Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 15 okt 2009, 15:11
de nieuwe dienstregeling van enkele landen staat al op bahn.de 

eisinformatie
IC 9233 (Treinverkeer van: 18.12.09)
Halte Aankomst Vertrek Spoor Actueel
actuele tijd: 18:31
Bruxelles-Midi 14:15
Bruxelles-Central 14:18 14:19
Bruxelles-Nord 14:22 14:24
Mechelen 14:39 14:41
Antwerpen Centraal 14:57 15:00
Roosendaal 15:28 15:30 3b
Dordrecht 15:53 15:54 1b/c
Rotterdam Centraal 16:06 16:08 9
Den Haag HS 16:25 16:26 6
Schiphol (Airport) 16:51 16:52 1-2
Amsterdam Centraal 17:06 11b
Ik zag toevallig gisteren de P7215 komende van Hasselt vertrek 6u43 die via de bocht gaat naar Berchem maar wel ook stopt in Schulen, Diest, Zichem, Testelt en Langdorp. Ik schat het aantal reizigers op een 30-tal toen deze op weg was naar Heist o/d Berg. Door een 10 minuten sneller te gaan door schrapping van de haltes ga je hier nog geen succes van maken.LML schreef: Ik ben een hevige voorstander van een IC ANtwerpen-Hasselt met stops in A'pen-Centraal, A'pen-Berchem, Lier, Diest en Hasselt, zonder stop/kering in Aarschot. Die trein gaat volgens mij succes hebben...
Ik denk juist van wel. Als er een trein rijdt tussen Hasselt en Antwerpen die 10 minuten sneller is dan de snelste trein, dan ben ik er zeker van dan er mensen en hun 'koning auto' toch rapper geneigd zijn die snelle trein(en) (IC's) te nemen dan elke dag in de file te staan op de E313...ronny schreef:Ik zag toevallig gisteren de P7215 komende van Hasselt vertrek 6u43 die via de bocht gaat naar Berchem maar wel ook stopt in Schulen, Diest, Zichem, Testelt en Langdorp. Ik schat het aantal reizigers op een 30-tal toen deze op weg was naar Heist o/d Berg. Door een 10 minuten sneller te gaan door schrapping van de haltes ga je hier nog geen succes van maken.
Inderdaad. IC's zouden eigenlijk alleen maar in de grote steden mogen stoppen. Dus op bijvoorbeeld Gent - Antwerpen een IC die non stop rijd, een IR die in Lokeren en St. Niklaas stopt, en een L trein die overal stopt. En de IC's mogen ook wat comfort betreft opgewaardeerd worden. Bij de SBB betekent IC bijvoorbeeld dat er restauratie aan boord is...LML schreef: 1) Geef een IC, IC-stops; een IR, IR-stops; een L, L-stops. En zeker niet die hele zever dat bvb. IC-treinen op een traject overal stoppen en L-treinen op een traject stations/stopplaatsen overslaan...
M'n visie is nog steeds: IC-treinen laten stoppen in 'steden' (city's). IR-treinen laten stoppen in 'steden' en 'gemeentes'. L-treinen overal laten stoppen. En P-treinen tijdens de spits 'versterken' dan op hun manier de IC-, IR- en L-treinen.
Ad Meeuse schreef:Het is een kip en ei verhaal. Door enkel tijdens de spits een frequente dienst aan te bieden krijg je inderdaad dat je vooral tijdens de spits veel mensen zal vervoeren. Als je gewoon de hele dag door een goede, bruikbare dienst aanbiedt ga je ook meer reizigers buiten de spits krijgen. Dan krijg je meer dan enkel maar woon-werk verkeer, en is je net als geheel een stuk productiever en efficiënter.Op het NS en SBB net rijden ook geen P treinen.[/quote schreef:
Een veel gemaakte denkfout !
Het treinverkeer in België onderscheidt zich nl van dat in andere landen door veel zwaardere spitsvervoeren.
De SBB rijd bijna geen spitstreinen rond Zürich, maar rijd wel vrijwel de hele dag door een kwartierdienst op alle assen. Het gevolg is dat men daar de trein ook neemt als men ergens tijdens de dag voor het werk heen moet, of om te winkelen, familie te bezoeken, 's avonds naar de bioskoop te gaan enzovoort. In een dichtbevolkt land dient men de spoorweg eigenlijk als een soort van landelijke metro te zien. De NS heeft dit door. De SBB ook. De SNCF moet wat dit betreft nog veel leren. De NMBS overigens ook...
K V B schreef:Belgiëis wat pendelgedrag betreft wel degelijk erg verschillend van het buitenland. Hier komt het vele malen meer voor dat mensen in 1 stad werken en in een andere wonen. De werkende mens in Zürich wòònt meestal ook gewoon in Zürich. De werkende mens in Brussel veelal niet.Ad Meeuse schreef: Het is een kip en ei verhaal. Door enkel tijdens de spits een frequente dienst aan te bieden krijg je inderdaad dat je vooral tijdens de spits veel mensen zal vervoeren. Als je gewoon de hele dag door een goede, bruikbare dienst aanbiedt ga je ook meer reizigers buiten de spits krijgen. Dan krijg je meer dan enkel maar woon-werk verkeer, en is je net als geheel een stuk productiever en efficiënter.
De SBB rijd bijna geen spitstreinen rond Zürich, maar rijd wel vrijwel de hele dag door een kwartierdienst op alle assen. Het gevolg is dat men daar de trein ook neemt als men ergens tijdens de dag voor het werk heen moet, of om te winkelen, familie te bezoeken, 's avonds naar de bioskoop te gaan enzovoort. In een dichtbevolkt land dient men de spoorweg eigenlijk als een soort van landelijke metro te zien. De NS heeft dit door. De SBB ook. De SNCF moet wat dit betreft nog veel leren. De NMBS overigens ook...
Tel daarbij de erg strakke uren van de werkende mens in Brussel, opgelegd door zijn wergever, en je zit met een grote nood aan piekuurtreinen.
Leg maar zoveel treinen in als je wil buiten de piek, die zullen gegarandeerd nòòit zo gevuld geraken als tussen 7u en 9u, en 16u en 18u.
De werkende mens in Zürich woont meestal ergens in een straal van 50 km rond Zürich. Al pendelen ook dagelijks best veel mensen van verder. (Mijn trein zit best vol).nahoj schreef:
Belgiëis wat pendelgedrag betreft wel degelijk erg verschillend van het buitenland. Hier komt het vele malen meer voor dat mensen in 1 stad werken en in een andere wonen. De werkende mens in Zürich wòònt meestal ook gewoon in Zürich. De werkende mens in Brussel veelal niet.
Is het dan echt hog steeds zo op de meeste Belgische Bureaus dat je er om een bepaald uur moet zijn? Ik heb nooit ergens gewerkt (ook in België niet) waar je geen gleidende uren had. Ik begrijp dat dit in fabrieken iets anders is, maar de meeste jobs zijn tegenwoordig kantoorjobs.Tel daarbij de erg strakke uren van de werkende mens in Brussel, opgelegd door zijn wergever, en je zit met een grote nood aan piekuurtreinen.
Leg maar zoveel treinen in als je wil buiten de piek, die zullen gegarandeerd nòòit zo gevuld geraken als tussen 7u en 9u, en 16u en 18u.
Hierin geef ik je overschot van gelijk. Je hebt natuurlijk nog tijdsgebonden functies, zoals in handelszaken, horeca, aan loketten en dergelijke. Maar afgezien hiervan kunnen de meeste mensen toch wel zelf hun werk organiseren. Het zou er nog aan mankeren, dit is de 21ste eeuw. Nu nog het thuiswerk iets meer aanvaard maken en we zijn mee met de tijd, maar dat is een andere discussie.K V B schreef:Is het dan echt hog steeds zo op de meeste Belgische Bureaus dat je er om een bepaald uur moet zijn? Ik heb nooit ergens gewerkt (ook in België niet) waar je geen gleidende uren had. Ik begrijp dat dit in fabrieken iets anders is, maar de meeste jobs zijn tegenwoordig kantoorjobs.
Standaard bij ons is dat tussen 10u en 15:30u iedereen er moet zijn, wegens meetings enzo. Verder zijn we heel flexible. De meeste van mijn collega's wonen overigens in de agglomeratie Zürich en hebben elke 15 minuten (of zelfs vaker) een verbinding naar het werk. Ikzelf ben een buitenbeentje met mijn reisweg van 135 km...Kalimero schreef: Vraag is, hoe glijdend is glijdend ? Bij sommigen is dat tussen 8 en 9, bij anderen tussen 7 en 10. En dat kan toch wel een groot verschil maken in reiscomfort (lees: kans op zitplaats).
Antwerpen - Brussel lijkt me nu net een lijn waar je zelfs de hele nacht door nog zou mogen rijden. Minstens een trein per uur 24 per dag moet toch kunnen.groentje schreef:De eerste trein vanuit Antwerpen naar Brussel (IR 3126) zou afgeschaft zijn, waardoor je niet meer voor 6 uur in Brussel geraakt. De TGV naar Toulouse zal je dan kwijt zijn, tenzij die ook verlaat zou worden, vroege vluchten in Zaventem worden ook moeilijk, en mensen die voor De Post of de NMBS werken kunnen niet meer op tijd op het werk zijn. Ik hoor van verschillende kanten dat het dan ook rommelt.