Pagina 141 van 147
Re: ETCS in België
Geplaatst: 15 okt 2024, 09:38
door Paul
Volgens de netverklaring van Infrabel is de referentiesnelheid op L. 59 140 km/u tussen km 13.503 en Gent-Dampoort. Dus ik neem aan dat daar onder ETCS ook effectief 140 gereden kan worden. Is dat dan niet zo?
Re: ETCS in België
Geplaatst: 29 okt 2024, 22:28
door Shrek
Eimai schreef: ↑14 okt 2024, 11:44
Met de vernieuwing van de seininrichting op lijn 59 de voorbije jaren hebben ze de snelheid inderdaad verlaagd tussen Lokeren en Zwijndrecht van 140 naar 120 zodat de seinen korter op elkaar konden staan en de capaciteit van de lijn dus iets omhoog, zoals ze bijvoorbeeld ook tussen Gent en Brugge gedaan hebben op sommige stukken waar ze van 160 naar 140 zijn gegaan. Het idee was dat met invoering van etcs de snelheid weer omhoog kon omdat de afstand tussen de seinen dan niet zo uitmaakt maar voor lijn 59 is dat dus voorlopig niet terug gebeurd.
Als je reizigerstreinen daar toch 140 laat rijden verlies je die capaciteitswinst ook weer, dus het zou niet veel zin hebben.
Op L50A is dat geen punt gezien de 4 sporen voldoende capaciteit geven.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 30 okt 2024, 11:28
door Yassine_TB
Shrek schreef: ↑29 okt 2024, 22:28
Eimai schreef: ↑14 okt 2024, 11:44
Met de vernieuwing van de seininrichting op lijn 59 de voorbije jaren hebben ze de snelheid inderdaad verlaagd tussen Lokeren en Zwijndrecht van 140 naar 120 zodat de seinen korter op elkaar konden staan en de capaciteit van de lijn dus iets omhoog, zoals ze bijvoorbeeld ook tussen Gent en Brugge gedaan hebben op sommige stukken waar ze van 160 naar 140 zijn gegaan. Het idee was dat met invoering van etcs de snelheid weer omhoog kon omdat de afstand tussen de seinen dan niet zo uitmaakt maar voor lijn 59 is dat dus voorlopig niet terug gebeurd.
Als je reizigerstreinen daar toch 140 laat rijden verlies je die capaciteitswinst ook weer, dus het zou niet veel zin hebben.
Op L50A is dat geen punt gezien de 4 sporen voldoende capaciteit geven.
Beste Shrek—In de kennedytunnel krijgen we op het ETCS scherm het logo "Radiostoringsgebied" te zien dat een dienstremming vermijdt als de MA niet vernieuwd werd na 40 s. Maar in de kennedytunnel zitten we toch al in ETCS niveau 1? Dus wat is dan nog het nut hiervan?
Re: ETCS in België
Geplaatst: 30 okt 2024, 13:04
door Shrek
Yassine_TB schreef: ↑30 okt 2024, 11:28
Shrek schreef: ↑29 okt 2024, 22:28
Eimai schreef: ↑14 okt 2024, 11:44
Met de vernieuwing van de seininrichting op lijn 59 de voorbije jaren hebben ze de snelheid inderdaad verlaagd tussen Lokeren en Zwijndrecht van 140 naar 120 zodat de seinen korter op elkaar konden staan en de capaciteit van de lijn dus iets omhoog, zoals ze bijvoorbeeld ook tussen Gent en Brugge gedaan hebben op sommige stukken waar ze van 160 naar 140 zijn gegaan. Het idee was dat met invoering van etcs de snelheid weer omhoog kon omdat de afstand tussen de seinen dan niet zo uitmaakt maar voor lijn 59 is dat dus voorlopig niet terug gebeurd.
Als je reizigerstreinen daar toch 140 laat rijden verlies je die capaciteitswinst ook weer, dus het zou niet veel zin hebben.
Op L50A is dat geen punt gezien de 4 sporen voldoende capaciteit geven.
Beste Shrek—In de kennedytunnel krijgen we op het ETCS scherm het logo "Radiostoringsgebied" te zien dat een dienstremming vermijdt als de MA niet vernieuwd werd na 40 s. Maar in de kennedytunnel zitten we toch al in ETCS niveau 1? Dus wat is dan nog het nut hiervan?
Bij een probleem met het baken net voor de tunnel kan je daar in bepaalde gevallen wel nog in ETCS2 zitten, als dan één van de tunnelantennes tegelijk uitvalt zou je een dienstremming kunnen krijgen. Het is om dat af te dekken dat ze die zone voorzien hebben, maar het zou mij verbazen moest die situatie zich ooit echt voordoen

Re: ETCS in België
Geplaatst: 30 okt 2024, 13:41
door Eimai
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 13:04
Bij een probleem met het baken net voor de tunnel kan je daar in bepaalde gevallen wel nog in ETCS2 zitten, als dan één van de tunnelantennes tegelijk uitvalt zou je een dienstremming kunnen krijgen. Het is om dat af te dekken dat ze die zone voorzien hebben, maar het zou mij verbazen moest die situatie zich ooit echt voordoen
Heb me ook al proberen een scenario te bedenken hoe je in level 2 in de tunnel kan geraken, bij andere overgangen van level 2 naar 1 kan je soms een sectie langer in level 2 blijven als het sein aan de overgang twee geel staat maar aangezien het sein aan de inrit van de Kennedytunnel enkel rood of groen kan zijn en de overgang naar level 1 daar altijd zou moeten plaatsvinden... Een probleem met de bakens aan dat sein misschien maar dan verwacht ik ook eerder dat je getript gaat worden maar zo goed ken ik de etcs specificatie ook niet wat er zou gebeuren moesten de bakens aan dat sein opeens helemaal niet meer werken bijvoorbeeld, ik verwacht minstens linking fouten waardoor je stilstaat maar ja, misschien dat je met een geldige MA toch niet noodzakelijk stilgezet wordt dan en verder in level 2 kan blijven rijden.
In de praktijk zie ik het nu niet snel gebeuren maar bij het spoor kan alles wel eens natuurlijk.
Dat gezegd, is er niet aan gedacht om aan de uitrit van lijn 4 een radio hole in te plannen dat je niet stilvalt door RBC verlies rond de spanningssluis want dat is toch ook al iets te vaak gebeurd daar...
Re: ETCS in België
Geplaatst: 30 okt 2024, 13:48
door Shrek
Eimai schreef: ↑30 okt 2024, 13:41
Dat gezegd, is er niet aan gedacht om aan de uitrit van lijn 4 een radio hole in te plannen dat je niet stilvalt door RBC verlies rond de spanningssluis want dat is toch ook al iets te vaak gebeurd daar...
Het RBC van HSL4 herprogrammeren gaat helaas niet, de oplossing daar zou dan eerder een extra GSM-R antenne zijn. Geef vooral heel duidelijk door bij problemen dat het aan de GSM-R ligt. Als het vaak genoeg gerapporteerd wordt kan die nieuwe antenne wel eens verschijnen.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 30 okt 2024, 14:00
door Steven
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 13:48
Eimai schreef: ↑30 okt 2024, 13:41
Dat gezegd, is er niet aan gedacht om aan de uitrit van lijn 4 een radio hole in te plannen dat je niet stilvalt door RBC verlies rond de spanningssluis want dat is toch ook al iets te vaak gebeurd daar...
Het RBC van HSL4 herprogrammeren gaat helaas niet, de oplossing daar zou dan eerder een extra GSM-R antenne zijn. Geef vooral heel duidelijk door bij problemen dat het aan de GSM-R ligt. Als het vaak genoeg gerapporteerd wordt kan die nieuwe antenne wel eens verschijnen.
Is het dan niet eerder materieel gebonden. Ik heb dat daar nog nooit voorgehad op die plaats met de hle28. Wij hebben dat eerder voor tussen de grens en Noorderkempen.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 30 okt 2024, 14:51
door Shrek
Steven schreef: ↑30 okt 2024, 14:00
Is het dan niet eerder materieel gebonden. Ik heb dat daar nog nooit voorgehad op die plaats met de hle28. Wij hebben dat eerder voor tussen de grens en Noorderkempen.
Het is zeer trein gebonden, sommige treinen hebben veel betere antennes dan anderen merken we.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 05 dec 2024, 12:46
door Eimai
Er zijn nog wat updates ondertussen:
lijn 50A en 50D tussen Drongen en Oostkamp zijn ook level 2 geworden, het stuk Beernem-Oostkamp is terug 160 km/u in etcs daardoor.
Hamont zelf is level 1 limited supervision zodat het laatste stukje van lijn 19 tot de grens met Nederland ook etcs heeft
Andere dingen die komende dagen in dienst komen:
Hasselt en omgeving krijgt level 2
Omgeving Luik: lijn 36 vanaf Remicourt richting Luik, lijn 36A onder level 1 full supervision
Omgeving Mechelen: lijn 53 van Y.Heike tot Mechelen onder level 1 FS zodat ook de lage sporen Mechelen etcs hebben
Re: ETCS in België
Geplaatst: 06 dec 2024, 12:13
door Ducktape
En ook op L24 van de Duitse grens tot Y.Glons komt ETCS N2 in dienst, dan gaan we dus direct omschakelen van/naar PZB. Hopelijk werkt het wat deftig

Re: ETCS in België
Geplaatst: 06 dec 2024, 14:06
door Tim
Ducktape schreef: ↑06 dec 2024, 12:13
En ook op L24 van de Duitse grens tot Y.Glons komt ETCS N2 in dienst, dan gaan we dus direct omschakelen van/naar PZB. Hopelijk werkt het wat deftig
Ik denk dat het eerder iets zal worden zoals Essen - Roosendaal met een stukje TBL, toen ik gisteren van Aken kwam probeerde hij in te bellen voor de laatste bocht voor het viaduct. Dus ik denk dat het stuk tussen de tunnel en het viaduct TBL zal blijven.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 06 dec 2024, 16:17
door Steven
Is toch nergens voor nodig, op L1 ga je van TVM naar ETCS. Trouwens dat het naar Roosendaal geen ETCS is ligt aan Nederland en niet aan België uiteraard

Dus van Montzen kan je toch perfect ETCS leggen tot aan de grens.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 06 dec 2024, 22:52
door maarten
Omschakelen van PZB naar ETCS en terug zal in Duitsland toch ook al voorkomen bij de overgang naar de VDE8 SFS. Dus inderdaad waarom zou je nog een stukje TBL laten liggen.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 07 dec 2024, 03:34
door Kevin
Tim schreef: ↑06 dec 2024, 14:06
Ducktape schreef: ↑06 dec 2024, 12:13
En ook op L24 van de Duitse grens tot Y.Glons komt ETCS N2 in dienst, dan gaan we dus direct omschakelen van/naar PZB. Hopelijk werkt het wat deftig
Ik denk dat het eerder iets zal worden zoals Essen - Roosendaal met een stukje TBL, toen ik gisteren van Aken kwam probeerde hij in te bellen voor de laatste bocht voor het viaduct. Dus ik denk dat het stuk tussen de tunnel en het viaduct TBL zal blijven.
Was de bedoeling PZB → L1 → L2 dacht ik.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 07 dec 2024, 19:37
door dentheo
Steven schreef: ↑06 dec 2024, 16:17
Is toch nergens voor nodig, op L1 ga je van TVM naar ETCS. Trouwens dat het naar Roosendaal geen ETCS is, ligt aan Nederland en niet aan België uiteraard
Steven, ligt die ETCS tot de echte grens of tot aan het sas?