Pagina 15 van 21
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 03 dec 2008, 19:51
door am62
Zelfs de informatiesessies lopen niet zoals het hoort... In Antwerpen-Berchem was er deze namiddag een infobalie voorzien tussen 15.30 uur en 19.30 uur. Er was omstreeks 16u nog altijd niemand van de NMBS komen opdagen. Reizigers doken maar zelf achter de balie op zoek naar informatie. Er lagen enkel foldertjes voor deelname aan een prijsvraag

. Een grappig zicht misschien, maar wel schrijnend en minachtend ten opzichte van de reizigers/klanten.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 03 dec 2008, 21:22
door Duikbril AM86
stefanic schreef:Weet dat de dienst planning, die de dienstregelingen opstelt, naast deze (toch eigenlijk hoofdtaak) nog twaalfenderdig andere taken heeft/krijgt:
een greep...
-spoorboek x keer nazien (dus elke trein elke stop...)
-alle teksten voor pers nalezen (behalve sommige die door het net glippen, zucht...)
-treinsamenstellingen en bezettingen opvolgen om actie te vragen wanneer nodig
-alle klachten ivm de treindienst beantwoorden (ik kreeg er gisteren in 1x meer dan 100 op m'n bord, gelukkig veel keer over 't zelfde...)
-antwoorden op parlementaire vragen voorbereiden
-antwoorden op 'vip'-vragen
En dan zijn er plezanterikken die een klacht in copie sturen naar jan en alleman (klantendienst, ombudsdienst, Descheemaker, s'Heeren, actiecomite, Vervotte, lokale overheid, BTTB,...). Via ELKE weg komt die vraag bij ons. Gelukkig worden wel wat dubbels onderschept, maar het is in ieder geval een berg administratie waardoor het eerder trager gaat dan sneller.
Maar in principe wordt elke vraag die bij ons komt beantwoord. Teninste als ze voor ons is. Ge begrijpt dat ook wij onze paraplu noodzakelijkerwijze moeten opentrekken als het probleem niet bij ons ligt: problemen met regelmaat (Infrabel), problemen met niet gerespecteerde treinsamenstellingen (techniek&Productie)...
Maar ja: zelfs dan dienen prioriteiten worden gesteld en inderdaad er liggen vragen bij ons die er al een hele tijd liggen. Ik maak ondertussen ook het verschil tussen klachten om te klagen en te zagen (klachten waar de klant eigenlijk zelf het antwoord al op weet, maar het toch graag ook eens van ons bevestigd wil hebben), en klachten die een echt probleem aankaarten, en waar we dan ook echt een oplossing voor zoeken, of die we meenemen in de planning voor de volgende treindienst... Die feedback van de klant is dis echt wel iets waarmee rekening wordt gehouden. Ik zie de klant dan ook als een belangrijk 'oog op het terrein' dat problemen ziet die wij vanuit Brussel moeilijk kunnen inschatten, naast de feedback die we krijgen van trein- en stationspersoneel.
Beste mijnheer
Als die plezanterikken geen gehoor krijgen bij jullie wat stelt u dan eigenlijk voor?
Wat moeten wij als reizigers doen? op het perron steen en been staan te beklagen en steeds toegeven aan de burocratische beslissingen die soms meer mensen de trein uitjagen dan in?
Ik heb voor een voorbeeld uit praktijk meegebracht!
Doordat de ICI Brussel -> Antwerpen-Centraal vanaf 15/12/2008 NIET meer in Vilvoorde stopt zal er tussen 4u23 en 5u23 vanuit Brussel-Zuid geen enkele trein meer zijn naar Vilvoorde.
Vind u dit verantwoord dat een belangrijk station als Vilvoorde met vele bedrijven in de buurt tussen deze tijden geen bediening krijgt?
Wat moeten de betrokken reizigers doen? de auto nemen mijnheer??
Wat moeten de reizigers die in ploegen werken doen?
Een collega van mijn buurvrouw mag met de wagen naar het werk vanaf 15/12/2008.
En zo zijn er nog heel wat reizigers in Vilvoorde, de huidige IR Brussel - Antwerpen - Essen is het eerste vertrek maar vanaf 6u07.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 03 dec 2008, 21:33
door Steven
Vanuit brussel zuid is er een trein om 4u23 en dan eentje om 5u23 voor dat uur van de dag lijkt me dat ruimschoots voldoende.
dan 5u33, 5u37 en 5U45 volgen. er zijn verbindingen die het voor 5u ZONDER trein moeten doen.
Je kan vanuit Luik voor 6u zelfs niet in Brussel zuid geraken, dat vind ik veel erger.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 03 dec 2008, 21:33
door thejay
am62 schreef:Zelfs de informatiesessies lopen niet zoals het hoort... In Antwerpen-Berchem was er deze namiddag een infobalie voorzien tussen 15.30 uur en 19.30 uur. Er was omstreeks 16u nog altijd niemand van de NMBS komen opdagen. Reizigers doken maar zelf achter de balie op zoek naar informatie. Er lagen enkel foldertjes voor deelname aan een prijsvraag

. Een grappig zicht misschien, maar wel schrijnend en minachtend ten opzichte van de reizigers/klanten.
Toen ik om 17:00 uur het station inkwam stond ter hoogte van de trap naar perron 5/6 het 'thalys-standje' met medewerker. Het enige wat blijkbaar voorhanden is, is het nieuwe IC/IR boekje.
Vreemd, want op station Beveren hebben ze gisterochtend al de nieuwe lijnfolder van L59 uitgedeeld, dus je zou verwachten dat de lijnfolders er al zijn. In die folder ontbreekt overigens een aantal treinen: P-treinen van/naar Antwerpen en de laatste L-trein van Antwerpen naar Sint-Niklaas.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 07:50
door Adler
thejay schreef:
Vreemd, want op station Beveren hebben ze gisterochtend al de nieuwe lijnfolder van L59 uitgedeeld, dus je zou verwachten dat de lijnfolders er al zijn. In die folder ontbreekt overigens een aantal treinen: P-treinen van/naar Antwerpen en de laatste L-trein van Antwerpen naar Sint-Niklaas.
Het is elk jaar weer hetzelfde. In bepaalde stations zijn alle folders, in andere stations dan weer enkele en nog andere stations geen enkele verkrijgbaar.
In het station Mechelen was dit jaar in mei nog steeds geen IC/IR boekje te krijgen van de regeling die in december was ingegaan.
Vanaf dan heb ik het opgegeven om het nog te gaan vragen.
Men zal het nooit leren en de chaos wordt ook steeds maar erger. De leiding van de NMBS is een complete ramp.
En er staan dus weeral fouten in zoals verleden jaar ? Dat belooft.
Ik vraag me eigenlijk af wat die directeurs-generaal doen de hele dag, behalve naar partijvergaderingen gaan.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 12:30
door K V B
stefanic schreef:Weet dat de dienst planning, die de dienstregelingen opstelt, naast deze (toch eigenlijk hoofdtaak) nog twaalfenderdig andere taken heeft/krijgt:
een greep...
-spoorboek x keer nazien (dus elke trein elke stop...)
-alle teksten voor pers nalezen (behalve sommige die door het net glippen, zucht...)
-treinsamenstellingen en bezettingen opvolgen om actie te vragen wanneer nodig
-alle klachten ivm de treindienst beantwoorden (ik kreeg er gisteren in 1x meer dan 100 op m'n bord, gelukkig veel keer over 't zelfde...)
-antwoorden op parlementaire vragen voorbereiden
-antwoorden op 'vip'-vragen
En dan zijn er plezanterikken die een klacht in copie sturen naar jan en alleman (klantendienst, ombudsdienst, Descheemaker, s'Heeren, actiecomite, Vervotte, lokale overheid, BTTB,...). Via ELKE weg komt die vraag bij ons. Gelukkig worden wel wat dubbels onderschept, maar het is in ieder geval een berg administratie waardoor het eerder trager gaat dan sneller.
Men zou het toch allemaal wat beter kunnen organiseren. Kwestie van willen, vooral.
In Zwitserland is er de website "
www.fahrplanentwurf.ch". Daar kan je vanaf april altijd alle wijzigingen aan de OV dienstregeling van het volgende jaar raadplegen. Niet alleen van de treinen, maar ook van alle overige OV (en dat krijgt men dus ondanks dat er een kleine 50 spoorwegmaatschappijen en meer dan 200 busbedrijven bij betrokken zijn dus telkens weer voor elkaar).
Op die site kan je dan commentaar geven op de wijzigingen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 13:08
door Stijn014
K V B schreef:
Men zou het toch allemaal wat beter kunnen organiseren. Kwestie van willen, vooral.
In Zwitserland is er de website "
www.fahrplanentwurf.ch". Daar kan je vanaf april altijd alle wijzigingen aan de OV dienstregeling van het volgende jaar raadplegen. Niet alleen van de treinen, maar ook van alle overige OV (en dat krijgt men dus ondanks dat er een kleine 50 spoorwegmaatschappijen en meer dan 200 busbedrijven bij betrokken zijn dus telkens weer voor elkaar).
Op die site kan je dan commentaar geven op de wijzigingen.
Dat zou inderdaad wel handig zijn, want ook de uren van de bus veranderen. De nieuwe uren hangen daar al wel aan de haltes maar de oude hebben ze weggedaan, met als gevolg mensen staan te vloeken op een bus die te laat is terwijl ze eigenlijk volgens de huidige dienstregeling op tijd rijdt.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 17:35
door thejay
Adler schreef:Het is elk jaar weer hetzelfde. In bepaalde stations zijn alle folders, in andere stations dan weer enkele en nog andere stations geen enkele verkrijgbaar.
In het station Mechelen was dit jaar in mei nog steeds geen IC/IR boekje te krijgen van de regeling die in december was ingegaan.
Er is wel een nieuwe versie van het IC/IR boekje verschenen vanaf 15.06.08, misschien dat daarom in mei geen oude meer in voorraad waren of verspreid mochten worden?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 17:54
door treinbruno
ik heb net het nieuwe IC/IR boekje in lokeren gehaald, direct vielen mij al enkele erge fouten op op de kaart
week:
- gent-luchthaven rijdt nog steeds onregelmatig
- treintje quevy-aulnoye/maubeuge staat er nog op
- trein naar noorderkempen staat er op
- leuven-mechelen rijdt IRf onregelmatig
weekend:
- gent-luchthaven rijdt nog steeds onregelmatig
- antwerpen-lokeren rijdt om het uur, terwijl er op het kaartje om de 2 uur staat
(vul maar aan

)
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 17:56
door Adler
thejay schreef:Adler schreef:Het is elk jaar weer hetzelfde. In bepaalde stations zijn alle folders, in andere stations dan weer enkele en nog andere stations geen enkele verkrijgbaar.
In het station Mechelen was dit jaar in mei nog steeds geen IC/IR boekje te krijgen van de regeling die in december was ingegaan.
Er is wel een nieuwe versie van het IC/IR boekje verschenen vanaf 15.06.08, misschien dat daarom in mei geen oude meer in voorraad waren of verspreid mochten worden?
Er zijn er van december 2007 tot mei 2008 geen geweest. Heel die tijd hing er een papier aan het loket: "Nog geen IC/IR boekjes beschikbaar".
Zoals ik al zei ben ik daarna niet meer gaan kijken. Mijn geduld kent ook grenzen.
Vind je dat nu zelf normaal ?
Ik weet wel dat je nu weer zal zeggen dat je die informatie ook op internet kan vinden of in een ander station een boekje kan gaan zoeken.
Maar daar gaat het niet om, het gaat over de erbarmelijke manier waarop dit bedrijf bestuurd wordt en waardoor zo iets mogelijk is.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 20:15
door ronny
K V B schreef:
Men zou het toch allemaal wat beter kunnen organiseren. Kwestie van willen, vooral.
Deze ochtend verscheen op de display van de IC-E trein 1531 : S.I.V. = OK en een beetje later : Aandacht vanaf volgende zondag wijzigt de dienstregeling ....
en dan denk ik, hoe is dit toch mogelijk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 04 dec 2008, 21:17
door Steven
waarschijnlijk en tbg die zich van datum vergist heeft waardoor hij de verkeerde code heeft doen activeren met die tekst als gevolg.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 06 dec 2008, 20:29
door Duikbril AM86
Ik heb een vraag over de S.I.V. systeem, werkt dat eigenlijk ook voor P-treinen of zitten daar alleen IC/IR relaties in of hoe werkt dat eigenlijk?
Ik zat ooit eens op een P-trein tussen Leuven en Limburg en die was ook met MS96 er kwam niets op de displays....
Moet de treinbegleider dat allemaal manueel ingeven of hoe werkt dat eigenlijk?
Soms klopt dat systeem niet en staat er bijvoorbeeld in Denderleeuw op "Wij komen aan in Wetteren".
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 06 dec 2008, 21:32
door Steven
de meeste verbindingen zitten voorgeprogrammeerd. Doch er kan ten alle tijden manueel tekst ingevoerd worden. bij het manueel invoeren is het wel zo dat heel de tijd dezelfde tekst te zien is.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 06 dec 2008, 22:59
door treinbruno
Steven schreef:de meeste verbindingen zitten voorgeprogrammeerd. Doch er kan ten alle tijden manueel tekst ingevoerd worden. bij het manueel invoeren is het wel zo dat heel de tijd dezelfde tekst te zien is.
k'heb wel al gezien dat bij een extra trein naar blankenberge met AM96 alle bestemmingen en haltes er mooi op kwamen
heeft de TBG dan de S.I.V. instellingen van een ICe trein ofzo gebruikt die niet gesplitst word?