Dan zou het beter zijn die twee minuten beter te spenderen. Bv een minuut extra in Gent-Sint-Pieters en een minuut extra in Brussel-Zuid ipv die twee min aan de zes min toe te voegen dat je al moet wachten in Brugge. Want als er een vertraging is kunnen ze in die stations die min extra goed gebruiken terwijl in Brugge zijn er al zes, en zijn dus alle mensen al uitgestapt en ingestapt voor de (ont)koppeling gerealiseerd is. Dus daar is het absoluut niet nodig.Steven schreef:dat koppelen en ontkoppelen neemt toch nog zijn tijd en ondanks alles is de IC E nog steeds een verbinding die veel vertraging kent, met de werken op de L50A die komen is het geen zonde van die paar extra minuten in tegendeel.
Dienstregeling 2011
Re: Dienstregeling 2011
Re: Dienstregeling 2011
Dit vond ik op het niet altijd even betrouwbare wikipedia i.v.m. de Benelux:
Omdat NS Hispeed 2 stammen met PRIO's inhield voor de Fyra, moest een alternatief gezocht worden. Hiervoor zijn 2 stammen gevormd uit I6- en I10-rijtuigen van de NMBS. De rijtuigen van de NMBS worden echter ingezet tot 1 december 2010. Vanaf dan zullen de twee stammen van de NMBS vervangen worden door ICRm-rijtuigen van NS Reizigers
Omdat NS Hispeed 2 stammen met PRIO's inhield voor de Fyra, moest een alternatief gezocht worden. Hiervoor zijn 2 stammen gevormd uit I6- en I10-rijtuigen van de NMBS. De rijtuigen van de NMBS worden echter ingezet tot 1 december 2010. Vanaf dan zullen de twee stammen van de NMBS vervangen worden door ICRm-rijtuigen van NS Reizigers
Re: Dienstregeling 2011
Aangezien er een duidelijk afgelijnde discussie ontstaan is, heb ik alle berichten over de bediening van Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk afgesplitst naar het volgende topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=8050
In dit topic graag verder over de dienstregeling 2011 zelf.
In dit topic graag verder over de dienstregeling 2011 zelf.
Re: Dienstregeling 2011
Alle treinen van de serie 450/IC-0 bestaan uit een 13 met I11, behalve treinen 462 en 485 die uit Breaks bestaan en de oude lijn 36 nemen. Trein 485 rijdt van Brussel door naar Ath en Geraardsbergen. Dit levert de volgende rit op:
Maastricht 14:09
Liège Guillemins 14:39 / 42
Leuven 15:28 / 30
Brussel Noord 15:47/ 49 > P8510
Edingen 16:20 / 21 > P8591
Geraardsbergen 17:16
Zo gemeld door "Chri" in fido.belg.trains; dit zit momenteel nog niet in de routeplanner op www.nmbs.be.
Maastricht 14:09
Liège Guillemins 14:39 / 42
Leuven 15:28 / 30
Brussel Noord 15:47/ 49 > P8510
Edingen 16:20 / 21 > P8591
Geraardsbergen 17:16
Zo gemeld door "Chri" in fido.belg.trains; dit zit momenteel nog niet in de routeplanner op www.nmbs.be.
Re: Dienstregeling 2011
Wat mij opvalt is dat de IC Essen-Charleroi tussen Kalmthout en Antwerpen twee minuten meer krijgt.
Ik meen niet dat die krap in zijn tijd zat.
Ik denk echter dat men hem uit Essen weg wil, ruim VOOR de stoptrein (omnibus).
Vroeger kon hij de combinatie Omnibus-Benelux, die daar dikwijls op blokafstand rijden, het leven nog extra zuur maken door zijn kruising naar het linkerspoor.
Ik meen niet dat die krap in zijn tijd zat.
Ik denk echter dat men hem uit Essen weg wil, ruim VOOR de stoptrein (omnibus).
Vroeger kon hij de combinatie Omnibus-Benelux, die daar dikwijls op blokafstand rijden, het leven nog extra zuur maken door zijn kruising naar het linkerspoor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling 2011
NOG 2 minuten extra? Ja zeg nu is het echt belachelijk aan het worden zenne. Is er nu niemand die daar op reageert?dentheo schreef:Wat mij opvalt is dat de IC Essen-Charleroi tussen Kalmthout en Antwerpen twee minuten meer krijgt.
Ik meen niet dat die krap in zijn tijd zat.
Ik denk echter dat men hem uit Essen weg wil, ruim VOOR de stoptrein (omnibus).
Vroeger kon hij de combinatie Omnibus-Benelux, die daar dikwijls op blokafstand rijden, het leven nog extra zuur maken door zijn kruising naar het linkerspoor.
Dan zal het tegen 40km/h worden zeker om niet minutenlang aan de perrons te moeten staan...

Re: Dienstregeling 2011
Het is volgens mij weer een dienstregeling om bij treinen die regelmatig vertaging hebben hun reistijd te verlengen, zodat ze toch 'op tijd' rijden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Dienstregeling 2011
Lijkt toch wel niet goed te lukken. Ik moet eerlijk zeggen dat de tijd dat treinen vertraging konden inlopen goeddeels achter de rug is. Daarvoor rijden er net iets te veel treinen...LML schreef:Het is volgens mij weer een dienstregeling om bij treinen die regelmatig vertaging hebben hun reistijd te verlengen, zodat ze toch 'op tijd' rijden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2011
... of is het seinsysteem niet voldoende toereikend.overweg13 schreef:Lijkt toch wel niet goed te lukken. Ik moet eerlijk zeggen dat de tijd dat treinen vertraging konden inlopen goeddeels achter de rug is. Daarvoor rijden er net iets te veel treinen...LML schreef:Het is volgens mij weer een dienstregeling om bij treinen die regelmatig vertaging hebben hun reistijd te verlengen, zodat ze toch 'op tijd' rijden...
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Dienstregeling 2011
^^^Je kan slechts 1 trein per blok hebben. Ik zei niet in wat het seinsysteem daar mee te maken heeft.
Re: Dienstregeling 2011
Je moet er eens een dienstregeling van voor 1984 bij nemen. In zowat alle overstapstations (genre Verviers, Mechelen, Braine-le-Comte, Edingen e.v.a.) kwamen omnibustreinen aan 3 minuten voor de aankomst van de direct, en die omnibus vertrek 3 minuten na de direct. Ondertussen is de seininrichting op zowat alle plaatsen gemoderniseerd (uitgebreid) en heeft men van die 3 minuten 5 en 6 en meer gemaakt. Ik zie niet in waarom wat destijds in normale omstandigheden functioneerde, dat nu niet meer zou doen.pietje schreef:... of is het seinsysteem niet voldoende toereikend.overweg13 schreef:Lijkt toch wel niet goed te lukken. Ik moet eerlijk zeggen dat de tijd dat treinen vertraging konden inlopen goeddeels achter de rug is. Daarvoor rijden er net iets te veel treinen...LML schreef:Het is volgens mij weer een dienstregeling om bij treinen die regelmatig vertaging hebben hun reistijd te verlengen, zodat ze toch 'op tijd' rijden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2011
^^ Redelijk grappig: 2 antwoorden op mijn post die ongeveer op het tegengestelde van mekaar neerkomen
Ik ben het toch met Vic eens dat dingen die vroeger mogelijk waren, blijkbaar nu (dus met een gemoderniseerd systeem) moeilijker geworden zijn.
Dan kan je toch stellen dat het seinsysteem verantwoordelijk is voor een deel van het gebrek aan capaciteit.
Tevens kan je dan stellen dat het seinsysteem ook kan zorgen voor "extra" capaciteit, namelijk door het te optimaliseren.
Ik heb toch ook iets gehoord van Nederland waar ze er van uit gingen dat een overschakeling naar ETCS level 2, samen met nog enkele bijkomende maatregelen, de capaciteit van een lijn zou upgraden en in sommige gevallen een verdubbeling van de sporen onnodig zou maken.

Ik ben het toch met Vic eens dat dingen die vroeger mogelijk waren, blijkbaar nu (dus met een gemoderniseerd systeem) moeilijker geworden zijn.
Dan kan je toch stellen dat het seinsysteem verantwoordelijk is voor een deel van het gebrek aan capaciteit.
Tevens kan je dan stellen dat het seinsysteem ook kan zorgen voor "extra" capaciteit, namelijk door het te optimaliseren.
Ik heb toch ook iets gehoord van Nederland waar ze er van uit gingen dat een overschakeling naar ETCS level 2, samen met nog enkele bijkomende maatregelen, de capaciteit van een lijn zou upgraden en in sommige gevallen een verdubbeling van de sporen onnodig zou maken.
Re: Dienstregeling 2011
Ja ok, maar de meeste problemen situeren zich met die verbinding tussen Brussel en Charleroi. Waarom zitten ze dan minuten bij te steken op L12?LML schreef:Het is volgens mij weer een dienstregeling om bij treinen die regelmatig vertaging hebben hun reistijd te verlengen, zodat ze toch 'op tijd' rijden...
En natuurlijk weer ten koste van de keertijd in Essen! Men vergeet dat men meer dan 2 uur onderweg is van Charleroi naar Essen, als ge op tijd zijt tenminste!