Brand in station Herentals

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Steven »

Wat ze rivaliteit noemen. TTB is een forum voor reizigers daar waar HBTF een ander doelpubliek heeft. Dat is de kopers van een peugeot vergelijken met de kopers van een rolls royce, dat zijn ook totaal andere soorten publiek. Sommige voelen zich bij beide goede maar de meeste mensen maken een keuze. Ik denk niet dat veel treinfreaks zich geroepen voelen om veel te posten op TTB. TTB is een organisatie die ontstaan is uit het verdedigen van reizigers uit het openbaar vervoer. Hieruit is een forum gevolgd. HGBTF heeft een totaal andere achtergrond.
Er zijn trouwens veel meer fora buiten deze twee. Maar ze zijn natuurlijk niet allemaal even bekend.

terug naar het onderwerp een brand en zijn gevolgen.
melle

Bericht door melle »

[quote="Steven"]De GVA.... ik ken wel kranten met iets meer kwaliteit. Dat artikel is een klachtenbrief van 1 reiziger met een opsomming aan negatieve ervaringen. Ik versta best dat dergelijke feiten niet leuk zijn, maar op dergelijke manier komt het altijd over alsof er totaal niemand tevreden is. Van enig begrip voor die brand en zijn gevolgen merk ik zelden iets. In dat artikel staat dat de treinen bomvol zaten en er onvoldoende lucht is. Dan is de regel vrij simpel toe te passen (en ik zuig niets uit mijn duim), de tbg past de regel toe dat zijn trein niet kan rijden in alle veiligheid en laat de trein staan tot er voldoende mensen zijn uitgestapt om de veiligheid wel te kunnen garanderen. Overbezetting is namelijk niet toegestaan. Als er dan voldoende mensen zijn uitgestapt zal de klimaatregeling het wel kunnen volgen en vallen er al geen mensen meer flauw. dat probleem is dan al van de baan.
De situatie zoals ze is, is voor niemand leuk, niet voor de passagiers, niet voor de mensen te velden die het allemaal mee moeten ondergaan. Maar staan roepen en tieren, brieven in de krant laten zetten helpen in dit geval niets. Sommige denken hiermee de hele situatie is op te lossen maar in deze situatie is zoiets niet meer als het uitroepen van wat frustratie. Maar daar zit iedereen mee. Het was te verwachten dat het in september een chaos ging zijn, hoeveel mensen (er zijn er gerust die dat kunnen) hebben gedacht aan eventuele tijdelijk oplossingen om de bewuste trein een beetje te vermijden?[/quote

GVA blaast alles op..
Dat is de enige manier die ze kunnen bedenken om nog lezers te krijgen.. :mrgreen:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Dat laatste geldt voor meer kranten dan de GVA alleen hoor.
Steven

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef:Dat laatste geldt voor meer kranten dan de GVA alleen hoor.

Dat is algemeen geweten, maar dit terzijde en dus terug naar het onderwerp aub.
stefanic

Bericht door stefanic »

Voila zie,
Goed nieuws voor maandag!:
http://hari.b-holding.be/Hafas/folders/ ... /A-015.pdf

De 'newsflash' op de NMBS-homepage is nog niet aangepast: ik wacht op goedkeuring van de dienst communicatie. Maar in de folder vind je alles.
spoorwegrealist
pietje

Bericht door pietje »

Hey da's vroeger dan verwacht.
Het doet natuurlijk niets af van het feit dat de treindienst toch vrij lang ontregeld geweest is, maar de vorbije weken waren de prognoses toch nog slechter.

Wat is nu de fysische status van de installaties?
Wat werkt er terug en wat zijn de plannen in de loop van het volgende jaar?
stefanic

Bericht door stefanic »

Dit is inderdaad vroeger dan verwacht. De toestand 21sept was normaal voorzien voor 5oktober maar gezien Infrabel goed heeft kunnen doorwerken kunnen we dus 2 fases samennemen.

ALLES zal dus terug rijden vanaf maandag.
Enige wijziging is de aangepaste kadans voor de IRg Antwerpen-Turnhout (ook weekend) en de L-trein Mol-Antwerpen (terug samengesmolten, aangepaste kadans, momenteel nog geen verlenging 's ochtends en 's avonds naar Neerpelt)

Vanaf 12 oktober zal spoor 5 (vanaf maandag 21 sept doodspoor) terug als doorgaand spoor toegankelijk zijn. Enige wijziging op dat moment is dat de IRg in 't weekend terug normaal zal rijden (weekenddienst terug 100% zoals voor de brand)

Vanaf 13 dec is spoor 3 dan bijkomend in doodspoor beschikbaar toegankelijk vanaf Lier. Merk op dat de spoorovergang voor voetgangers tussen perron 2-3 en 5 dus 'vast' zal zijn daar er geen trein zal overrijden. Er is dus perron-perron-overstap tussen sporen 2,3 en 5. L-trein Mol-Antwerpen wordt terug gesplitst in een deel electrisch en een deel diesel. Tussen Mol en Herentals zal de trein dienen te verschuiven, en ook tussen Herentals en Antwerpen zal de trein moeten schuiven.

En verder is het nog koffiedik kijken. Het is wat af te wachten hoe de reizigers zullen reageren op het noodzakelijkerwijs iets gewijzigde aansluitingspatroon. Wordt het als beter ervaren (dan situatie voor de brand) of zal er toch nog bijsturing nodig zijn (eens dit mogelijk is).

Alle insinuaties ten spijt hoop ik dat het merendeel van de Kempense reizigers begrip heeft voor de situatie en dat zij beseffen dat 'die van Brussel' de Kempen zeker NIET als minderwaardige/te negeren regio beschouwen. De dingen die wij naar onze kop krijgen en waar wij persoonlijk van beschuldigd worden (via de pers maar ook via persoonlijke mails en brieven) zijn niet te beschrijven grofheden en onwaarheden en helaas is dit enkel het gevolg van het feit dat velen (ook politiekers) zich laten opjutten door een minderheid die enkel maar slechte wil willen zien bij de NMBS.
spoorwegrealist
dcr

Bericht door dcr »

stefanic schreef:
Alle insinuaties ten spijt hoop ik dat het merendeel van de Kempense reizigers begrip heeft voor de situatie en dat zij beseffen dat 'die van Brussel' de Kempen zeker NIET als minderwaardige/te negeren regio beschouwen. De dingen die wij naar onze kop krijgen en waar wij persoonlijk van beschuldigd worden (via de pers maar ook via persoonlijke mails en brieven) zijn niet te beschrijven grofheden en onwaarheden en helaas is dit enkel het gevolg van het feit dat velen (ook politiekers) zich laten opjutten door een minderheid die enkel maar slechte wil willen zien bij de NMBS.

Heel goed nieuws, dank aan alle betrokkenen!

Ik wil wel nog even kwijt dat er sinds de brand in Herentals, de dagelijkse pendelrit voor veel pendelaars zeer stresserend en bijwijlen frustrerend (bijkomende vertragingen) was, en dit toch op één of ander manier moest geventileerd worden.

Liever op deze manier dan op de manier in het artikel even verder!

Ook leeft er het gevoel dat de Kempen(+ noord-limburg) (zeker vroeger) achtergesteld werd tov de rest van Vlaanderen.

In 2000 reden er nog aftandse dieseltreintjes (M2+luidruchtige locs) rond in de Kempen, vanaf Herentals is er nog altijd geen stroom, en verschillende spoorwegen zijn nog (gedeeltelijk) 1-sporig, met de bijkomende vertragingsgevoeligheid tot gevolg.

Als je ziet dat bvb het stuk naar De Panne, dat veel langer is , al geëlectrificeerd is, maar volgens de cijfers veel minder volk trekt, dan stel je je toch vragen, niet?
Laatst gewijzigd door dcr op 17 sep 2009, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Dit lijkt me zeker een treinaanbod dat evenwaardig is aan dat van voor de brand. Mooi werk!

Door de verplichte verschuiving van de IR g ontbreekt er op het eerste zicht enkel een vlotte overstap van Turnhout naar Neerpelt/Hasselt, maar dan hebben we het uiteraard over een zeer beperkt aantal reizigers. Positief is dan weer dat zowel de hervormde IR g als de L-trein in Antwerpen-Berchem aansluiting geven op de IC I naar Brussel.

Is het trouwens zo dat de IR g en de IC R nu weer beiden op zichzelf keren in Turnhout? Of wordt er nog steeds een wisselwerking toegepast, waarbij de keertijd dan is toegenomen tot 45 minuten?

Als de cadans van de IR g in de toekomst niet meer gewijzigd wordt, is het (na de splitsing van de L-trein op 13 december) wel wenselijk dat het dieseltreintje Mol - Herentals mee wordt opgeschoven zodat het aansluit op de IR g. Feit is natuurlijk dat de beschibaarheid van de sporen in Herentals daarvoor moet toelaten dat deze L-trein uit Mol aankomt om x.52 en in Herentals kan stilstaan tot x.08. Voordeel is dat je hiervoor maar één stam zou nodig hebben die heen en weer pendelt, terwijl er dat voor de brand nog 2 waren (met 50 minuten stilstand in Herentals).

Maar goed, dat is nog verre toekomst. Nogmaals: hoedje af voor de geleverde inspanningen, Stefanic en co.

Groeten,
stefanic

Bericht door stefanic »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Dit lijkt me zeker een treinaanbod dat evenwaardig is aan dat van voor de brand. Mooi werk!

Als de cadans van de IR g in de toekomst niet meer gewijzigd wordt, is het (na de splitsing van de L-trein op 13 december) wel wenselijk dat het dieseltreintje Mol - Herentals mee wordt opgeschoven zodat het aansluit op de IR g. Feit is natuurlijk dat de beschibaarheid van de sporen in Herentals daarvoor moet toelaten dat deze L-trein uit Mol aankomt om x.52 en in Herentals kan stilstaan tot x.08. Voordeel is dat je hiervoor maar één stam zou nodig hebben die heen en weer pendelt, terwijl er dat voor de brand nog 2 waren (met 50 minuten stilstand in Herentals).

Maar goed, dat is nog verre toekomst. Nogmaals: hoedje af voor de geleverde inspanningen, Stefanic en co.

Groeten,
Ongelofelijk: uw kristallen bol werkt tot op de minuut correct! :D Kan je even de lottocijfers doorspelen aub!

Wat dat artikel van GVA betreft (post van dcr):
Het is niet evident om even te wachten, daar anders de overstap van de IRe (die de pendelaars uit Turnhout dus zagen rijden) op de IC-R naar Brussel in Lier misliep. Dus als de trein had gewacht, had het personeel in Lier zich moeten verstoppen (voor de reizigers uit Turnhout EN voor de reizigers die al op de IRe zaten). Want de IC-R laten wachten geeft dan weer problemen op de as Antwerpen-Brussel en in de Brusselse Noordzuidverbinding.
Trouwens een absolute schande dat reizigers (hoe erg de situatie ook mag zijn) zich zouden gaan afreageren op personeel. Dit is nooit, maar dan ook nooit goed te praten. :twisted: :twisted:
spoorwegrealist
dcr

Bericht door dcr »

stefanic schreef: Trouwens een absolute schande dat reizigers (hoe erg de situatie ook mag zijn) zich zouden gaan afreageren op personeel. Dit is nooit, maar dan ook nooit goed te praten. :twisted: :twisted:
Daar kan ik je alleen gelijk in geven. Roepen of fysiek geweld of bedreigingen e.d. .. doe je niet.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

dcr schreef:Als je ziet dat bvb het stuk naar De Panne, dat veel langer is , al geëlectrificeerd is, maar volgens de cijfers veel minder volk trekt, dan stel je je toch vragen, niet?
Met alle respect voor het voetvolk maar dit vind ik toch wel een pertinente vraag. Hallo NMBS-management?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: Met alle respect voor het voetvolk maar dit vind ik toch wel een pertinente vraag. Hallo NMBS-management?
Die zitten nog niet op dit forum, die zitten nog ergens in de 19de eeuw vast :twisted:
stefanic

Bericht door stefanic »

Inderdaad pertinente vraag. Ik kan daar zelf ook geen sluitend antwoord op geven. Dit betreft strategie lange termijn.
Ik kan enkel zeggen dat wij vragen (voor Kempen/Limburg):
-langere perrons (zodat we langere treinen kunnen inzetten)
-electrificatie (vooral Mol-Herentals) maar op termijn ook naar Neerpelt etc. (essentieel om niet meer beperkt te zijn tot inzet MW41)
-dubbelspoor (essentieel als we het aanbod willen uitbreiden)

Daar er ook projecten lopen als IJzeren Rijn en 2e havenontsluiting die door 101 redenen vertragingen oplopen, vermoed ik dat onze vragen ook wat blijven liggen omdat men mogelijk (dit is giswerk hé!) redeneert om alles in één keer te doen, zodat geen aanpassingen gebeuren die later weer weggehaald moeten worden in het kader van iets groters.

...even nog toevoegen: ik reken mij niet tot het management :wink: !
spoorwegrealist
Plaats reactie