Treinen zitten steeds voller
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
Wie zegt er nog gedag tegen een onbekende? Wie is er nog vriendelijk? Er zijn wel veel zuurpruimen onder de mensen.
Toch niet moeilijk en het is bovendien aangenamer voor de medemens om eens gedag te zeggen.
Verder vind ik dat bagage in het bagagerek thuishoort, op schoot of op de grond.
Toch niet moeilijk en het is bovendien aangenamer voor de medemens om eens gedag te zeggen.
Verder vind ik dat bagage in het bagagerek thuishoort, op schoot of op de grond.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 01 feb 2014, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
En van de weeromstuit doe je zelf ook maar onaangenaam? Niet iedereen heeft even veel zin in sociaal doen, en dat begrijp ik. En dat mensen spontaan een goededag zeggen, ach, ik verwacht het ook niet meer. Maar ik hoop wel nog altijd op een vriendelijk knikje als ik hen begroet, en dat die plaats wordt vrijgemaakt van bagage als ik wil zitten. Als men daarna een gesprek wil aangaan, ik ben een en al oor. Zoniet, net zo goed. Maar ik ben niet bereid al rechtstaand te reizen, omdat sommige mensen hun bagage liever op een stoel plaatsen dan in het rek of onder/tussen de zetels.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
Gewoon dat ik beleefdheid en vriendelijkheid belangrijk vind. Is dat dan onaangenaam?
Vaak kijken mensen raar als ik gedag zeg.
Vaak kijken mensen raar als ik gedag zeg.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Het was een vraag, geen vaststelling. Ach, hier bekijkt men me ook af en toe vreemd aan als ik gedag zeg, maar ik blijf gewoon verder doen. Ik ben nogal tolerant voor mensen die niet even vriendelijk zijn, zolang ze maar correct blijven.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
Ik vind dat de treinen nu veel voller zitten dan in de jaren 90 (1990-2000). Daarna nam het aantal reizigers sterk toe. Vroeger had je makkelijker een zitplaats en als kind zat ik haast nooit naast andere mensen in een trein en dat hoefde niet. Ik hou liever wat afstand van vreemden. Tegenwoordig schering en inslag.
Toen vond ik de trein nemen leuker en was gezelliger.
Zijn er nog wel treinen die 'bijna leeg' rijden, met weinig (20-30 passagiers of minder)?
Toen vond ik de trein nemen leuker en was gezelliger.
Zijn er nog wel treinen die 'bijna leeg' rijden, met weinig (20-30 passagiers of minder)?
De trein is altijd een beetje reizen.
Treinen zitten steeds voller
Meer dan dat je denkt maar niet in de spits. Je zal vooral bij de eerste of laatste treinen moeten zoeken. Ook treinen rond het middaguur zouden er kunnen aan voldoen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Oh, daar zijn er meer dan genoeg van. Maar wellicht minder dan vroeger, zeker nu er al flink gesneden is in die zwaar verlieslatende treinen.Treinenman schreef: Zijn er nog wel treinen die 'bijna leeg' rijden, met weinig (20-30 passagiers of minder)?
(edit: ongeveer wat Steven zei, dus... komt ervan als je het antwoordvenster opent maar pas een kwartier later de reactie post

Re: Treinen zitten steeds voller
Of het goed nadenken over wat je schrijft... als je alles er meteen uitflapt, kom je natuurlijk snel aan 18.000 posts.




Re: Treinen zitten steeds voller
TouchéSteve schreef:Of het goed nadenken over wat je schrijft... als je alles er meteen uitflapt, kom je natuurlijk snel aan 18.000 posts.![]()
![]()



Re: Treinen zitten steeds voller
Hier past een goede NederlandermopTreinenman schreef:Toen vond ik de trein nemen leuker en was gezelliger.

Daar ben ik in gespecialiseerdZijn er nog wel treinen die 'bijna leeg' rijden, met weinig (20-30 passagiers of minder)?


Er zijn natuurlijk ook standaard volle treinen, het aantal heel rustige ritjes in de laatste 5 jaar van de ICE tussen Brussel en Keulen/Frankfurt kan ik makkelijk op 1 hand tellen. Af en toe gewoon iets minder bezet, maar echte leegheid kom je daar maar zelden tegen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Steven schreef:Meer dan dat je denkt maar niet in de spits. Je zal vooral bij de eerste of laatste treinen moeten zoeken. Ook treinen rond het middaguur zouden er kunnen aan voldoen.
idd de ic-treinen (Gent-sp) Brussel Aarschot Hasselt Tongeren rijden overdag vaak met zeer weinig passagiers. Bij NMBS heeft men dat reeds gemerkt en de lange M4 treinen hebben plaats gemaakt voor MS80, vaak zelfs slechts 1 motorstel (en dan zijn er nog veel lege plaatsen).
Re: Treinen zitten steeds voller
Een mooi voorbeeld is de 7987 van Burst naar Aalst. Heb die al enkele keren gedaan en steeds was de bezetting 0 reizigers.
Idem op de ritjes s'avonds van Burst richting Aalst kan je de reizigers op 1 hand tellen.
Van Aalst richting Burst (s'avonds) is het dan iets beter: de 8980 zit overvol, de 8982 heeft een bezetting van ongeveer 30% en de 8984 heeft meestal 10 à 15 reizigers mee.
Idem op de ritjes s'avonds van Burst richting Aalst kan je de reizigers op 1 hand tellen.
Van Aalst richting Burst (s'avonds) is het dan iets beter: de 8980 zit overvol, de 8982 heeft een bezetting van ongeveer 30% en de 8984 heeft meestal 10 à 15 reizigers mee.
Re: Treinen zitten steeds voller
Toch normaal, ik neem als voorbeeld Denderleeuw:pietmol schreef:Steven schreef:Meer dan dat je denkt maar niet in de spits. Je zal vooral bij de eerste of laatste treinen moeten zoeken. Ook treinen rond het middaguur zouden er kunnen aan voldoen.
idd de ic-treinen (Gent-sp) Brussel Aarschot Hasselt Tongeren rijden overdag vaak met zeer weinig passagiers. Bij NMBS heeft men dat reeds gemerkt en de lange M4 treinen hebben plaats gemaakt voor MS80, vaak zelfs slechts 1 motorstel (en dan zijn er nog veel lege plaatsen).
Die trein is in Denderleeuw naar Gent om u41, in de spits zullen mensen die wel nemen maar buiten de spits is er geen enkele aansluiting met andere treinen.
Richting Hasselt / Tongeren is die om u23, mensen die vanuit Zottegem komen hebben rechtstreekse trein, de u18 namelijk, mensen vanuit G'bergen tot Denderleeuw zullen ook wel die u18 nemen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Er zijn wel meer lege treinen te vinden, overdag. Wat mij verbaast, is dat de L-treinen rond Charleroi en Mons volledig buiten schot lijken te blijven, terwijl de lijnen 42 - 43 - 44 in vraag gesteld worden. Zeker voor de 44 is dat onbegrijpelijk, want de meeste treinen zijn daar behoorlijk gevuld. Dat geldt trouwens ook voor lijn 43. Lijn 42 is een ander paar mouwen, maar die schreeuwt gewoon om een uurbediening. Overigens, met 5 stations op Belgisch grondgebied voorbij Rivage, is het wel erg moeilijk om hier veel volk te verwachten. Je zou al 50 reizigers per station per trein moeten hebben om de I10'en vol te krijgen. Maar de reden waarom deze lijn onontbeerlijk is: ze zou de basis moeten vormen voor alle OV, dus ook de bussen in een erg ruim gebied. Daar wordt nu nauwelijks tot geen werk van gemaakt, terwijl je daar precies behoorlijk wat reizigers mee aan zou kunnen trekken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13