die tramlijn er komt; maar als belastingbetaler vind ik het jammer dat er geen betere samenwerking mogelijk was tussen De lijn en NMBS-groep:
een groot gedeelte van het traject van deze tramlijn zal over tramsporen gaan die parallel lopen met spoorlijn 34.
Het zou veel beter geweest zijn dat men de spoorlijn 34 op 4 sporen had gebracht: lijn 34 de 2 centrale sporen voorbehouden voor treinen en lijn 34h de 2 buitenste sporen voor hybride diensten (dus zowel trein, lightrail, sneltram).
Ook de lijn 20 zou beter ingericht worden als een lijn voor hybride diensten zodat naast sneltrams ook treindiensten Maastricht - Hasselt - Brussel en Maastricht - Hasselt - Antwerpen zouden ingericht kunnen worden.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 17 okt 2013, 15:12
door Shrek
carlos schreef:een groot gedeelte van het traject van deze tramlijn zal over tramsporen gaan die parallel lopen met spoorlijn 34.
Het zou veel beter geweest zijn dat men de spoorlijn 34 op 4 sporen had gebracht: lijn 34 de 2 centrale sporen voorbehouden voor treinen en lijn 34h de 2 buitenste sporen voor hybride diensten (dus zowel trein, lightrail, sneltram).
Ook de lijn 20 zou beter ingericht worden als een lijn voor hybride diensten zodat naast sneltrams ook treindiensten Maastricht - Hasselt - Brussel en Maastricht - Hasselt - Antwerpen zouden ingericht kunnen worden.
Allemaal zeer fijn, maar eenvoudigweg onbetaalbaar.
Het huidige project omvat een enkelsporige lijn op de oude bedding van L20. De capaciteit zal dus volledig opgeslorpt worden door de trams.
Als je er goederentreinen en/of IC's wil bijsteken moet je om te beginnen al dubbelspoor voorzien, en vooral: de aslast is veel groter. De bedding moet dus veel breder en veel steviger zijn. Dat jaagt de prijs ver buiten het betaalbare (voor zover dat nu al niet het geval is...).
Als bijkomend nadeel aan jouw ideetje heb je de bediening van de campus Diepenbeek. Dat is onmogelijk met heavy-rail.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 18 okt 2013, 10:43
door carlos
Shrek schreef:carlos schreef:een groot gedeelte van het traject van deze tramlijn zal over tramsporen gaan die parallel lopen met spoorlijn 34.
Het zou veel beter geweest zijn dat men de spoorlijn 34 op 4 sporen had gebracht: lijn 34 de 2 centrale sporen voorbehouden voor treinen en lijn 34h de 2 buitenste sporen voor hybride diensten (dus zowel trein, lightrail, sneltram).
Ook de lijn 20 zou beter ingericht worden als een lijn voor hybride diensten zodat naast sneltrams ook treindiensten Maastricht - Hasselt - Brussel en Maastricht - Hasselt - Antwerpen zouden ingericht kunnen worden.
Allemaal zeer fijn, maar eenvoudigweg onbetaalbaar.
Het huidige project omvat een enkelsporige lijn op de oude bedding van L20. De capaciteit zal dus volledig opgeslorpt worden door de trams.
Als je er goederentreinen en/of IC's wil bijsteken moet je om te beginnen al dubbelspoor voorzien, en vooral: de aslast is veel groter. De bedding moet dus veel breder en veel steviger zijn. Dat jaagt de prijs ver buiten het betaalbare (voor zover dat nu al niet het geval is...).
Als bijkomend nadeel aan jouw ideetje heb je de bediening van de campus Diepenbeek. Dat is onmogelijk met heavy-rail.
je hebt gelijk, ik ging er van uit dat het overal dubbelspoor was.
blijkbaar zal zelfs het gedeelte langsheen L34 (Diepenbeek-Bilzen) slechts een enkelspoor zijn.
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/gr ... ER_NTS.pdf
Shrek schreef: ... De bedding moet dus veel breder en veel steviger zijn. Dat jaagt de prijs ver buiten het betaalbare (voor zover dat nu al niet het geval is...).
volledig mee eens, maar door nu te kiezen voor een goedkopere oplossing, sluit men uit dat er ooit nog een trein zal rijden tussen Antwerpen/Brussel/Leuven -Hasselt en Maastricht.
Shrek schreef: Als bijkomend nadeel aan jouw ideetje heb je de bediening van de campus Diepenbeek. Dat is onmogelijk met heavy-rail.
het feit dat je L34 op 4 sporen zou brengen sluit niet uit dat je dat tramspoor Hasselt Diepenbeek campus - L34 niet zou aanleggen; maar... wie gaat dat willen betalen?

Re: Spartacusplan
Geplaatst: 22 okt 2013, 12:11
door Fred Hudson
En zo blijkt maar weer eens dat minister Lieten haar zinnetje heeft kunnen doordrijven bij de door de sp.a beheerde De Lijn. Een van de gevolgen is dat De Lijn haar plan om een tramlijn naar Stabroek via Ekeren (door Ekeren of rond Ekeren - dat viel nog te bestuderen) aan te leggen, heeft moeten later varen. Zo zal de toekomstige Antwerpse tramlijn 1 haar eindpunt krijgen ter hoogte van het containerpark aan de Noorderlaan in de wijk Luchtbal.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 22 okt 2013, 15:09
door kika
groentje schreef:Genoeg om in het verleden ervan af te willen. En materieel is misschien wel zuiniger geworden (je rijdt dan nog beter met motorwagens dan met een zware baandiesel en 3 wagonnetjes..), Overigens, aan max 30 km moet je niet proberen een trein te laten rijden. Zelfs de meeste museumlijnen zijn tegenwoordig sneller. Een goede snelbusverbinding is dan interessanter én goedkoper.
Een sneltram kan nog leuker zijn, maar er zijn misschien wel belangrijker prioriteiten.
Een beetje laat, maar het ging om de afstand, niet de snelheid.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 22 okt 2013, 19:00
door overweg13
Fred Hudson schreef:En zo blijkt maar weer eens dat minister Lieten haar zinnetje heeft kunnen doordrijven bij de door de sp.a beheerde De Lijn. Een van de gevolgen is dat De Lijn haar plan om een tramlijn naar Stabroek via Ekeren (door Ekeren of rond Ekeren - dat viel nog te bestuderen) aan te leggen, heeft moeten later varen. Zo zal de toekomstige Antwerpse tramlijn 1 haar eindpunt krijgen ter hoogte van het containerpark aan de Noorderlaan in de wijk Luchtbal.
Ik dacht dat de NVA dit op haar palmares mag schrijven. Wat niet wegneemt dat een tramlijn in Limburg nu niet bepaald bovenaan het prioriteitenlijstje zou moeten staan...
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 05 nov 2013, 11:16
door Robert M. VAN KOOY
Hallo,
Wat mij in de actuele berichtgeving opvalt is dat er geen enkele indicatie is hoe een nabijgelegen belangrijke gemeente als Genk aan de beoogde (tram) lijn naar Maastricht wordt verbonden. Of zal uiteindelijk Genk op een andere manier adequaat met Nederland en het daarachter liggende Duitsland worden verbonden? Ik heb dat kopstation van een industriestad als Genk uit oogpunt van regionale-, landelijke- en internationale Belgische belangen nooit erg begrepen. Ik begrijp overigens ook wel dat doortrekking van sporen voorbij de stootblokken van Genk in ieder geval stedebouwkungig gezien een zware ingreep is.
Gegroet,
Rob van Kooy
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 05 nov 2013, 12:34
door giuseppe
^^ Dat zou vrij gemakkelijk kunnen via de goederenlijn naar Bilzen als daar vraag naar zou zijn.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 05 nov 2013, 14:01
door KB
Robert M. VAN KOOY schreef:Hallo,
Wat mij in de actuele berichtgeving opvalt is dat er geen enkele indicatie is hoe een nabijgelegen belangrijke gemeente als Genk aan de beoogde (tram) lijn naar Maastricht wordt verbonden. Of zal uiteindelijk Genk op een andere manier adequaat met Nederland en het daarachter liggende Duitsland worden verbonden? Ik heb dat kopstation van een industriestad als Genk uit oogpunt van regionale-, landelijke- en internationale Belgische belangen nooit erg begrepen. Ik begrijp overigens ook wel dat doortrekking van sporen voorbij de stootblokken van Genk in ieder geval stedebouwkungig gezien een zware ingreep is.
Gegroet,
Rob van Kooy
In het (oorspronkelijke) Spartacusplan is er ook sprake van een tramlijn Hasselt - Genk - Maasmechelen, misschien dat daar nog iets mee kan gebeuren. Maar ik zou er niet te hard op hopen.
Re: Spartacusplan
Geplaatst: 05 nov 2013, 14:40
door Shrek
Robert M. VAN KOOY schreef:Of zal uiteindelijk Genk op een andere manier adequaat met Nederland en het daarachter liggende Duitsland worden verbonden? Ik heb dat kopstation van een industriestad als Genk uit oogpunt van regionale-, landelijke- en internationale Belgische belangen nooit erg begrepen.
Ik denk dat je de oorzaak net benoemd hebt. Genk is helemaal niet zo belangrijk voor landelijke en internationale belangen. En de nabijheid van Hasselt maakt het dan ook zeer logisch dat alles op Hasselt gezet wordt. Enkel een goede verbinding Genk-Hasselt volstaat dan wel.