NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:^^Dat is allerminst onzin. België wordt gewoon slachtoffer van de globalisering. Beslissingscentra verhuizen naar het buitenland, fabrieken, loonkosten zijn hier te hoog waardoor andere fabrieken ook dat voorbeeld volgen.
Sorry hoor, maar de betreffende uitspraak was wel degelijk onzin.

Laten we die gewoon eens ontleden:
..., maar door verschillende factoren, o.a. verhuis naar lageloonlanden en de massale inzet van illegale Poolse superbouwkrachten in de bouw zijn er met de dag minder economische activiteiten in België.
Dit is op verschillende manieren gewoon niet correct.
- Ten eerste neemt de economische activiteit in België niet af. De industriële activiteit neemt inderdaad af, maar niet de economische activiteit. Dat bewijzen keiharde cijfers. Er is gewoon een verschuiving aan de gang. Eerst van de primaire sector (vooral landbouw) naar de industrie, en nu van de industrie naar de diensten. We zijn sinds de onafhankelijkeid van België 99% van alle jobs in de landbouw kwijt geraakt. We zijn ondertussne ook al 60% van de jobs in de industrie kwijt. Zijn we er armer door geworden?
- Ten tweede zorgen "Poolse superbouwkrachten" niet voor een vermindering van de economische activiteit. Per slot van rekening werken ze in België. Als zij goedkoper werken dan Belgische bouwvakkers zal het netto effect zelfs zijn dat er meer gebouwd wordt.
- Ten derde zorgt verhuis naar lage loon landen ook niet voor een vermindering van economische activiteit. Import wordt immers met export betaald. Als wij meer uit China importeren, dan importeert China meer van ons. België was ooit een lage loon land waar Britse bedrijven naar delocaliseerden. Zo is bij ons de industriële revolutie begonnen. Noch wij, noch de Britten zijn er slechter van geworden.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Hogersluys schreef:Noem mij vijf sectoren waar er de afgelopen jaren meer jobs zijn bijgekomen. En geen prutssectoren waar maar 1000 man of zo voor werkt. Ik heb het over werkverschaffing voor de hele bevolking. Want het is toch de bedoeling dat de hele bevolking werk heeft.
-Financiële sector
-Research
-Groene industrie
-Zorg
-Human resources

Allemaal sectoren met meerdere duizenden jobs, dus neen, niet alle jobs gaan weg uit België.
Voor een deel ervan moet je een hogere opleiding hebben, maar er zijn zeer veel jobs voor laaggeschoolden ook hoor. Kijk maar naar de regio van Zaventem, daar vinden ze amper volk om pakjes in vliegtuigen te stoppen...
Ik kan er zelfs nog een paar toevoegen:

- Toerisme.
- Media
- IT
- Communicatie
Adler

Bericht door Adler »

Er is geen ontkennen meer aan nu.
Vervotte kon niet meer blijven ontkennen en rond de pot draaien. Het gaat om 38 loketten die zullen gesloten worden.
In Vlaanderen gaat het om twintig stations: Mortsel-Oude God, Zaventem, Merchtem, Erembodegem, Kalmthout, Merelbeke, Buggenhout, Kortemark, Wevelgem, Ingelmunster, Lierde, Dilbeek, Kortenberg, Herzele, Galmaarden, Herne Zedelgem, Viane-Moerbeke, Haaltert en Ede.
In Brussel sluiten de loketten in Schaarbeek en Ukkel-Kalevoet. In Wallonië is het in zestien stations over en uit met biljetten kopen.
groentje

Bericht door groentje »

Pff, dat hakt er wel in. Wel ben ik blij dat de wachtzalen in principe toegankelijk blijven.
overweg13

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Pff, dat hakt er wel in. Wel ben ik blij dat de wachtzalen in principe toegankelijk blijven.
En hoe zal dat dan moeten gebeuren? Als gesloten stations al een geliefkoosd mikpunt zijn voor vandalen, dan kan ik me voorstellen dat de wachtzalen de hemel op aarde zijn voor wie eens graag glas hoort rinkelen...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Tja, maar dat is niet anders met bushokjes, tramhaltes, e.d. Maar een gebouw in gebruik, met of zonder personeel, krijgt toch net iets minder stenen door de ruiten dan een leegstaand exemplaar. Dat staat dan te verloederen, en is niet bruikbaar.
Laat ons eerst zien of de wachtzalen inderdaad overblijven en het geen vrome wensen zijn van onze onmachtige minister. En daarna zal het vooral een kwestie zijn die stations te blijven opvolgen, en snel herstellingen uit te voeren... Ik geef toe, heel erg hoopvol over dat laatste ben ik niet, als je ziet hoe de nog bemande stations soms aan hun lot worden overgelaten.
Steve

Bericht door Steve »

Als er inderdaad gegarandeerd een automaat komt in die stations, heb ik er echt niet zoveel problemen mee. Neem nu bijvoorbeeld Schaarbeek: tijdens de voormiddag op weekdagen is het loket inderdaad open, maar in de namiddag en tijdens het weekend is alles potdicht en heb je helemaal niets. Geen Passes, treinkaartverlengingen of andere zaken die niet bij de TBG kunnen gebeuren. Met een automaat is dat tenminste allemaal nog mogelijk.
vasonline

Bericht door vasonline »

Adler schreef:Er is geen ontkennen meer aan nu.
Merchtem,
En dat is dan juist zo'n schoon vernieuwd station... :shock:
Automaten goed en wel, maar spreken we dan over het huidig krakkemikkig model?

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zorba

Bericht door Zorba »

Waarom er in Kortenberg nog iemand aan het loket moet zitten is mij ook de vraag. En dat loket is dan ook meer gesloten dan open. Zolang de automaten werken (en ze eventueel eID tickets 'instant' gaan kunnen lezen) heb ik geen enkel probleem met de sluiting van loketten.
Steven

Bericht door Steven »

vasonline schreef:
Merchtem,

Groetjes
Inderdaad een aantal jaar terug volledig gerenoveerd voor heel wat geld. Het zou daar een grote zinde zijn die investering verloren te zien gaan. Zo zulle er nog wel een paar andere zijn.
vasonline

Bericht door vasonline »

Steven schreef:
vasonline schreef:
Merchtem,

Groetjes
Inderdaad een aantal jaar terug volledig gerenoveerd voor heel wat geld. Het zou daar een grote zinde zijn die investering verloren te zien gaan. Zo zulle er nog wel een paar andere zijn.
Ook vind ik dat er niet zo veel écht kleine plaatsen instaan.
Zaventem vind ik uit PR overwegingen alleen al een schande.
Diabolo zonder loket?

In het 13u Journaal zat een goede reportage.
Mechtem...ik ga het eens aankaarten op de juiste plaats...

Groetjes
Laatst gewijzigd door vasonline op 15 jul 2011, 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
am62

Bericht door am62 »

Steven schreef:Inderdaad een aantal jaar terug volledig gerenoveerd voor heel wat geld. Het zou daar een grote zinde zijn die investering verloren te zien gaan. Zo zulle er nog wel een paar andere zijn.
Galmaarden om er maar eentje te noemen.
steved

Bericht door steved »

Zaventem slaat op het station in Zaventem-dorp, natuurlijk niet dat op de luchthaven (zo gék zijn ze nu ook niet bij de nmbs)

gr, Steve
odul

Bericht door odul »

Ik blijf het moeilijk hebben met die 'wafelijzerpolitiek"
20 stations ion Vlaanderen, 2 in het Brusselse en 18 en Wallonië.

Hier is nog werk aan de winkel voor een N-VA bijvoorbeeld.
Ik kan echt niet geloven dat de mindere of slechte verkoop evenredig is in Vlaanderen als Wallonië.
overweg13

Bericht door overweg13 »

odul schreef:Ik blijf het moeilijk hebben met die 'wafelijzerpolitiek"
20 stations ion Vlaanderen, 2 in het Brusselse en 18 en Wallonië.

Hier is nog werk aan de winkel voor een N-VA bijvoorbeeld.
Ik kan echt niet geloven dat de mindere of slechte verkoop evenredig is in Vlaanderen als Wallonië.
Cijfers trekken zich niet veel aan van wafelijzers. Dat Wallonië er misschien net iets beter uitkomt, heeft ermee te maken dat het gros van de kleinere stations daar al lang gesloten is (vergelijk lijn 89 met 94 maar eens). En iemand zou het eens moeten narekenen, maar ik heb ook de indruk dat er meer Vlaamse dan Waalse stations zijn.
Overigens vind ik dat men de sluiting van die stations ook niet moet dramatiseren: de meeste ervan waren alleen in de voormiddag op weekdagen open. Ik heb het nog meegemaakt dat ik in één van de bedreigde stations kort na 13:00 uit de verwarmde wachtzaal moest, omdat het loket dichtging...
Het is alleen spijtig dat er vaak ook geen valabel alternatief meer tegenover staat. Want ik hoor al die caféhouders wel graag zeggen dat het rookverbod voor hen de doodsteek betekent, ik vraag me dan telkens opnieuw af hoe het komt dat al die cafés in de buurt van het station dichtgegaan zijn in de voorbije 10 à 20 jaar. Misschien wel om dezelfde reden als waarom men nu die loketten sluit: te weinig rendabel bij gebrek aan belangstelling.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie